Annons:
Etikettnyheter
Läst 1783 ggr
[Nomen Nescio]
6/6/16, 11:22 AM

Lort-Sverige

_"Både under söndagen och måndagen vaknade Göteborg upp till skräpiga parker och offentliga ytor. Stadens baksmälla efter Håkanspelningarna drabbar nu nationaldagsfirarna."---
_

_"– Jag har bott nära Slottskogen hela mitt liv och kan uppriktigt säga att jag aldrig sett det så smutsigt och nedskräpat. Jag blev genuint ledsen när jag gick dit igår kväll och såg att gräsmattan borta vid Linnéplatsen och framför Björngårdsvillan var helt prickiga med skräp, berättar Tovalisa.
_

Men inte nog med det. Utöver skräp hittade hon diverse föremål som är direkt farliga, främst för barn och djur.

– Jag gick runt och hittade knivar, massa glasflaskor, kvarlämnade kylklampar, plastpåsar, pizzakartonger, engångsgrillar, you name it. Det verkade som att folk bara rest sig upp och gått därifrån, fullständigt obrydda av hur mycket skräp dom lämnat kvar, noterade Tovalisa.

Det som chockade henne mest var att det stod i princip tomma papperskorgar några meter därifrån. Synen var bedrövande, menar Tovalisa Dunker.

– Det gör mig så otroligt ledsen när folk behandlar naturen med så lite respekt. Varför då inte bara gå dom där extra två metrarna för att slänga sin vinflaska?"---

GP

Låter frågan i den sista meningen gå vidare - vad tror ni att det beror på?

Anm. "Lort-Sverige var en uppmärksammad serie med tio svenska radioreportage som sändes i Radiotjänst under hösten 1938."---

"Ludvig Nordström beskrev sina upplevelser så här, i det första programmet: "Jag fick se, vad jag icke trott: Lort-Sverige. Och då avser jag icke bara kroppslig lort utan även andlig. Och i alla klasser."

Källa: Wikipedia.

Annons:
Maria
6/6/16, 11:31 AM
#1

Den erfarenheten är nog inte jätteny faktiskt.

Jag har promenerat i Slottskogen i många år efter evenemang av olika slag och det har sett bedrövligt ut. Även efter vanliga soliga helger så kan det vara illa.

Jag vet inte vad man ska göra åt problemet.

 Papperskorgar kanske inte är det mest ultimata då de blir fulla tämligen fort. Jag har sett att det finns särskilda kärl för engångsgrillar för brandriskens skull. Kanske skulle man utöka detta mer och varför inte ha containrar sommartid. Trycker man ner en pizzakartong i en vanlig papperskorg så behövs inte mycket mer till att fylla den.

Fler vakter kanske också skulle vara på sin plats men allting är ju en kostnadsfråga.

Jag kan heller inte begripa hur man bara kan lämna sitt skräp och gå vidare🤔

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nomen Nescio]
6/6/16, 11:38 AM
#2

#1 Ja, man skall nog inte skylla bara på Håkanfansen - studentfirandet brukar av tradition medföra griserier i Slottskogen, liksom den traditionella fyllefesten utesovarnatta (som ironiskt nog sammanfaller med Folknykterhetens dag).

Men det här (unga) vittnet säger att det här var rekordgrisigt enligt hennes erfarenheter.

[Nomen Nescio]
6/6/16, 11:53 AM
#3

Mölndals stad kör varje sommar (dagen före Nationaldagen, d.v.s. igår) något som kallas PelleKan i stadshusparken.  Där tackar kommunen sina innevånare för insatserna i att hålla kommunen ren med en familjefest med kända artister till fritt inträde.

Det finns gott om skräpbingar, och de ungdomar som är inlejda för att plocka skräp brukar faktiskt vara sysslolösa, eftersom nästan alla slänger skräpet själva.

Nu skall detta inte jämföras med förhållandena i Slottsskogen, men jag tror att blandningen av vuxna och barn/ungdomar är en bidragande orsak till att skräphanterandet fungerar.

Ghosthunter
6/7/16, 1:02 PM
#5

Detta är för j***igt. Jag blir både arg och ledsen över att folk är så respektlösa och lata. Nedskräpning är bland det värsta jag vet😡

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Agafia
6/7/16, 3:12 PM
#6

Kan bero på att ….. Skiter väl jag i mentaliteten som blivit mer utbredd. Vad barn och ungdomar får med sig hemifrån när det gäller eget ansvar . Ren lathet - någon annan kan plocka upp efter mig ( curlinguppfostrad ?) Men det är vad jag tror ……

Annons:
Upp till toppen
Annons: