Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 1442 ggr
[Carpinus]
3/8/16, 8:10 AM

Ärlighet varar längst?

En norrman som köpt en lägenhet i Oslo hittade ett kuvert med 325.000 norska kronor undangömt i skorstenen. Eftersom säljarna var ett dödsbo som skänkt allt bohag till Cancerfonden beslöt köparen att göra detsamma med pengarna. Hur skulle du ha gjort?

Annons:
tlover
3/8/16, 8:22 AM
#1

Jag tror att jag skulle lämna in det till polisen, av flera orsaker men säker är man ju inte förrän man står där med pengar i handen.

Lämnar man till polisen får man hittelön också har jag för mig 😎

l'm back

[Carpinus]
3/8/16, 8:54 AM
#2

#1 Jag har diskuterat på samma vis när jag gjorde mitt val.

[helga21]
3/8/16, 9:39 AM
#3

Jag  hade skänkt dem till cancerfonden. Köper en lott därifrån varje månad som jag fått på posten och det dras via autogiro.

Staffan
3/8/16, 10:25 AM
#4

Undrar vad lagen säger att man ska göra?

// Staffan

[Carpinus]
3/8/16, 11:19 AM
#5

#0 Enligt den norska ursprungsartikeln så var det en mäklare som fann pengarna, och det var de föregående bostadsägarna som hade testamenterat allt till Cancerfonden, inte arvingarna som skänkt kvarlåtenskapen.

Finns det inga arvingar borde nog mäklaren ha haft bra chanser att få behålla pengarna efter att Polisen efterlyst eventuella ägare. Fast personen som dött var ju advokat, så vem vet, kanske hade han dem i förvar åt någon klient?

http://www.dagbladet.no/2016/03/07/nyheter/penger/peis/megler/43420303/

#4 I Sverige gör man sig nog skyldig till "fyndförseelse" om man inte lämnar pengarna till Polisen.

[Carpinus]
3/8/16, 11:24 AM
#6

I augusti kunde en person i Helsingborg hämta ut drygt 730.000 som han hittat på en promenad och som Polisen inte kunde hitta någon rättmätig ägare till.

http://www.sydsvenskan.se/skane/upphittare-behaller-stort-pengafynd/

Annons:
OlgaMaria
3/8/16, 3:30 PM
#7

Jag hade gett pengarna till anhöriga i första hand eller till polisen. Hade inte gett det till cancerfonden då jag anser att det är en ganska korrupt verksamhet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
3/8/16, 3:53 PM
#8

Jag tröck fel. Jag skulle ha lämnat in till polisen. Men tryckte att jag skulle ha skänkt dom

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Farwuq
3/8/16, 4:10 PM
#9

Man bör nog lämna dem till polisen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Spectabile
3/8/16, 7:22 PM
#10

Hade utan tvekan lämnat dom till polisen

Annette
3/9/16, 7:12 AM
#11

Jag skulle behållit dem själv och sett det som en rabatt på köpesumman 🙂

15 st tycker tydligen som jag men ingen vågar stå för det.

[Carpinus]
3/9/16, 7:30 AM
#12

#11 Hur skulle du förklara läget om du gick och handlade för pengarna och de visade sig vara noterade som härrörande från bankrån eller narkotikahandel? Risken är förvisso liten, men den finns!

hallae
3/9/16, 8:46 AM
#13

Jag hade behållit pengarna tror jag. Skulle det mot förmodan visa sig att det var knarkpengar eller kom från bankrån så skulle jag få ta den smällen då. Då hade jag sagt som det var att jag hittat dem. Jag hade tagit den risken förmodligen. Men man kan ju inte veta helt säkert vad man hade gjort förrän man står där med pengarna i handen.

Annons:
Halvdansken
3/9/16, 5:16 PM
#14

Tycker att det är en viss skillnad på om det är mäklaren eller köparen som hittat pengarna.
Sen måste man ju undersöka om det är de förra ägarna som lämnat pengarna, eller de som bodde före dem. Men det ska väl inte vara så svårt.
Om det är gamla pengar, så ska de väl växlas in, och då reagerar nog banken.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Marr
3/10/16, 7:27 AM
#15

Hade lämnat dom till arvingarna eller polisen.

Så kan man kanske hoppas på en hittelön.😉

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Linnea
3/10/16, 12:23 PM
#16

Om man köper ett hus/lägenhet äger man väl allt däri som inte säljaren tar med sig?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

thenameless
3/10/16, 2:15 PM
#17

#16 Det har jag alltid utgått ifrån men det är kanske mer en kutym än en regel/lag?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Halvdansken
3/10/16, 5:32 PM
#18

#16 + #17. Ja, det var lite det jag var inne på. Tycker jag också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Spöket
3/13/16, 4:52 PM
#19

Jag hade behållit dem och förmodligen varit hur glad som helst 😇

Multi vad?

Upp till toppen
Annons: