Annons:
Etikettnyheter
Läst 1661 ggr
[Carpinus]
3/16/16, 9:12 PM

Kommuner måste betala för att ha pengar på banken

Enligt SvD Näringsliv har Nordea har de senaste veckorna meddelat sina kommunkunder att nu gäller minusränta om man vill ha stora belopp innestående på sina konton. Ett exempel är Falköpings Kommun - om de i snitt har 100 miljoner innestående på sitt konto  innebär det att de tvingas betala 613 000 kronor årligen till Nordea.

Annons:
[helga21]
3/16/16, 10:40 PM
#1

Snyggt och sen kan Nordea ta ut ränta på att låna ut dessa pengar 😂

[Carpinus]
3/16/16, 10:58 PM
#2

Sveriges kommuner och landsting (SKL) har fått förfrågningar från flera kommuner som vill byta bank från Nordea. På detta har Nordea svarat att "de andra storbankerna snart kommer att göra samma sak". Låter lite kartellbildning över det…

Källa.

tlover
3/16/16, 11:28 PM
#3

Fast de flesta som inte har större summor sparade betalar för att ha pengar på banken (i avgifter)

l'm back

[Bermudas]
3/17/16, 9:20 AM
#4

Smart! Instämmer med Helga. #2 Bankerna bildar kartell. sen tar man dessutom bort kontanterna sen har man inte som vanlig dödlig en chans. Man kan inte plocka ut luft och spara i madrassen. Skattebetalarna får betala för att ha sina digitala siffror registrerade hos trollkarlarna…förlåt bankerna. Den som har makten över pengarna sätter upp spelreglerna. Gissa vem som vinner? Den som är betänksam i dessa tider och har pengar på banken investerar i fysiska saker.

[helga21]
3/17/16, 10:43 AM
#5

# 3 Vadå för avgifter? Mig kostar det inget att ha pengar på Länsförsäkringar bank eller på Handelsbanken?

[helga21]
3/17/16, 10:44 AM
#6

# 2 De måste inte välja en storbank 😃

Annons:
tlover
3/17/16, 10:47 AM
#7

#5 Jag har swedbank och för mig kostar det, tex att ha kort och e-sparkonto.

Är du företag kostar det ännu mer. Sammanlagt för mig (som också har eget företag) kostar det över 1000:-/år. Med bankernas räntor på sparande krävs det ganska mycket i sparande för att betala tillbaka det.

Jag kommer antagligen byta till länsförsäkringar däremot kul om dom inte har avgifter.

l'm back

[helga21]
3/17/16, 10:51 AM
#8

# 7 Ja SWED-bank är något för sig själv. De tar  betala för din internetbank också. Så du får betala för att göra bankens tjänster åt dig själv. Jag betalar i egenskap av guldkund hos Länsförsäkring inte ens för kortet och dessutom så är jag delägare i banken. Den blev utsedd till Årets bank av Privata affärer 2014.

tlover
3/17/16, 10:57 AM
#9

#8 Jo de verkar betydligt bättre, jag har ju alla mina försäkringar där också.

Men jag har för mig att viss andra storbanker också tar betalt.

l'm back

[helga21]
3/17/16, 11:05 AM
#10

# 9 Byt bank då så får du 20 % i rabatt på dina försäkringar 😃

kamera0710
3/17/16, 12:19 PM
#11

Kanske behövs lagstiftning även här, precis som riksbankschefen var inne på när det gäller möjligheten att använda kontanter.

Upp till toppen
Annons: