Annons:
Etikettnyheter
Läst 1470 ggr
crins
2016-08-10 20:58

Riskkapital och veterinärvård!

http://ponnymamman.se/asikter/evidensias-veterinarer-kan-puckla-pa-mig-bast-de-vill-debatten-behovs/ Tycker ni att vi har en välfungerande veterinärvård i dag? Handlar det verkligen om "djurens väl"? eller handlar det om vinst för riskkapitall och att veterinärer ska få ut så mycket pengar som möjligt ur djurförsäkringen! Själv har jag mycket dåliga erfarenheter och tror tyvärr det bara handlar om pengar och det gynnar inte djuren, håller med debatten behövs, även om det även finns seriösa veterinärer med!

Annons:
TjockaBerta
2016-08-11 16:57
#1

Anicura och Evidensia har ett oligopol vilket innebär att de kan driva upp priserna på veterinärvård. Vinsten är det viktigaste för ägarna. Själv har jag turen att ha en privat veterinär som jag litar på till fullo.

>>>Malum domesticum<<<

[Daniela1983]
2016-08-11 19:42
#2

Jag får också en känsla av att det kanske handlar om att få ut så mycket pengar som möjligt. Vet ett sjukhus som om man svarar på deras fråga att ja man har försäkring, så tycker de helt plötsligt att man kan ta fler undersökningar då försäkringen betalar. För mindre åkommor vänder jag mig till ett par små kliniker, de är kanske inte så vinstinriktade som de stora kedjorna.

crins
2016-08-12 05:26
#3

#1 vad bra, att du hittat en veterinär du litar på! En bra veterinär är skillnad på liv och död!anser jag! #2 ja visst är det så, och man ska betala och betala, blir djuret friskt tycker jag dock det är "rätt o.k" även om jag inte vill betala för provtagningar som inte behövs, men jag har också den erfarenheten att när prover behövs tagas, och jag som djurägare vill att de ska ta ett prov och " jag betalar" så vägrar de göra det , för det "finns inga indikationer på att undersöka djuret där! Prestige? Makt? Men djuret dör, för man gör alla möjliga undersökningar, utom att undersöka där infektionen\inflammationen sitter! . man bemöts med nonchalans och sedan med , att de inte kunde!!!!, Ett djur kan inte tala om själv var det har "ont" utan det är helt upp till djurägaren som känner sitt djur att göra! Ja min hund dog och jag hade en kostnad på 46.000 kronor med facit i hand, hade jag inte utsatt honom för det, om jag vetat utan tagit bort honom på en gång! Det hade sparat mig och min hund lidade, och mig 46.000 kronor. Diagnos fick han när han var död, det var precis där man inte ville undersöka honom där infektionen\inflammationen verkligen satt! Jag vet att jag är inte ensam om detta , utan det finns många berättelser där ute. Men en seriös veterinär med sakkunskap är guld, har den erfarenheten med, men allför många bryr sig bara om pengar, det är som är sorgligt! Man får också betala på Edivensia blodprov de inte lyckades ta, då blodkärlen sprack! Vad har ni för berättelser där ute? Det vore "kul" att höra gott som ont! Det är många som skrivit åsikter på ponnymammans sida! Ja jag tycker detta är bra , för det behövs! Djur ska inte behöva lida anser jag!

thenameless
2016-08-12 10:21
#4

Det stod väl i någon nyhetstidning för ett tag sedan att det ena eller båda dessa Vetrinärföretag ägs av riskkapitalbolag? Så klänge riskkapitalister tillåts inom vården kommer detta fortgå. Inom människovården är det ju subventionerat för kunderna men skattebetalarna får punga ut desto mer till dem

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

crins
2016-08-13 09:55
#5

#4 ja vi människor behöver ju inte betala så mycket p.ga av att det ärsubventionerat, så långt är det ju bra, men jag har hört att på människosidan så får läkarna mera betalt för att de inte utför vissa prover eller behandlingar också! Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta😁😢😣, allt är upp och ner i den här världen, och det är bara pengar det handlar om hela tiden.

thenameless
2016-08-13 10:04
#6

#5 Riskkapitalisterna såg ju en möjlighet inom veterinärbranschen  då den inte är reglerad och prissättningen är fri. Dessutom har dessa två bolag närapå oligopol.  Så konkurrensen är obefintlig

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
crins
2016-08-13 12:40
#7

#5 ja visst är det så! Det är därför också "vissa veterinärer" kan bete sig som skit, jag dömer inte alla för det finns också jätte gulliga omtänksamma veterinärer också! Men alla andra företag utom veterinärer "brukar lyssna till vad kunden tycker" och gör de fel är de noga med att rätta till det! Jag känner folk som slutat försäkra sitt djur, och då på köpet fått det mycket billigare, och djuret har dessutom blivit friskt, det gynnar inte djuret med en massa onödiga undersökningar och sedan när taket är nått på försäkringen,så är djuret plötsligt friskt, och är det inte,och efter ett tag, behöver veterinärvård igen återstår bara avlivning eftersom det inte finns några pengar att tillgå! Grymt så in i norden! Men det finns också veterinärer som lägger sin själ i tillfrisknande hos djuret, och gör vad som behövs!( För jag anser djuret skall få behandling när den behöver det också) ett exempel världens bästa veterinär( som gått på tv 1 tror jag det är! )Han är helt otrolig! Och enligt lag är man skyldig uppsöka veterinär när ens djur är sjuk! Och alla som tycker om djur "gör nog allt i sin makt få sitt djur friskt igen" men jag förstår också människor som säger jag ska aldrig köpa något mera djur, pga tänk om den blir sjuk! (Det går också läsa på ponnymammans sida!) Det vore bra om kalla fakta och uppdrag granskning kolla upp lite! Riskkapital och fri prisättning och monopol inge bra!

Upp till toppen
Annons: