Annons:
Etikettnyheter
Läst 4124 ggr
[Nomen Nescio]
2016-06-24 07:02

Brexit ett faktum

_"Storbritannien har röstat för att lämna EU. Det historiska beskedet kom strax före klockan sex på morgonen, då BBC utropade brexitsidan som vinnare."---

"Under morgonen ökade lämna-sidans övertag. Klockan halv sju hade över 90 procent av rösterna räknats, enligt ITV. Lämna-sidan ledde då med 51,7 procent, enligt BBC:s officiella rösträknare.
Det officiella valdeltagandet är 72,1 procent. Enligt Dagens Nyheter har det inte varit så högt i ett nationellt val sedan 1997, då Tony Blair skrällde.
I England och Wales röstar flest för att lämna, medan stanna-sidan har störst stöd i Skottland och på Nordirland, enligt SR Ekot."_

TT

Annons:
Emo
2016-06-24 08:17
#1

Det blir spännande att se vad detta medför.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Loet]
2016-06-24 08:30
#2

Detta trodde jag inte! får väl se om flera länder följer efter och lämnar EU för gott.

Hyeonmu
2016-06-24 09:25
#3

"Nordirland röstar, och Skottland omröstar
omedelbart för att lämna Storbrittanien" ;p

Hoppas EU kan ta och upplösas nu, så vi slipper
denna splittrade politik…

[Nomen Nescio]
2016-06-24 09:35
#4

Premiärminister Cameron tar konsekvenserna av brexitvalresultatet och avgår i samband med Tories partidagar i oktober har han meddelat nu på förmiddagen.

[strutter]
2016-06-24 12:25
#5

Jag trodde inte att detta skulle ske, men jag är jätteglad!😃

Varför kan inte de länder som vill det, samarbeta utan att vara med i kolossen EU? Alltså samarbeta i de frågordär respektive land överhuvudtaget är intresserat av ett samarbete. I övrigt ska alla länder själva bestämma vad som ska gälla i deras land. Hur svårt kan det vara?

starhawk
2016-06-24 12:58
#6

Det blev som jag hoppades, nu får man hoppas att detta är början till slutet för EU!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
KimE
2016-06-24 20:35
#7

[Nomen Nescio]
2016-06-25 08:12
#8

Jag röstade med tvekan "ja" till svenskt medlemskap i EU när det begav sig, men med åren tycker jag att lite väl många av mina farhågor om unionen besannats för att det skall kännas bra:  överstatligheten har blivit allt mer maktfullkomlig.

Samtidigt kommer den engelska sortin både den som en överraskning och något av en chock. Men efter att ha läst Johan Hakelius krönika i Expressen idag kan jag bara instämma - britterna har inte öppnat Pandoras ask, de har genomskådat Kejsarens nya kläder.

http://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/hotet-mot-eu-ar-den-maktelit-som-inte-vill-bli-stord/

Även Thomas Engströms inlägg på samma tidnings kultursida tar jag till mig.

http://www.expressen.se/kultur/lat-landerna-i-europa-styra-over-sitt-eget-ode/

[VSK]
2016-06-25 08:33
#9

Hade jag inte behövt köra bil idag så hade jag firat lite extra. Jag röstade nej för inträde i EU, jag har aldrig gillat EU, och kommer aldrig gilla EU.

Det funkade jäkligt bra före EU, och det kommer funka än bättre (med facit på hand) utan EU. 

Jag hoppas på islossning nu bland de länder som funderar på folkomröstning för att lämna. 

Att nuvarande regering inte har planer på att låta folket säga sitt via demokrati är ju rätt uppenbart. För, varför står annars Sverige i kö för att gå över till Euro. Jasså, kände du inte till det, hoppsan. 

Snälla 2018 kom jättefort.

[Jimmy.L]
2016-06-25 08:45
#10

Stad i England röstade för att lämna EU samtidigt vill man ha kvar EU-bidraget.

Tride
2016-06-25 09:03
#11

Röstat nej, till EU och Euron. Eu har inte löst många problem. Det mesta sker över huvudet på folk, kostar bra mycket mer än det smakar. En odemokratisk institution där makteliten kan sko sig. 

Och så har vi ju de raka gurkorna, medan de krokig hamnar på soptippen. Inte precis vad jag menar med god ekonomi.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Jimmy.L]
2016-06-25 09:35
#12

Finns för och nackdelar med EU, nackdelarna som jag ser det är dålig gränskontroller, flyktingpolitiken, och att EU sätter märkliga lagar.

Fördelen är att många projekt betalas av EU- pengar som regeringen inte vill betala för, så som våtmarker/naturprojekt, vägar, fiske och jakt.

[Nomen Nescio]
2016-06-25 10:24
#13

#12 Kan väl delvis hålla med i din slutkläm, men å andra sidan hade Sverige kunnat finansiera de kostnaderna själva av de pengar som EU kostar oss. För vi är, och har hela tiden varit, nettobetalare till EU - i år betalar vi t.ex. 31,8 miljarder och får tillbaka mindre än 13, enligt budgeten. (Kanske får vi tillbaka en liten slant till om den s.k. Storbritannienavgiften fryser inne - lättnader som britterna förhandlat sig till.)

Ser man hur mycket Sverige betalat ut sedan vi gick med 1995 så blir man minst sagt betänksam. Uppgifterna finns att tillgå på Riksdagens EU-upplysning.

Annons:
starhawk
2016-06-25 12:26
#14

En miljon britter har skrivit på en lista om att hålla en ny omröstning, det finns en bra beskrivning av detta fenomen, det kallas: Dåliga förlorare!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Martin
2016-06-25 23:41
#15

jag är inte helt insatt i om omröstningen skulle vara avgörande eller inte, men oavsett så skall man såklart inte göra om omröstningen även om man tycker att det kanske finns skäl (som att en officiell sida kraschade osv). Har ingen aning om hur mycket det kan ha påverkar om ens något, men ändå.

Såg intressant statistik om hur åldersfördelningen var på de som röstat för resp emot. Utan att kunna referera dem rakt av så kan man väl säga att ju äldre åldersgrupp ju fler som röstade för ett utträde och ju yngre så röstade man för att stanna.

Så man kan säga att de äldre som - elakt sagt - inte har lika lång tid kvar som de yngre röstade ut ungdomarna ur EU.

Skall bli intressant att se hur det här påverkar ekonomin i Sverige, det lär bli svajigt på börsen ett bra tag framöver.

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-06-26 08:50
#16

#15 Den officiella sidan som kraschade, var inte det omvalsförespråkarnas namninsamling vilken inte har med själva valet att göra, eller finns det ytterligare en krasch som jag missat?

Javisst kan man säga att de äldre inte skulle ha haft lika lång tid kvar i EU som de yngre. Å andra sidan har de äldre ju levt med EU sedan 1973, då Storbritannien beviljades inträde i dåvarande EG (efter att tidigare ha motarbetats av de Gaulle). Så vad de äldre saknar i framtid kanske uppvägs av deras erfarenhet - möjligen upplever de att EU inte utvecklats enligt deras förväntningar, och om så skulle vara kanske de tycker sig ha gjort ungdomen en tjänst genom sitt ställningstagande?

Tycker f.ö. att kategoriseringarna i media i efterdyningarna från valet i uppdelning av äldre vs yngre och arbetare vs välutbildade luktar en del fördomsfullhet. Vad är alternativet till fria val -  avskaffande av, eller inskränkning i, den allmänna rösträtten -typ "i detta val får endast akademiker yngre än 50 rösta"?   (Det sista stycket är inte svar till #15 utan allmänt tyckande.)

[Nomen Nescio]
2016-06-26 12:39
#17

Det kommer att bli intressant att se den svenska börsens reaktion på måndag - blir det en "svart måndag", eller har de tre dagarnas betänketid under helgen svalkat ner känslorna? Min gissning är ras 5-10% inledningsvis, följd av återhämtning till -3 vid stängning.

[Jimmy.L]
2016-06-26 12:50
#18

Ska bli intressant att se hur dom ska hantera import och export till EU, det lär väl helt bli stopp av export av mjölk och kött, EU väljer ju skydda sina intressen där.

[Nomen Nescio]
2016-06-26 13:04
#19

En annan fundering: undrar om inte det inte kan bli en del spekulerande i norska kronor nu - deras exportindustri borde väl kunna dra fördelar av ett Storbritannien utanför EU?

[Jimmy.L]
2016-06-26 13:21
#20

#19 Norge skyddar sin inhemska mjölkindustri med hög tull från alla länder så det är en stängd marknad. Norsk lax kan säkert bli billigare i  Storbritannien.

Marknaden för kött/mjölk är rätt mättad. Gissar att Storbritannien får försöka med att sälja till Asien och främst Kina eller USA. 

"Storbritanniens viktigaste exportvaror är maskiner och transportutrustning, kemikalier, läkemedel, olja och andra bränslen. Exporten av whiskey har blivit viktigare och ökade med 40 % mellan 2010 och 2011. Mejerivaror har också blivit viktigare exportvaror. De främsta handelspartnerna är andra EU-länder, framförallt Nederländerna och Tyskland. USA är också en viktig handelspartner."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storbritanniens_ekonomi

Två viktiga exportmarknader försvinner alltså, även fisket tycks vara viktig.

"Storbritannien har världens näst största flotta, med 6 000 båtar, och är en av Europas ledande fiskenationer. På senare år har det skett en nedgång. Det beräknas att den sammanlagda fångsten minskat med 17 % under perioden 2001-2010."

Samtidigt slipper dom EU-reglerna för fisket men vart ska dom sälja fisken till?

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-26 19:45
#21

"Det svenska stödet för EU är starkt trots Storbritanniens brexit. I en opinionsmätning gjord efter den brittiska folkomröstningen svarar en majoritet att de vill att Sverige stannar i EU. Över 1.000 svenskar har tillfrågats om sin syn på EU och undersökningen är gjord efter det stod klart att det brittiska folket röstat för att gå ut ur EU. Om det skulle hållas en ny svensk folkomröstning om ett EU-medlemskap i dag skulle 52 procent rösta ja och 31 procent rösta nej, enligt undersökningen som TNS Sifo gjort för SVT:s räkning."---

"Samtidigt anser endast 14 procent av de tillfrågade att saker i EU är på väg åt rätt håll, 52 procent svarar ”fel håll” medan 35 procent svarar ”vet ej” eller ”varken eller”. – Det är sammantaget en mycket kraftig varningssignal till dagens politiska ledarskap, säger Toivo Sjörén, chef för opinionsundersökningar på TNS Sifo, till SVT Nyheter."---

#16 "Undersökningen visar också att stödet för EU är störst i åldersgruppen 65+. Där anser hela 55 procent att vi tjänat på EU-medlemskapet och endast 19 procent anser att vi bör anordna en ny folkomröstning. Om det skulle anordnas en ny folkomröstning om EU-medlemskapet i dag skulle 65 procent i åldersgruppen 65+ rösta ja, att jämföra med 52 procent bland befolkningen i sin helhet."---

SVT

[VSK]
2016-06-26 20:04
#22

#21

Jag tycker den här sidan är mer tillförlitlig än en beställd SIFO.

Hittills 87% röstat ja för utträde (nästan 4800 som röstat vid skrivande stund).

 http://folkmening.se/fragor/ska-sverige-ut-ur-eu/

[Nomen Nescio]
2016-06-26 20:50
#23

#22 Nja, nu vet jag i och för sig inget om folkmening mer än att det tydligen går att rösta där mer än en gång på det alternativ man föredrar. SIFO:s panel är slumpvald utvald, på folkmening får man arbeta aktivt för att avge sin röst.

Oavsett min egen åsikt ifråga om svenskt kvarstannande i EU så upplever jag nog SIFO som mer tillförlitligt i det här fallet. Jag har helt enkelt svårt att tro att 87% av svenska folket vill lämna EU.

[VSK]
2016-06-26 20:55
#24

#23

Lite information som florerar på nätet.

Varannan svensk och finländare redo att lämna EU för ett nordiskt förbund länk

A petition to hold a referendum on Finland's membership in the European Union has been launched by the country's nationalist Finns Party, gathering over 10,000 signatures so far, local media reported. Länk 

Tyskland: Fem länder till kan lämna EU. Länk 

Nu kräver slovaker omröstning om EU. Länk 

These countries could be next now that Britain has left the E.U. Länk 

And so on….

Som sagt så litar jag inte alls på svensk media och svenska sk undersökningar.

[Nomen Nescio]
2016-06-26 21:02
#25

Det står oss ju alla fritt att lita på våra källor och misstro andras. Personligen har jag heller inget överdrivet förtroende för svensk media, vilket inte innebär att jag automatiskt avfärdar allt som jag läser där. Tror du själv att 87% av röstberättigade i Sverige vill lämna EU?

[VSK]
2016-06-26 21:09
#26

#25

Nä, men 87% av de som röstat i den pollen. Alla har inte datorer. Alla vet inte vart de skall finna informationen, läs undersökningen länken visar. En mer rättvis siffra om alla kände till pollen torde nog ligga på 55-60% nånstans skulle jag tro.

Av alla jag diskuterat politik (EU) med så är det endast en enda som vill vara kvar i EU. Inte för att jag känner hela Sverige precis, men jag tycker det ger en ganska klar bild på hur det ser ut.

[VSK]
2016-06-26 21:25
#27

Sen Sverige anslöt 1995 så har landet gått back 326.6 miljarder kronor på EU. Då pratar jag endast EU-avgifterna kontra EU-bidragen. Mina enkla matematikkunskaper säger att det inte går runt.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-26 21:56
#28

#26 Jag tror att man får fördjupa frågeställningen för att få fram mera tydliga siffror. Personligen är jag negativ till EU, vilket inte innebär att jag anser att vi villkorslöst skall lämna unionen. Jag hör nog i SIFO:s undersökning till de 52% som anser att EU är på väg åt fel håll och till de 17%  tveksamma om hur jag skulle rösta.

#27 På den punkten är vi överens. (#13)

[VSK]
2016-06-26 22:00
#29

🙂

[Nomen Nescio]
2016-06-27 09:27
#30

#17 Stockholmsbörsen har hittills fallit 6% under den inledande handeln.

JazzBass
2016-06-27 13:08
#31

En ytterst tragisk dag i fredags för Storbritannien och hela EU och den fredsgemenskap det är. Allt i EU är inte perfekt, men det positiva överväger utan tvekan. Jämför grannsämjan i EU det senaste halvseklet med hur det sett ut det senaste årtusendet. Det är så lätt att bara se det negativa medan man tar för givet de positiva sakerna som gemenskapen faktiskt fört med sig. 

De unga, Storbritanniens framtid, ville med en stor majoritet höra till EU, även om de inte var speciellt flitiga röstare. 50-plussarna däremot röstade emot och vann. 

Över 3,6 miljoner britter har i dagsläget skrivit under kravet på ny folkomröstning. Jag stöder det utan tvekan. Många visste ju inte ens vad de röstat på med tanke på att "what is EU?" googlades väldigt flitigt efter omröstningen hållits.

Lögner och främlingsfientlighet bidrog starkt till att leavesidan vann. Hur man ska klara sig nu har inte ens ledarna för Leave-sidan nåt svar på. Men de fick i alla fall som de ville. Bland dem som gratulerat britterna till valresultatet finns Donald Trump, Marine Le Pen och diverse andra bakåtsträvare som Finlands ärkepajas inom politiken, Paavo Väyrynen. Inte så många andra. Föga smickrande.

En halvbekant britt som bor och arbetar här i Finland sedan kanske 15 år, uttryckte i fredags för första gången nånsin inte ville tala engelska på stan. Han har länkat flitigt på Facebook om de katastrofala riskerna med ett utträde och nu efteråt en massa kritiska röster baserade på fakta. Det råder ingen tvivel att han är helt förkrossad över utgången i foklomröstningen. Ingen britt jag känner på Facebook (5-10st) varav en är en framgångsrik VD har uttryckt nånting positivt om resultatet.

Lite intressant läsning, speciellt första länken:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jun/24/eu-vote-uk-diminished-politics-poisoned-racism?CMP=Share_iOSApp_Other

https://clairebroadley.com/2016/06/26/so-you-want-me-to-be-happy/

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156941694115315&set=a.318549320314.336723.669005314&type=3&theater

Ensam är inte stark.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Janne Nilsson
2016-06-27 13:51
#32

Hur mycket har Brittiska Börsen har fallit i jämförelse med andra börsen? De uppgifter jag har sett är att den föll mindre än flera andra börser vilket borde kunna tolkas som att det var ett bra val för Britterna om man nu hävdar att Börsfall är en indikator? Jag själv tror att marknaden reagerar rent allmänt med försiktighet vid sådana här tillfällen då man inte vet vad man kan förvänta sig.

De britter jag känner, och har så gjort i 10 år eller mer är väldigt delade. I verkliga livet och inte meningsfränder från Facebook. Många känner att man försöker få det till att det var gamla bakåtsträvare som röstade för att lämna. Men dessa har i alla fall erfarenhet av ett GB innan EU. Vilket inte de unga väljarna har.

Att genast prata om en ny folkomröstning låter som man har svårt att acceptera att demokratin inte håller med en. Om denna nya omröstning också får samma utfall skall det bli en till och en till…. Om Stanna sidan vinner, skulle de gå med på en folkomröstning till, då? Eller hur jävla länge ska det folkomröstas? Rimligen vore väl att man påbörjar arbetet med utträde och kanske en ny om ca 2 år strax innan ett definitivt utträde?

Däremot med ett så jämt resultat så bör man gå varsamt fram.

EU borde fokusera på frihandel istället för att flytta makten till Bryssel. Det verkar som om man försöker skapa ett Europas Förenta Stater som en motvikt till Sovjet och USA. Politiker i GB och Sverige, såväl som många andra EU-länder behöver nog höra sig för vad det är väljarna vill ha ut av EU. Och inte tro att man inte kan ha undantag.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[VSK]
2016-06-27 14:35
#33

#31

Över 3,6 miljoner britter har i dagsläget skrivit under kravet på ny folkomröstning. Jag stöder det utan tvekan. Många visste ju inte ens vad de röstat på med tanke på att "what is EU?" googlades väldigt flitigt efter omröstningen hållits.

Menar du att de som röstade nej inte visste vad EU är, eller de som röstade ja inte visste vad EU är?

#32

**Att genast prata om en ny folkomröstning låter som man har svårt att acceptera att demokratin inte håller med en. Om denna nya omröstning också får samma utfall skall det bli en till och en till…. Om Stanna sidan vinner, skulle de gå med på en folkomröstning till, då? Eller hur jävla länge ska det folkomröstas?
**

Kallas för dåliga förlorare. För att citera Richard Herrey: Belgien vinner med 4-0. Media rapporterar nu att ungerska folket vill att matchen spelas om, då de inte är nöjda med resultatet.

Och

"Ungern hade innan matchen inte riktigt förstått att det nu är ute ur EM och inte får vara med och spela mer".

Det verkar som om man försöker skapa ett Europas Förenta Stater som en motvikt till Sovjet och USA.

Ja visst verkar det så.

JazzBass
2016-06-27 15:24
#34

#33 - Har det nån större betydelse? Men men, jag antar att det var leave-röstarna i första hand som googlade på frågan sedan de börjat se konsekvenserna av resultatet under fredagen. Nåt annat än ett antagande går väl knappast heller att göra? Läs mer här: https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2016/06/24/the-british-are-frantically-googling-what-the-eu-is-hours-after-voting-to-leave-it/

Hela frågan om att lämna EU eller inte är oerhört komplex och borde inte avgöras med en folkomröstning, speciellt om resultatet blir så pass jämnt som det nu blev, eller efter en så hätsk känsloladdad debatt kantad av rädsla invandring och ett politikermord. Det att en av ledarna i Leave-lägret, Nigel Farage, påstod att de vunnit "utan att nåt skott behövts avfyras" var ett klavertramp utan dess like.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Janne Nilsson
2016-06-27 15:44
#35

# 34

Hur skulle det avgöras då menar du?
Jag kan inte se att det går att bestämma i efterhand, det som gäller är de regler som gällde när man gick med.

Vi hade haft fred i drygt 144 år när EG(EU) bildades. 181 år när vi gick med. För oss ökade risken till krig i och med att vi gick med. Sovjet var också ett betydligt större hot när EG bildades.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[VSK]
2016-06-27 16:14
#36

#34

Om det har nån roll om de som inte röstade inte vet vad EU är för nåt? _Ja verkligen. Om man inte vet vad EU är så skall man absolut inte rösta. Så därför så är det ju rätt tacksamt för att de avstod ifrån att rösta. 

Hela frågan om att lämna EU eller inte är oerhört komplex och borde inte avgöras med en folkomröstning, speciellt om resultatet blir så pass jämnt som det nu blev

Demokrati = folkstyre = flest röster vinner.

[Nomen Nescio]
2016-06-27 17:39
#37

#30 Stockholmsbörsen återhämtade sig inte, utan stängde på 7,75%. Och oron lär väl fortsätta ett tag…

JazzBass
2016-06-28 12:50
#38

#3 - Din fråga i #33 handlade ordagrant om dem som röstat. Men men, jag erkänner att jag missade att tänka på den dryga fjärdedelen röstberättigade som inte röstat, samt de i Storbritannien bosatta som inte var röstberättigade men påverkas av beslutet. Säkert googlade en del av dessa också "What is EU?" morgonen efter att resultatet klargjorts. Det intressantaste här är dock att frågan googlades så intensivt EFTER att folkomröstningens resultat klargjorts.

Jag håller delvis med om att om man inte vet vad man ska rösta så ska man låta bli, men jag lutar nog mot att göra enligt följande figur (länk till bild på facebook) är ett ännu vettigare val, för att hålla optionerna öppna för framtiden.

Demokrati är folkstyre, ja, men folket styr endast indirekt i de allra flesta frågorna, alla utom de som avgörs via folkomröstning, om ens då. De enligt demokratiska principer folkvalda riksdagsledamöterna har däremot direkt möjlighet att påverka alla beslut. De har därmed också en plikt att sätta sig in i de komplexa frågorna och rösta i riksdagen efter noga övervägande. Den här frågan att lämna EU är väl ungefär i klass med att ändra en grundlag, vilket är väsentligt svårare än att ändra/stifta en vanlig lag. Ofta krävs minst kvalificerad majoritet. Därmed är det märkligt att man låter en enkel majoritet av folket, i huvudsak lekmän alltså, avgöra denna stora fråga. Intressant nog så har Storbritannien inte nån skriven grundlag. Dock så är inte frågan avgjord ännu, parlamentet har sista ordet. Här är en intressant text som tydligt berättar att Brexit absolut inte är något faktum ännu: 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jun/27/stop-brexit-mp-vote-referendum-members-parliament-act-europe

Folkomröstningar långt ifrån alltid välkomna eller positiva i en demokrati. Min rätt att få tala och få service på mitt modersmål svenska i mitt hemland (fosterland/fädernesland) Finland skulle vara ytterst hotad om man t.ex. skulle få för sig att folkomrösta om Finland skulle övergå till att vara ett enspråkigt land snarare än jämlikt tvåspråkigt. Svenska språkets ställning i Finland är dock tryggad i grundlagen, så en (1) folkomröstning skulle också endast vara riktgivande. Vissa frågor är helt enkelt för stora för att avgöras via folkomröstningar, som åsidosätter de folkvaldas inflytande till förmån för lekmäns ofta mindre väl underbyggda åsikter.

Herreys jämförelse med en förlorad fotbollsmatch håller inte. Hur stora ekonomiska konsekvenser för ett land (för att inte säga hela världen vars börser totalt sjunkit med mer än tusen miljarder dollar till följd av folkomröstningens resultat), har utgången av en fotbollsmatch? Och 4-0? Bättre jämförelse skulle vara 5-6 med det avgörande målet först under straffläggning, med högst tvivelaktigt domararbete under hela matchen. Hur mycket rabalder brukar det inte bli av såna?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tride
2016-06-28 13:23
#39

javascript:nicTemp();http://www.aftonbladet.se/kultur/article23075886.ab

Tänkvärt och intressant av Aftonbladets kulturred, Åsa Lindeborg.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Nomen Nescio]
2016-06-28 13:36
#40

#16 "Den debatt som fördes efter SD:s intåg i riksdagen påminner om den som nu förs i Sverige efter Brexit. Udden riktas mot människorna, inte deras åsikter."---

"Kommunikation handlar om att övertyga den andre om att antingen upprätthålla en uppfattning, eller att få denne att ändra sin position. Frågan är vad som händer med människor, i detta fall väljare, som ständigt får höra att de gör fel, att man inte ska visa respekt för deras beslut, att de är outbildade eller rentav korkade, att de ägnar sig åt demokratiförstörelse? Kan dessa människor uppfostras (läs tvingas) till att ändra sig och göra "rätt"?"---

"Kanske dags för ett "valkörkort" som bara utfärdas till de renläriga?"---

Alice Teodorescu i GP

Janne Nilsson
2016-06-28 14:10
#41

# 39

Förvånansvärt träffsäker analys. Speciellt med tanke på var den kommer ifrån. I slutet känner man dock igen den gamla Lindeborg men de första 2/3 är en bra summering.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Tride
2016-06-28 17:15
#42

#41 Jag är heller inte, vanligtvis,  speciellt förtjust i Lindeborg, men detta var en överraskning. Håller med dig, Janne, om slutet av artikeln, där hon halkar tillbaka i sina uppkörda spår.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tjeja
2016-06-28 23:42
#43

Det bästa o mest intressanta hade jag tyckt skulle vara om de hade omval men som gav samma resultat igen. Då hade det blivit fastare stadgat. Som det är nu kommer nejsidan att fortsätta beklaga sig över ett  "felaktigt" resultat i all evighet när det nu blev så jämnt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jimmy.L]
2016-06-29 20:35
#44

"Storbritannien måste även i framtiden acceptera att EU-medborgare arbetar och studerar i landet. Annars får britterna inte tillgång till EU:s inre marknad när de lämnar unionen. EU-ledarna antog på toppmötet ett uttalande om hur Storbritanniens utträde ur EU ska hanteras. Där står att "tillgång till EU:s inre marknad kräver acceptans av alla fyra friheterna". Det innebär att inte bara varor, tjänster och kapital ska ha fri rörlighet, utan även EU-medborgare."

"Frankrikes president François Hollande lägger till att britterna även måste bidra till EU:s budget, om de vill ha full tillgång till den inre marknaden med runt 500 miljoner konsumenter."

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/eu-ledarna-kr%C3%A4ver-fri-r%C3%B6rlighet-1.3441350

JazzBass
2016-06-30 19:09
#45

Svar på Åsa Linderborgs kolumn:
http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/lisa-magnusson-nej-folket-ska-faktiskt-inte-fa-bestamma-allt

"Det mest deprimerande med populismen är dock det totala föraktet för kunskap … det fanns ett skäl till att nästan alla politiskt och ekonomiskt insatta varnade Storbritannien för ett EU-utträde, och det var att de förstod att hur illa man än tycker om denna europeiska union så är en hastig sorti en usel idé.

De tyckte inte som populisterna, helt enkelt, och räknas nu därför till "eliten"."

Ledaren sammanfattar väl rätt väl vad jag anser om Linderborgs kolumn.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2016-06-30 20:04
#46

Island drar tillbaka EU-ansökan.

http://www.svd.se/island-drar-tillbaka-eu-ansokan

Är det där jag ska bo alltså 😃

[Nomen Nescio]
2016-07-01 11:05
#47

#37 "För fjärde dagen i rad öppnar Stockholmsbörsen på plus.

Snart är hela raset från måndagen återhämtat, nedgången är nu mindre än en procent.

– Nu har man börjat inse att det inte kommit några nya uppgifter om företagen eller ekonomin i sig som kunde förklara den extrema nedgången vi såg. Det blev lite stresshandel, säger Johanna Kull, sparanalytiker på Avanza."---

"– Hur sommaren blir kan vi inte säga utifrån en vecka, så jag tycker fortfarande man ska vara beredd på att det kan bli en stökig sommar, säger Johanna Kull."

Expressen

Janne Nilsson
2016-07-01 17:58
#48

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Tride
2016-07-01 19:31
#49

#48 Hmmm… Precis min åsikt 😂

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Emo
2016-07-02 05:06
#50

#48 Tack för den intressanta länken!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

KimE
2016-07-04 13:43
#51

Nigel Farage slutar som UKIPs partiledare säger att hans job är slutfört.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3673363/Nigel-Farage-QUITS-Ukip-leader-declaring-ve-bit.html

JazzBass
2016-07-04 15:12
#52

Brexitförespråkarna har tydligen skitit i byxorna och flyr fältet en efter en efter att ha orsakat århundradets soppa för hela Storbritannien och dess folk. Förståeligt kanske, men inte speciellt rakryggat eller ansvarstagande.

Nedan två intressanta länkar. Brevet till parlamentsledamöterna bakom första länken talar om delvis samma saker som jag i #38. Bakom andra länken finns en ganska lång video där det läggs ut tydligt och klart att leave-lägret ägnat sig åt solklara lögner.

https://www.nchlondon.ac.uk/2016/07/01/professor-c-graylings-letter-650-mps-urging-parliament-not-support-motion-trigger-article-50-lisbon-treaty-1-july-2016/

https://news.liverpool.ac.uk/2016/07/01/watch-professor-michael-dougan-assesses-uks-position-following-vote-leave-eu/

Ska UK lämna EU bör beslutet att göra det baseras på fakta och inte lögner. Det tror jag alla är överens om. Och sista ordet har inte sagts ännu, det görs ju av parlamentet. Att gå förbi folkomröstningens resultat är knappast en enkel sak att göra, men det skulle vara det enda rakryggade. Chanserna att så sker är väl inte så stora direkt, men ökas av att så stor del av britterna kräver en ny omröstning, att leave-sidan har erkänt att de farit med osanningar, att många offentligt gått ut med att de ångrat att de röstat för Leave, och nu också alltså dessa professorers avpollettering av Leave-kampanjens argument. Få se vad som händer…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

starhawk
2016-07-05 07:57
#53

#52: "så stor del av britterna kräver en ny omröstning"

Vad har du för sinne för proportioner egentligen? senaste siffran jag hörde var 4 miljoner det är c:a 8% av befolkniningen det kallar jag inte för stor del, bara ett gäng dåliga förlorare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JazzBass
2016-07-05 09:02
#54

#53 - Kan fråga detsamma. Hur är det möjligt att se det som en liten andel? När du senast hört att närmare 10% av ett helt lands befolkning skrivit under ett liknande krav på en ny omröstning på en nätsida på bara en vecka? Det är exempelvis över 40 gånger mer än vad som krävs för att parlamentet ska ta ett ärende till diskussion.

Dålig förlorare är man om man inte accepterar resultatet av rent spel. Rent spel var det dock inte fråga om här om man ser till Leave-sidans argument som baserade sig huvudsakligen på lögner och drömmar om guld och gröna skogar bara man lämnar EU. Ren och skär populism.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KimE
2016-07-05 10:07
#55

EU kommer inte att acceptera att britterna gör om omröstningen de räknas redan som ute eller på väg ut, frågan är vilken relation de ska ha till EU som Norge eller som Makedonien fast Norge är närmare eu än britterna röstat för att de ska vara och betalar mer i EU avgift än GB per innevånare och är med i fri rörlighet över gränserna.

Annons:
JazzBass
2016-07-05 14:00
#56

EU gör i praktiken absolut ingenting innan den ökända artikeln 50 aktiverats av Storbritanniens regering. Kan så vara att många i EU:s högkvarter inte accepterar en andra omröstning, men de har ingen makt att förhindra en sån eller tvinga Storbritannien till ett Brexit. Bollen är helt och hållet hos Storbritannien nu. Jag tror inte det blir nån andra folkomröstning, och pessimisten i mig tror att det sist och slutligen blir ett Brexit. Men jag hoppas ändå att parlamentet röstar nej till att aktivera artikel 50. En klar majoritet av parlamentets ledamöter lär vara emot Brexit, och de har en skyldighet att rösta enligt vad de tror är bäst för Storbritannien.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Janne Nilsson
2016-07-05 14:09
#57

Vad som är bäst beror väl på vad man värderar? Det är ingen som verkar ta till sig, i diskussionen om det är bra eller dåligt att lämna EU?

Något som slår mig är hur mycket känslor det finns i debatten och avsaknaden av sakargument. Sakargumenten bryts i och för sig ner i delar och det slutar ofta i vad man värderar och inte pund och shilling. Båda sidor har sina "besatta" men i och med Brexit så har det som inte varit nöjda med utfallet nått en närmast pinsam nivå. Speciellt i utmålandet av sina meningsmotståndare. Som om de inte skulle ha en demokratisk rätt bara för att de är "anses" obildade?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
2016-07-06 14:51
#58

#54: Du tycker alltså att 10 % av befolkningen skall sätta agendan för dom övriga 90 % ?! ett mycket märkligt synsätt!

Rent spel? det är politiker på båda sidor och båda sidor ljuger det ser vi ju här också med våra egna politiker, speciellt vid valtider. Skall vi ta om varje val i fortsättningen om nån ljuger? då skulle det bli votering stup i kvarten! 

Nej faktum kvarstår dom 10 % är en liten klick dåliga förlorare som surar för att deras sida inte vann.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JazzBass
2016-07-07 14:28
#59

#58 - Hur skulle det vara om du istället skulle svara på min fråga: "När du senast hört att närmare 10% av ett helt lands befolkning skrivit under ett liknande krav på en ny omröstning på en nätsida på bara en vecka?"

Att närmare 10% av en hel befolkning skrivit under ett dylikt krav på så pass kort tid är väldigt unikt och bör inte tas med en klackspark, som du gör, och kallar dem för "dåliga förlorare" som om det skulle vara nån fotbollsmatch eller nåt annat lika trivialt. Det betyder heller verkligen inte att 90 % motsätter sig saken. Troligtvis kan man anta att åtminstone de flesta som röstade remain inte har nånting emot en ny omröstning. Själv skriver jag ofta under diverse medborgarinitiativ och liknande i Finland, men jag har aldrig skrivit under, eller ens hört talas om nånting liknande detta efter något val jag röstat i.

http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/dominic-grieve-brexit-second-eu-referendum-legal-former-attorney-general-says-7119491.html

Citat ur artikeln: "The remarks by the MP come after research suggesting 1.2 million Leave voters regret their vote. The survey by Opinium, which accurately predicted the EU referendum result, found that up to 7 per cent of the people who voted for Brexit now regretted it."

Med tanke på din hållning i frågan så undrar jag om du tycker att man bör ignorera eller respektera att 7% av dem som röstat på Leave ångrat sig? Eller är det också en liten andel?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Nomen Nescio]
2016-07-07 15:57
#60

"Storbritannien kanske blir kvar i EU trots allt.

Det tror i alla fall en majoritet i tidningen Politicos internationella elitenkät - med 63 makthavare inom ekonomi, politik och finans.

– Vi som arbetar med EU förstår hur svårt det är att separera något som suttit ihop i 43 år och tro att det går att göra på två år, säger Christofer Fjellner, M, som ingår i undersökningen.

Samtidigt som politikerna i Bryssel och London kämpar febrilt med att hantera brexitresultatet räknar allt fler makthavare med att det brittiska utträdet kanske rinner ut i sanden - eller slutar i något som inte skiljer sig särskilt mycket från relationen mellan EU och Storbritannien i dag."---

Expressen

Fast om det nu slutar i "något som inte skiljer sig särskilt mycket från relationen som den är mellan EU och Storbritannien  idag", vad är då vitsen med EU? När det inte var tillräckligt med eftergifterna som Storbritannien förhandlat till sig, vem tror att de då skulle låta nöja sig med mindre i ett specialavtal? Talessättet om att "det  går inte att äta kakan och ändå ha den kvar" borde ha viss relevans även i det här sammanhanget.

[Nomen Nescio]
2016-07-12 17:12
#61

I början av september debatterar det brittiska parlamentets underhus förutsättningarna för ett eventuellt nyval om Storbritanniens EU-medlemskap.

Mer i denna tråd.

[Nomen Nescio]
2016-07-15 09:44
#62

"Skottland bör inte hålla någon ny folkomröstning om självständighet efter det att Storbritannien röstat för ett utträde ur EU. Det säger den brittiske ministern med ansvar för Skottland, David Mundell."---

TT

Annons:
[Carpinus]1
2017-03-13 14:19
#63

Skottlands försteminister Nicola Sturgeon öppnar åter för möjligheten till en ny folkomröstning om självständighet från Storbritannien och fortsatt EU-medlemskap för skottarna.

Källa

JazzBass
2017-03-14 08:16
#64

Det var länge osäkert hur det egentligen går i den här frågan, men nu har alla hinder för att Theresa May ska kunna aktivera artikel 50 och således påbörja utträdesförhandlingarna eliminerats, och att hon kommer att göra det är väl bortom allt tvivel. Tragiskt att parlamentet inte hade mer integritet i sig än det här.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/03/14/parlamentet-may-far-utlosa-brexit

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Carpinus]1
2017-09-05 21:50
#65

Ser inte ut att bli en mjuk skilsmässa…

"Omedelbart efter att landet har lämnat EU kommer Storbritannien stoppa den fria rörligheten som gällt gentemot unionen, visar ett regeringsdokument som tidningen The Guardian kommit över.

London kommer också att genast vidta åtgärder för att minska antalet invandrade arbetare med kort yrkesutbildning eller som saknar utbildning när Brexit träder i kraft.

Enligt dokumentet ska också en helt ny invandringspolitik fasas in som gör att långt färre utländska medborgare får rätt att bosätta sig i Storbritannien, och som avsevärd skärper reglerna för anhöriginvandring."---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fri-rorlighet-stoppas-direkt-efter-brexit

Upp till toppen
Annons: