Annons:
Etikettprovocerande
Läst 877 ggr
Staffan
2016-04-21 09:32

Härbärget Ny Gemenskap

Idag rapporterar Aftonbladet från härbärget Ny Gemenskap. Härbärget tar varje år emot miljontals kronor i bidrag från Stockholms stad och privatpersoner för att bland annat hjälpa utsatta EU-migranter.


”Inne i huset sitter ett tjugotal andra rumäner, alla utom två är män. Där finns också den rumänsktalande anställde som Ioan Bucur tidigare har pekat ut som delaktig i handeln, och en rumänsktalande kvinna som också är anställd av föreningen.

Mannen och kvinnan har i flera tidningsintervjuer berättat om sitt arbete för att hjälpa utsatta rumäner.

Nu kretsar samtalen kring kriminalitet. Det handlar om var man kan stjäla mobiltelefoner, Ipads, bärbara datorer, eltandborstar och whiskyflaskor. Och om huruvida det är enkelt att snatta på elkedjan Mediamarkt.

– Vem kan ordna kvinnor för prostitution? frågar en man.

En 26-åring berättar om hur han misshandlade en annan rumän för att ta över hans tiggarplats, som han nu har sålt vidare.

– När jag slog honom i huvudet… boom… ramlade han ner på marken som död. Sedan slog jag honom igen i ansiktet, fy fan vad jag slog honom. Jag kände att mina Adidasskor klistrades fast i hans ansikte, säger han framför de båda anställda.”

» Hela artikeln på Aftonbladet

Man kan lugnt säga att det är gaska stora kontraster mellan den här rapporten och Alexandra Pascalidous SVT-serie ”Dom kallas oss romer”…

// Staffan

Annons:
[Söderort]
2016-04-21 13:16
#1

Man kan lugnt säga att det är gaska stora kontraster mellan den här rapporten och Alexandra Pascalidous SVT-serie ”Dom kallas oss romer”…

Kan bara instämma i det du skriver.

Staffan
2016-04-21 13:17
#2

#1 Söderort

Min gissning är att båda berättelserna är sanna.

// Staffan

[Söderort]
2016-04-21 13:19
#3

Självklart, det finns bra och dåliga människor.

[Hayabusa]
2016-04-21 13:19
#4

#2 Skulle också tro det.

[helga21]
2016-04-21 16:11
#5

Men att de får bidrag från kommunen och bedriver denna verksamhet är inte så bra för de som är utsatta och verkligen behöver all hjälp som de kan få!

Upp till toppen
Annons: