Annons:
Etikettnyheter
Läst 3102 ggr
[Carpinus]
2016-01-14 10:09

Sexuellt ofredande - många anmäler, få döms

_"I dag presenterar Brottsförebyggande rådet, BRÅ, statistik över anmälda brott under förra året. Ekot har tagit del av ackumulerade siffror för antalet anmälda fall av sexuellt ofredande under perioden januari till och med november förra året.
De visar att den sammanlagda siffran för 2015, som BRÅ publicerar på torsdag förmiddag, väntas landa på samma nivå som 2013. Det innebär omkring 7 600 anmälda fall av sexuellt ofredande, där blottning inte är inräknat."---

"Vid ungefär 90 procent av de anmälda sexuella ofredandena är offret en kvinna eller flicka.

Trots att polisen alltså får kännedom om allt fler misstänkta sexuella ofredanden, så lagförs ungefär lika många personer i dag som för tio år sedan.
Det handlar om totalt runt 400 fällande domar, strafförelägganden eller åtalsunderlåtelser per år där huvudbrottet är sexuellt ofredande, enligt BRÅ:s statistik.
Förklaringen till det är att många sexualbrott, i synnerhet de som begås utomhus av främmande personer, är svårutredda för polisen, enligt professor Felipe Estrada."---_

SR

Annons:
Ghosthunter
2016-01-14 10:45
#1

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Janne Nilsson
2016-01-14 10:57
#2

#1

Nu kanske artikelns titel "Man måste förstå att de inte vet bättre" kanske något missvisande med tanke på vad som skrivs.

Men sexuella ofredanden av den här typen är väl knappast lagliga i några länder? Eller är det så?

Visserligen kan det vara si och så att upprätthålla lag och ordning samt att lagföra förövare, men lagarna finns där så det kan knappast vara en nyhet.

I vilka länder fungerar det för övrigt att hävda att man inte kände till lagarna ifråga för att slippa straff och ansvar?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Ghosthunter
2016-01-14 11:06
#3

Jag tycker detta handlar mer om respekt och moral än vad straffpåföljderna blir. I vissa länder har dom inte respekt, moral eller förstånd och tror att det är helt okej att kladda på kvinnor. Eftersom som stora grupper kommer just från dessa länder, så ökar såklart detta problemet i Sverige (inte märkligt alls). Men naturligtvis så ska straff tilldelas efter korrekt juridisk bedömning. Men moralen måste komma först.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-01-14 11:27
#4

#1 Jag tycker på ett vis att kvinnan som uttalar sig i VF omyndigförklarar de som kommit hit. Även om man råkar ha växt upp i en miljö med nedvärderande syn på kvinnor så borde man kunna uppfatta att det inte är tänkt att vara så  i det samhälle man nu själv sökt sig till. Om man saknar den moraliska kompassen så borde man åtminstone ha skyldighet av att ta reda på vad som gäller juridiskt i det land man sannolikt tänkt tillbringa resten av sitt liv i - gäller även de som ännu inte uppnått myndig ålder.

I Danmark har flera nattklubbar nu tvingats ta till den för oss tveksamma åtgärden att göra språkkontroll på sina gäster.  BT skriver:

"Først lød det fra Thisted, at flere kvinder har følt sig forulempet af byens flygtninge. Nu melder Sønderborg og Haderslev om samme problemer i nattelivet."---

"Den lokale diskoteksejer Rafi Ibrahim siger til TV Syd, at de 'sætter deres præg' på nattelivet:

Mange af de flygtninge og asylansøgerne, der hver weekend færdes i nattelivet kender ikke spillereglerne. Ser de en pige, så går de helt amok. De kan simpelthen ikke håndtere det. De forsøger at hive fat i pigernes tøj eller at gramse,« forklarer Rafi Ibrahim til TV Syd. Han har syrisk baggrund, men har boet i Danmark i en årrække."---

"Rafi Ibrahim siger til TV Syd, at mange af de mænd, der kommer til Danmark, har et anderledes kvindesyn. Derfor er de ikke klar til mødet med de danske natteliv, mener han.

I efteråret valgte tre diskoteker i Sønderborg at indføre et fælles krav til deres gæster om, at de skulle kunne tale dansk, engelsk eller tysk for at komme ind på diskoteket. Kravet blev indført, fordi diskotekerne skulle kunne kommunikere med gæsterne af sikkerhedsmæssige årsager."

Leramani
2016-01-14 11:29
#5

Många män i sverige som är etniska svenskar, vet inte heller om att man inte ska kladda på kvinnor.  Det begås våldtäkter hela tiden av svenskar.  Moralen hjälper inte till,  eftersom det finns två olika moraler.  Våldtäkt och ofredande har inget alls med etnicitet att göra, utan beror på att män tycker sig kunna ta tillfället i akt och inte själva ser det de gör som våldtäkt eller ofredande.

De Lapsus Resurgam

[Carpinus]
2016-01-14 11:49
#6

#5 Finns förhoppningsvis ingen som förnekar att kladdandet har en inhemsk tradition, och min mening med att återge BRÅ:s siffror var inte att göra det till en "etnisk diskussion", men det blir gärna så per automatik i dessa dagar.

 När skribenten i VF säger om invandrande kladdare att "man måste förstå att de vet inte bättre" så både urskuldar och omyndigförklarar hon en grupp människor. Det är lika illa om vi säger om svenska män att "de förstår inte bättre" - de svenskar som kladdar gör det säkerligen med vetskapen att de gör något straffbart, men de skiter i det! Poängen är att samma sak bör gälla nyanlända - ingen skall komma undan med ursäkten att "de inte förstår bättre"…

Annons:
Janne Nilsson
2016-01-14 11:54
#7

#5

Att blanda in etnicet blir komplicerat. Det är även en fråga om kultur. Och då är vi tillbaka i debatten om miljö och arv. Där faktiskt båda faktorerna är relevanta. Och även om det finns stora skillnader mellan individer ur samma grupp kan man också notera tendenser inom samma grupper.

Modus Operandi verkar onekligen ha kulturella betingelser. Kulturella betingelser kan vara kopplade till etnicitet och är ofta det men behöver inte heller alls vara det.

Finns det några exempel på liknande händelser där förövarna till större del har kommit från den skandinaviska kultorsfären?

Straff och risk för att åka dit spelar också en stor roll. Om det kostade 15.000:- för att köra för fort och man åkte dit i stort sett varannan gång så skulle nog väldigt få köra för fort. Så eftersom straffet är relativt lindrigt och chansen att åka dit är liten. Varför är ändå skillnaden mellan olika grupper stor?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Ghosthunter
2016-01-14 12:59
#8

Ja det är väl lika illa vem det är som utsätter någon för sexuellt ofredande. Men det går att se skillnader mellan kulturer. Det kan man ju bl.a se om man kollar på Indien. Om man förnekar vem som utför dessa brott, då kan man ju heller aldrig bekämpa det. Man måste vara realist, inte rasist för att undersöka detta…..och jag är realist!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-01-14 13:40
#9

#8 Det är ju mycket om det debatten handlar nu - kan man säga "A" utan att omgående nämna "B"? En del låser sig vid etnicitetsaspekterna på övergreppen, andra vill ha det till enbart en genusfråga, och sällan mötas de två…

Ghosthunter
2016-01-14 14:15
#10

Ja och bägge de aspekterna handlar det om. Det finns mycket annat negativt som påverkar…som t.ex filmer, dataspel, snedvridna sajter…etc..etc.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pytteliten
2016-01-15 09:56
#11

Fast tror man att det är okej så kan det göras inför publik och då blir det lättare att döma. Eftersom det sällan görs så att andra ser så vet nog de allra flesta förövare att det inte är okej!

[Carpinus]
2016-01-15 10:48
#12

#4 Samma eskalerande problematik finns även i vårt land.

"En kvinna i 25-årsåldern som vill vara anonym med tanke på det yrke hon har, och som vi kallar Anna, hörde av sig till Smålänningen och ville berätta. – Jag vill inte dra alla över en kam och jag är verkligen inte Sverigedemokrat, klargör hon. – Men det senaste året har det blivit mer och mer tafsande på dansgolvet på Harrys av män som inte pratar svenska. Det är händer överallt på kroppen, det är obehagligt och det är skrämmande, säger Anna. Droppen var det som hände på nyårsafton när Anna och hennes kompisar dansade ihop i ett gäng. – En yngre man kom fram till oss på dansgolvet och började tafsa på mig, men jag puttade bort honom. Då gick han till en av mina kompisar, tog henne på bröstet och stack in sin hand under hennes klänning och på trosorna, berättar hon. – Flera män såg det och hon själv blev arg och slog mot honom, då sprang han iväg. Några män jagade honom, men han försvann, och det var nog tur för honom. Händelsen polisanmäldes som sexuellt ofredande. Det bekräftas av polisen."---

Hela artikeln i Smålänningen

[Carpinus]
2016-01-15 10:49
#13

#12 Ur ännu en artikel från  Smålänningen kring samma ämne:

"En kvinna berättade i onsdagens tidning att hon och hennes kompis blivit sexuellt ofredade på Harrys nattklubb och att de upplever att detta har ökat det senaste året. Killar som håller fast tjejer och tafsar och hånskrattar när tjejerna säger ifrån. En annan tjej berättar så här: ”Jag och flera av mina tjejkompisar kan bekräfta att det var en riktigt obehaglig nyårsafton inne på Harrys. Det hände mig flera gånger under kvällen att killar med utländsk härkomst kom bakifrån, lyfte min klänning och tog mig på rumpan. Det värsta var när en kille tog om min hals med sin hand och höll fast mig, sedan sa han på dålig engelska "I want you". Mina armar var för korta för att putta bort honom, och jag var så chockad att jag inte visste vad jag skulle göra. Jag har tyvärr inte polisanmält för att jag skulle inte kunna peka ut mannen/männen. Men jag tycker det är viktigt att det kommer fram att vi är många som blir utsatta."---

Annons:
nypisnina
2016-01-15 12:09
#14

#13 Det är ju helt sjukt…  Så obehagligt. Tack för att du delar, det är verkligen bra att det kommer fram nu.

[Devya]
2016-01-15 12:23
#15

#12 Sådant där har jag blivit utsatt för sedan högstadiet (16 år sedan) och ingendera av dem som har kladdat på mig har varit utlänning.

Jag undrar om människor börjar anmäla det nu eftersom det är just utlänningar? För det här är ju absolut inget nytt alls.

nypisnina
2016-01-15 12:33
#16

#15 Jaså? Så hemskt!
Jag har aldrig varit med om det… Fast jag har blivit gnuggad och juckad på, på dansgolvet X-antal gånger, fått mig ett kläm här och där men aldrig någon som hållit fast mig. (Det gör det självklart inte ok ändå men jag har aldrig känt mig som ett offer på det viset att jag är ofredad eftersom jag har lyckats freda mig själv) I mitt fall har det varit utlänningar alla gånger. Aldrig en svensk.
Jag tror inte jag har varit ute en enda gång utan att det har blivit en köttmarknad på dansgolvet av just utlänningar.
Men som sagt… inte i den grad som det skrivs om nu. Det är helt fruktansvärt oavsett vem det är som gör det. Det är inte ok.

[Carpinus]
2016-01-15 12:38
#17

#15 Det här vittnet säger att "Men det senaste året har det blivit mer och mer tafsande på dansgolvet på Harrys av män som inte pratar svenska". Det är alltså   erfarenheter gjorda i nutid. Hon polisanmälde dessutom den senaste händelsen och det verkar finnas vittnen, så det är knappast något gjort under inflytande av någon masspsykos.

Ghosthunter
2016-01-15 13:00
#18

Jag tror också att nåt har skett med hela samhället. Jag har talat med äldre kvinnor som var ute på 50-talet i sin ungdom på danser och andra tillställningar och de har sagt att såna saker förekom inte på den tiden. På sin höjd kunde det vara nån som kom med nåt skamligt förslag. Det var respekt och moral på den tiden. Tiderna har ändrats till det sämre på så vis. Nåt har gått snett med tiden och det gäller inte bara sexuellt ofredande. Det var även ärligare och att folk höll ihop och hjälpte varandra i en större utsträckning.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-01-15 13:05
#19

#18 På min tid (vilket ligger mer än 16 år tillbaka) var det värsta övertramp man kunde göra på dansgolvet att trampa en dam på tårna…🤪

Ghosthunter
2016-01-15 13:23
#20

Ja men precis, Carpinus. Den stora frågan är ju vad som har gått snett för att det har blivit så här?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]
2016-01-15 13:31
#21

#20 Tycker att man bör lyssna på den danske nattklubbsägaren, själv från Syrien, i inlägg #4.  Tror inte att han skulle säga något sådant utan att veta vad han talar om.

Ghosthunter
2016-01-15 15:35
#22

Jo och det var just det som jag menade lite i mina första inlägg. För ser man på kvinnosynen i många av dessa staterna i mellanöstern så blir man ju nästan rädd och det kommer ju tyvärr även hit i obegränsade mängder. Regler hur man beter sig civiliserat enligt skandinavisk princip borde omedelbart läras ut till de som kommer och följs inte detta, så får dom åka tillbaka direkt. Vi vill kunna leva fredat i detta landet!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Devya]
2016-01-15 18:37
#23

#16 Oberoende så är det ju inte ok, precis som du säger.

Jag har fått känna mig som ett offer många gånger eftersom jag fick lära mig från tidig ålder från min syster och mamma att sådant här beteende var ok för killarna gillade ju mig då. Det är endast de senaste åren jag har insett att det är inte ok för dem att tafsa på mig. Tidigare så accepterade jag bara att det var så här män betedde sig. Jag försökte dock hålla mig borta från dem, men det var inte det lättaste då de tvingade sina armar runtomkring mig och försökte pussa mig överallt samtidigt som händerna flög snabbt från ett ställe till ett annat. Jag fick alltid försöka ta mig ur deras grepp och sen snabbt hitta min vän för att ta min tillflykt där. Det var förstås inte bara på dansgolvet sådant skedde utan också i skolan där killarna tog rikligt för sig samtidigt som man mådde så dåligt och skämdes ögonen ur sig. Numera ryter jag till om någon försöker tafsa på mig och jag sparkar dem även mellan benen då de tar sig friheter. Detta leder dock aldrig till någon förbättring. De bara skrattar och tycker att det är roligt att en liten tjej försöker verka stark. Ännu en gång, inga utlänningar utan endast vanliga vita män. Det här har varit min verklighet. Därför förstår jag inte varför många just nu höjer på ögonbrynen, det här var ju min vardag då jag gick i skolan.

Jag tror att det är män i allmänhet, oberoende ursprung, som inte förstår att nej är ett nej, och inte bara det, tjejer som inte vågar säga nej och som har fått lära sig att "boys will be boys". 

Det jag undrar är var finns alla dessa män som har tafsat på tjejer utan lov? Jag tror det finns otroligt många killar på det här forumet som har tafsat på tjejer men jag undrar var de gömmer sig och om de vågar berätta vad de har gjort och varför.

[helga21]
2016-01-15 18:59
#24

# 23 Du har fått lära dig detta från din syster och din mamma? Vilke kvinnosyn har de då?

Ghosthunter
2016-01-15 19:08
#25

Jag kan berätta att när jag var i ungdomen för över 20 år sedan. Även på den tiden fanns inte detta fenomenet med att man skulle ofreda någon tjej. Man hade den respekten och moralen i sig att skulle man närma sig en tjej, så skulle man vara charmig och trevlig. På den orten som jag levde i min ungdom fanns bara svenskar och det var ytterst sällan att nån kille ofredade någon tjej. Alla hade respekt för tjejerna. Det kunde hända någon enstaka gång att någon kille tafsade lite, men såg någon annan kille det, så blev denne uthängd och omtalad direkt. Så något har ju uppenbarligen hänt på dessa 20 åren.

Ser ut som vi har importerat en massa problem i Sverige de senaste åren. Har vi inte nog med problem ändå??🤐

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

sundancekidz
2016-01-15 22:06
#26

"Det var bättre förr"..
Män har alltid våldtagit kvinnor, i alla tider. Män har alltid ofredat kvinnor.

[IrritusRex]
2016-01-15 22:06
#27

#24 Samma syn som väldigt många faktiskt har. Jag växte också upp med den attityden, och även min mamma när hon var ung.

#25 Ledsen att behöva säga det, men bara för att folk uppför sig offentligt betyder inte det att dom rakt igenom respekterar kvinnor. Det är mer 'tolererat' att kunna svina på öppet idag, men att kränka kvinnor på allehanda vis har alltid förekommit. För 20 år sen låg skulden på dig som offer om du hade tagit en öl eller klätt dig för sexigt innan du blev våldtagen. Du blev kraftigt ifrågasatt av polis och myndighet om du VERKLIGEN hade sagt nej efter den där ölen, och var det bara en öl? Du kanske mindes fel? Och var det inte för att ligga som du hade kort kjol? Det var först efter 2000 som man började ifrågasätta dessa normer och ta upp debatten i media.

Annons:
Ghosthunter
2016-01-15 22:39
#28

Ja det är sant….ment att kränka en kvinna för just att hon är en kvinna är fel.Hon har väl samma rättigheter som andra svenska personer har!? Men detta fungerar ju tydligen inte i dagens samhälle🙂

"Sverige har importerat ännu ett problem…som om det inte vore nog med våra egna problem med arbetslöshes, äldrevårlden, sociala rättigheter..etc!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[IrritusRex]
2016-01-15 23:33
#29

#28 Men det är ju så vi uppfostras. å ena sidan säger man till män "var snäll mot alla och var god mot kvinnor", men å andra sidan säger man(beroende på vad man mest kommer i kontakt med för inflytande) "tjejsaker är mindre viktiga än karlsaker"(ex; kvinnliga författare och konstnärer anses som mindre duktiga och seriösa än manliga), "tjejer kommer vilja ligga med dig fast du kallar dom för horor, för det har dom och vi fått lära oss är normalt beteende", och andra trevliga saker…

Ghosthunter
2016-01-16 08:27
#30

Jag är inte uppfostrad att antasta kvinnor och har inget sjukligt behov att göra det heller. Men det är väl klart som en ungkarl att man vill ha vissa saker som tjejerna erbjuder…..men jag har respekt…..jag är inte Ali Baba på Kungsängen med IQ som en potatis!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[strutter]
2016-01-16 10:10
#31

När svenskar antastar kvinnor skall medierna skriva om det. Och när utlänningar antastar kvinnor skall medierna också skriva om det. Hur svårt kan det vara?

Och är det utlänningar, så ut med dom bara! Dom har gjort sitt i vårt land!
De svenska förövarna får vi ta hand om på det sätt som lagen föreskriver. Punkt.

Ghosthunter
2016-01-16 10:21
#32

Härligt strutter……dig är det tag och förnuft i!!👍 Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det du säger sammanfattar hela min tankegång om detta!!👍🙂🤗

Tänk hur bara 4 textrader kan förklara det hela….jag är imponerad!!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-01-16 10:26
#33

"När det nu talas om sexuella övergrepp är många inlägg rent rasistiska. Andra debattörer är så angelägna om att undvika rasism att de magplaskar i sexism. Istället för att peka på kulturella skillnader i kvinnosyn gör de alla män till potentiella våldsverkare. Istället för att fokusera på värderingar som inte stämmer överens med dem som gäller i Sverige idag – efter en enveten kvinnokamp – görs manlighet till problemet.

För att män i alla länder och samhällsklasser har förgripit sig på kvinnor ses alla män som lika goda kålsupare.

Som mamma, maka, syster, kollega och vän till män i olika åldrar blir jag illa till mods. Som liberal feminist ryser jag.

Att bunta ihop människor och tillskriva dem egenskaper är illa, att misstänkliggöra alla män är ännu värre."---

Heidi Avallan i Sydsvenskan

Martin
2016-01-16 11:17
#34

#26 Eller så kan man förenkla det och säga att det alltid har förekommit våldtäkter, och alltid förekommit sexuella ofredanden. Så glömmer man inte bort någon grupp.

Det man pratar om finns inte. Vill man sopa vissa problem under mattan, eller är de för obekväma att se?

mvh Martin

Annons:
[IrritusRex]
2016-01-16 13:01
#35

#30 Respekt är relativt. En gammal polare tjatade alltid om hur han respekterade kvinnor och att han minsann var en bra kille. Han var även typen som tycker det är okej att nypa tjejer i rumpan fast dom säger åt honom att sluta. En annan snubbe påstod sig vara feminist men hade deltagit i grupp-tafsning av ung tjej(på gränsen till mycket värre) mer än en gång..

Det är alltså relativt….

[Carpinus]
2016-01-16 14:35
#36

#35 Det där är ju så allmänna påståenden att det inte går att föra någon diskussion ifrån, lika lite som om någon skulle säga typ "min granne är från Syrien och han och hans kompisar har som hobby att nypa svenska brudar i baken." Lite mer substans med källhänvisning behövs nog om diskussionen skall bli meningsfull.

[IrritusRex]
2016-01-16 15:10
#37

#36 Källhänvisning på personliga upplevelser från personer ni på forumet inte känner är lite svårt att skaka fram, men likväl värt att föra på tal. En del kanske inte vet att sånt där pågår för att dom inte rör sig i dom kretsarna där sånt händer eller utsätts/känner någon som utsätts för dessa saker.

[Carpinus]
2016-01-16 15:20
#38

#37 Nej, jag vet förstås att man inte kan ange källan på personliga referenser, men då blir vittnesmålen därefter.  Morsan, syrran och kompisar i alla ära, men en styrkt källa gör det ju lättare att skapa sig en uppfattning om trovärdigheten.

[IrritusRex]
2016-01-16 18:03
#39

#38 En styrkt källa? Du menar att det faktum att jag SETT den ena tafsa tjejer på röven inte är giltigt? Ej heller att det blev ett väldans ståhej på min skola pga grupptafsandet?…

Då får jag nog lägga ner, för jag kommer inte upp till dina kriterier.

[Carpinus]
2016-01-16 18:13
#40

Nej, det gäller inte vad du själv har sett, men när du pratar om "en gammal polare" och "en annan snubbe" så blir det lite löst prat, och då blir debatten därefter. Men det är bara min personliga tanke,  du gör givetvis som du själv vill - fattas bara annat!

[IrritusRex]
2016-01-16 18:25
#41

#40 Jag uttrycker mig så eftersom jag ogärna vill erkänna att jag under en tid faktiskt var vän med dessa individer.

Annons:
Leramani
2016-01-17 11:43
#42

Våldtäkter begås hela tiden av svenska män. Hur kan någon tro något annat`??  I vår svenska kultur ingår att  steppa över kvinnors gränser när tillfälle ges.  När ingen ser, eller när folk är fulla och glada och ingen hör henne som ropar på hjälp.  De kvinnor som inte har upplevt sådant,  har förträngt det eller förminskat sina upplevelser.  Man får ingen respekt när man berättar om det,  utan mera typ "detvarvälintesåfarligt" och frågor om vad man själv hade på sig.  Ni sitter här flera stycken och kränker mig igen genom ert svammel om att det inte hände sånt förr. Jag är 59 år och sånt har då hänt hela mitt liv, i skolan,  på dans,  på jobbet.  Jag har hört många såna berättelser från vänner och det är kvinnors och tjejers vardag.  Våldtäkter, våldtäktsförsök, tafsande, rivande i kläderna och hotfulla situationer. 
Svenska förövare,  etniska svenskar, under 50 år.  Min faster blev våldtagen av en granne när hon var ung, för 70 år sen,  vid dansbanan. 

Försök nu säga till mig att jag har fel. Mansplaina mig.

De Lapsus Resurgam

Janne Nilsson
2016-01-17 17:54
#43

Det var lika fel då som nu.  Men jag kan inte se att vi i modern tid har haft övergrepp liknande de som faktiskt tråden gäller? Dvs där många män i samförstånd ger sig på kvinnor på ett sätt som verkar vara planerat och i så stor utsträckning?

Eller kan ni ge några exempel!

Sen löper man som kvinna störst risk att bli våldtagen av sin partner, i alla fall statistiskt sett?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Leramani
2016-01-17 20:45
#44

#43 Inte enbart partner, utan av någon man känner.

Det du skriver stämmer än så länge,  "verkar vara planerat".  Det finns faktiskt uppgifter att sådana grupper på 30-40 män länge, i ett antal år,  i ökande omfattning,  omringar kvinnor utomhus,  ofta efter mörkrets inbrott och tafsar och rånar dem. Två flugor i en smäll, liksom.  I Berlin t ex.  Förra årets We Are Sthlm. Och året innan det.  Så jo det har vi haft, i modern tid.
Annars behöver du bara gå till närmsta krigszon och i vilken tid du vill hittar du organiserade omfattande våldtäkter, ofta med avslutande mord.

De Lapsus Resurgam

Janne Nilsson
2016-01-17 21:01
#45

#44

Du missförstår eller försöker göra det till att alla grupper män är lika benägna att begå den typen av brott. Jag vill påstå att den här nya trenden av övergrepp inte har förekommit tidigare i Skandinavien.

Inte för att jag tycker det har med saken att göra, men tycker du att vi befinner oss i krig? Och det finns massor med krig där organiserade våldtäckter inte har skett.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[IrritusRex]
2016-01-17 22:15
#46

#45 Med organiserad våldtäkt, räknas dom gånger på fyllan grupper av (ofta unga) män våldtagit och/eller förnedrat en halvt eller helt medvetslös tjej?

Janne Nilsson
2016-01-17 23:18
#47

#46

Jag ser inte att jag har använt termen "organiserad" annat än som svar till #44 där jag hävdar att det finns krig där "organiserad" våldtäckt inte har förekommit?

Huruvida unga soldater i krig lyckas hitta helt eller halvt medvetslösa tjejer eller försätter dom i det tillståndet själva, varken kan eller vill  jag spekulera i?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[IrritusRex]
2016-01-18 00:03
#48

#47 Jag citerar:

"Det var lika fel då som nu.  Men jag kan inte se att vi i modern tid har haft övergrepp liknande de som faktiskt tråden gäller? Dvs där många män i samförstånd ger sig på kvinnor på ett sätt som verkar vara planerat och i så stor utsträckning?

Eller kan ni ge några exempel!"

Jag antog att ordet "organiserad" var en acceptabel titel då det var i samma tema. Så jag kanske ska omformulera: Med hänsyn till ovanstående citat, räknas det in att grupper av män på fyllan går lösa på en halvt eller helt medvetslös tjej?

Annons:
Janne Nilsson
2016-01-18 00:13
#49

#48

Under förutsättning att det var planerat eller underförstått så tycker jag det.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[IrritusRex]
2016-01-18 00:43
#50

#49 Tack. Då kan vi konstatera att det faktiskt i modern tid pågår sådant. Det händer inte jätteofta att det når de stora tidningarna(ens de små), för när det(i många fall) handlar om minderåriga gärningsmän och offer vill man gärna ha så lite publicitet och skriverier som möjligt.

Janne Nilsson
2016-01-18 01:12
#51

#50

Kanske något exempel att diskutera och jämföra med vore lämpligt?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Leramani
2016-01-18 02:16
#52

#45  Du förstår tydligen inte vad jag skrev.  Du vill väl inte förstå.  Som så många andra.  Jag blev nästan gruppvåldtagen av 5 svenska ganska nyktra killar när jag var 19.  Det var planerat .  Så jo det förekommer faktiskt.  Själv var jag spiknykter,  det var det som gjorde att jag klarade mig ur det.

De Lapsus Resurgam

Janne Nilsson
2016-01-18 07:44
#53

#52

Det är tråkigt att du har den upplevelsen.

Finns det någon FUP på händelsen. Jag diskuterar gärna specifika fall.
Skulle gärna vilja se detaljerna för att själv kunna avgöra huruvida premisserna är jämförbara.

Hur vet du att det var planerat och hur avgjorde du nykterhetsgrad?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Leramani
2016-01-18 10:53
#54

Jag är inte intresserad av att diskutera, som du kallar det.  Jag talar om för dig något jag varit med om.  Punkt.

De Lapsus Resurgam

Janne Nilsson
2016-01-18 11:08
#55

#54

Nu är inte ämnet dina personliga upplevelser utan sexuella övergrepp. Jag tycker fortfarande att det är tråkigt att du har blivit utsatt eller upplevt att du har blivit utsatt?

Men för diskussionen ifråga är det föga konstruktivt att komma med personliga upplevelser utan detaljer eller opartisk betraktelse. Speciellt inte om du inte vill eller kan relatera det till diskussionen ifråga.

Det kanske är bättre att hänvisa till ett annat övergrepp?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[IrritusRex]
2016-01-18 11:21
#56

#51 Som jag nämnt tidigare, det mesta når inte tidningarna, så det bästa jag kan göra är att, som Leramani, berätta saker som hänt mig eller människor jag känner. 

Men jag ska roa dig med ett fall att diskutera:

En släktning till mig var som ung tonåring med om ett övergrepp där flera pojkar förgrep sig på henne. Dessa hånade sedan tjejen på skolan. Dom vuxna fick tids nog veta och löste det snabbt mellan sig. Inga skriverier. Ingen kurator. Ingen polis. Ingen annan fick veta. Locket på. Detta för över 20 år sedan.

Ett lite färskare fall kanske kan smaka: En väninna var på fest med sin nye pojkvän. En bit in på kvällen verkade killen få en snedfylla och började hetsa sin kompis att ta på henne. Hon bad dom sluta och skärpa sig. Lite längre in på kvällen tvingade dom sig på henne i ett av sovrummen. Om du undrar så skrek hon inte på hjälp eftersom hon var för upptagen med att gråta och be dom sluta.

Jag har fler exempel, men jag tror vi kan nöja oss med dessa.

Janne Nilsson
2016-01-18 11:33
#57

#56

Ärligt talat hur skall jag kunna sätta mig in fallen du anger om jag inte får referens till ärendenr, FUP eller åtmistone tidningsartikel?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-01-18 11:44
#58

Tråden var ju från början tänkt som ett åskådliggörande av ofredandet som samhällsproblem. Att ämnet kan kännas traumatiserande för den som upplevt ofredande personligt eller har släktingar som varit med om det är förståeligt, men det kan inte användas för att sätta stoppa för en allmän diskussion. Känner man sig "kränkt" av en icke personifierad debatt så kanske man skulle må bäst av att sluta läsa istället för att sätta sig själv i centrum för den ?  Detta avsett som ett gott råd, inte som en uppmaning.

nypisnina
2016-01-18 11:46
#59

Vad handlar tråden om egentligen? Vad diskuteras? Jag tycker tråden är intressant men det verkar munhuggas en del… det kanske bara är jag som får den uppfattningen..?

Är frågan; har detta som händer nu alltid pågått eller är det något som kommit hit?
Syftar på massövergreppen osv. De övergreppen som verkar organiserade eller som påminner om något som heter taharush? (stavning?) Har vi haft liknande sådana fall i Sverige tidigare? Nu säger jag inte att det är DET som har hänt, men enligt många så påminner övergreppen om det.
Eller att poliserna mörkat? Att det är svårt att hitta gärningsmännen?
Uppenbarligen så mörkas det en hel del, både från media och även poliser och många sådana brott kommer aldrig fram - som någon i tråden tog upp.
Spelar det någon roll om man berättar sin egen uppfattning om huruvida det har hänt en själv, någon man känner eller om det har stått i någon tidning?
Troligen står det inte i någon tidning eftersom tidningarna inte längre skriver om saker som är politiskt korrekta - som ju så många uttrycker det. Eller för att de inte vill gynna SD.. kanske är samma sak? Vem vet…
Hur ska vi vanligt folk få veta? Jag tycker det är intressant - fast mest hemskt och alldeles bedrövligt att det är flera i tråden som har råkat ut för såna saker, samtidigt som det är intressant för en annan som har skonats från sånt.
Källhänvisning, behövs det verkligen? - jag berättade om att jag har blivit tafsad (och annat) på dansgolvet X antal gånger och det är de senaste åren, jag har varit ute ganska mycket under de senaste 15 åren och det har alltid varit en och annan tafs.
Det är intressant att höra vad andra har för upplevelser, vad vi tror det beror på och vad vi tycker om det, men även diskutera artiklar kring ämnet, eller? 🙂😇

[IrritusRex]
2016-01-18 11:50
#60

#57 Om det inte finns ärendenummer blir det lite svårt då det i statens ögon aldrig har hänt. Men tidningsartiklar finns det ju gott om. Bara skriva in ordet "gruppvåldtäkt" på aftonbladet så får du flera exempel, både lokalt och utomlands.

För den som inte orkar denna akt, här är en länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21707553.ab

Jag tycker det är rätt underligt att man måste övertyga fullvuxna karlar  om att dessa vidriga saker faktiskt pågår…..

Janne Nilsson
2016-01-18 12:09
#61

#58+59
Bra och sansade inlägg.

#60
Att det händer behöver jag inte övertygas om. Men de specifika fallen, din version och din slutsats behöver jag definitivt övertygas om. På vilket sätt står du över ifrågasättande? Det är inte ovanligt att folk har missförstått, överdriver, utesluter eller helt enkelt hittar på för att "vinna" en debatt av prestige eller idelogiska skäl.

Din länk refererar till ett fall i somras då Marockanska "flyktingar" som har avvikit från asylprocessen eller vistas här illegalt våldtog en berusad kvinna. Ynglingarna/barnen fick lindriga straff eller slapp straff pga tex ålder inte kunde fastställas mm. Jag anser att det snarare stöder mitt påstående att det inte har förekommit på det här sättet tidigare utan är en följd av den invandrings som sker, eller åtminstone eskaleras av den. Såväl legal som illegal.

Johan Hakelius som kanske inte direkt är något favorit får faktiskt till det ganska bra här.
"Samlar man stora grupper unga män utan sysselsättning och ledning på samma ställe, skapar man ett praktiskt problem. Är de unga männen från kulturer som i vissa avseenden, till exempel kvinnosyn, avviker från vad som är det accepterade i Sverige, innebär det också ett praktiskt problem.

Man kan använda dessa praktiska problem som verktyg för att fördöma en hel kultursfär, eller för att peka ut meningsmotståndare som rasister. Man kan använda dem till att bygga stora konspirationsteorier, eller förneka att problemen ens finns, eftersom de inte passar­ den ideologi man står för.

_Man kan, kort sagt, använda dessa problem till allt möjligt i det offentliga maktspelet. Men någon gång måste man också lösa ­problemen."
_http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article22106635.ab

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[IrritusRex]
2016-01-18 12:40
#62

#61 Alldeles riktigt. Jag kan sitta här och fabricera allt jag skriver, så du har rätt att ifrågasätta. Du kan välja att helt åsidosätta mina personliga erfarenheter då det inte finns kalla fakta på att det som hänt faktiskt har hänt.. vilket ju är en del av problemet. Ingen vill kännas vi sådana här händelser. Kan du ärligt säga att du skulle kunna tro att din bror, bäste vän eller far har tvingat sig på någon? Om det skulle visa sig vara så, hur skulle du reagera? Dom allra flesta skulle vilja att det obehagliga var över så fort och diskret som möjligt, vilket ofta sker. Detta kan jag naturligtvis inte bevisa på egen hand, men jag tycker det är viktigt att ta upp, för hur ska andra annars få reda på det?

Det var ett exempel på att det händer i modern tid, var det inte det du begärde?

Annons:
Janne Nilsson
2016-01-18 13:10
#63

#62

Ditt exempel bevisade snarare vad jag hävdade. Att det här problemet har dykt upp på senare tid och hos en viss grupp. Att det inte finns några exempel på detta eller att det var väldigt ovanligt före 1990. Det var vad jag begärde. Ett bevis på att grupptafsande eller gruppvåldtäckter var vanligt tidigare här i Skandinavien.

Men när jag debatterar och diskuterar så förväntar jag mig en hederlig diskussion utan känsloargument eller offerkoftor. När vi diskuterar specifika fall så vill jag kunna se att du  har återgett dem korrekt för att bedöma dina slutsatser och sedan kunna göra mina egna.

Tidgare erfarenhet gör att mycket talar för att just du verkar tillhöra den gruppen som missförstår, feltolkar, överdriver eller utesluter fakta av olika skäl.

Svårt att säga hur jag skulle reagera. Det beror på en mängd olika faktorer som tillsammans avgör hur jag ställer mig i det specifika fallet. Men jag förstår inte vad min relation till eventuell gärningsman har man grundfrågan att göra. Hur skulle du reagera om det visade sig att din släkting och din väninna hade ljugit för dig? Dom var med på det men ville inte få dåligt rykte? Att det var en våldtäkt är en efterkonstruktion. Eller menar du att sånt inte händer?

Om man har en tes eller förklaring så härleder man den. Man prövar sin tes med exempel från verkligheten. Kan man inte se problematiken för vad den är så hittar man heller inte en fungerande lösning.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[IrritusRex]
2016-01-18 14:50
#64

#63 Eller så finns det inte så många sådana fall för att det före 2000 var vanligt att lägga skulden på offret?

_"Svårt att säga hur jag skulle reagera. Det beror på en mängd olika faktorer som tillsammans avgör hur jag ställer mig i det specifika fallet. Men jag förstår inte vad min relation till eventuell gärningsman har man grundfrågan att göra."
_

Genom att sätta dig in i hur många familjer känner sig i sådana situationer så kanske du kan förstå varför så få fall rapporteras till myndigheter.

_"Hur skulle du reagera om det visade sig att din släkting och din väninna hade ljugit för dig? "
_

Förvånad, minst sagt.

"Dom var med på det men ville inte få dåligt rykte? Att det var en våldtäkt är en efterkonstruktion. Eller menar du att sånt inte händer?"

Och vem skulle ge dom dåligt rykte? Klart det händer - En äldre herre jag känner blev falskt anklagad av sin granne.

"Men när jag debatterar och diskuterar så förväntar jag mig en hederlig diskussion utan känsloargument eller offerkoftor. När vi diskuterar specifika fall så vill jag kunna se att du  har återgett dem korrekt för att bedöma dina slutsatser och sedan kunna göra mina egna."

Jag medger att det inte är helt enkelt att känslosvalt diskutera ett sånt här ämne när jag har egna personliga erfarenheter av det. Om du inte har varit med om liknande eller känner någon som varit det är det säkert möjligt att hålla huvudet kallt när du diskuterar det här. Men ämnet ämnet är ju vansinnigt känsloladdat i sin natur och allt är subjektivt. Till och med fakta och artiklar i tidningarna kan vara vinklade.

Janne Nilsson
2016-01-18 15:48
#65

#64

Du har ingen aning om vad jag har varit med om eller inte varit med om.

Fast även om folk inte blir fällda så blir de lagförda och det finns statistik och aktuella fall. En del blir frikända, vissa finns inte bevis nog för en fällande dom.
Därmed inte sagt att det social trycket att inte anmäla kan vara stort, speciellt bland yngre och i fråga om kompisgäng. Se tex Bjälbo-fallet. Men de premisserna som är råder vid dylika våldtäckter  är inte applicerbara på de övergreppen i trådstarten.

"Genom att sätta dig in i hur många familjer känner sig i sådana situationer så kanske du kan förstå varför så få fall rapporteras till myndigheter."

Du får utveckla ovan citat. Jag förstår inte. Det är väl knappast förgriparens familj som anmäler? Men visst kan dom påverka ett brottsoffer om de umgås.

Problemet med en anhöring som begår brott är att det påverkas stort av hur relationen har varit tidigare. Om det är mycket dålig relation kan nog de flesta tycka att vederbörande kan ruttna i fängelset. Om det däremot är en person som man har en god relation till, har fått mycket hjälp av och rent av ser upp till så blir det mer komplicerat.

Men jag skulle i alla fall visa mitt stöd att verka för ett rättvisst straff enligt gällande lag. Och vara aktiv i rehablitering och återanpassning till samhället samt motverka att personen återfaller. Men det är svårt att säga rent hypotetiskt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Nomen Nescio]
2016-07-19 16:29
#66

"Den man i 35-årsåldern som sitter anhållen, misstänkt för att ha tafsat på tre minderåriga flickor utanför Ullevi på måndagskvällen, är ledare för ett av lagen i turneringen."---

"Det var i samband med invigningen av Gothia Cup som de tre flickorna, som är i 16-årsålder, blev utsatta för sexuella ofredanden.

Enligt en mamma till en av flickorna, som SVT Väst har talat med, blev de stoppade av ett stort gäng pojkar – enligt flickornas bedömning rörde det sig om 30 till 40 tonåringar – och en vuxen man. När flickorna ville gå därifrån, hindrades de."---

"Flickorna kunde senare peka ut den äldre mannen i gruppen för en polis som befann sig i närheten kunde. Mannen greps och anhölls senare.

– Han är utländsk medborgare och ledare för ett av lagen i turneringen, säger åklagare Stefan Lind.

Mannen är misstänkt för sexuellt ofredande på sannolika skäl, vilket är den högre graden av brottmisstanke. Mannen förnekar brott."---

http://www.expressen.se/gt/killgang-forgrep-sig-pa-tjejer-pa-gothia-cup/

Fillifjonkan60
2016-07-19 21:06
#67

Jag är över 50 år och har aldrig varit med om att det är så mycket våldtäkter och speciellt gruppvåldtäkter som det är nu!

Jag har umgåtts med raggare och hojfolk och det har knappt hänt att nån har tafsat. (Skriver knappt, för det är inget jag direkt minns).

Jag har också varit mycket ute och dansat osv. men inte heller där har jag blivit utsatt på sånt sätt som förekommer nu.

Men visst, man kan fortsätta blunda och mörka varför det sker så mycket brott och övergrepp nu för tiden, men tar man reda på sanningen så kan man också försöka komma åt problemen, eller kanske inte.

Men att hela tiden rabbla på om att det alltid har förekommit allt detta, det hjälper ju ingen. För det har INTE förekommit så mycket våld som nu.

Nu är det bilbränder och stenkastning och gruppvåldtäkter och så mycket annat skit som händer så det börjar bli vardagsmat och man knappt bryr sig och det är skrämmande.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Devya]
2016-07-20 11:23
#68

#67 Tja, min mamma som är 60 år gammal skulle inte hålla med dig där. Hon upplevde nog väldigt mycket som ung och tycker inte precis att mycket har ändrats, förutom att det rapporteras mer.

Det här betyder ju  inte att vi ska ignorera det som händer bara för det alltjämt har hänt i alla dess tider.  Det känns dock  som om man borde ha kommit fram till en lösning vid det här laget, men icke.

Fillifjonkan60
2016-07-20 12:09
#69

#68 Nej visst kan det  vara så. Men ingen jag känner har heller upplevt detta.

Nåt enstaka kladd kanske, men aldrig att det var som det är nu, med killar som omringar och håller fast tjejen/erna. Och gruppvåldtäkter hade jag knappt (ingen annan i min generation heller) hört talas om för 15-20 år sen.

Och jag tvivlar på att det enbart handlar om att fler anmäler.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Maria
2016-07-20 13:04
#70

#69 Jag är 54 år och när jag gick i högstadiet så var tafsande killar vardagsmat. Jag minns en gång att jag blev fasthållen av ett gäng och de drog upp min tröja och tafsade på brösten. Just då kom läraren och det avbröts men mycket mer blev det inte.

Jag var även med ett gäng när jag var i övre tonåren och vet att en tjej som drack mycket alkohol ofta blev utnyttjad av killar på fester.

Idag kan jag känna djup skam att vi andra inte reagerade☺️ för hon utsattes ju faktiskt för gruppvåldtäkt.

Jag är bara glad att det uppmärksammas mer idag än vad det gjorde förr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fillifjonkan60
2016-07-20 13:14
#71

#70 Ja där ser man. Mycket som jag aldrig hört om, inte ens mina barn födda på 80-talet har upplevt något sånt här förut. I den här utbreddningen.

Dottern blev i och för sig kallad "svennehora" och att hon skulle hålla käften, annars skulle dom "kn***a hennes mamma" och lite annat "trevligt". Och killarna råkade väl ut för en del också av folk som inte verkade gilla svenskar. 

Visst har det tafsats och våldtagits förut, ja det är jag helt medveten om, men inte på det sätt som förekommer nu.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Janne Nilsson
2016-07-20 14:05
#72

Visst har det alltid förekommit men från det att 60-talisterna var unga så har det varit en nedåtgående trend. Både med tafsandet från bekanta och  okända samt våldtäkt inom förhållandet. Och framförallt attityden till det.

Det jag minns från min skoltid är att det tafsades internt i det coola gänget som stod i rökrutan rasterna i ända. Dit hörde givetvis inte undertecknad till. Men trots det så stod tjejerna där nästa dag, i stort sett alla dagar. Tycker nog det var värre för de tjejer som betraktades som fula och som de coola killarna slog med jämna mellanrum. :/
Fy faen vilka vidriga as det gick i min skola när jag tänker efter.

Men bara för att det har funnits förut så är inte det samma sak som att det inte ökar nu igen. Eller att det inte finns ett visst modus operandi som pekar på att gärningsmännen kommer från andra kulturer med helt andra värderingar. Speciellt i synen på kvinnor och deras rätt till sina kroppar.

Det har manifesterats vid ett flertal tillfällen på flera olika platser, inte bara inom Sverige.

Noterar att en av de dömda för våldtäkten förra året vid Fåfängan i Stockholm, som nämns tidigare i tråden. Nu omprövas som vuxen då det visar sig att han ljugit om sin ålder.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Linnea
2016-07-25 19:53
#73

En av orsakerna tror jag är inställningen som många skolor har. Gick i högstadiet för ca 15 år sen och om nån ropade hora eller nåt annat efter en eller tassade så sa lärare och rektor att killarna gjorde detta för att dom tyckte om oss. Alltså blev det ett accepterat beteende. När det gällde invandrare så blev svaret oftast att man inte skulle vara så hård för dom hade ju haft en jobbig uppväxt (i krig). En del av dessa var födda här… Som att en dålig uppväxt gör det ok att vara otrevlig mot andra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: