Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 1431 ggr
[Nomen Nescio]
2016-06-15 09:48

Midsommarvädret, är det viktigt för dig?

"- Prognosen är väldigt, väldigt osäker. Det kan skilja väldigt mycket från dag till dag, säger Lisa Frost, meteorolog på SMHI.

Bortsett från den brasklappen så visar den senaste prognosen från SMHI att vädret på midsommarafton kan bli precis så som många drömmer om, men sällan får uppleva. Temperaturen landar på drygt 20 grader i hela landet och det blir uppehåll och goda chanser till sol."---

TT

Vad betyder vädret för din upplevelse av midsommar?

Annons:
Maria
2016-06-15 11:04
#1

Det är klart att det är roligare om vädret är soligt och fint men det stör inte min midsommar i alla fall.

Vi har paddlat i Dalsland i flera år just under midsommarhelgen och det är ibland de få gånger jag har frusit mest i hela mitt liv  vid vissa turer😃

Vi har campat och legat i vindskydd. Min man och jag och min bror och svägerska. Vi har legat som fyra sardiner fullt påklädda med sovsäckar och mössa men haft sååå roligt.

På morgonen så har vi bryggt kokkaffe över elden.

 Vi har paddlat i ösregn, blåst och sol. Alla varianter, men nu när vi pratar om campingturerna så är det speciella tillfällen när det varit som värst väder som är de roligaste minnena faktiskt, så det blir ju lite motsägelsefullt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kim1980
2016-06-16 05:48
#2

Massor regn det behövs nu på stört ! Hatar öken ut torkad naturen lider av det här och allt annat. .

[Nomen Nescio]
2016-06-16 07:17
#3

#2 Absolut, och det ser väl ut som din önskan är på väg att uppfyllas, åtminstone på sina håll? Fast frågan gällde lite specifikt just den där dagen om drygt en vecka - en del kanske skulle kanske inte ha något emot uppehåll just den dagen, mot att det regnar en del i övrigt?

[Hayabusa]
2016-06-16 07:41
#4

Spelar ingen större roll, det blir som det blir.

kim1980
2016-06-16 12:37
#5

Då blir det valet uppe håll men utan sol jäveln det gör mycket med.. Föra året var underbart jag lång vandra med mitt sommar linne utan ora sig om man klara av dagen. Dvs utan anfall. .

kim1980
2016-06-16 12:39
#6

Men nu kom det lite skur här. Men får nog knyta näven hålla tummar tår att kommer mer det behövs är hö gräs inte grönt ( Är allvarligt . Jag inte ensam lida. . Men kanske ensam om våga !

Annons:
Sommarek
2016-06-16 13:01
#7

Med tanke på att den riktiga midsommaren infaller några dagar tidigare än den kristifierade versionen så kan det vara vilket väder som helst den 24:e. På sommarsolståndet får solen såklart gärna skina.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kim1980
2016-06-16 15:12
#8

Det är farligt med öken sommar . Jag vill ha svensk sommar . Det är det inte nu tyvärr ( Naturen djuren visa människor lider av hur värden vädret är.. Det är mycket svårt ha viljan med leva.. Så här års. Det finns ute om hus tält !

[Nomen Nescio]
2016-06-19 11:02
#9

#0 Nya besked: "Med mindre än en vecka kvar till midsommarafton ser väderläget minst sagt dystert ut. Just nu pekar prognoserna på att det ska regna i stort sett över hela Sverige - och det handlar om stora mängder.☔️

– Men prognoserna kan vända snabbt, betonar meteorologen Maria Jönsson på vädertjänsten Foreca."---😎?

GP

"Bara att gilla läget", som det heter (för alla, oavsett om man är väderleksberoende eller ej…).

Effie
2016-06-20 15:53
#10

Gilla läget får man alltid göra när det gäller vädret, och visst ser jag behovet av regn.

Men om man som jag firar midsommar med folkdräkt, folkdanslag, majstång, dans…så kan man ju få önska sig sol och (lagom) varmt väder, just då I alla fall.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[helga21]
2016-06-21 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här förefaller vi att få fantastiskt vackert väder till midsommar och dagen innan då det är Lövmarknad i "staun" och inte spridda skurar som förra året.

Tride
2016-06-23 17:32
#12

Det blir regn i morgon, enligt prognos. Bra, tycker jag, som gillar att de regnar lagom mycket.. Det var några dagar sedan senaste regnet, så vi behöver påfyllning. Snaps och sill intresserar mig hur som helst inte, oavsett väder. Jag sitter gärna på verandan med en god bok och ser regnet strila. 

Det var fö fint väder den 21a, då midsommaren verkligen inföll.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Carmarino
2016-06-23 18:04
#13

#12 Den 21:e var sommarsolståndet. Den "riktiga" midsommaraftonen är den 23:e, alltså idag. Annars håller jag med dig; sill och snaps kan jag vara utan, och det gör inget om det regnar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-23 18:38
#14

#12 Ja, prognosen så här dagen före midsommar skiljer sig rätt avsevärt från de som lämnats tidigare. Nu verkar det bli väderdramatik på sina håll med höga temperaturer och kraftiga åskväder mot kvällen. Vi får väl summera så småningom - trevlig midsommar!😎☔️

Emo
2016-06-24 08:22
#15

Vi har fått ett efterlängtat regn. Bara 5mm och nu duggar det. Vi får vara glada för det lilla vi fick, även om det hade varit bra om det hade regnat några timmar till. Åskan är vi gärna utan men vattnet behövs.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mirinda
2016-06-24 21:55
#16

Jag, som vill slippa regn på midsommar verkar tillhöra nån sorts minoritet i tråden, i a f bland de som skrivit inlägg. 

Jag blev rätt dyster av gårdagskvällens väderkarta, men nu är jag glad. Det regn som föll hade den goda smaken att göra det under natten och i morse. Men sedan dess har det hållit upp här, så jag och familjen har kunnat fira traditionell midsommar utomhus. 

Det var "hela baletten"; midsommarstång, folkdansare i färggranna dräkter, tombola och såväl barn som vuxna med kransar på huvudet.🥳🎈

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Hayabusa]
2016-06-24 23:04
#17

Väldigt varmt och kvavt trots att klockan är över 23.00 Dessutom helt vindstilla :)

Carmarino
2016-06-25 01:54
#18

Varmt och kvavt hela dagen men nu har det kommit lite regn och åska. Temperaturen ligger trots det på drygt 20 grader. Tropisk natt på gång kanske?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-06-25 07:53
#19

Här (i Göteborgstrakten) hotades det med åskoväder under kvällen, men av det blev det inget. Det blev en blandad kompott, några delar sol och några delar moln. Tror att de som dansade barfota i gräset kunde göra det utan att bli blöta under fotsulorna.

Carmarino
2016-06-25 12:01
#20

Det blev ingen tropisk natt, tack och lov! Fast nära på; temperaturen gick bara ner till ca 18 grader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-25 13:56
#21

#14 Så här blev det - SMHI:s korta summering av midsommaraftonens väder: "I går befarade vi åskskurar under dagen i Götaland men det var först framemot natten det drog in åska över Skåne. Någon åskknall förekom även i Östergötland.

Däremot förekom det åskskurar på flera håll i norra Norrland. Annars hade vi en varm midsommarafton i hela landet med som mest 31 grader i Målilla."---

"Ett annat mer omfattande regnväder har i natt passerat över mellersta Norrland och här har det kommit rätt stora regnmängder. Som mest 30 mm i Börtnan i södra Jämtland."---

Att jämföras med #0, #9 och #14.

Effie
2016-06-27 08:42
#22

#10 Man ska akta sig för att önska; det kan slå in. Det blev sol. Det blev VARMT! Folkdräkt. Små grodorna… Tur det fanns vatten…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: