Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1408 ggr
Staffan
2016-04-11 12:16

Malmö kritiseras av Mona Sahlin

”23-åringen som misstänks för delaktighet i terrordåden i Bryssel den 22 mars är född och uppvuxen i Malmö. Nu riktar Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, kritik mot Malmö. Hon anser att staden alltför länge har blundat för jihadisthotet och i stället fokuserat på högerextrema kretsar.”

Jag ska inte skriva här vad jag tycker om hennes hyckleri men jag postar iaf inlägget under kategorin "Provocerande".

» Artikel på DI.se

// Staffan

Annons:
[Hayabusa]
2016-04-11 12:19
#1

#0 Minst sagt märkligt uttalande.

[helga21]
2016-04-11 12:21
#2

Håhåjajaja!

[Bermudas]
2016-04-11 19:19
#3

Jeeees

Fillifjonkan60
2016-04-11 20:52
#4

Ja, det låter ju märkligt för att komma från henne.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Kullblom]
2016-04-12 19:07
#5

Men i Stockholm är hon i alla fall fram tills ganska nyligen övertygad om var faran ligger. 

http://www.expressen.se/debatt/ideologiskt-drivna-extremister--inget-annat/

För mig kunde hon lika gärna kunna vara nationell samordnare FÖR våldsbejakande extremism.

[Hayabusa]
2016-04-15 08:44
#6

Kan det vara så att det är "Stockholm" som inte tagit varningssignalerna från Malmö på allvar? Magnus Ranstorp skrev "Rosengårdsrapporten" för 7 år sedan.

"De sju förlorade år som gått sedan Rosengårdsrapporten kan hänföras till de akademiska vänsterförnekarna – dit Leif Stenberg hör.
Det skriver Magnus Ranstorp, forskningschef vid Försvarshögskolan."

"Jag ber att få gratulera till denna nyvunna insikt som vi på Försvarshögskolan redan för sju år sedan kom fram i vår regeringsrapport om läget i Rosengård."

Hela texten här:

http://www.hd.se/opinion/aktuella-fragor/2016/04/14/darfor-har-atgarder-mot-ungdomar-som-reser-till-stridsomraden-dar-de-utbildas-/

Annons:
[Hayabusa]
2016-04-15 08:48
#7

Det fanns dessutom andra än Ranstorp som forskade kring ämnet:

"Det är inte varje dag man intervjuar sin svåger. Men nu är det hög tid. Svågern Aje Carlbom, docent vid Malmö högskola, sitter på så intressanta erfarenheter kring islam i Sverige att man som ledarskribent inte kan låta sig bakbindas av ett familjeband.

Året var 1995. Systern och svågern, båda socialantropologer, flyttade till Rosengård för fältstudier. Vardagliga möten i tvättstugan på Örtagården blandades med inbokade djupintervjuer med invandrade grannar."

"Så 2003 lade Aje Carlbom fram sin doktorsavhandling, The Imagined versus the Real Other. Han var inte beredd på de häftiga reaktionerna.

”Jag var nog lite naiv, politiskt naiv. Jag klampade på med mina forskningsresultat och förstod inte följderna fullt ut.”"

"För 12–13 år sedan var detta politiskt sprängstoff. Aje Carlbom blev kallad allt möjligt, som islamofob och svartmålare.

Men, förklarar han, attackerna kom främst från akademiker med en politisk agenda. Man fick inte säga så då. Locket skulle på. Alla skulle stå bakom en positiv bild av islam. Att hävda fakta – även vetenskapligt underbyggda fakta – som kunde få islam att framstå som farlig eller hotfull gick inte för sig.

Andra reagerade betydligt mer positivt, berättar han. Tjänstemän i Malmö och andra kommuner, liksom socialarbetare, bjöd tacksamt in honom att föreläsa. De kände igen sig i problematiken och ville lära sig mer."

Hela texten här:

http://www.hd.se/opinion/signerat/2016/04/14/henrik-bredberg-han-vill-att-vi-ser-svenssonmuslimen/

[Bermudas]
2016-04-15 09:31
#8

#7 PK är ett gissel! Den förlamar handlingskraft och sunt förnuft som skulle kunna påverka utvecklingen. Genom denna envisa förnekelse och mörkläggande har man gjort situationen ännu värre. Man har tryckte ner och misskrediterat dem som berättat om verkligheten och hedrat dem som ljugit och mörkat.

Martin
2016-04-17 21:56
#9

#0 Är det hennes formuleringar eller kritiken mot Malmö som du lägger under "provocerande"?

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: