Annons:
Etikettövrigt
Läst 5585 ggr
Niklas
2016-05-18 20:16

Slå ihop Sverige och Norge

Petter Stordalen, en av Norges miljardärer, tycker att Sverige och Norge borde slås samman igen. De skulle bli starkare tillsammans menar han. Tycker du att Sverige och Norge borde slås samman?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Tjeja
2016-05-18 22:56
#1

Jag hade gärna slagits samman med Norge. Men jag tror inte att Norrbaggarna rent generellt skulle vilja det däremot. De är för måna om sin frihet och självständighet o har ingen lust att bli en underlydande domän till Sverige igen. Kanske att de kunnat tänka sig det om det blev tvärt om istället dock. Så att dem fick agera storebror istället. Och det skulle i sin tur inte vara mig emot! Norge har sundare balans på det mesta än vårt urflippade kaotiska sverige. Vi behöver våra grannar Norge och Finnland nu, men de i sin tur har det bättre utan oss!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2016-05-18 23:33
#2

Svarade "vet inte" då jag tycker att Sverige är för stort för invånarna då personer som bor i glesbygden glöms bort eller rent medvetet ignoreras/försämras för.

Norge har däremot sundare politik för glesbygden så det skulle ju kunna slå bra istället.

l'm back

Emo
2016-05-19 06:35
#3

Ett nordiskt samarbete hade varit bättre. De nordiska länderna tillsammans hade blivit bättre än var för sig och vi hade haft lättare för att samordna mycket som inte är så lätt i EU.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Loet]
2016-05-19 07:44
#4

Tänk, vilken ledande vinter idrottsnation vi skulle ha då.👍

[Bermudas]
2016-05-19 08:57
#5

#2 svarade som du. Och håller med dig. Norges politik för landsbygden är så mycket bättre. Jag har en känsla av att Norges folk helst skulle slippa förenas med Sverige. Tänk att få våra politiker på halsen. De har säkert nog med sina egna.

Tjeja
2016-05-19 12:08
#6

#2 och #5 Precis! Jag skulle protesterat VILT om jag vore Norsk! Svensk katastrofala politik skulle jag INTE vilja släppa in i mitt land isf! Tvärt om vore däremot bra för oss! Men som #4 skriver, tänk vilken idrottsnation vi skulle bli. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
2016-05-19 12:14
#7

Vi har redan Nordiskt sammarbete som är el i af var närmare än EU. Men som tagit stryk av Svensk idiotpolitik och vår inkrökta envisa arroganta syn på oss själva som bättre på alla sätt o vis i allt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2016-05-19 12:33
#8

Satte nej, men därmed inget ont om vårt broderland i väster.

Effie
2016-05-19 13:14
#9

Röstade ja (och gärna Danmark och Finland också).

Hur det skulle gå till rent praktiskt begriper jag inte, med tanke på EU och styrelseformer och politik och allt…men tanken är väldigt intressant. Nog kan vi lära av varann.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Janne Nilsson
2016-05-19 13:54
#10

#3

Precis min tanke. Vi har lika tankesätt i Skandinavien och tillsammans blir vi en tillräckligt stor marknad för att få bra förhandlingsutrymme.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Farwuq
2016-05-19 16:48
#11

Inte mig emot, jag har inget emot Norge eller dess folk.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Blue_Lugia]
2016-05-20 15:08
#12

Svarade nej, ser inte vilken nytta det skulle göra, tror det snarare skulle skapa fler problem än möjligheter….

Farwuq
2016-05-20 18:22
#13

Alternativet är ju att dela upp allt i självständiga landskap, jag tror inte att vi skulle tjäna mer på det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Spöket
2016-05-21 12:26
#14

Vi hade dragit ner Norge i skiten som vi ställt till med i vårt eget land.

Multi vad?

Farwuq
2016-05-21 12:34
#15

#14 Det går att fixa om man bara vill, problem är till för att lösas. Politik ska föras med fast hand om inte med kortsiktig vinning.
Politiker tänker nämligen bara en mandatperiod i taget.
Förutom Norge, skulle jag gärna lägga till de övriga nordiska länderna. T.ex.  så har vi i Skåne starka band till Danmark.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Corgitok
2016-05-21 15:59
#16

Ja, det skulle jag nog tycka om!

Svarade dock vet itne

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Ananse
2016-05-21 21:55
#17

Bengtsfors som huvudstad!

[Hayabusa]
2016-05-22 12:19
#18

#14 & #15 Sverige kan börja med att ge tillbaka Skåneland till Danmark. Då skulle vi kunna göra allvar av "Greater Copenhagen", integrera Malmö med Köpenhamn på ett seriöst sätt.

Ananse
2016-05-22 21:51
#19

#18 Hur då ge tillbaka? Är det nån som har tagit det? Alltså, tillhör Skåne Sverige? Ja just fan, det gör det ju… Och jag får väl erkänna att det finns rätt mycket svenska inslag i dialekten där. Mer än i exempelvis bornholmskan. Det är väl kul att Skåne finns men jag ser ingen uppenbar anledning till att det administrativt ska höra till Sverige. Bergrunden är ju den samm, men om man räknar efter det ska vi fan ha Bornholm också. Och räkna med att balterna kommer och gör anspråk på Öland och Gotland. Och Halland och Blekinge… Helt ärligt… Nej fan vi gräver ett dike söder om Småland. Det uppgrävda materialet kan vi schakta ner i sundet, så kan skåningarna gå hem när andan faller på. Vi kan säga att Sverige börjar med granskogen om vi ska ha nån definition.

[Hayabusa]
2016-05-22 22:27
#20

#19 Ja, du…för det första behövs inget uppgrävt material i sundet. Sedan -00 finns det en bro och färjor har vi haft så länge jag har levt. Vad det beträffar Skånelands tillhörighet, så ja - med våld & blod införlivades Skåne i Sverige, man erövrade landområdet från Danmark helt enkelt. Jag skulle t om vilja påstå att området tillhört Danmark längre än vad det tillhört Sverige. Med andra ord - ge tillbaka är korrekt definition.

Bengtsfors som huvudstad i landet kallat Sverige? Ja, nog f-n vore det passande 😉

Annons:
tlover
2016-05-22 23:05
#21

#20 Fast då borde ju stora delar av Norrland inte heller höra till Sverige.

Sen stora kolonisationen av Norrland skedde ju på 1800 talet även om den började på 1600 talet (lite tidigare efter kusten och södra Norrland).

l'm back

Farwuq
2016-05-23 03:43
#22

Där har du ett fel. Norrland var inte en fungerande adminstriv stat sen hundra tals år. Där fanns ingen huvudstad eller fungerande rättsväsende; och "erövringen" av Norrland skedde betydligt tidigare än vad du angav.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2016-05-23 05:17
#23

#19 Låter bra att även en hel del ickeskåningar inser att Skåne bör lämnas tillbaka.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
2016-05-23 06:06
#24

#21 Som Farwuq påpekar så finns det skillnader. Faktum kvarstår att Sverige med en militär operation erövrade ett landområde som tillhörde en annan nation.

Farwuq
2016-05-23 06:18
#25

#19 Varför skulle balterna göra anspråk på de stora öarna i Östersjön?
🤔

Här där jag bor är København/Köpenhamn inom synhåll när väl diset lägger sig. Likalukta /Fjollträsk/Stockholm är helt utom synhåll både för ögat och hjärtat.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2016-05-23 06:24
#26

#25 Precis. Som jag tidigare poängterat, så är jag övertygad om att integrationen mellan Malmö och Köpenhamn hade fått en helt annan skepnad. Greater Copenhagen hade varit mer än ett namn.

tlover
2016-05-23 08:15
#27

#22 Kolonisationen av Norrland var ju mer lik kolonisationen av Nord Amerika just för att det var ett naturfolk som bodde här men det gör det ju inte automatiskt Svenskt för det.

Jag skrev också att det började tidigare i södra Norrland och efter kusten men den huvudsakliga invandringen skedde på 1800 talet faktiskt.

Edit: dessutom så var det först på 1600 talet som Sverige sa "det här är svenskt" (utan att fråga befolkningen där dom satte ut gränserna) för det var då man började skatta även samer inom "Sverige".

l'm back

Annons:
Halvdansken
2016-05-23 10:22
#28

#19. "Hur då ge tillbaka? Är det nån som har tagit det?"
Har du hört talas om freden i Roskilde 1658? Då blev skånelanden svenska. Fram tills dess var de danska.

Bornholm har väl aldrig varit svenskt, däremot har Gotland i perioder varit dansk den också. Vad har baltländerna med det hela att göra?  Mer än att delar av dem varit svenska.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sallad
2016-05-23 11:48
#29

Jag skulle gärna velat att norra Sverige går ur just Sverige. Med Norra Sverige tänker jag mest på dem fyra nordligaste länen, vet inte hur huvudstadstrogna dem är nedanför det. Har bara pratat en nord-norrländsk person som varit emot att gå ur Sverige, resten har varit för. 

Sen för att inte gå helt off-topic så har jag släkt i Norge, som  är jäkligt less på södra Norge och dess folk. Så kanske Nordkalotten vore något? Inte vet jag, jag älskar bara revolution. 

Nordkalotten som land, med stor samisk och nordsvensk smak. Smaka på den.

-Rasmus 🌈

[Nomen Nescio]
2016-05-23 11:55
#30

Verkar finnas förespråkare för en balkanisering här- istället för samgående så förefaller det angelägnare med utträde ur det befintliga?

tlover
2016-05-23 12:04
#31

#29 så sapmi alltså?

l'm back

sallad
2016-05-23 15:38
#32

#31 Kalla det vad som. Namnet på ett sådant land är ännu bara ett yttepyttet människopåhitt. Sapmi eller nordkalotten, för mig kvittar det. Samer och icke-samer kan lätt leva tillsammans, oavsett landsnamn. Kanske både Sapmi och Nordkalotten kan användas för att göra alla nöjda?

Stockholm är ingen stad jag kan kalla min huvudstad. Ett träd är mer värt för mig. Så det så.

-Rasmus 🌈

tlover
2016-05-23 15:46
#33

#32 Tänkte mest att sapmi har ungefär det gränser du beskrev

l'm back

Carmarino
2016-05-23 17:03
#34

Var det någon som såg "Tänk om" igår? http://www.svt.se/tank-om/

Där gick de ett steg längre och menade att om isen i Stora Bält hade brustit 1658, så hade Danmark inte förlorat Skåne, Halland och Blekinge. Danske kungen ville erövra mer av Sverige, och hade han lyckats så hade kanske Gotland, Öland, Småland och Bohuslän också tillhört Danmark.

Då hade vi haft ett Stordanmark (som även innefattade Norge). Det som var kvar av Sverige hade då varit så försvagat att det varit en enkel match för Ryssland att inta Sverige/Finland, och då hade Sverige inte ens existerat längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
sallad
2016-05-23 17:17
#35

#33 Jo förstod det. 🙂Tänkte bara högt.

-Rasmus 🌈

penke
2016-05-23 17:57
#36

Skåne tillhör samerna, som _alltid_  levt och drivit renar där/här

Svenskar är de första invandrarna, som borde få vara krängta och få skadestånd pga bristande hämnspråksundervisning.

norra "tyskland o polen" var svenskt tills  blod och våld skiljde dem från övriga Sverige
Finland var östra rikshalvan,
Norrland var vildmark, långsamt befolkad sedan tidig medeltid
Sveriges äldsta universitet ligger i ..Riga

osv, osv  *skratt*

   penke

Halvdansken
2016-05-23 18:50
#37

#36. "Skåne tillhör samerna, som _alltid_  levt och drivit renar där/här"

Inte sant. Jägare/samlare kom söderifrån för 10.000 år sen. Det var inte "samer". Eller "svenskar". Det var whatever - folk som följde renarna/villebrådet, men inte några som alltid levt (hallå - istiden?) eller drivit renar där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2016-05-23 18:55
#38

#29. Har full förståelse för den norrländska lösrivelsesorganisationen. Det är lite så vi i syd känner det. "Treriket" kanske ? 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

penke
2016-05-23 19:01
#39

#37
 du "får inte" ifråga sätta dessa "sanningar".. *rys*

 Samer har _alltid_ drivit renar här/där
oavsett 2 km inlands-is.

   penke

Terra Australis
2016-05-23 19:20
#40

#36 Blanda inte in PK-historia här,  enligt den tillhör allt land någon normgrupp.

Enligt denna amatörmässigt ihop vävda historietolkning, har alla andra som inte tillhör dessa "etniska grupper" fallit ner från skyarna och saknar all rätt till sitt land. Vi hade likartade sätt att se på historien i III-Riket - låt oss glömma sådan fjant som du kläckte ur dig ovan.

Samerna  kom från öster via Finland, inget annat.
Att blanda samman samerna med folket som levde i istidens Europa är bara ett löjligt skämt. Och sen ha mage att kalla Skåne för samernas land är i det närmsta en förolämpning mot folket som bott där i tusentals år och levt av jorden.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

sallad
2016-05-23 19:43
#41

#38 Vi kör på det! 😃

-Rasmus 🌈

Annons:
Ananse
2016-05-24 00:59
#42

Men fan det vore kul att veta vad det var för blekhyat ursprungsfolk som levde här uppe under istiden och vad det var för språk dom pratade. Dom mörkhyade, brunögda och kroknästa arierna kom ju först för typ 6 000 år sen och då hade ju dom här trakterna varit befolkade länge. Det kanske var reptilmänniskorna som var först här?

Halvdansken
2016-05-24 10:43
#43

Neandertalarna var ju här. Såg nåt program på TV, forskningen tror att det fanns fler människoarter samtidigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ananse
2016-05-24 11:30
#44

#43 Jävlar, sånt där gillar jag!

Tänk om vårat nazistiskt blonda/röda hår, våra blå ögon och våran ljusa hy är ett arv från neandertalarna eller rentav nån ännu tidigare människotyp. Vi var små stammar av krumbenta vildar med röd päls och sluttande pannor som jagade mammut och spelade köttflöjt i tusentals år utan att det hände så mycket. Onga-bonga. Plötsligt dräller det in ariska svartskallar från Indien och Iran, lyfter oss ur barbariet och sprider civilisation, odlar vete på dom urgamla jaktmarkerna och bygger stora jävla städer, våldtar dom snyggaste neandertalarna så att det uppstår lite sköna hybrider som i dag beskrivs med diverse bokstavsdiagnoser.

Tänk att få lägga fram en sån här grej för nån rasbiolog i början av nittonhundratalet… Först ser man blicken flacka, så börjar det rycka i underläppen; han försöker säga nåt men det kommer bara gråt. Efter en halv minut börjar säkringarna gå i hjärnan. Tyvärr har nån av hans kamrater stängt alla mentalsjukhus så det finns ingen som helst hjälp att få.

Halvdansken
2016-05-24 11:57
#45

Säkert har de olika folkslagen blandat sig, men det var ju också så att de mörkhyade som invandrade bleknade med generationerna, så att de kunde få d-vitamin, som ju är livsviktigt.

Jag gillar Neandertalarna. De var faktiskt ganska civilicerade, och definitivt inte små. Och tänk på att dina "ariska svartskallar" konkurrerade ut ursprungsbefolkningen…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ananse
2016-05-24 13:29
#46

Ja jag lägger inga värderingar i det. Det är ju så evolutionen samt i hög grad historien fungerar. Det har inte så stor betydelse längre vilka av dom urtida folkslagen man hejar på idag - eller hur man eventuellt vanhedrar deras minnen.

Neandertalarna hade större hjärnvolym än vi, så dom kan mycket väl ha varit mer intelligenta - på vissa sätt åtminstone. Stora jävlar var dom ja, men jag fantiserar om att vi hade nån liten inavlad, småkorkad och anemisk genetisk återvändsgränd här uppe i våran avkrok av världen. Så kan det i och för sig ändå ha funnits en elit bland dom… mer liksom kontinentalt högintelligenta och överlevnadsdugliga. Det är från dom jag tänker mig att Svante Pääbo härstammar.

Halvdansken
2016-05-24 16:37
#47

Varför i hela fridens namn fantiserar du om det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ananse
2016-05-24 20:30
#48

En helt fantastiskt rolig sak att fantisera om faktiskt.

Annons:
thenameless
2016-05-25 07:04
#49

Det skulle ju vara fantastiskt för Sveriges ekonomi och alla nato ivrare skulle ju få en genväg in

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ananse
2016-05-25 08:14
#50

Och omvänt dom norska EU-förespråkarna.

Terra Australis
2016-05-25 15:18
#51

Nato och Eu, samma maffia i olika skrudar.

Du Ananse, är du hel eller halvtokig?

🤔

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Ralph
2016-05-25 15:30
#52

#51 Oroa dig inte, TA. Här på iFokus kan man finna alla de typer av störningar.
Den vanligaste är den du själv brukar peka på, nämligen PK enfalden.

Halvdansken
2016-05-25 19:35
#53

Jag bor i Danmark som är ett NATO land. Det går utmärkt bra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

thenameless
2016-05-25 20:13
#54

Det är bara att se till att norrmännen invaderar och annekterar oss på det vis som  Jean-Baptiste Bernadotte inte förmådde när han tillträdde och avslutade kriget mot dansken.

Ingen union allt eller inget

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Morfalum]2
2016-05-26 08:59
#55

Win-win. De skulle bidra med en sundare hållning till försvarspolitik, ekonomi och en överlag större integritet och värnandet om de egna medborgarna. Vi kan ju bidra med gemensamma transportmedel och arbetstillfällen. 

Ska vi säga så? 😃

Annons:
mjukisflipper
2016-06-05 13:19
#56

Varför inte? Båda länderna kan nog lära sig mycket från varann.

Terra Australis
2016-06-08 12:28
#57

Vi skulle få det bättre tillsammans.
Vi har nog mer gemensamt med Norge än vad vi har med Finland.
Danmark har mycket gemensamt med Skåne.
Alla fyra skulle tjäna på ett samgående. Med tänk så många topp-politiker som skulle förlora på det.

😃

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

thenameless
2016-06-08 13:31
#58

Norrmännen kämpade ju i ca 80 år emot den senaste "unionen" Tror inte de är så heta på tanken helt ärligt? Den här affärsmannen har ju finansiella intressn i sitt förslag. resten lär ju vägra blankt. Om vi ser lite mer realistiskt på det. Vi svenskar tror att norrmännen ser upp till oss och skulle välkomna en ny Union… jag tvekar

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2016-06-11 07:52
#59

Om det yttre trycket ökar, så blir det nog en förändring.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
2016-06-11 12:14
#60

Jag tror Norge hellre blir en delstat till USA än blir halvsvenskt igen på något vis. De är säkert varmt villiga att hjälpa oss affärsmässigt med frihsndelsavtal etc. Men någon större sammanslagning med något skandinaviskt eller europeiskt land tror jsg knappast de skulle få något folkligt stöd för. Möjligtvis isf att island skulle kunna få bli ett norskt fylke på sin höjd. 

Om man tittar till folkets inställning i a f.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
2016-06-11 12:56
#61

Nja… Jag tror nog att det är få stater i Europa som skulle sälja sig så pass hårt till USA.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
2016-06-11 13:04
#62

Japp, väldigt få stater i europa skulle det, men Norge är en av dem! Fråga de norrmän du träffarpå vad de tror deras folk skulle välja om de blev tvingade till att välja tillhöra Europa eller USA. Det är inte för inte som norbaggarna är med i NATO men inte i EU! ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Hyeonmu
2016-06-11 21:54
#63

Som halvnorsk är jag kluven. Som många här känner jag att det kunde å 
ena sidan vara positivt för Sverige, men negativt för Norge. Om vi däremot
blev underlydande Norge kunde det gynna dem, men då vettefasen hur
mycket det skulle gynna Sverige. Starkt kluven, med vissa misstankar om
hämndtankar från många norrmäns sida (i form av att vilja ha Sverige likt
Norge under Sveriges styre) samt en möjlighet att  svenskar blir andra
klassens medborgare. 

"Vet ej" och förhåller mig skeptisk tills jag sett fler norrmäns inställning.

thenameless
2016-06-12 08:44
#64

Håller med föregåemde talare

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Terra Australis
2017-05-22 12:38
#65

Man delar upp den nya skandinaviska unionen i delstater där territorier som Nnorra och södra Tröndelag förenas med Jämtland och Skåne med Sjælland. Vi är människor av samma blod och vi måste samarbeta innan världen tvingar oss.
All käck dansk, finsk, norsk och svensk nationalism bra för elände med sig. Tillsammans har vi resurser för att försörja oss, den ene bidrager med något den andra med något annat. Det ni snackar om är som om leven skulle bråka med hjärtat om vem som är viktigast.

Som det är nu tjänar bara politiker på det hela.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

vallhund
2017-05-22 16:03
#66

Samma blod?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
2017-05-25 17:36
#67

#66 Du mena kanske att vi är så vitt skilda etniskt att vi inte har med vandra att skaffa? Klarade du historieundervisningen i grundskolans mellanstadium?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
2017-05-27 14:51
#68

#67 God dag yxskaft.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Janne Nilsson
2017-05-27 20:54
#69

Vore det inte bättre att skapa en skandinavisk union för eget självbestämmande då vi förmodligen är närmare varandra än övriga Europa. Då även med en försvarsunion.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Hayabusa]
2017-05-28 08:19
#70

#69 Instämmer.

Farwuq
2017-05-28 09:53
#71

#69 Det är klart vi har mycket mer gemensamt än vad som skiljer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2017-12-08 09:43
#72

En död tråd? 
#67 helt rätt, okunskapen är slående.

Emo
2017-12-08 10:34
#73

Klart att tråden dör. Det finns ju så bra förslag i den. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mirinda
2017-12-09 11:46
#74

😂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ralph
2017-12-21 07:24
#75

🥵
Saken är självklar att Skandinavien borde vara en enhet; eventuellt skulle vi kunna stå upp mot EU och andra mycket bättre då.

landsbygdsbo
2017-12-26 10:14
#76

Rätt intressant fråga. för det första skulle det ju kräva ett svenskt NATO medlemskap. För det andra ett Norskt EU medlemskap.  Att Sverige går ur EU skulle kunna vara ett alternativ men Norge går inte ur NATO.

Sedan skulle Sverige få betala samma höga avgift som Norge gör idag till EU…så vi skulle inte spara på utgifter, bara på inflytande.

Eftersom jag är för ett NATO-medlemskap så är det inget problem och mer talar för ett Norkst EU medlemskap än att Sverige skulle gå ur, så..

Men många argument för , där lyser naiviteten igenom. Vi skulle få Norsk glesbygdspolitik, våra glesbygdskommuner skulle få samma ekonomiska fördelar som de Norska osv.

Ingenting talar för det, eftersom vi inte har de finansieringsmöjligheterna som Norge har, eller menar ni att Norsk olja skulle subventionera svenska glesbygdskommuner? Kom igen nu va😎

Annons:
Farwuq
2017-12-26 10:47
#77

Det skulle nog gå att få ihop det på något sätt.
Det där ned NATO, vi är indirekt medlem.
Varken Norge eller Danmark skulle tolerera ett ryskt anfall mot Sverige. Tror ni verkligen att Norge skulle tiga om ryssen stod i Värmland?
Aldrig någonsin. Och Danmark? Ryska trupper i Skåne, endast några kilometer från Köpenhamn?
Man kan faktiskt med blotta ögat se Köpenhamn från Skåne - vilket många »norröver« inte har riktigt klart för sig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

landsbygdsbo
2017-12-26 13:10
#78

#77  Varken Norge eller Danmark…Två små stater inom NATO som förbundit sig att följa NATO;s gemensamma beslut…inte ta egna beslut.Väljer USA att backa ner från en konfrontation så gör Danmark o Norge detsamma, inbilla dig inget annat.

Stationen skulle vara en annan om Sverige vore medlem i NATO.

Sverige, Danmark, Finland har ju redan idag möjlighet att bilda enad front inom EU…görs det? Om inte, så varför skulle detta ske om Norge kom med?

Ghosthunter
2017-12-31 17:25
#79

Mitt svar är nej, det är taskigt mot norrmännen tycker jag!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tjeja
2018-01-02 06:39
#80

#79 Varför det? Vad är det som skulle göra det så taskigt mot dem då menar du?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
2018-01-02 08:36
#81

Vi har bägge goda sidor som kan samordnas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2019-01-10 07:07
#82

Inget mer har tydligen yttrats.

Upp till toppen
Annons: