Annons:
Etikettnyheter
Läst 1935 ggr
Staffan
2/2/16, 2:14 PM

Medborgargarden

Det tog Stockholmspolisen ett par dagar efter tumultet i Stockholm i fredags att upprätta en särskild polisstyrka för att jobba mot så kallade medborgargarden.

Det finns säkert de som frågar sig hur det kommer sig att det var så viktigt att slå ner på medborgargarden den här gången - med tanke på att de ju styr i minst 55 no-go-zones sedan flera år tillbaka runt om i Sverige…

// Staffan

Annons:
Janne Nilsson
2/2/16, 2:36 PM
#1

Om man istället satsar på att stävja brottslighet, lagföra brottslingar, döma dem till adekvata straff och göra samhället tryggt för vanligt folk så försvinner medborgargarden av sig självt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Staffan
2/2/16, 2:51 PM
#2

Word. Det tror jag också.

Tride
2/2/16, 4:52 PM
#3

Jag oxå

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[tk1971]
2/2/16, 6:46 PM
#4

Vad i hela friden - ni är alltså positivt inställda till dessa "medborgargarden"?!

vallhund
2/2/16, 7:00 PM
#5

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fillifjonkan60
2/2/16, 8:18 PM
#6

Jo men som det ser ut i samhället nu, med så mycket ökning av rån och våldtäkter, så är det inte konstigt att det bildas medborgargarden.

Försvarssprayer och liknande säljs som aldrig förr.

Politikerna bryr sig inte, bara om dom nyanlända. Polisen räcker inte till.

Jag är inte förvånad över denna utveckling.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[tk1971]
2/2/16, 8:31 PM
#7

Här i mitt bostadsområde, ett väldigt lugnt radhusområde, har ett antal grannar tydligen gått ihop och kontaktat en larmfirma för att kunna köpa larm till ett bra pris. Ikväll kommer det en representant för dem till oss och ska presentera sitt erbjudande.

Jag blev rätt paff när jag hörde det. Vad är det folk är så rädda för egentligen? Skulle nån få för sig att försöka göra inbrott här skulle det upptäckas, så pass mycket nyfikna panchisar bor det här. Ska man låta rädsla styra sitt liv får man det nog väldigt trist.

Fillifjonkan60
2/2/16, 9:32 PM
#8

Jag är inte speciellt rädd av mig i vanliga fall, nästan tvärtom, lite för kaxig emellanåt.

Men om man som jag och många andra läser tidningarna och allt som händer nu, speciellt alla våldtäkter/gruppvåldtäkter som verkar ha ökat ganska mycket, så vill iaf jag kunna försvara mig om det värsta skulle hända.

Jodå, innan nån börjar prata om att det alltid funnits våldtäktsmän och även etniska svenska män gör sånt, så brukar det oftas bara vara en som gör sånt.

Nu för tiden verkar det jäkligt "populärt" att flera ger sig på en kvinna.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Vanja
2/2/16, 10:02 PM
#9

Jag hörde idag på nyheterna att De hade kommit på någorn form av mellanläge, där poliserna får rätt att spärra in de "gatubarn" som begår brott till dess att de kan bli hemskjutsade till det landet de komifrån. 
Det tycker jag känns som en superbra idé. För då är det bara de som begår brott som får straff. Som det är nu så verkar det bara finnas två styrkor som går emot dessa "barn" , och det är polisen (Som inte kan göra ett dyft åt något alls, alltså straffar de inte någon) och så har vi de här Medborgargardet ( Som straffar alla, även de som inte gjort något fel) .
Så den nya idén är en bra idé tycker iallafall jag.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Kalli
2/2/16, 10:04 PM
#10

Jag skulle inte heller påstå att jag är särskilt rädd av mig, förutom möjligen lite irrationell mörkerrädsla när jag ibland promenerar i beckmörkret runt gamla elljusspåret.

Men den här utvecklingen, kylan som sprider sig, denna avhumanisering av människor och sk. medborgargarden skrämmer mig. Människor som har så mycket hat i sig att de går ut i grupp för att slå ner människor enbart för att de inte tycker att de hör hemma här.

Och innan någon börjar prata om beskydd, det som hände i Stockholm handlade inte om beskydd, det handlade absolut inte om att beskydda svenska kvinnor. Det handlar om hat, det handlar om våld och det handlar om rasism.

Janne Nilsson
2/2/16, 10:05 PM
#11

Att vara rädd eller inte vara rädd påverkar inte den faktiska hotbilden. Ibland är det dumt att vara rädd ibland är det dumt att vara orädd.

Den faktiska hotbilden påverkas av närhet till brott, ökning av brottsfrekvens och hur skyddad man är.

Dessutom är risken att skadas stor om man överraskar en brottsling på bar gärning.

Även om medborgargarden har nära till pöbelmentalitet och lynchning som vi diskuterade i en annan tråd så blir jag hellre räddad av nazister än misshandlad av valfri grupp. Det är väl fortfarande oklart vad det var för gruppering som agerade i fredags? Ock vad de ville komma till rätta med? Även om viss massmedia har lätt för att kalla dom både det ena och det andra.

Om det nu är problem med gatubarn så undrar jag varför inte polis och sociala myndigheter gör något? Vi kan inte låta minderåriga driva runt och begå brott eller utsättas för brott och övergrepp. 

Tack för alla "gillanden", förresten.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Fillifjonkan60
2/2/16, 11:34 PM
#12

#9 Ja men det är verkligen på tiden att börja agera och visa att bara för att man kommer hit som "ensamkommande barn" så kan man inte bete sig hur som helst.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Fillifjonkan60
2/2/16, 11:45 PM
#14

#13 Mmm det är bara det att det är ju inte direkt några barn.

Inte som jag räknar som barn iaf.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


thenameless
2/3/16, 12:47 AM
#15

#13 Det är barn i övre tonåren och unga vuxna som utger sig för att vara barn. Det stora flertalet i alla fall Det finns kanske någon lite yngre också men de flesta är enligt uppgifter betydligt äldre än de ser ut

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

VildaVittra
2/3/16, 12:48 AM
#16

#14 Fast man kallar ju många av de tjejerna som blev antastade för barn och de är ju i samma åldersgrupp. Är flickor barn längre än pojkar? Eller varför opponerade du dig inte mot det ordet?

TS, medborgargarde? Inte ens i närheten. Pöbel är en korrekt term däremot.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2/3/16, 1:36 AM
#17

Undras jag om #14 o #15 ens bemödat sig om att läsa artikeln. Misstänker starkt att ni inte gjort det.

Jag betackar mig för sk "beskydd" av maskerade nazister, SD folk o annat löst pack som fått för sig att vita/svenska kvinnor måste beskyddas av en pöbel.

#InteErKvinna

#NiÄrInteVåraMän

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Staffan
2/3/16, 8:30 AM
#18

#16 VildaVittra

> TS, medborgargarde? Inte ens i närheten. > Pöbel är en korrekt term däremot. 

Jag läste i tidningarna att polisens nya insatsstyrka skulle arbeta för att stoppa och motverka medborgargarden. Om du vill ha en annan rubrik så får du starta en egen tråd.

// Staffan

[Lummer]
2/3/16, 8:44 AM
#19

Detta är ju inte direkt någon ny företeelse.. överallt I världen där folket känner att de inte kan bli skyddade av de som ska skydda bildas det medborgargarden. Läste om en grupp fredliga munkar som tröttnade i …. ja det har säkert nån här koll på. Detta har varit under uppsegling här i Sverige under många år. Tycker faktiskt inte alls det är konstigt att det blir så här nu. Polisen har sina order från en hopplöst inkompetent chef. Jag beundrar de stackars poliser som orkar försöka jobba under de förhållanden som är. militär har vi ingen kvar att tala om. Nä fy vad deprimerande. Och nu morgonkaffe.

Janne Nilsson
2/3/16, 9:38 AM
#20

Yngre än 15 = Barn.
15-17 = Minderårig.
Över 18 = Myndig/vuxen.

Många av de Gatubarn som saken gäller klassas som barn enbart på sin egen uppgift om ålder.  Utan några som helst handlingar som styrker detta. Då det finns vissa fördelar med att klassas som minderårig både i en asylprocess och även om man lagförs misstänkts det med rätta att en del ljuger om sin ålder, identitet och ursprungsland. Samt hur man faktiskt har kommit hit. Frågan är väl hur många och hur mycket man kan komma undan med?

Om man är filosofisk av sig så kan väl polisen sägas vara ett slags väldigt väl organiserat och strukturerat medborgargarde?

Om det ska heta Medborgargarde, Pöbel, Aktivister, Civilkurage eller Civil Olydnad, beror ofta på hur man ställer sig ideologiskt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Lummer]
2/3/16, 10:08 AM
#21

Vi har grannsamverkan….på något litet sätt samma sak eg. Polis hinner inte hit helt enkelt. Tycker detta med ensamkommande "barn" är ett märkligt fenomen. För att få put så har dom ingen levande släkting . När dom fått put så kommer det plötsligt en massa släktingar som räknas som anhörig invandrare. ….

Fillifjonkan60
2/3/16, 11:02 AM
#22

#16 Nja, jag har mest sett att det står "flickor" alt. kvinnor. 

När det står att ett  barn som har blivit våldtagen, då är det också ett barn.

För övrig hänvisar jag till #20 som beskriver hur det ligger till för det mesta med fördelarna med att vara "barn" eller "minderårig" och komma hit och att få put och även komma undan med grova brott.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


thenameless
2/3/16, 11:17 AM
#23

#17 Vi bor i Stockholm och har mött dessa "Barn" Vi förlitar oss inte enbart på vad politiskt färgade journalister skriver Men visst har jag läst de flesta artiklarna Jag läser däremot inte alla inlägg i trådarna på väg ner emot botten.

Dessutom var det Huliganer det vill säga ligister som röjde runt Stockholms Centralstation inte Nazister. Naziserna demonstrerade däremot dagen efter på stan och började slåss

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[[eskils_]]
2/3/16, 12:21 PM
#24

Leif GW Persson  talade om händelsen i "Veckans brott" SVT1 igår kl 21, mellan ca 2.40 och 7.30 i videoklippet.

Han sade där att den största orsaken till attackerna är att polisen inte klarar av att hålla efter dessa yrkeskriminella invandrare från framför allt Nordafrika, som ofta ljuger om sin ålder och som nu tillåts härja fritt. De angriper ofta kvinnor. Polisen har själva offentligt erkänt att de står handfallna inför problemet. De borde kanske inte ha gått ut med det.

Resultatet blev ett "gatans parlament" i fredags, vilket är en väldigt farlig situation, som troligen leder till att någon blir dödad. I upploppen deltog också fotbollshuliganer och en del utländska förmågor med samma ideologiska bagage.

Det måste bli stopp för detta. Utmärkt att stockholmspolisen nu tillsatt en specialstyrka för att försöka hantera problemet, men det kommer att ta lång tid, sade Leif GW P.

(Han använder inte ordet gatubarn, och inte heller ordet rasism.)

[Daisy-Moa-Elsa]
2/5/16, 5:22 PM
#25

# 7 vet inte vart du bor men intressant att du undrar vad folk är rädda för och jag finner din kommentar ”ska man låta rädsla styra sitt liv…etc " lätt nervärderande dock antar jag att du aldrig råkat ut får något mer tragiskt än "typ"en partner som dumpat dig eller familjemedlem som går bort eller liknande,  vilket är vardag för alla. Men för en del andra i denna värld händer saker som förändrar en.

[tk1971]
2/5/16, 6:19 PM
#26

#25: vad fint att du påpekade det, vad ska man hålla sig till trådens ämne för?

[Daisy-Moa-Elsa]
2/5/16, 8:58 PM
#27

# 26 och min kommentar är på intetvis relaterande till ditt inlägg # 7? Om inte så varför gör du inlägg #7

Ska vi hårddra det, så tror jag inte att du bor I Stocholm och TS inlägg handlar väl om medborgarden I Stockholm eller, så ska vi bli anala om  att inte hålla sig till tråden, tänk igen

Annons:
[tk1971]
2/5/16, 9:11 PM
#28

#27: hörrudu, medborgargarden kan poppa upp var som helst, Stockholm har på intet sätt ensamrätt på det - tyvärr. Varför skulle de ha det? Dessutom nämner ju TS ett stort antal påstådda s.k. no go zones. Du tror väl för guds skull inte att alla de påstås finnas i Stockholm? Ja, håller man inte med SD-maffian så får man räkna med att bli utpekad på olika sätt, det kan man ju räkna ut med lillfingret.

[Daisy-Moa-Elsa]
2/5/16, 11:00 PM
#29

# 28 givetvis kan dem poppa upp var som i Sverige och det var inte jag utan de fakto du som jnämde att gå OT.

 Och av vilken anledning tilldömmer du mig att vara anhängare av SD?  Du är inte lite fördömmande för att andra inte ger hurra-rop till dina inlägg.,

[tk1971]
2/6/16, 4:02 AM
#30

#29: du, jag är inte så barnslig att jag är här för att fiska "håller med"- röster. Men däremot ser jag ofta att de verkar betyda förvånansvärt mycket för folk. Märkligt. Och vem har sagt att jag utpekat vad just du röstar på? Kan det kanske vara så att jag syftar på ett lite större sammanhang här?

Vanja
2/6/16, 10:10 AM
#31

tk1971

Det är dags för dig nu att lägga ner attityden och argumentera sakligt istället för att vara spydig och inte direkt komma med några konkreta svar på frågor som ställt till dig. Det är inte första tråden som jag ser dig vara spydig i. Så tagga ner lite.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[tk1971]
2/6/16, 10:20 AM
#32

#31: då får du skriva exakt samma sak till de som är spydiga mot mig. Jag väntar.

Vanja
2/6/16, 10:21 AM
#33

#32  Om du slutar att vara spydig mot folk så kommer de sluta att vara det mot dig. 
vart är Daisy-Moa-Elsa spydig mot dig? 

nej just det, det är hon inte . Men ändå är du det mot henne.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[tk1971]
2/6/16, 10:26 AM
#34

Jag skriver precis som jag skriver. Passar det inte är det inte mitt problem utan deras som skriver till dig och klagar som små barn till läraren. På såna här forum får man lära sig att alla inte tycker som en själv. Mer har jag inte att säga dig.

Annons:
Vanja
2/6/16, 10:28 AM
#35

#34 Där kom spydigheten igen, nej du får tycka som du vill. Just nu är vi inte inne på Pif iFokus, men om vi hade varit det så hade jag stängt av dig för total brist på respekt. 
Så tänkt två gånger innan du är spydig på Politikifokus. 
Tack

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[tk1971]
2/6/16, 10:29 AM
#36

Hej svejs.

VildaVittra
2/6/16, 4:30 PM
#37

#35 Det var faktiskt Daisy-Moa osv som började träta och gå på person.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: