Annons:
Etikettnyheter
Läst 4398 ggr
Staffan
2016-03-01 09:52

"60 Minutes" misshandlades i Sverige

Ett kamerateam från australien som gjorde ett nyhetinslag om den europeiska flyktingkrisen misshandlades i Rinkeby igår måndag. 

Märkligt att man måste läsa utländska medier för att få veta vad som händer i Sverige. Jaja, de kommer inte kunna låta bli att skriva om det när trycket blir för stort och CBS sänder sitt program ikväll…

http://speisa.com/modules/articles/index.php/item.2561/60-minutes-tv-crew-attacked-and-beaten-in-sweden.html

// Staffan

Annons:
Staffan
2016-03-01 09:55
#1

Här berättar norges största tidning Verdens Gang om det:

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=56d54f135152f73b143825cd

Staffan
2016-03-01 09:55
[helga21]
2016-03-01 09:55
#3

Det kommer nog "snart" i  svensk media som har fullt upp med presidentvalet i USA.

[Carpinus]
2016-03-01 10:39
#6

#0 Man blir ju inte förvånad, varken över själva händelsen (tror inga svenska TV-team åker till Rinkeby utan bevakning) eller den talande svenska tystnaden efteråt.

En liten parentes bara: var det CBS "60 minutes" som var där? Jag får det till att det var ett team från Channel9 i Australien som var utsända för sin kanals version av "60 minutes".

Annons:
Staffan
2016-03-01 10:45
#7

#6 Carpinus

Du har helt rätt. Jag har rättat rubriken nu. Tack!

// Staffan

[Hayabusa]
2016-03-01 11:38
#8

Sorgligt nog blir jag inte särskilt berörd - det känns som vardagsmat.

[Carpinus]
2016-03-01 12:33
#9

"Jag var i Husby för ett par veckor sedan. Drack kaffe. Pratade med folk på torget. Jag tyckte det var lugnt." Det är väl den bilden som skall förmedlas här hemma.

Staffan
2016-03-01 12:37
#10

Lite intressant är det ju att se hur länge de väljer att dröja med att berätta om vad som hänt. Den här grejen kommer ju (också) påverka hur omvärlden uppfattar läget i Sverige.

// Staffan

thenameless
2016-03-01 12:37
#11

Jag har varit i både Rinkeby och Hjulsta en massa gånger utan att bli varken rånad eller misshandlad. Jag är etnisk svensk… Undrar hur det kan ha gått till?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Carpinus]
2016-03-01 12:39
#12

#11 Och ditt team bär kameran och mikrofonerna fullt synligt?

http://www.medievarlden.se/nyheter/2015/10/journalister-attackerades-med-sten

thenameless
2016-03-01 12:43
#13

Även i Husby.  Skrev fel först men alla tre stämmer..

Carpinius: jag hade min kamera i fickan ingen försökte ta den någon av gångerna jag var iof ensam de flesta gångerna, men de gångerna mitt team var med fick de va ifred

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[Carpinus]
2016-03-01 12:45
#14

#13 Och var kan man se reportaget nu då?

[NeferNefer]
2016-03-01 13:33
#15

Jag har bott på en av de tre platser som nämns i tråden i många år utan att ha råkat illa ut. Jag har varit tillbaka på besök många gånger efter att jag flyttade till ett annat ställe, fortfarande inga problem. Glada lekande barn, trevliga grannar, det är mina minnen.

[Carpinus]
2016-03-01 13:39
#16

#10 SVT blev kanske först.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/australiensiskt-tv-team-anfolls-i-rinkeby

(Inspelningen har fortsatt idag enligt Channel9.)

Janne Nilsson
2016-03-01 15:09
#17

Tjae, jag har själv bott i Tensta på Skäftingebacken tidigt 90-tal. Då fanns det i alla fall enstaka finska namn i trappuppgången. Jag hade även garageplats hos Gamen Sandberg på Risingeplan många år efter att ha flyttat och har tillika arbetat på OK Rinkeby.

Det var inte ens särskilt tryggt då men jag hade fördel av att vara yngre och incidenterna var många. Jag tror knappast situationen har blivit värre med tanke på vad man hör och ser därifrån.

Spontant tycker man att det här borde ha varit en stor nyhet. Men det kanske ligger någonting i påstående att svensk media inte rapporterar sånt som kan uppfattas vara negativt om invandring eller invandrare? Eller, ingen vill vara först med det specifika fallet?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-03-01 15:18
#18

Som jag uppfattar det är inte en fråga om etnicitet i det här fallet. Det skrivs ingenstans om teamet bestod av kaukasier, aboriginer eller någon annan etnisk grupp, utan upprinnelsen var att det angripande gänget ifrågasatte att det filmades.

Att man även som etnisk svensk skall kunna bo och uppehålla sig oantastad  i våra förorter skulle inte behöva påpekas, men det är väl ett tecken på hur det faktiskt förhåller sig.

Sedan finns det en intressant kronologi i länkarna  i #9 resp. #12. Det är en veckas mellanrum mellan att de publicerades - först blev Efterlysts team överfallna i samband med inspelning, och några dagar senare tillkännagav Aftonbladets reporter att han fikade i all stillhet i förorten. En knäpp på näsan kollegor emellan, kanske?

[Hayabusa]
2016-03-01 15:26
#19

#17 Lite OT: Bosse "Gamen" Sandberg är ju kult 👍 Hade du något kul fordon på den tiden? Kanske du fortfarande har?

Janne Nilsson
2016-03-01 15:31
#20

Adopterade bort en Cheverolet 2103 -54 Sedan till en bekant för ca 10 år sedan.
Hade då haft den i min ägo i nästan 19år.

Skulle gärna hålla på med det igen om jag hade ett lämpligt utrymme utan för mycket kostnad och närmare boendet. Gärna en orginalare mellan 49-54.

Gamen gick bort alldeles för tidigt. Jag har för mig att det var kroppspulsådern som bara brast. Han hade alltid roliga projekt på gång. Han tillverkade en ny huv till Messerschmidtbilen, som han även sålde till andra intressanter.

Han höll på med en Ford Thunderbird -76 som han skulle göra som en tidsenlig hallickbil.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
thenameless
2016-03-01 18:32
#21

Nej nej jag gjorde och gör inga reportage.  Jag ville bara säga att man till skillnad  mot vad Janne Josefsson  och en del media samt främlingsfientliga hävdar kan röra sig fritt där utan problem även som vuxen Jag har aldrig själv bott där som Janne Nilsson men min mamma gör. så jag hälsar på ganska ofta och jag har arbetat där samt har vänner där.

Visst finns det många kriminella boendes där och det händer skit om man rör sig i den kriminella världen, men för de flesta andra är det lugnt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Jimmy.L]
2016-03-01 20:10
#22

#18 Dom fick behålla kameran som tur är. 2012 blev SVT Medarbetare knivrånade på kamerautrustningen i Rinkeby.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5222479

Staffan
2016-03-02 13:54
#23

#16 Carpinus

Så var det kanske. Å andra sidan tycker jag nog att nyheten har ett större nyhetsvärde än att enbart få en undangömd plats bland lokalnyheterna.

Jag gissar dock att inte den historien är utagerad ännu.
Ännu har reportaget inte sänts.

Artikel i Washington Times:
http://m.washingtontimes.com/news/2016/mar/1/60-minutes-australia-crew-attacked-masked-men-whil/

// Staffan

[Carpinus]
2016-03-02 14:11
#24

#23 Fast jag hade inga förväntningar om att det skulle uppmärksammas alls, och så sett var det bättre än inget.

Vore bra om någon kanal köper in det färdiga inslaget från Channel9, men det är väl att hoppas på för mycket?

[helga21]
2016-03-02 16:19
#25

På facebook finns det en artikel om det hela och länkar från press i världen men inte Sverige.

Spöket
2016-03-02 16:55
#26

Vill du länka den?

Multi vad?

[helga21]
2016-03-02 17:12
#27

Då måste jag leta.

Annons:
VildaVittra
2016-03-03 01:49
#28

Blev det tyst för att ni gick på det och nu upptäckt att det kanske inte var helt sant? 😎
Hoppas att utländsk media lärt sig nu att dubbelkolla vilka källor de tar sin information ifrån.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Janne Nilsson
2016-03-03 09:46
#29

#28

Vad har jag missat? Vad var inte sant?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jimmy.L]
2016-03-03 10:09
#30

#29 Utländsk media snappade upp det Svenska Motståndsrörelsen skrev och hade dom som källa. Det finna bara en polisrapport om att en ska ha fått foten överkörd.

[Carpinus]
2016-03-03 10:21
#31

#30 Men Channel9 är också ett utländskt nyhetsmedia, vad jag förstår med gott anseende, och det var ju deras team från 60 minutes som drabbades. Den kanalen har gått ut med ett pressmeddelande om vad som hände. Polisen fanns inte på plats vid själva incidenten utan först efteråt.

Janne Nilsson
2016-03-03 10:34
#32

Enligt #30 och #31 så verkar någon form av incident ha ägt rum även om magnituden av den tycks skilja sig något åt.  Tack för klargörandena. Det som verkar vara klart är att Channel Nine blev utsatta för hot och någon knuff?  Om det kan klassas som misshandel kanske är oklart.

Men att det är en nyhet som torde få uppmärksamhet råder det väl ingen tvivel om? Och att det är en konstig mentalitet som uppvisats nu och tidigare gentemot media, räddningstjänst, myndigheter mm på platsen ifråga?

Sen bemöter man väl vad som sägs inte var det kommer ifrån. Däremot lär man sig efter ett tag vilka som inte brukar hålla för granskning. Men även dessa kan hitta sina korn av sanning ibland.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-03-03 10:45
#33

#32 Att Polisen snabbt skrev av det när Avpixlat var inblandat är ju inte överraskande, men däremot verkar det underligt att inga svenska journalister tycks ha lyft på luren och ringt sina kollegor på Channel9 för att få deras bild av vad som egentligen hände. Men det är kanske angelägnare att sköta dementimaskinen…

#23 Även DN har uppmärksammat händelsen. Dock främst med andrahandsuppgifter från SVT.

Noterbart från DN:s artikel är att

  • "Polisen bekräftar att ungdomar i bil kört över foten på en kameraman."
  • "Den australiska tv-kanalen Channel 9 bekräftar enligt flera sajter att teamet blivit attackerat, och att två av medarbetarna fått lättare skador." (Se #31)

Att händelsen de facto inträffat är uppenbart, däremot har inte uppsåtet med påkörningen  kunnat säkerställas.

Annons:
[Carpinus]
2016-03-03 11:26
#36

Australiens största morgontidning Sydney Morning Herald har intervjuat en talesperson för Channel9 som förnekar att det rörde sig om något samarbete med Avpixlat. Däremot har teamet  intervjuat dem för att få en så bred bild som möjligt, men att man är medvetna om att det rör sig om en sidas syn på situationen.

VildaVittra
2016-03-03 12:47
#37

#31 Har du en länk till det där pressmeddelandet? För jag tror inte att de gick ut med det på politik i fokus. 

#35 Men Helga21, följ med vad som händer och sluta sprida gamla felaktigheter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-03-03 13:06
#38

#37 Det fanns i och för sig en underlänk på Politik iFokus, men bland annat här kan man läsa det.

thenameless
2016-03-03 13:46
#39

#35 Nu länkar du till en sida som hänvisar till information på Avpixlat. Redan där borde du ha hajat till och fundrat lite.

Sant är att de boende i Rinkeby blir irriterade på alla tv och journalistlag ifrån hela världen som kommer dit frekvent för att berätta om hur illa det är där.

Det skulle nog du med bli om samma sak hände i din förort?

Den där händelsen var inget rån så vitt jag vet heller. "Reportageteamet" blev rädda och flydde när de blev ifrågasatta.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Janne Nilsson
2016-03-03 14:12
#40

#39

Vilka gjorde fel, Reportageteamet eller de som hotade dem?
Så vitt jag vet är det ett fritt land och någon jag inte uppskattar är försök att släta över pöbelmentalitet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

VildaVittra
2016-03-03 14:48
#41

#38 Fast det där är inte pressmeddelandet, utan de hänvisar till att Avpixlat hävdar att ett sådant finns. Jag har verkligen sökt högt och lågt utan att hitta något sådant alls. 

#40 Pöbelmentalitet var exakt vad som skedde i denna tråd, utan någon som helst källkritik.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Janne Nilsson
2016-03-03 15:34
#42

#41

Jag tycker du gör en väldigt konstig summering och slutsats med tanke på det som har kommit fram i tråden. Eller skulle Australiensiska Channel Nine ljuga? Menar du att ingenting alls har hänt när de var i Rinkeby eller var de inte ens där?

Sen om det var misshandel, hot eller gruff låter vi fortfarande vara osagt även om det lutar mer åt de två senare?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

VildaVittra
2016-03-03 15:41
#43

#42 "Eller skulle Australiensiska Channel Nine ljuga?"

Har du en direktlänk till deras uttalande?

"Menar du att ingenting alls har hänt när de var i Rinkeby eller var de inte ens där?"

Den enda tillförlitliga uppgiften om vad som hände uppger att en fot körts över av en bil och samma källa uppger att det inte går att veta om det ens var avsiktligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Janne Nilsson
2016-03-03 16:28
#44

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-03-03 17:01
#45

#41 Det är ju inte självklart att pressmeddelanden skall vara tillgängliga för allmänheten, så att det inte finns utlagt av kanalen på nätet är knappast uppseendeväckande. Vill du ha konfirmerat pressmeddelandets äkthet så är det väl enklast att kontakta kanalen.  Om de inte utfärdat det tycker jag att det är märkligt att man inte förnekat innehållet efter att det citerats av ett stort antal nyhetsförmedlare, både globalt och lokalt i Australien.

Enklast är nog att invänta inslaget och se vad som finns och inte finns i det.

VildaVittra
2016-03-03 17:37
#46

#44 Det där var ytterligare en länk till en artikel som hänvisar till det avpixlat skrev. 😎

#45 "Enklast är nog att invänta inslaget och se vad som finns och inte finns i det."

Tänk om folk tänkt så från första början istället för att svälja allt med hull och hår. Det "roliga" är att det klagades på att svensk media inte rapporterade om händelsen just av den orsaken, de måste nämligen dubbelkolla källor dvs invänta inslaget.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-03-03 17:59
#47

Om jag länkat till avpixlat ber jag om ursäkt detta var inte min mening. Jag läser inte denna skrift själv men uppenbarligen så finns det folk här som har ögoen med sig.

[Carpinus]
2016-03-03 18:09
#48

#46 Skall man börja att gå förbi media för att kolla deras källor så lär det inte bli mycket att skriva. Här ovan relateras till VG, Ekstrabladet, Daily Mail, Sveriges Television och DN - det hade räckt en bit oavsett ämne i andra fall.

Polisen har bekräftat att en person har fått foten överkörd, men eftersom ingen skada har uppstått och uppsåtet inte gått att bevisa har den anmälan lagts ner.

Vad gäller det handgemäng som sägs ha uppstått säger polistalesmannen till thelocal.se: "Rapporten om foten är den enda rapporten jag sett, och om någon blivit slagen så var snäll upplys dem att de skall gå till en polisstation och göra en anmälan eftersom vi inte kan göra någon undersökning baserat på vad som står i en tidning eller på Twitter eller Facebook."

Med andra ord gäller där vad som gäller oss alla - få går väl till en polisstation för att göra en anmälan när ingen allvarligare skada skett? Förmodar dessutom att TV-teamet inte hade tid till att sitta på en polisstation när de endast hade två dagars inspelningstid. Med andra ord blev det ingen anmälan gjord, och att deras arbetsgivare redogjorde för vad man fått sig rapporterat samt meddelade att teamet var välbehållna verkar vara en självklarhet.

Intressant att se att svenska journalister inte suttit och rullat tummarna - de verkar ha överöst Channel9 och andra medier i Australien med upplysningar om Avpixlat. Att man från kanalen säger att man intervjuat dem för att få en bredare bild är inget som biter på censurivrarna i svenska media.

Annons:
Janne Nilsson
2016-03-03 18:16
#49

#46

Har du verkligen läst igenom länken?
"Channel Nine confirmed its 60 Minutes team ran into trouble in Stockholm but only provided basic details. It did however say that news service Avpixlat' report was "accurate". Avpixlat is however well known in Sweden as a website that takes a strong anti-immigration stance in its coverage; several Swedish journalists contacted Fairfax directly to make this clear.

"In a suburb of Stockholm yesterday they were confronted by a group who objected to them filming," the Channel Nine statement read.

"There was a series of scuffles and the police were called. The 60 Minutes cameraman and producer were slightly injured but filming continued with police at the scene."

It said the crew were now "fine" and would continue working on the story on Wednesday. The episode will appear on Channel Nine in the coming weeks."

Om det är utrikiskan som är problemet så kan jag vid tillfälle översätta.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

VildaVittra
2016-03-03 18:17
#50

#48 "Förmodar dessutom att TV-teamet inte hade tid till att sitta på en polisstation när de endast hade två dagars inspelningstid. "

De hade dock tid att sitta på polisstationen och anmäla den överkörde foten, varför inte samtidigt anmäla de övriga skadorna också på samma gång? Tankar om det?

"Skall man börja att gå förbi media för att kolla deras källor så lär det inte bli mycket att skriva. "

Tänk vilken bättre plats världen skulle bli då, när folk slutar att blint sprida främlingsfientlig propaganda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-03-03 18:29
#51

#50 Nej, anmälan av fotskadan gjordes så vitt jag kan förstå till de poliser som infann sig i första skedet. När den andra händelsen skall ha inträffat hade polispatrullen avlägsnat sig för viktigare uppgifter, som polistalesmannen uttryckte det till The Local.

Och vem skall bedöma vad som är "främlingsfientligt"? För min del tycker jag att det i högsta grad är främlingsfientligt att ge sig på journalister från ett annat land, och hade det varit i ett annat sammanhang så hade den svenska journalistkåren ylat högt över att  inte deras kollegor kan jobba fritt och oantastade här.

Janne Nilsson
2016-03-03 18:42
#52

#50

"Tänk vilken bättre plats världen skulle bli då, när folk slutar att blint sprida främlingsfientlig propaganda. "

Ursäkta men har du verkligen ingen som helst hyfs, självinsikt eller läsförståelse?
Sitta och anklaga andra för att sprida propaganda och främlingsfientlig sådan också.

Du borde verkligen skämmas.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

VildaVittra
2016-03-03 19:10
#53

#49 Ja, jag läste igenom länken, dom skriver det som alla andra skriver som inte heller kollat källan.

#51 Kan du citera vart du läser ut det?

Nej, det är inte främlingsfientligt, utan i så fall journalistfientligt. Främlingsfientligt har att göra med att ge sig på någon pga deras härkomst eller religion, du vet ju inte mer om teamet än hur den kvinnliga reportern ser ut, det är ju fullt möjligt att några av dessa kom ifrån samma land som "förövarna".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-03-03 19:11
#54

#52 Jag ska skämmas över att jag är källkritisk? Okej, den var ny.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Janne Nilsson
2016-03-03 19:29
#55

#54

Nej du skall skämmas över att du grundlöst anklagar dina motdebattörer. Lustigt att du försöker göra den vändningen? Hört talas om hur man bygger en halmgubbe?

Du behöver inte skämmas över att du inte förstår länken. Men du kan erkänna det istället för att hävda det helt motsatta.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
VildaVittra
2016-03-03 20:01
#56

#55 Läs gärna vad jag citerade innan jag skrev, samt läs på vad som händer på nätet. Carpinus skrev allmänt, jag svarade allmänt.

Så nej, jag har som vanligt inget att skämmas för och som sagt har jag läst länken, har du? Är detta en motreaktion till att ni blev påkomna med handen i kakburken?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Janne Nilsson
2016-03-03 20:25
#57

#56

Ett lysande exempel av projicering från din sida. Den enda hand du ser i kakburken är din egen.

Fakta blir inte annorlunda bara för att du vill att det skall vara så. Vilken verklighet lever du i egentligen?

Vad krävs det för att du skall förstå att det utsatta TV-teamet från Channel Nine bekräftar att Avpixlats version stämmer i det stora hela? Även trots att dom fått höra att Avpixlat har en agenda mot invandring?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

VildaVittra
2016-03-03 22:00
#58

#57 Det var ju också en ny version. Jag tycker att man ska invänta trovärdiga källorinnan man börjar gapa på nätet, då är det tydligen jag som inte utgår från fakta?

Nåväl, du kommer väl över det nesliga nederlaget snart och hur du än vrider och vänder på det kommer du inte att kunna få det till att vara mitt fel, jag deltog inte ens i tråden när ni höll på som bäst. 🙂

Vad som krävs? Tja, en källa som inte använder avpixlats påstående som källa? Något jag skrivit om och om igen i tråden. Ska jag skriva det igen? För jag har däremot läst att man sökt channel 9 med ljus och lykta för ett uttalande, borde inte någon av de som gjort det snubblat på eller fått pressuttalandet skickat till sig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Janne Nilsson
2016-03-03 22:52
#59

#58

Vänligen se inlägg #57 igen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-03-03 23:10
#60

#53 "Kan du citera vart du läser ut det?" Det där var inte lättolkat, men om du undrar över kronologin i anmälningarna så står det så här i DN angående fotincidenten:

"Händelsen inträffade på måndagseftermiddagen. När polisen kom till platsen fanns inga av ungdomarna kvar."

Till The Local fyller samme talesperson på med att fothändelsen är den enda rapport han har sett och att den undersökningen lagts ner. Att poliserna därefter avvikit framgår av de här uppgifterna:

Sydney Morning Herald som nämns ovan skriver att : "60 Minutes producer and cameraman were allegedly assaulted by "masked men" who confronted them after police escorts left them unprotected. It is not known why the six officers with the crew decided to leave them alone in Rinkeby."

Detta överensstämmer vad polistalesmannen säger till The Local, nämligen: " He said that in the context of the current available information, "very experienced police officers" had made the decision to focus their resources elsewhere." 

---

Varifrån medlemmarna i teamet kommer spelar ingen roll. De är främlingar i landet, de som angrep dem finns här. Med andra ord har främlingarna bemötts fientligt, svårare än så är det inte. (Wikipedias definition: Främlingsfientlighet är en stark eller irrationell motvilja eller rädsla för människor från andra länder, eller en oskälig rädsla eller hat mot främlingar eller det som är främmande eller konstigt.")

Staffan
2016-03-04 08:46
#61

#57 Janne Nilsson

Tänk på att det är kampen som är målet för VildaVittra.

// Staffan

Janne Nilsson
2016-03-04 09:02
#62

#61

Ja om hon definierar det är här som en seger så vill jag inte veta hur en förlust ser ut för henne?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Staffan
2016-03-18 13:05
#63

#28 VildaVittra

> Blev det tyst för att ni gick på det och nu > upptäckt att det kanske inte var helt sant? > Hoppas att utländsk media lärt sig nu att dubbelkolla > vilka källor de tar sin information ifrån

Din kommentar ser rätt dum ut nu i efterhand, bara så du vet.

[Carpinus]
2016-03-18 14:13
#64

Förmodar att det är fortsatt locket på i svensk media…

VildaVittra
2016-03-18 14:15
#65

#63 Nope, inte för dom som läser alla orden i den. Notera ordet kanske. 🙂 Dessutom förändrar det inte faktumet att utländsk media gjorde bort sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-03-18 14:17
#66

#64 Kanske för att avpixlat fortfarande är den enda källan? Programmet har liksom fortfarande inte visats. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-03-18 14:30
#67

#61 Oj den där hade jag missat. Nope, du har helt fel. Blev lite chockad dock över att du anser dig ha rätten att tala för mig. Väldigt trist stil av dig Staffan, dålig reklam för iFokus också när en av ägarna beter sig så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-03-18 14:34
#68

#66 Min förmodan avser inte bara tiden fram till visningen utan även därefter.

Staffan
2016-03-18 15:04
#69

#67 VildaVittra

Jag drog den slutsatsen eftersom du valde att lämna den här tråden:

» Länk

// Staffan

Annons:
VildaVittra
2016-03-18 15:17
#70

#69 En fullkomligt urusel bortförklaring. Mitt sista inlägg innan ditt inlägg postades 22.00 den tredje mars, ditt övertramp postades 08.46 morgonen efter. Jag fick alltså inte sova enligt dig eller för den delen pyssla med annat om jag kände för det? 

Länken handlar om mentalitet. Är källkritik (som mina inlägg i denna tråd handlar om) det? 

Vad du än drar för felaktiga slutsatser har du ALDRIG rätt att föra någon annans talan utan dennes medgivande. Hade du skrivit "Jag tror att blablabla" hade det varit en annan sak. 

Du själv har ju inte svarat på frågor jag ställt till dig, som om huruvida vi i Sverige ska skita i våra våldtäktslagar, skulle du då uppskatta om jag skrev "Enligt Staffan så finns det inte något som heter våldtäkt och han menar på att det egentligen bara är lite byxångest"?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Staffan
2016-03-18 15:20
#71

Så vad är målet med den aggressiva stilen för dig?

Vi kan väl fortsätta diskussionen i den aktuella tråden?

// Staffan

VildaVittra
2016-03-18 15:52
#72

#71 Aggressiv? Verkligen inte, men däremot upprörd över ditt beteende är jag. Och vi är i den aktuella tråden, det var här du ansåg dig ha rätten till att föra min talan. 

Och svara gärna på frågorna i inlägg 70.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-03-18 16:48
#73

#64 Får ta tillbaka det jag skrev om tystnaden i svenska medier. Expressen har redan tagit upp det, och skriver bland annat: "Men nu släpps alltså filmen som bevisar att händelsen ägt rum. Enligt pressmeddelandet som nu har släppts hade den arga ungdomsgruppen protesterat mot att tv-teamet var på plats och filmade. På plats fanns bland andra den rutinerade reportern Liz Hayes som fick bevittna när ungdomarna utdelade slag och sparkar mot kameramännen. De ses också kasta ett föremål mot dem.

Tidningen The Sydney Morning Herald skriver att tv-teamet fortsatte filma även efter händelsen och att det lyckligtvis inte blev några allvarligare skador. Men attacken har alltså ägt rum och visas klockan 19.00 lokal tid på kanalen Channel 9."

  Nu verkar man övertygad med andra ord - formuleringarna "bevisar att händelsen ägt rum" och  "attacken har alltså ägt rum" kan ju inte tydas på annat sätt. Sedan är det lite intressant att läsa lite tidigare i artikeln. Där skriver reportern: "Men när Expressen då utredde uppgifterna ville både det australiska tv-bolaget och den svenska polisen tona ned händelsen. – Det var i själva verket ingenting, sa man på tv-bolaget Nine i Australien."

Läste man vad som skrevs i Australiens största tidning Sydney Morning Herald vid den tidpunkten verkar Expressens "utredning" främst bestått i att man ringde upp sina australiensiska kollegor och talade om för dem att Avpixlat var persona non grata. Punkt slut. Att intressera sig för vad teamet från Australien faktiskt råkat ut för föreföll tydligen oviktigt. (Även journalister från andra svenska redaktioner gjorde sitt bästa för att "skjuta budbärarna" när budskapet inte passade. Se#48.)

Janne Nilsson
2016-03-18 19:13
#74

Hmm… det visar sig att de källor man inte kunde lite på har mer rätt än de källor man kan lita på? 😎
Är det då fortfarande de sistnämnda man skall lita på? 🎧
Och hur mycket fel krävs det för att en trovärdig källa skall bli icke trovärdig och vice versa?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Janne Nilsson
2016-03-18 19:45
#75

Tar bort denna, såg att trailern redan hade länkats.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

VildaVittra
2016-03-19 15:29
#76

#74 "Hmm… det visar sig att de källor man inte kunde lite på har mer rätt än de källor man kan lita på? "

Även en blind höna hittar ibland korn. Och de övriga källorna som är mer pålitliga, har inte haft fel i denna fråga, de bara väntade på källan. 

"Är det då fortfarande de sistnämnda man skall lita på?"

Ja. 

"Och hur mycket fel krävs det för att en trovärdig källa skall bli icke trovärdig och vice versa?"

Så går det inte till. Trovärdiga källor har regler att följa, de måste skriva dementier om de exempelvis publicerar fabricerade nyheter, det måste inte avpixlat. Denna man förklarar det på ett lättfattligt sätt: 
http://nyheter24.se/debatt/807182-det-har-ar-till-alla-er-som-lankar-till-avpixlat-fria-tider-osv

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Staffan
2016-03-19 16:18
#77

#72 VildaVittra

Jag har aldrig fört din talan. Jag informerade bara Janne Nilsson om vad du tidigare gett uttryck för. 

> Och svara gärna på frågorna i inlägg 70.   > Mitt sista inlägg innan ditt inlägg > postades 22.00 den tredje mars, ditt övertramp > postades 08.46 morgonen efter. Jag fick alltså > inte sova enligt dig eller för den delen pyssla > med annat om jag kände för det? 

Vad betyder det här? Du får självklart sova och pyssla med vad du vill hur mycket du vill. Jag förstår inte ens varför den här frågan är relevant. Min kommentar var avsedd enbart som information till Janne Nilsson. 

> Du själv har ju inte svarat på frågor jag > ställt till dig, som om huruvida vi i Sverige > ska skita i våra våldtäktslagar, skulle du då > uppskatta om jag skrev "Enligt Staffan så finns > det inte något som heter våldtäkt och han menar > på att det egentligen bara är lite byxångest"? 

Nej, det skulle jag inte uppskatta. Däremot skulle jag uppskatta om den svenska åklagaren tog första bästa plan till Assange i London för att reda ut den där politiskt känsliga affären.  

För övrigt ett jättebra exempel på den aggressiva och osympatiska stil som jag ville diskutera tidigare.

// Staffan

VildaVittra
2016-03-19 16:45
#78

#77Jag informerade bara Janne Nilsson om vad du tidigare gett uttryck för. "

Du hävdar fortfarande det? Kan du då visa vart jag skrivit att det är för kampens skull jag påpekar behov av källkritik? 

"Jag har aldrig fört din talan."

Jo, det gjorde du här: 
"#61 av: Staffan

#57 Janne Nilsson

Tänk på att det är kampen som är målet för VildaVittra.

// Staffan"

"Vad betyder det här?"

Det var ett svar på din ursäkt om att orsaken till att du talade för mig, var att jag inte svarat Janne mellan dom tiderna. Så jag skulle uppskatta svar på om det är tillåtet att vara AFK på iFokus

"Nej, det skulle jag inte uppskatta."

Kan du då förstå att jag inte uppskattar din låga och felaktiga kommentar om mig? 

"För övrigt ett jättebra exempel på den aggressiva och osympatiska stil som jag ville diskutera tidigare."

Nej, jag är som sagt inte aggressiv, det är väldigt tråkigt att du försöker ursäkta dig själv genom att skylla på att jag skulle inneha ett visst känsloläge. Kan du sluta att påstå att jag ljuger om det? 

Du missade en fråga " Är källkritik (som mina inlägg i denna tråd handlar om) det? "

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Staffan
2016-03-19 17:07
#79

#78 VildaVittra

> Du missade en fråga " Är källkritik (som mina > inlägg i denna tråd handlar om) det?

Ja, det är tillåtet.

// Staffan

Spöket
2016-03-19 17:13
#80

Snälla! Inför en "ignorera knapp". Vissa är så inbitna naiva att deras inlägg blir skrattretande löjliga. Jag vill hellre se en seriös debatt!

Multi vad?

Janne Nilsson
2016-03-19 17:17
#81

Stor humor att du länkar till Joakim Lamotte som brukar debattera genom att skrika. Stor humor med den Freudianska felsägningen ca 1:10.

Resten är i stort sett skitsnack. Principerna han nämner är väl inget fel på, men det tillämpas ju inte på redaktionerna.

Sanningssägare är de som säger sanningen. Som jag sa tidigare kan det variera lite.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

VildaVittra
2016-03-21 18:15
#82

#79 Det är tillåtet att missa ett sådant inlägg, eller var det att du inte ville erkänna att du valde att lägga in tolkningar i mina inlägg? För ditt svar på frågan "Är källkritik en frågan om mentalitet?" är helt otolkbart. '

Men vet du vad Staffan, du sitter ju i maktposition mot mig (tänkte du på det?), i och med att du äger sajten jag jobbar volontärt på, vad sägs om att du möter mig IRL, så kan du se om jag verkligen är så hemsk som du verkar ha bestämt dig för att jag är? Uppsala är ju inte hur långt ifrån som helst. 

#80 "Jag vill hellre se en seriös debatt!"

Jag med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2016-03-21 19:13
#83

Finns det möjligen ett intresse att flytta fokus från själva filmen?

I #45 tyckte jag att "enklast är nog att invänta inslaget och se vad som finns och inte finns i det", och nu kan vi göra det. Tittade på Kulturnyheterna förut för att se det inslag som jag tog för givet att de skulle ha om programmet nu när var och en kan bilda sig en uppfattning om det, men man teg. Huvudnyheten var istället att pensionärsparet Adelsohn tar sig friheten att titta in på Avpixlat då och då.

Efter att ha sett inslaget är min uppfattning att teamet från Australien visade att de talat sanning hela vägen, och att de varit otroligt civiliserade som funnit sig att bli nonchalerade av vår polis och misstrodda av svensk press.

Annons:
[VSK]
2016-03-22 05:21
#84

#71

Det beror på att Vildakvittra anser sig vara överintelligent oss andra och ha rätt i allting hon skriver. Vet inte hur många inlägg hon skrävlat om hur överintelligent hon är. 

För att återgå till det den här tråden handlar om, och hur svensk media agerar gällande 60 minutes, så är detta ingenting "konstigt alls". Det är så svensk media agerat väldigt väldigt länge. 

Lyckligtvis så börjar befolkningen vakna upp och se vad som sker i vårat land och hur svensk media ljuger och mörkar sanningen. Här kan man läsa en färsk artikel som är rätt intressant.

Janne Nilsson
2016-03-22 09:07
#85

Min erfarenhet är att de som anser sig själv intelligenta sällan är det.

Ju smartare man blir, desto mer blir det uppenbart att det finns massor man inte kan eller behärskar. Men man har verktygen för att ta reda på. Eller just att saker och ting sällan är svarta eller vita, utan minst 5000 nyanser av grått.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Staffan
2016-03-22 23:55
#86

#82 VildaVittra

> vad sägs om att du möter mig IRL, så kan du > se om jag verkligen är så hemsk som du verkar > ha bestämt dig för att jag är?

Jag har inte alls bestämt mig för att du är hemsk. Däremot förbryllar du mig som inte vill klargöra vad du menade i tråden som jag tjatat om här ovan. Jag var inte den enda som uppfattade dina inlägg där som att det var kampen som var målet.

Jag träffar dig gärna om jag får chansen (dvs när jag har vägarna förbi Uppsala alt du vägarna förbi Stockholm). Det skulle säkert vara trevligt.

🙂

// Staffan

Spöket
2016-03-26 16:24
#87

ett litet längre klipp

Multi vad?

Vanja
2016-03-27 13:21
#88

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva det här. 
Men nu är ni väl ändå lite många som är på Vildavittra? 

Jag tycker iallafall att det räcker med Staffan som gör solklara inlägg.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2016-03-27 13:25
#89

Till ämnet!

Jag tycker att det är helt värdelöst av Svensk media att välja att inte ta upp det här. Jag hade heller inte litat ett skit på vad avpixlat skriver, ända tills det kom upp i andra medier och som på videon ovan. Då kan man ju helt klart se att avpixlat för en gångs skull hade rätt. 

Och att avfärda videon enbart på grund av att det var avpixlat som skrev det först är bara larvigt och lite "stoppa huvudet i sanden"- stil. 
Om Hitler var den som kom på att jorden var rund och inte platt, hade ni avfärdat det då (och propsat på att jorden är platt) bara för att det var Hitler som sa det?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]
2016-03-27 13:49
#90

#88 Nu har jag personligen lagt ner i den här tråden, men för min del upplever jag att jag varit i svarandesituation gentemot VV (fr.o.m. #37). Känner mig inte särskilt utsatt för det, men tycker att det borde vara en självklarhet att jag får möjlighet att leverera svar på inlägg som riktar sig till mig.

Annons:
Vanja
2016-03-27 13:52
#91

#90 Ja självklart så ska du få skriva och svara och diskutera :) Inlägget var inte riktat mot dig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]1
2017-03-14 09:03
#92

"På Sveriges Radios hemsida hävdar Ann Törnkvist att den amerikanska journalisten Tim Pool hotar demokratin.

  Problemet skulle enligt texten alltså inte vara att Pool fick lämna Rinkeby, eller att Dagens Nyheters fotograf nyligen misshandlades av ett 15-tal personer i samma stadsdel. Utan hotet är, enligt texten hos SR, att utländska journalister besöker socialt utsatta områden.

Tim, om du läser detta: Jag skäms som svensk journalist när jag läser inlägg som det hos Sveriges Radio. I stället för självkritik riktas taggar utåt."----

http://www.vlt.se/opinion/ledare/sakine-madon-det-ar-inte-du-som-hotar-svensk-demokrati-tim-pool

[Carpinus]1
2017-03-14 10:20
#93

Tror  det blir problem för Public Service om de skall försöka göra problemområdena till "No-go-zones" för utländskt media. Snarare kan det i sig komma att utgöra en lockelse för att utforska vad det är som är så förbjudet i det forna föregångslandet.

Daily Mails skildring om det senaste Rinkebyupploppet väntar förresten på ett tillrättaläggande från P.S. om hur det egentligen förhöll sig.

kallepudas
2017-03-15 07:42
#94

Oj det var en lång tråd och det verkar ju vara en del tjaffs om något som framgår helt tydligt om man ser med öppna ögon hur ett tv-team utsätts för helt oprovocerad misshandel av mindre begåvade förortsligister som har en iq som en sten.

Upp till toppen
Annons: