Nyheter

Varför rapporterar svenska medier så mycket om

2016-03-02 08:48 #0 av: KimE

Amerikanska primärvalet och inget om de stora frågor inom EU politiken som avgörs i veckan? I EU har vi möjlighet att påverka inte i USA.

Anmäl
2016-03-02 09:21 #1 av: Leramani

Därför att en foliehatt på presidentposten påverkar allt och alla. Även oss.

Anmäl
2016-03-02 09:27 #2 av: [helga21]

Det finns en supermakt och det är USA!

Anmäl
2016-03-02 09:33 #3 av: Staffan

Jag tycker i och för sig att det kan vara intressant att följa det amerikanska valet i viss utsträckning men håller med om att det pratas och spekuleras i tv-sofforna i en omfattning som inte motsvarar den svenska allmänhetens intresse.

Min gissning är helt enkelt att medierna i Sverige är lata. De kopierar olika upplägg från de stora amerikanska tidningarna och tv-kanalerna därför att det finns mycket och stort uppslaget stoff att få tag på enkelt och billigt.

// Staffan

Anmäl
2016-03-02 09:45 #4 av: Wowy

Det är väl så världen ser ut.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokusSol

Anmäl
2016-03-02 10:02 #5 av: Bermudas

"Min gissning är helt enkelt att medierna i Sverige är lata. De kopierar olika upplägg från de stora amerikanska tidningarna och tv-kanalerna därför att det finns mycket och stort uppslaget stoff att få tag på enkelt och billigt."
Din "gissning" är nog alldeles riktig.

"In Italia i fascisti si dividono in due categorie: i fascisti e gli antifascisti."

Anmäl
2016-03-02 10:17 #6 av: KimE

Det borde vara intressantare att rapportera om eu kommer att finnas kvar i sin nuvarande form efter nästa sommar. Vi kommer att se vem som blir president i USA och får förhålla oss till det nästa år utan att kunna påverka det.

Anmäl
2016-03-02 10:18 #7 av: Reko

#1 Men det vet vi inte förrän efter valet, presidentvalet alltså. Jag tycker också det är oproportionerligt stort journalistpådrag på primärvalet. Helt obegripligt!

Anmäl
2016-03-02 10:24 #8 av: [helga21]

Men det handlar om vem som ska utses som kandidat för respektive parti. Just nu lutar det åt att Clinton blir demokraternas och att Trump bli republikansk en kandidat som det egna partiet inte vill ha.

Passa på att titta på TV ikväll kl 21.00 i TV 4 

"Om företagsledaren Donald Trump som nu slåss om att bli republikanernas presidentkandidat. Matt Frei tittar närmare på mannen bakom varumärket Donald Trump, från hans skilsmässor till hans publika förolämpningar mot kvinnor."

Anmäl
2016-03-02 11:18 #9 av: Reko

#8 Ja´, där haltar det mellan partiet och partiets väljare. Hur förklara det?

Anmäl
2016-03-02 13:42 #10 av: Tride

Lata? Jag hade en mycket grövre tanke i skallen: Dumma i huvet. Eller, som Sten Broman, salig i åminnelse, brukade uttrycka sig om musiker han ogillade: "Oerhört feta och obegåvade." DjävlasOskyldig

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.