Annons:
Etikettövrigt
Läst 3620 ggr
mannen10
2016-03-02 03:35

Cash is king! kontantfritt (kontanter och kort)

Nu borde folk fan ta och protestera!

Kontantfritt här och kontantfritt där.

Hela samhället verkar ha gått på bluffen om att man ska använda kreditkort som visa för att handla.

Det som händer när alla använder kort är att vi gör oss själva och våra grannar arbetslösa.

Ju mer pengar bankerna tjänar i kortdragningsavgifter från butikerna desto mer kontor stänger de och folk blir arbetslösa. Plus mindre värdetransportarbetare,vakter,kassasystems tillverkare,bankomattilverkare och all logistik som transporter och tillverkning av sedlar medmera.

Det är samhällsekonomiskt förödande för jobben.

Istället för att folk använder kontanter och skapar jobb i sverige

istället för att skicka ut en kortdragningsavgift ut ur sverige plus till banken som bara sitter på pengarna så borde folk tänka till lite och alltid ta ut kontanter och sen använda kontanter.

Rånrisk är bullshit .Om det mot förmodan skulle hända att man blir av med en femhundring på fyllan eller en tusenlapp nån gång i livet så är det inte så farligt som att nån tvingar en till bankomaten med kniv eller pistol för att tömma hela kontot eller att folk kommer in i ens bostad med våld .För de kriminella hittar bara andra värre sätt att komma över pengar.

Och som sagt de flesta kommer aldrig att bli rånade i hela sitt liv i allafall.

Överhypat från bankernas sida för de vill ta våra pengar iform av kortavgifter.

De är värre tjuvar isåfall för de räknade ut att varje svensk betalar cirka 900per person och år iform av kortavgifter(alltså högre priser på varorna)

eftersom användningen ökar kan man lugnt räkna med MINST en tusenlapp per person och år vilket betyder MINST 60000 tusen på 60år.

Man blir knappast rånad på 60000-80000  under sitt liv.Bankerna är med andra ord riktiga tjuvar.

Det riktigt äckliga är dessutom att vi utestänger personer som har betalningsanmärkningar eller andra problem i sitt liv från olika samhällstjänster när de bara har kontanter och inget plastkort.Till och med bussen tar bara kort.Helt sinnessjukt och diskriminerande.

Och småbutikerna får jobba dygnet runt för skitpengar när idioter vill köpa småvaror för 5kr med kort eller lågpristobak med extremt låg marginal med kort.

I tyskland skrattar de åt oss .Alla har kontanter på fickan och man kan inte betala med visa på väldigt många ställen.

Detsamma i många östländer .Ingen skulle komma på tanken att köpa en snickers i en kiosk med kort.

svarta pengar då? javisst finns det lite med kontanter men i tyskland är man ju lite smartare än i sverige och förstår att den lilla delen som är svarta pengar skapar jobb (det har man forskat om och kommit fram till vilket är sant)en liten del svarta pengar är alltid bra i ett samhälle då dessa pengar konsumeras och skapar jobb.

i restauranger och butiker finns det inga svarta pengar längre iallafall pga kontrollboxen som infördes och höga böter.

iallafall så köper den som har svarta pengar mer varor och tjänster och dessa småföretag får då mer att göra och kan anställa fler och de som producerar varorna och deras familjer får samma pengar och det går runt och skapar fler jobb överallt.

Storföretagen har ju massor med svarta pengar genom avancerad skatteplanering .

Och arlanda express tillexempel har inte betalat en krona i skatt i sverige fast de suger ut våra pengar till utlandet med sina extrema priser.

Så varför ska inte nån som jobbar 70 till 90 timmar i veckan kunna ta ut nåt extra om de har möjlighet till de på nåt sätt. de  kommer ändå konsumera det till varor eller tjänster till familjen och skapa jobb åt andra.

Det är fanimej bättre med kontanter då fler fler får jobb i ett samhälle och vi slipper bli rånade av storbankerna och deras gelikar utomlands.

Annons:
Emo
2016-03-02 07:02
#1

Ibland visar en politiker att han vill oss väl.

http://www.expressen.se/kvallsposten/tryggve-77-strider-mot-kontantforbud/

Han fick rätt:

"Domstol: Patienter måste få betala med kontanter"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6252593

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niklas
2016-03-02 07:57
#2

#0: Fast jag tycker om att betala utan att behöva hantera kontanter. Gärna utan kort också. När det gäller risken för rån är det inte främst gemene man man tänker på. Det är butiker, bankerna själva och värdetransportörer. Där fanns det mycket pengar att hämta. Och beträffande sysselsättning tycker jag inte att det är bättre att sysselsätta människor med uppgifter som en maskin lika gärna kunde göra. Då tycker jag det är bättre att människor jobbar med mer kvalificerade uppgifter som inte maskiner klarar av. Men givetvis tycker jag också att de som vill ska få betala med kontanter så länge som vi har det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tjeja
2016-03-02 08:17
#3

Det finns flera mycket tunga och viktiga argument för att bevara kontanter och inte helt gå över till enbart digitala betalningslösningar. Men det som beskrivs #0 känns som om TS har missförstått hur systemen egentligen fungerar och därför totalt missar flera av de mest vesäntliga anledningarna till varför det är viktigt att bevara kontanter som möjlig betalningsmetod.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-03-02 09:49
#4

Om man har betalningsanmärkningar så får man inga kreditkort men bankkort kan du få för det även utan VISA eller Mastercard. Du måste bara ha täckning för ditt köp. Själv använder jag nästan bara kort när jag handlar och tar väldigt sällan ut kontanter. Min egen fysiska bank har inga kontanter och de blir aldrig rånade.

Sen ska man naturligtvis inte ha alla sina pengar på ett kort utan på ett underkonto som man kan överföra pengarna till kortet.

tlover
2016-03-02 09:55
#5

Kortavgifterna kommer vad jag förstår att försvinna för företagen och sättas på de som betalar med kort (eller det finns som förslag).

Som företagare så blir jag bara glad, jag har inte råd än så länge att ha kortbetalning. Det kostar för mycket (300:-/mån varesig folk betalar med kort eller inte och 3:-/transaktion) men som privatperson blir det ju tråkigare. 3:- per transaktion kan ju ganska snabbt bli endel då vill man definitivt ha kontanter som ett alternativ.

l'm back

[Bermudas]
2016-03-02 10:07
#6

Vill man att staten och bankerna ska ha total kontroll över varenda transaktion så ska man välkomna kontanternas försvinnande. Orwells varningar ohörda. Det väljer man själv.

Annons:
[helga21]
2016-03-02 10:13
#7

Bankerna borde "bjuda" på dessa kortavgifter oavsett vem som ska betala dem. De tjänar tillräckligt i alla fall.

Tjänster som Swish har gjort det betydligt lättare att dela på en restaurangnota.

KimE
2016-03-02 10:26
#8

Ett längre elavbrott skulle göra att inga elektoniska betalningsmedel fungerar. I ukraina släckte hackare/rysk säkerhettjänst delar av elnätet som tur var är ukrainare bättre förberedda än svenskar på dåliga tider.

[helga21]
2016-03-02 10:31
#9

# 8 Det gör också att de elektriska kassaapparaterna inte fungerar så du har ingen nytta av kontanter här i Sverige.

[Bermudas]
2016-03-02 10:48
#10

#9 Kanske ska man inte göra allt elektriskt då? Det bestämmer vi väl själva hur vi vill ha det? Varför gör man kassapparater elektriska. För mer kontroll? Varenda jäkla krona ska beskattas som de styrande sen ska kunna elda upp eller kasta i sjön på sina idiotiska projekt. Jag är så trött på denna ekonomiska piska.

Leramani
2016-03-02 11:15
#11

Om det går att betala med kontanter,  kan man i en affär ta emot kontanterna och lämna handskrivet kvitto och sedan föra in pengarna när kassaapparaten går igång efter ett elavbrott. Med kort går det inte.
Ett kontantfritt samhälle är ett samhälle där myndigheter och andra som skaffar sig tillgång,  kan kontrollera och se allt du gör,  var du gör det och också stänga av din möjlighet att ens köpa mat.  En potentiell mardröm.

De Lapsus Resurgam

Emo
2016-03-02 11:58
#12

#10 Vi behöver inte göra oss så beroende av el. En gång när jag handlade på Irma i Helsingör gick strömmen. Jag hade tur som stod i den kassakö, som hade en kunnig äldre kassörska. När kunderna i de andra köerna stod och väntade, öppnade vår kassörska kassaapparaten och vevade fram, så vi kunde handla.

När danskarna återvände till Danmark efter ockupationen 1945 var det gratis att åka tåg och Tivoli hade öppet. Berg-och dal-banan vevades för hand.

Vi har blivit alldeles för beroende av el. Få människor har dieseldrivna el-aggregat och vedeldade värmekällor.

Få människor kan använda maskiner utan el och kanske görs många inte heller för att man ska kunna det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
2016-03-02 13:30
#13

#12 De flesta nyare kassaapparater kan inte handvevas. Det går bara med apparater som har mekaniska räkneverk. Jag har själv jobbat med en sådan, och då var strömavbrott inget problem. Fram med veven bara. Men en datoriserad kassaapparat kan inte vevas för hand. Då får man ta fram papper och penna.

Annons:
Carmarino
2016-03-02 14:53
#14

I Skåne ska det framöver bli möjligt att betala med kort på stadsbussarna, vilket inte är möjligt i dagsläget. Politikerna i Region Skåne anser dock att man ska betala 10 kronor utöver biljettpriset för att få köpa sig en biljett. Detta trots att de samtidigt har sett till att man inte kan betala med kontanter på bussarna. Tydligen vill politikerna att skåningar inte ska utnyttja allmänna transportmedel, utan köra egen bil överallt.

http://www.hd.se/nyheter/skane/2016/03/01/kopa-stadsbussbiljett-med-betalkort-ska-kosta-extra/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[helga21]
2016-03-02 16:14
#15

# 10 Säg det till Skatteverket! Det är de som kräver att allting ska kunna kontrolleras och slås in i en kassaapparat.

[helga21]
2016-03-02 16:15
#16

Såg igår på Veckans Brott att de lyckats fånga en brottsling genom att kontrollera ett SL-lort som denne hade. Var brotten begåtts och var kortet hade dragits. Ska man kunna göra det anser ni som vill ha kontanter?

KimE
2016-03-02 16:23
#17

Jag vill ha möjlighet att välja om jag ska betala med kort eller kontanter.

[helga21]
2016-03-02 16:36
#18

Och den som kör bussen vill inte ha dina kontanter då det försenar bussen och och expediten vill inte bli rånad.

Inkanyezi
2016-03-02 16:45
#19

#15 av: helga21  "#10 Säg det till Skatteverket! Det är de som kräver att allting ska kunna kontrolleras och slås in i en kassaapparat."

Kanske läge att du kollar innan du yttrar dig?

Så här säger Skatteverket:

  • Vid driftsavbrott är det grundläggande kravet alltjämt att försäljningen ska registreras i ett kassaregister. Om du ändå fortsätter att sälja innebär det att du kan bli påförd en kontrollavgift för att försäljningen inte har registrerats i ett kassaregister. Om driftsavbrottet har uppkommit på grund av omständigheter som ligger utanför din kontroll är detta något som Skatteverket särskilt ska beakta inom ramen för bestämmelserna om hel eller delvis befrielse av kontrollavgift. Vid driftsavbrott ska du anmäla felet så snart som möjligt till Skatteverket. Genom din felanmälan får vi kännedom om avbrottet och kan i efterhand bedöma om det var ursäktligt att du fortsatte att sälja utan att registrera försäljningen i ett kassaregister.
    /…/

  • Om du inte kan registrera försäljningen i kassaregistret på grund av exempelvis ett driftsavbrott kan du fortsätta att sälja utan att bryta mot kassaregisterbestämmelserna genom att upprätta en kontantfaktura för varje försäljning. Om din verksamhet är av sådant slag att du inte kan använda kontantfakturor måste du dokumentera försäljningen på annat lämpligt sätt. Enligt bokföringslagens bestämmelser och Bokföringsnämndens normgivning är det tillräckligt att försäljningen antecknas i en kassabok eller kassarapport. Du ska i sådana fall inte registrera försäljningen i kassaregistret efteråt. Du kan använda kvittensblock för att på ett bättre sätt dokumentera försäljningen och för att kunna erbjuda kunden kvitto. Det är viktigt att du så snart som möjligt vidtar rimliga åtgärder för att få ditt kassaregister reparerat eller utbytt. Skatteverkets möjligheter att inte påföra dig kontrollavgift i dessa situationer avser främst fall då driftsavbrottet är av tillfällig natur och det beror på omständigheter som du inte själv kan råda över. https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/kassaregister/anmalakassaregisterandringarfel.4.69ef368911e1304a62580008748.html

Min fetstil

Den som ansvarar för verksamheten känner till det här. Det finns flera sätt att uppfylla lagens bestämmelser när det är knas med kassan, och vid strömavbrott kan man använda kvittoblock med kopia och skriva in försäljningen i kassabok.

Avbrottet måste anmälas till Skatteverket utan dröjsmål.

[helga21]
2016-03-02 17:17
#20

# 19 Och du tror att varenda kassörska har gått en kurs i bokföring? Var lite realistisk. Vad händer om IKEA saknar ström sista helgen i månaden?

Annons:
[helga21]
2016-03-02 17:32
#21

Ingen i Stockholmstrakten som har ett SL-kort som känner sig påpassade?

mannen10
2016-03-02 17:43
#22

Som svar till niklas.

Det är ju bättre att idioterna rånar en värdetransport eller banken som har beredskap för det och vet att de kan bli rånade än att som det blivit nu att de kriminella hoppar på alla småbutiker istället där många fler blir drabbade då de måste råna fler ställen oftare för att få ihop pengar eller i vissa fall kidnappa rikt folks barn eller fler inbrott medmera och fler knivrån.

(folk som jobbar i bank har bra betalt för den risken och väldigt lugnt arbetstempo jämfört mot andra jobb)

Dessutom försvinner inte rånen om kontanterna försvinner.De kommer bara att att ta cigaretter snus eller kapitalvaror från butikerna och råna folk på bilar medmera.

Vi ska inte straffa vanligt folk som vill ha kontanter för att några begår brott utan ha hårdare straff för butiksrån,bankrån  osv .och ha samma äckliga mat på fängelset som på många ålderdomshem.

I estland hade konduktören fullt med sedlar i kassaväskan(tjoooock bunt) och där vet brottslingarna att de inte e sådär jättetrevligt att åka fast för att ha rånat en konduktör.

Och jo Niklas det är bättre att folk är i arbete än att de är hemma och mår dåligt av att de aldrig kommer ut i arbetslivet.(vissa undantag finns förstås med farliga jobb med gifter eller väldigt tunga jobb)

och som svar till nr 5 tlover.

Tyvärr så kommer inte kortavgifterna försvinna bankerna kommer alltid suga ut oss bakifrån.Det enda som de sänkte var interchangeavgifterna mellan bankerna(eller vad det nu hette) .

Och de som pratar om att vid strömavbrott,krig eller annat katastrofläge alternativt hacker attack mot bankkortssystemen .

Då kan kunder som har kontanter fortfarande göra saker eller komma hem och handla i småbutiker(där man inte behöver springa runt halva butiken för att kolla priser) De töntarna som inte tagit ut kontanter och förlitat sig på ett plastkort de får suga på sin tumme medan alla med kontanter kan komma hem eller handla de som behövs må de då vara från sin lokala bonde eller kiosken på hörnet alternativt minilivsbutiken.

[Thiah]
2016-03-02 18:07
#23

#19 jag hat jobbar i kassan i säkert 10 år och har aldrig sett vare sig kvittoblock eller liknande. Sen borde du kunna veta priserna för att skriva in dem, kunna väga frukten osv… Jag springer inte runt med en kundkorg i hela affären för att kolla enskilda priser vid ett strömavbrott… #21 nu bor jag inte i Stockholm men väl i Helsingfors som haft personliga åkkort en längre tid. Tycker det är toppen. Försvinner mitt kort kan man kolla vart det senast användes, stänga av det vid behov och överföra eventuell tid/pengar till ett nytt kort. Jättepraktiskt faktiskt

tlover
2016-03-02 18:19
#24

#22 Det var på förslag att företag inte skulle betala vid köp utan konsumenterna. Då jag läste om det alltså. Inte att ingen skulle behöva betala.

Månadsavgiften gissar jag alltid kommer att vara kvar.

l'm back

[helga21]
2016-03-02 18:24
#25

# 24 Menar du månadsavgiften på korten?

Inkanyezi
2016-03-02 18:29
#26

#23 Du behöver inte argumenta med mig om dina svårigheter att sälja när det är strömavbrott. Det går att lösa med god vilja, och för skatteverkets del räcker det att man registrerar försäljningen. Det är så enkelt som att man kan ta ett pris för hela varukorgen mellan tummen och pekfingret om båda parter är överens, och så ger man kvitto och skriver upp i boken eller skriver kontantfaktura.

Men om man gör det är det synnerligen viktigt att rapportera avbrottet till Skatteverket för att slippa påföras kontrollavgift, och man kan inte göra det någon längre tid, inte heller väldigt många gånger.

Enklare är förstås att göra som IKEA och många andra, ha UPS för de viktiga funktionerna, så att kassan fungerar också när det är strömavbrott.

tlover
2016-03-02 18:56
#27

#25 Månadsavgiften som företagare betalar för att folk betalar med kort.

l'm back

Annons:
[helga21]
2016-03-02 19:00
#28

# 26 Och hur ska en i kassan kunna göra detta? Utan att ha befogenhet för det? Jag avsåg ett större strömavbrott typ som drabbade Trossö för några år sedan då var ingen som kunde handla eller hade någon el.

[Thiah]
2016-03-02 19:07
#29

#26 att ta ett enskilt beslut för varje varukorg skulle, där jag jobbat, kräva en förman. Vi hade 23 kassor och maximalt 3 sådana förmän på plats samtidigt. Där jag jobbat är det tyvärr inte bara möjligt om köpmannen vill ha profit på sina varor vilket de brukar. Däremot låter ju ett enskilt system son levererat el till kassor och dyligt toppen.

Inkanyezi
2016-03-02 19:13
#30

#28 Det ska du inte fråga mig, den diskussionen måste berörd personal ta med sin arbetsgivare. Som jag redan har sagt, du behöver inte argumentera mot mig. 

Om man inte kan, är ett alternativ att stänga. 

Jag vet inte hur det är på Trossö, men jag har varit med om det på en ö i Stockholms skärgård, där det löstes elegant genom att alla varor skrevs upp i en bok och man fick betala senare.

[helga21]
2016-03-02 19:40
#31

# 30 Trossö är centrum i Karlskrona kommun. Det är där affärerna ligger.

Åsa S
2016-03-06 13:51
#32

Jag jobbar i butik och om kassorna slutar funka vid strömavbrott så är rutinerna att man evakuerar alla kunder och stänger butiken tills strömavbrottet är över det går inte att ta vare sig kontanter eller kreditkort ifall det är strömavbrott. Vi har slutna kassasystem så det går inte att komma åt någon växel + personalen ska inte sitta med en massa kontanter i handen (rånrisk) så nej inte ens om kunderna har jämna pengar tar man emot det. Säkerheten går först.

[helga21]
2016-03-06 13:56
#33

Detta hände på i Barkaby IKEA idag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22391824.ab

Inkanyezi
2016-03-06 14:07
#34

Ja, självklart finns olika sätt att hantera det. Ett av de allra enklaste är att helt enkelt stänga. Det vittnar lite om sårbarheten, men avbrottet på IKEA låg i själva systemet för kassorna, så att använda dem var uteslutet. Det var datorn som strulade.

Det visar rätt så tydligt att "cash is king" även om det vid det refererade tillfället inte alls gick att handla. Man skulle kunna säga att det var brist på redundans, även om IKEA har system som klarar strömavbrott. När huvuddatorn, servern, går ner, finns inte mycket mer att göra än att vänta på att det ska fixas. Rent lagligt kan det alltså lösas genom att använda manuell kontantfakturering, men praktiskt har inte IKEA implementerat något sådant system som inte är bundet till samma kassasystem.

Jag har aldrig påstått att det alltid skulle  gå, rent praktiskt, att fortsätta sälja i ALLA verksamheter. Det är ganska klart att IKEA är en aning för stort för att det skulle fungera, när inga nödrutiner finns.

Men det fungerar alldeles utmärkt i en del mindre verksamheter. Handlaren tvärs över gatan här hemma är inte lamslagen om kassan strular. Han kan föra kassabok för all försäljning, eftersom det handlar om rätt få transaktioner.

Det enda jag har sagt i den här frågan, och som det tjafsas om, är att det faktiskt är tillåtet att sälja varor utan att kassan fungerar, och att Skatteverket pekar på två möjligheter att uppfylla kraven.

Annons:
[helga21]
2016-03-06 15:45
#35

Och vem har 10.000 o kontanter på sig?

Inkanyezi
2016-03-06 15:58
#36

#35 "Och vem har 10.000 o kontanter på sig?" 

Exempelvis den som har tänkt köpa en bil kontant har säkert mer än så. Jag har ett par gånger köpt bil kontant, och då hade jag rätt mycket pengar på mig. Det handlar väl om vad man ska köpa?

Hur man än vänder på det tycker jag att det ser ut som om du slänger ur dig saker som är väldigt oövertänkta, bara för att säga emot.

Att man inte har det när man förutsätter att det ska gå att handla "på kortet" beror ju på att man inte är förberedd på att det kan bli strul. Det kommer alltid att finnas tillfällen då system inte fungerar tillfredsställande, eller rentav inte alls. Minst lika många invändningar som görs mot kontanthantering kan göras mot korten och det ensidiga beroendet av en infrastruktur som kräver att man har pengar på banken och att det går att ansluta butikens kassasystem dit.

Det finns alltså andra sätt än att använda elektroniska kassaapparater som kopplas till en dator, och de sätten har, precis som plastkorten och nätverkskopplingen, svagheter, som kan vara mer eller mindre allvarliga.

Jag tycker i alla fall inte att det är någon stor grej att det inte gick att handla på IKEA i Barkarby en viss dag. Det tycker jag att man kan ta med en klackspark.

[helga21]
2016-03-06 16:03
#37

# 36 Det var inte menat åt dig bara i största allmänhet. Nej jag har inte så mycket i kontanter på mig även om jag köper bil de får det via en bank. Och jag tar inte emot så stora summor heller om jag säljer privat.

Leramani
2016-03-06 18:56
#38

Om vi blir helt kontantfria,  kommer folk att uppfinna nånting som funkar som pengar,  ett alternativt system, så att man ändå kan få sina behov tillgodosedda utan att vare sig myndigheter, banker eller än värre gubbar kan få insyn.

De Lapsus Resurgam

[helga21]
2016-03-06 19:33
#39

# 36 Se här har jag skrivit tidigare en egen tråd som jag gjort.

http://politik.ifokus.se/discussions/56dc1ffe8e0e744497004df3-kontantlost-samhalle?discussions-1

tlover
2016-03-06 21:30
#40

#38 Det finns ju till och med redan, tex bitcoin.

Jag hoppas definitivt inte att vi blir kontantfria, tex marknader och loppisar skulle bli krångliga och jag älskar båda av dom.

l'm back

[helga21]
2016-03-06 22:23
#41

# 40 Har du hört talas om swish?

Annons:
tlover
2016-03-06 22:33
#42

#41 Alla har inte smartphones och liknande

l'm back

[helga21]
2016-03-06 22:34
#43

# 42 Kan så vara men jag använder mig inte heller av swish 😃

tlover
2016-03-06 22:35
#44

#43 Så varför tipsade du om det? 🤔

l'm back

[helga21]
2016-03-06 22:48
#45

# 44 För att de som har en smartphone har detta. Jag har en smartphone men inte swish. Men jag vet  vad det är.

Tjeja
2016-03-06 23:07
#46

Använder inte heller swish. Litar inte på dess säkerhet alls!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-03-07 11:07
#47

# 46 Polisen påstår att det är säkert?

Joppo
2016-03-07 14:46
#48

#46 Varför litar du inte på Swish? Visst, det finns en viss risk att man råkar knappa in ett felaktigt telefonnummer, men pengarna är ju enda spårbara, så de lär ju komma tillbaka nåt sätt.

Personligen har jag bara god erfarenhet av Swish… Allmänt smidigt och väldesignat.

Annons:
[helga21]
2016-03-07 14:50
#49

# 48 Jag litar inte på de för att det är trådlöst.

Annette
2016-03-08 06:58
#50

Jag tänker inte skaffa swish. Tycker inte om att ha sådant i telefonen, alldeles för sårbart. Går det inte att betala på annat sätt får jag väl helt enkelt avstå från det köpet och spara pengar åt mig själv 😉

tlover
2016-03-08 08:18
#51

#48 En negativ del med swish är ju att stjäl nån ens mobil har dom ju ens börs också (och ofta ens id-kort och liknande).

l'm back

[helga21]
2016-03-08 09:27
#52

# 51 Vad menar du? Jag förstår inte?

tlover
2016-03-08 09:33
#53

#52 Om du blir av med mobilen så blir du av med din börs också (om vi skulle sluta med kontanter och ha swish istället.)

l'm back

[helga21]
2016-03-08 09:37
#54

# 53 Jaha det var så du menade. Men jag tror att du måste använda ett password för att komma åt banken. Men man kan få in oönskat material i telefonen i då dessa går att kidnappa.

tlover
2016-03-08 09:39
#55

#54 Jag tror att en datakunnig ganska lätt kan komma åt det ändå.

l'm back

Annons:
[helga21]
2016-03-08 09:43
#56

# 55 Nej inte så lätt för det är banken som ger dig detta password. Såvida du inte lagt in det i minnet på telefonen. Hade var en och fått välja password så hade det varit  betydligt enklare.

Carmarino
2016-03-08 09:52
#57

Såvitt jag vet måste man använda Bank-ID för att bekräfta köpet med Swish. Åtminstone är det så för min bank. Det är alltså inte banken som ger ett password, utan det väljer jag själv när jag installerar Bank-ID.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2016-03-08 11:09
#58

#56 För en datakunnig så spelar det egentligen inte roll hur avancerat det är, dom använder ju program för det.

l'm back

[helga21]
2016-03-08 11:33
#59

# 58 Men alla är inte datakunniga som snor telefoner. De flesta är bara ute efter telefonen. Jag trodde du avsåg att de hade sina kort i telefonen då det finns skal att sätta på telefonerna där du också kan lägga in dina kort i.

tlover
2016-03-08 11:48
#60

#59 Jag räknar då inte med att dom som stjäl min mobil inte kan det.

Ja såna skal gör det ju ännu värre, jag vet några som har såna. Aldrig i livet att jag skulle ha sån. Åker jag till en riktigt stor stad har jag till och med en bulvanbörs

l'm back

[helga21]
2016-03-08 11:54
#61

# 60 Nej det ha verkligen inte jag heller dessutom så har jag telefonen i en innerficka!

Joppo
2016-03-08 17:40
#62

Jag ställer mig ytterst tveksam till att man kan hacka Bank-ID-appen. Möjligtvis går det att göra med nån slags keylogger-mjukvara, men då måste den ju installeras i smyg på nåns telefon och sedan användas av personen som kan lösenordet.  Det är säkert tekniskt möjligt, men det låter rätt krångligt att lyckas med. Vidare tror jag aldrig jag hört talas om någon utbredd användning av denna typ av bedrägeri, eller rättare jag har inte läst något om det alls, så det är någon inget utbrett fenomen eller något fenomen överhuvudtaget.

Om man däremot bara får tag i någons opreparade telefon bedömer jag det i princip omöjligt att använda Bank-ID. Inloggningen kommer ju att spärras efter ett visst antal felaktiga lösenordförsök och eftersom det rör sig om en miljon möjliga kombinationer ska banditen ifråga ha en jäkla tur om den prickar rätt.

Annons:
Maria
2016-03-08 17:43
#63

Jag tycker att Swish är en jättebra funktion som underlättar en hel del.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: