Annons:
Etikettnyheter
Läst 3335 ggr
[Carpinus]
2016-05-06 22:24

NRK-team utsatt för stenkastning och hot i Rinkeby

En reporter och en fotograf från norska NRK som skulle följa polisens arbete i Rinkeby och Husby hamnade i stenregn och utsattes för verbala hot under arbetet.  Fotografen Mohammed Alayoubi har jobbat i många farliga miljöer men säger att upplevelsen i Sverige var en av de obehagligaste dagarna han haft på jobbet.

"De är så många, och de uppträder gängvis. Vi hör poliser som talar om handgranater, skjutning och stenkastning. Det är som en krigszon. Det var en riktigt obehaglig dag på jobbet", säger han enligt NRK.

Se även tidigare tråd "60 minutes misshandlades i Sverige."

Annons:
lövsångare
2016-05-07 00:57
#1

Ja du… Rinkeby och Husby är inga ställen för de som kommer utifrån och inte har en dödslängtan. 🤐

Måne If it wasn't for this music, I don't know how I would've fought this. Måne

[Carpinus]
2016-05-07 05:03
#2

#1 Det säger ju en del när grannländerna börjar skicka team med erfarenhet från krigsskådeplatser.

Mirinda
2016-05-08 22:49
#3

Nu tycker jag att ni tar i alldeles för mycket och får det att låta som om man skulle riskera livhanken om man besöker Rinkeby. Inte fasiken är Rinkeby en krigszon! Jag bor inte långt från Rinkeby och har varit där många gånger utan att ha råkat ut för något obehagligt själv eller bevittnat något våldsamt. Visst har det hänt saker i Rinkeby som inte är bra, men det gör det på andra ställen också. Varför pekas just Rinkeby ut på detta negativa sätt om igen?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Carpinus]
2016-05-08 22:55
#4

Det är ingen här som kallar Rinkeby en krigszon, det är fotografen som blev utsatt för stenkastningen som gör det. Uppenbarligen inte utan skäl - till skillnad från många av oss har han att jämföra med. 

Här finns för övrigt ett fylligt och färskt reportage från NRK.

Mirinda
2016-05-08 23:02
#5

Jag hävdar att det är överdrifter - varför svartmåla just Rinkeby? Det bor många trevliga och skötsamma människor där också. Det kan journalisterna gott göra reportage om, för balansens skull. Det kan inte vara roligt att vara en vanlig skötsam innevånare i Rinkeby och få sin hemort utmålad som ett farligt värstingställe.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Carpinus]
2016-05-08 23:20
#6

#5 Vill du hitta positiva reportage från Rinkeby så är det Aftonbladet som gäller.

Vad tycker du man skall göra när NRK, Norges motsvarighet till SR/SVT rapporterar så här idag:

"Vi møtes av steinkasting når vi drar ut på oppdrag. Det samme skjer med redningstjenester som brannmannskaper og ambulanser. De reiser aldri inn uten at politiet er på plass – kommer de først, stanser de utenfor området til politiet har sikret det, selv om de er på utrykning, sier Alvarsjø (polisinspektör).

– Senest i forrige uke ble en politipatrulje beskutt. Det har også skjedd at noen har kastet håndgranat på patruljer. Den politibussen som ble utsatt for håndgranat-angrepet, var takk og lov pansret. Hadde den ikke vært det, hadde vi hatt et stort antall døde politifolk i den bussen.

Angrepene gjør at politiet aldri kan kjøre med bare én patrulje inn i de aktuelle områdene. De må være bedre rustet."---

Skall man förtiga det, säga till polis och journalister (de senare i regel från utlandet - deras svenska kollegor verkar föredra att vända bort blicken) att de har fel, eller skall man ta larmrapporterna på allvar?

Givetvis finns det gott om hederliga innevånare i Rinkeby och Husby. Man hjälper inte dem genom att låtsas som det regnar.

Annons:
Mirinda
2016-05-08 23:49
#7

#6 Jag har inte sagt att man ska förtiga något. Vem har sagt att man ska "låtsas som det regnar"? Inte jag. Jag gillar inte att få ord lagda i min mun. Jag har sagt min mening och tror inte att det är någon idé att säga mer i ämnet. 

Men det skulle vara roligt att få veta om du har varit i Rinkeby någon gång, för du verkar ha en väldigt bestämd uppfattning om stället.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Carpinus]
2016-05-09 07:44
#8

#7 Nej, jag har inte varit i Rinkeby, jag har inte haft något ärende dit. Men som boende i det här landet oroas jag av de larmrapporter som kommer från olika problemområden i storstadsområdena, av vilka jag besökt några. Det som sker där är inget som i långa loppet kommer att stanna i dessa enklaver, utan det kommer att ha betydelse för situationen i hela landet om inte utvecklingen bryts. När poliser och räddningspersonal förhindras i sitt arbete att skydda och hjälpa människor så är det en allvarlig situation.

Nej, du har inte sagt att man skall låtsas som det regnar, det är ett allmänt uttryck. Däremot tycks du tillhöra dem som inte verkar vilja se problemen. Ingen tvingar dig förstås att diskutera ämnet om du vill ha kvar dina illusioner efter att du nu sagt din mening.

[Carpinus]
2016-05-11 23:02
#9

"_Intervjuad i norska Dagbladet förklarade Vänsterpartiets riksdagsledamot Ali Esbati det som NRK-journalisterna råkade ut för med att många boende är trötta på svartmålningen av deras område.
"När det bara skrivs skit om stället du kommer från, så är det några som tänker 'bra, då ska jag vara sådan som det står i tidningarna att vi är'. Det blir fuck världen, vi i Rinkeby måste hålla ihop", sade Esbati till tidningen.
Det är en förklaring som samtidigt blir försvar och ursäkt.
Det är dessutom anmärkningsvärt att en ledande företrädare för ett riksdagsparti viftar bort hot och angrepp på journalister med resonemang som går ut på att de mer eller mindre får skylla sig själva eftersom de skriver "skit".---

"Det finns en annan, enklare och mer sannolik förklaring: de beter sig som kriminella för att de är kriminella.
De vill inte att journalister ska rapportera om deras förehavanden, skildra vad som händer. De vill kunna styra och ställa. Och de vill framför allt ha bort polisen.
Det är, som det också konstateras i NRK:s reportage, ett maffiatänkande. Det handlar om territorium. Målet för de kriminella är att skapa ett område där deras regler gäller, där deras ord – inte lagen – är lag, där de bestämmer vilka som får komma och gå, vem som får intervjua vem och om vad."---

"När problemen förnekas, när politiker ömmar för dem som hotar, förstör och utövar våld är det lätt att räkna ut vilka som drabbas.
Det är den stora majoriteten av laglydiga människor i dessa områden som inget hellre vill än att leva i trygghet.
Om rättsstaten sviktar och lagen inte kan upprätthållas är det de svagaste i samhället som drabbas först och hårdast."_

http://www.hd.se/2016-05-11/mats-skogkar-om-gangen-far-styra-sviks-fororten

[Carpinus]
2016-05-12 11:41
#10

NRK 8 maj 2016.

[Carpinus]
2016-05-13 07:06
#11

_"För några dagar sedan sände norska NRK ett reportage från Stockholmsförorterna Rinkeby och Husby. Enligt reportaget har polisen tappat kontrollen över områdena som präglas av fattigdom, hög arbetslöshet och omfattande kriminalitet. I Aktuellt debatterades reportaget av statsvetaren Lisa Pelling och nationalekonomen Tino Sanandaji."---

"– Det är en väldigt upprörande bild men det är bara en bild av förorterna i Sverige. Det bor nästan 100.000 människor kring Järvafältet i Stockholm. De allra flesta av dem går till jobbet på morgonen, hjälper sin barn med läxorna och går ut och promenerar med hunden, sade Lisa Pelling, statsvetare och utredningschef på vänsterorienterade tankesmedjan Arena Idé._

_Dock tycker hon inte att bilden i NRK-reportaget är felaktig men det är inte hela bilden. Hon understryker att det är självklart att polisen inte ska mötas av hot och stenkastning."---

"Tino Sanandaji anser att bilden är korrekt. Han förstår att det chockerar många att se reportaget men det är ingen svartmålning.
– Man visar helt enkelt en mörk verklighet. Norrmännen var där två dagar och det här hände första kvällen de åkte ut med polisen, sade han."---

"Enligt Tino Sanandaj har det skett en polarisering i Stockholmsområdet. I vissa förorter är koncentrationen av fattigdom, arbetslöshet och sociala problem mycket hög, vilket lett till hög brottslighet.
– Samtidigt är brottsligheten i övriga Stockholm bland den lägsta i världen. Men sedan har vi vissa områden 15 minuter härifrån där brottsligheten är som i en amerikansk storstad."_

SVT

[Carpinus]
2016-05-15 01:34
#12

"Utländska tv-bolag har åkt hit ända från Australien för att rapportera om Rinkeby, men här hemma har varken medier eller politiker gett frågan någon större prioritet. "Surrealistisk sändning av Aktuellt, man rapporterar om en ort 15 min ifrån studion med material från Norge", skrev riksdagsledamoten Hanif Bali (M) i en träffande iakttagelse på Twitter i veckan.

Journalister borde hojta om hot mot yttrandefriheten när reportageteam motas bort. Feminister borde fördöma de självutnämnda moralpoliserna. Antirasister borde kräva samma trygghet för människor i utanförskapsområden som för andra i Sverige.

Men engagemanget har som sagt varit svalt. I det tysta har vi accepterat framväxten av parallella samhällen, där andra normer och regler gäller än i det övriga samhället. Utanförskapsområdena har blivit lämnade åt sitt öde. Det centrala tycks ha varit att inte "svartmåla förorten"; bilden har blivit viktigare än verkligheten."---

Anna Dahlberg  på Expressens ledarsida

[Carpinus]
2016-05-16 09:24
#13

Bränder anlagda i bilar i bl.a. Norrköping och Borlänge i helgen, följt av stenkastning mot polis och räddningstjänst under utryckning.  Mer i denna tråd.

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-02-03 19:59
#14

En journalist från TV4 konfronterades av två män när hon på plats i Angered skulle göra en uppföljning av en krogskjutning där igår. Hon förhindrades fysiskt att filma och tvingades avbryta sitt arbete av säkerhetsskäl. 

Även SVT Väst uppmanades att sluta filma på plats, med påståendet att det råder fotoförbud på platsen (vilket det inte gör). I det fallet förekom dock ingen fysisk kontakt.

Källa.

[Carpinus]1
2017-02-21 11:18
#15

En fotograf från DN misshandlades och bestals på sin kamera när han skulle fotografera i samband med kravallerna i Husby igår. Men det är bara att vänta några dagar så har väl Kadhammar och Cantwell varit på plats i förorten för att tala om ungefär att de minsann varit där utan att bli trakasserade så vad gnälls det om?

Fillifjonkan60
2017-02-27 09:36
#16

Det är viktigt att detta kommer fram, inte minst för dessa personer som bor i dessa utsatta områden och som är rädda.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[strutter]
2017-02-27 11:29
#17

#8

Bra rutet!👍

[Carpinus]1
2017-03-01 18:53
#18

Den amerikanske journalisten Tim Pool som fått i uppdrag av en konservativ sajt att åka hit och kolla om det verkligen är så illa ställt i Rosengård och Rinkeby som det rapporterats däröver lämnade ju Rosengård med beskedet att det var lugna gatan. Men i Rinkeby blev han skrämd av maskerade personer och fick eskort av polisen (eskorten förnekas av polisen). Hur skall regeringen bemöta hans Sverigebild nu?

Upp till toppen
Annons: