Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1681 ggr
tlover
6/12/16, 11:50 PM

"Räkna med att ta hem era gamla föräldrar"

Amelia Adamo tar upp den otillräckliga äldrevården då tex äldre får bo kvar hemma trots att dom inte klarar sig med enbart hemtjänst.

http://www.expressen.se/debatt/rakna-med-att-ta-hem-era-gamla-foraldrar/

Förr hade hemtjänsten mindre omfattning på vad dom gör men nu gör dom ofta lika mycket som man gör på äldreboende. vilket kan leda till problem eller rent farliga situationer.

Själv önskar jag att jag kunde ta hand om min mamma och svärmor när dom blir lite sämre men inte när det gått så långt så att dom behöver bo på hem (typ något mellanting mellan klara sig själv och hemtjänst tex matlagning).

För även om jag mot förmodan skulle orka det (med tanke på att jag redan har kroppsliga problem så tvekar jag att det kommer att gå) så skulle det inte alls kännas säkert och jag skulle nog inte heller ha råd att vara borta från jobbet.

Vad tycker du, är äldrevården tillräcklig idag?

l'm back

Annons:
[Thiah]
6/13/16, 5:31 AM
#1

Nej den känns inte alls tillräcklig. Jag blir orolig inför mina föräldrar då jag själv bor i ett annat land.

Tjeja
6/13/16, 6:09 AM
#2

Nej vården idag är i missär. Jag är orolig för mina föräldrar för jag kommer inte ha råd eller möjlighet att ta hand om dem som jag önskar. 

Vill inte se någon av dem svälta och vanvårdas till döds i dagens underbemannade och näringsfattiga äldrevård. De hem som finns har fina mål men alla som jobbar vet att det man sysslar med är släcka bränder. Den preventiva goda omvården och omsorgen finns inte mycket utrymme för. Det är bara förvaring som gäller där. 

I a f jag vill inte leva mina sista år i "förvaring i väntan på döden" så som det faktiskt ser ut idag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Agafia
6/13/16, 7:29 AM
#3

Jag hade förmånen att ta hand om min Mamma när hon utvecklat sin demens- sjukdom Levi Bodies ( kroppsdemens ) . Visst det var tungt men jag skulle inte vilja vara utan den tiden innan hon gick bort . Nu var sjukdomsförloppet snabbt i slutet Och hon fick bo på ett korttidsboende under tiden bostaden anpassades efter hennes behov . Där var personalen kunnig och väldigt rara 😊 men tyvärr så är det inte alltid så .

Emo
6/13/16, 7:32 AM
#4

Det är hemskt att man kommit till den ålder och den uppfattning om samhället att ens högsta önskan är att få dö snabbt.
Jag menar inte nu i dag utan att slippa ligga för att vårdas sista tiden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
6/13/16, 8:46 AM
#5

Min personliga erfarenhet är att anhöriga är "tvingade" att ta hand om de äldre, det är inget val baserat på frivillighet. I min hemmakommun är det inte enkelt att få en plats på ett boende utan det erbjuds hemtjänst istället. Dock är hemtjänstens resurser begränsade vilket innebär att anhöriga måste hjälpa till.  Har man som jag, 3 barn och jobb att sköta så blir det svårt att räcka till.

Inkanyezi
6/13/16, 1:22 PM
#6

Det är ju jag som är den där gamla föräldern, och jag ser till att ordna det så bra jag kan för mig. Jag förväntar mig inte att mina barn ska ta hand om mig, men jag kan inte heller tänka mig ett mer eller mindre vegetativt liv i långvård eller på äldreboende. Så länge jag orkar vara aktiv sköter jag mig själv, och jag kan ta hjälp för en del dagliga sysslor på stället jag flyttar till mot slutet av året.

Jag har själv tagit hand om i alla fall en förälder, delvis, där min yngsta syster har dragit tyngsta lasset. För hennes del är inte det slut i och med att mamma dog, utan ett barn med Downs syndrom fortsätter att vara en belastning. Och nej, det finns saker man inte kan lämna bort och hoppas att någon annan ska göra.

Jag har också hjälpt till med att ta hand om andras föräldrar och äldre släktingar. Förhoppningsvis kommer mitt sociala nätverk att räcka till den dag jag behöver hjälp, om den en gång kommer. Jag hoppas att klara mig utan att bli dement eller orörlig längre fram, men vem vet?

Den där dagen kommer ju för oss alla, och hoppet är väl att slippa lida under den tid vi har här på jorden. För mig ser inte någon form av äldrevård särskilt attraktiv ut. Jag vill klara mig själv så långt det är möjligt.

Annons:
Agafia
6/13/16, 2:01 PM
#7

#5. Min Mamma vägrade ha hemtjänst , jag fick flytta hem till henne ( inte optimalt ) men nu var mina barn vuxna och jag sjukpensionär . Måste vara ännu tuffare när man som du har mindre barn och ett jobb , finns det sen inga syskon som kan hjälpa till med omvårdnaden …….. Hur vi ska lösa det här vet väl ingen direkt , vad vi vet är att befolkningen lever Längre och behöver mer omsorg som inte finns .

[Hayabusa]
6/13/16, 2:29 PM
#8

#7 Ja, nu tillhör det historien eftersom båda mina föräldrar inte längre lever. Men, ja det var oerhört krävande att känna hur man inte räcker till. Hur jag än gjorde så blev det ett kompromissade och mycket blev halvdant. Tiden räckte inte till, det går inte att vara på mer än ställe åt gången. Jag insåg att det kan vara väldigt besvärligt att bli gammal, att alternativen inte känns särskilt attraktiva. Men vad gör man? Det går inte att trolla människor yngre & friskare.

Min mor var inte särskilt förtjust i hemtjänsten, så det känns igen. Inget ont om hemtjänstens personal, de har ett pressat schema med knappa resurser. Det blir som en ond cirkel. 

Idag hjälper jag min moster, men det är på en helt annan nivå. Dels klarar hon sig själv bra, dels är mina barn stora och utflugna. Det blir mer som att vi håller kontakt och umgås, på ett positivt sätt.

Upp till toppen
Annons: