Annons:
Etikettnyheter
Läst 1694 ggr
[Carpinus]
2016-04-26 08:47

Mediauppgift: IS-attack i Stockholm befaras

"Säkerhetspolisen har fått information från den irakiska säkerhetstjänsten om att sju till åtta IS-terrorister tagit sig in till Sverige för att utföra terrordåd i Stockholm, enligt Expressens källor.

Enligt informationen planerar terroristerna att slå till mot civila mål i huvudstaden.

Nationella insatsstyrkan och piketen vid Stockholmspolisen har försatts i förhöjd beredskap:

– Jag kan bekräfta att vi arbetar intensifierat för att bedöma information som har kommit in till oss, säger Simon Bynert på Säpos pressavdelning.

Aftonbladet har under natten mot tisdagen rapporterat att Säpo har gått in i stabsläge efter ett terrorhot mot Sverige."---

Expressen

Annons:
Fialialej
2016-04-26 12:06
#1

Det känns inte som att det är fördelaktigt för polisens arbete att sånhär information kommer ut till allmänheten.

"På natten är alla katter svarta"

[Carpinus]
2016-04-26 12:37
#2

#1 Det där är ju alltid en balansgång, och vad händer efter ett (förhoppningsvis hypotetiskt) attentat? Frågor som "varför förvarnade inte SÄPO så att de åtminstone fått chansen att lägga om resvanor, undvika folksamlingar etc." skulle snart uppstå i efterdebatten.

[Hayabusa]
2016-04-26 13:04
#4

Saxat ur artikeln:

"Än en gång tornar terrorhotet upp sig över Sverige.

Larmet kom från den irakiska säkerhetstjänsten: Sju till åtta IS-terrorister har tagit sig in i landet i syfte att utföra en attack."

"Det senaste året har tydligt visat att Sverige i högsta grad är en tänkbar måltavla för mördarsekten Islamiska staten.

I Bryssel sitter 23-årige Osama Krayem från Malmö häktad. Han lämnade Sverige sommaren 2014 och anslöt sig till IS i Syrien. Ett år senare återvände han till Europa som fulltränad terrorist och blev en del av kärnan i den fransk-belgiska IS-cell som låg bakom de blodiga attackerna i Paris i november och i Bryssel i mars.

Krayem är en av 300 jihadister som Sverige "exporterat". Enligt Säpo utgör dessa återvändare det största terrorhotet mot vårt land."

[Carpinus]
2016-04-26 14:29
#5

Kanske är det bara en del i den psykologiska krigföringen från terrororganisationen? Att skapa osäkerhet inför kortege och den stora närvaron av kungligheter och officiella representanter i samband med kungens 70-årsdag är väl i sig en "framgång" enligt terroristers sätt att se på saken…

Vilsen M.S
2016-04-27 09:22
#6

Usch, det är så tråkigt att världen har blivit så här. Att dessa terrorister kan ta sig in i ett land och utföra dessa hemska dåd, jag bara ryser vid tanken😕😢! Att terroristerna har kommit till Sverige för planer att ev utföra terrordåd i Stockholm låter väldigt skrämmande, men det var ju ingen överraskning. Det har ju hänt förut då en självmordsbombare tog sitt liv mitt i julrushen för några år sedan. Så visst kan det hända igen, men frågan är när? Det återstår att se….till dess måste vi vara starka och försöka leva som vanligt trots skräcken för vad som kan hända. Det hjälper inte att gå omkring och vara oroliga hela tiden men man kan vara uppmärksam på vad som händer runt omkring där man är för man vet aldrig…!

Annons:
Blueberry95
2016-04-27 12:55
#7

Roligt att INGEN ens spekulerar i om dessa "terrorister" är mkultra eller inte. För mig är det självklart. Och det mest irriterande är att regeringen klagar på att det är IS terrorister Sverige, samtidigt som att de var de som lät dem komma in. Det skulle inte hända om de hade haft bättre koll.

Vilsen M.S
2016-04-27 19:07
#8

Jag tror att det är väldigt svårt att kolla upp alla som kommer in här i landet, även fast dom har bättre koll nu än för ett år sedan. Det blev ju hårdare koll/bevakning efter terrordådet i Paris. De här terroristerna som de misstänker planera terrordåd i Stockholm har varit här i ett år då det inte var så stor bevakning.

Men som jag skrev tidigare så tror jag inte att alla kan kollas . De nämnde på nyheterna att en del terrorister kan gömma sig under bilar eller lastbilar osv. och ta sig in på det där sättet. Så frågan är hur ska dom lösa det här STORA PROBLEMET?🤔😮

[Carpinus]
2016-04-28 14:36
#9

_"Terrorhotet mot Sverige rör inte bara Stockholm. GP kan nu avslöja att polisen i Väst har inlett en särskild händelse med anledning av terrorhotet tidigare i veckan.
– Larmet gick ut till hela polisregionen under onsdagsmorgonen, säger en källa nära utredningen."---

"Enligt forskaren och terrorexperten Magnus Ranstorp är beskedet om höjd beredskap i väst ett allvarligt tecken.
– Det innebär att man har tillräckligt med konkret information och att den är så pass allvarlig att man måste göra detta. Det innebär att man verkligen prioriterar frågan och använder alla personer med nyckelfunktioner, säger Magnus Ranstorp.
Säpo har dock inte meddelat någon höjning av terrorhotsnivån, som i dag ligger på nivå tre på en femgradig skala.
– Det beror sannolikt på att man inte vill skrämma upp folk. Man är nog lite mer restriktiv sen förra gången och vill inte hamna i samma läge. Men att man gått in i stabsläge och har den här särskilda händelsen nationellt ger samma signal som en höjd terrorhotsnivå, säger Magnus Ranstorp."---_

GP

Upp till toppen
Annons: