Annons:
Etikettprovocerande
Läst 2321 ggr
Staffan
2015-12-02 14:27

Inte en enda vinnare...

…och inte heller någon förlorare.

I fredags beslutade  Svenska fotbollförbundets representantskapsmöte att det från och med 2017 blir det förbjudet att utse slutsegrare i fotbollsserier för barn under 13 år.

Vad är poängen? Är det verkligen bra att inte barn får lära sig att ta en förlust och uppleva glädjen av att vinna? 

// Staffan

Annons:
Niklas
2015-12-02 14:30
#1

Och hur ska de se till att inte slutresultatet kommer fram?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
2015-12-02 14:50
#2

Man kanske kan kriminalisera att folk räknar antalet mål?

[Hayabusa]
2015-12-02 16:36
#3

Om någon tycker att Sveriges fotbollslandslag har svårt att ta sig till mästerskapen nu, så lär det inte bi lättare i framtiden.

tlover
2015-12-02 22:11
#4

Jag tycker faktiskt det är bra, barn ska träna för att det är kul inte för att vinna.

l'm back

kallepudas
2015-12-02 22:24
#5

jag antar att dom inte ska ha mål & boll utan bara springa omkring som blinda höns……jösses vart är vi på väg.

Barn som spelar fotboll vet att göra mål är själva grejen så jag utgår ifrån att skolan inte ska få lära barnen att räkna heller och att ingen förklarar vad fotboll går ut på. 

Dummaste förslag jag någonsin hört talas om.

[Hayabusa]
2015-12-02 22:29
#6

#4 Det är inte barn/ungdomar som har problem med detta utan de vuxna som står bredvid.

Annons:
tlover
2015-12-03 07:59
#7

#6 jo jag vet, men detta kan kanske lära dom med. Iallafall kanske ge en mer jämlik träning och mindre press på barnen.

l'm back

Niklas
2015-12-03 10:15
#8

Jag tror det här är något vi kommer att se tillbaka på och säga "kommer ni ihåg på 10-talet när barnen var tvungna att spela fotboll utan att räkna mål?".


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2015-12-03 10:26
#9

Svår gränsdragning. Jag förstår tanken, men det spelas fotboll & landhockey även utanför de "vanliga matcherna". Det kommer alltid finnas de som är bättre än andra, man jämförs ständigt mot varandra. Tävlingsmomentet går inte att ta bort.

tlover
2015-12-03 10:39
#10

#8 Fast i #0 Står det bara att man inte får utse slutsegrare, enskilda matcher kan vinnas och förloras vad jag förstår, fast då har jag ju bara läst #0.

l'm back

[Hayabusa]
2015-12-03 14:57
#11

#10 Ganska meningslöst. Alla kommer ändå att veta vilket lag som "vann" etc. Jag är absolut emot utgallringen i tidig ålder, men tror inte att detta drag är någon lösning.

Oskar
2015-12-03 17:06
#12

Kanske mest riktat mot alla hetsande föräldrar? Och om det endast gäller för seriespel kan det väl vara bra…för hallå…att spela i en serie när man är typ 10 år eller när man nu börjar med det låter ju inte så vettigt. Att formalisera fotbollen så tidigt tycker jag låter som ett utmärkt sätt att ta död på det roliga…

Oskar

[Hayabusa]
2015-12-04 10:45
#13

#12 Har du spelat själv?

Annons:
Ulla
2015-12-04 18:46
#14

Jag såg för ett tag sedan en amerikansk film som handlade om något liknande. En skola (kommer inte ens ihåg vilket stadium) hade en regel att ett lag inte fick vinna med alltför många mål. Om man gjorde fler mål än vad som bestämts, så gick segern till det andra laget. Resultat? Ena laget gjorde överlägset många mål och firade sig sedan som goda förlorare.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kallepudas
2015-12-04 23:43
#15

Sverige har och har haft många duktiga idrottare & anledningen till att dessa har blivit duktiga och framgångsrika är ju deras mål att stå som vinnare. Tror knappast att foppa,sundin,lidström björn borg & ingemar stenmark blivit så framgångrika om det kvittat om dom vann eller förlorade.

Björn borg berättade ju själv att varje boll skulle vinnas & jag antar att stenmark försökte åka så fort han bara kunde oavsett hur dom andra åkte…två givna vinnare men hade dom haft en annan inställning så hade dom nog varit förlorare. 

Om nu barnen vill bli duktiga fotbollsspelare så är det ju en sporre att träna hårdare om man nu förlorar mot ett bättre lag.

Jag ser barn på fotbollsplanen som står & tränar olika varianter och frisparkar och av tröjorna att bedöma så vill  dom nog alla bli en messi eller zlatan och alla barnen på bollplanen vill göra dom snygga målen & bli den store hjälten……varför ta bort hjälterollen? 

Om hetsande föräldrar är problemet så kanske föräldrarna ska hänvisas till cafeterian under tiden matcher eller träningar pågår så kan ledarna & barnen koncentrera sig på sporten & det som den går ut på……göra mål & hindra motståndaren för att göra mål.

Upp till toppen
Annons: