Annons:
Etikettnyheter
Läst 1597 ggr
[Carpinus]
2015-12-30 11:59

Placebopizza på nyårsdagen?

Är kebabpizzan på nyårsdagen på väg att bli lika traditionell som julskinkan på julbordet och äggen till påsk? Det är inte för inte som nyårsdagen går under det inofficiella namnet "Kebabpizzans dag" - enligt SVT ökar pizzaförsäljningen med 160% denna dag, och det är just kebabpizzan som toppar beställningarna från menyerna. De flesta pizzorna köps mellan klockan 13 och 18.

En pizzeriägare säger till SVT: "Ett ord som sammanfattar nyårsdagen är “kaos”. Vi har fyra gånger mer beställningar än normalt. Alla vill ha mat samtidigt; mellan klockan 13.00 och 15.00. Då har vi 30 körningar per timme. Nyårsdagen beställer Linköpingsborna det flottigaste de kan komma på, många gånger kombinationer vi aldrig tidigare bakat. Vi ser fram emot den här dagen hela året och tar in extra personal för att allt ska fungera logistiskt."

Om nu händelsevis det hastigt påkallade behovet av kebabpizza är en följd av alltför oreglerat intag av alkoholhaltiga drycker under nyårsnatten så finns det sedan åratal tillbaka olika uppfattningar om pizzans möjligheter att bidra till  allmäntillståndets förbättring. Vissa forskare påstår att den bara ger placeboeffekt , och det låter ju som ett kul uppslag för påhittiga pizzabagare som gett oss "vulkanpizzor" och "julpizzor"- vem blir först med att erbjuda "placebopizzan"?

P.S. Det går minst lika bra med selleri på nyårsdagen i förening med alkoholfritt på nyårsnatten skulle jag tro.

Annons:
[Carpinus]
2015-12-30 22:43
#1

"Om du har druckit mycket alkohol finns det slaggprodukter i kroppen dagen efter, och det kan skapa illamående. Det kan verka som en logisk kullerbytta, men att äta en pizza kan göra att du mår bättre.

– Det är en förändring av kemin i kroppen som gör dig illamående. Då vill du räta upp det och komma i balans igen, och då funkar alltid fett och kolhydrater, säger Ulf Ellervik som också poängterar att pizzan är väldigt lättillgänglig.

Någon symbolik eller djupare tanke bakom idén att äta pizza på nyårsdagen finns inte, tror Charlotte Hagström.

– Det är bra mat när man är bakfull, om man ska vara riktigt krass. Och så är det skönt att slippa laga maten själv. Många lägger ner mycket tid på sina nyårsmiddagar och är trötta dagen efter, säger hon."

Sydsvenskan

Martin
2015-12-31 09:59
#2

Nu blir det alkoholfritt nyår för mig idag men risken/chansen att det blir en pizza imorgon ändå är överhängande. Dels funkar det (oavsett placebo eller kemi) rätt bra när jag är trött med en pizza även om jag undviker de flottigaste varianterna och dels är traditionens makt stor! :)

Min före detta favoritpizzeria (innan jag flyttade) hyrde in en extra kyl enbart till osten inför nyårsdagen varje år, då det gick så mycket mer än normalt att de inte hade plats till råvarorna!

mvh Martin

Stephanie
2016-01-01 16:53
#3

Jag åt också pizza idag, men mín var dock hemmagjord 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-01 17:21
#4

Kebabpizza? What… näe kebab är smaskig kebab som den är :-D

[Carpinus]
2016-01-01 17:37
#5

Ingen pizza för min del idag - kemin i kroppen var under kontroll…

Tarotstollan
2016-01-01 19:17
#6

Jag hade gärna ätit pizza idag men inte för att jag behövde det utan för att det är så gott! Jag hade tagit en vanlig Hawaii!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
VildaVittra
2016-01-02 07:17
#7

Jag jobbade på en restaurang som även serverade pizza och våran största försäljningsdag var midsommardagen. Restaurangen låg i anslutning till en småbåtshamn samt en campingplats och det drällde in hålögda zombies därifrån när vi öppnade. Några såg ut att vilja börja gråta när jag berättade att pizzakocken försovit sig eftersom han också firat midsommar och att de fick vänta någon timma. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tarotstollan
2016-01-02 22:25
#8

😂Stackarna!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Carpinus]1
2018-01-01 13:14
#9

Idag blev det rester sedan igår, men jag kan tänka mig att dagen går ihop för pizzabagaren ändå…

https://www.aretrunt.se/atta-av-tio-svenskar-tanken-pa-pizza-gor-oss-lyckliga/

Farwuq
2018-01-01 14:10
#10

Jag har inte ätit pizza sedan i mitten av juli, förra året.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: