Annons:
Etikettnyheter
Läst 948 ggr
[Nomen Nescio]
2016-07-12 17:06

Parlamentdebatt i september om ev. nytt Brexitval

"Det brittiska parlamentet ska debattera om en ny omröstning gällande det brittiska EU-medlemsskapet ska hållas.

Beskedet kommer efter att över fyra miljoner namnunderskrifter lämnats in till det brittiska underhuset.

Femte september ska det brittiska underhuset debattera den namninsamling som fått mer än fyra miljoner personer underskrift och som uppmanar politikerna att en ny omröstning om Storbritanniens vara eller icke vara i EU bör hållas, rapporterar brittiska The Independent."---

Aftonbladet

Se även "Brexit ett faktum".

Annons:
Martin
2016-07-19 09:20
#1

Det är lite intressant… låt säga att det blir ett omval (mot all förmodan), och att det i den omröstningen blir ett resultat som säger att man skall stanna kvar.

Och det kommer in en protestlista med 4 miljoner underskrifter om nyval. Skall man då göra om valet - igen?

4 miljoner låter ju ganska mycket, men är faktiskt inte speciellt mycket sett till hela befolkningen. Vet inte hur valdeltagandet var och möjligen är det kanske mycket i förhållande till det, men fortfarande har jag svårt att man skall ha en omröstning och sedan göra om den för att "det blir fel resultat".

Det är ju trots allt rätt viktiga saker det handlar om. Det är ju inte direkt om man skall ha spaghetti och köttfärssås eller panerad spätta till middag…

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-07-19 09:33
#2

#1 Personligen tror jag nog att valresultatet står fast, men debatten kan säkert bli intressant ändå.

Hade man valt att kalla det rådgivande folkomröstning (vilket man väl inte gjorde?) hade det kanske funnits möjlighet att ändra beslutet. Högertrafikomläggningen här hemma tror jag var ett exempel på det, där riksdagen gick emot väljarna, även om det dröjde tolv år mellan den omröstning där 80% av väljarna motsatte sig omläggningen till själva genomförandet.

Martin
2016-07-19 19:20
#3

Precis. Vet inte alls vad det var för omröstning men har uppfattat det som att man skulle följa resultatet. och jag tror också att det står kvar.

mvh Martin

penke
2016-07-21 20:47
#4

 men, hallååå..
 vem är förvånad, flera länder bla. Danmark  har fått rösta om, igen och igen tills de röstar --"rätt"
om EU  och Euro.
.
den engelska..för att få din digitala röst godkänd  behövde du skriva i en ..hemvist,
 i kravet på ny omröstning
..vet inte hur många 10 tusen som  hade hemvist : Vatikanstaten
officiellt bor det  förutom Påven, ca 450 personer där
 räknas alla döda katoliker så--blir de några till
men, de bör inte ha rösträtt i denna världen!

   penke

Upp till toppen
Annons: