Annons:
Etikettövrigt
Läst 7971 ggr
Staffan
2015-11-25 14:30

Är SD:s dagar räknade nu?

Efter gårdagens utspel från regeringen där man meddelade att den svenska politiken måste läggas om i syfte att drastiskt minska antalet människor som söker sig till Sverige undrar jag vad som nu kommer att hända med SD.

- Kommer SD nu påbörja en resa nedåt i opinionen när de etablerade partierna börjar närma sig SD:s politik för att skydda den befintliga välfärdsmodellen? Blir partiet och deras parti liksom överflödiga?

eller

- Kommer SD fortsätta öka när befintliga partier närmar sig SD:s politik och då på sätt och vis ger SD rätt i att invandringen är en belastning för samhället och att det visst går att minska ”volymerna” utan att bryta mot internationella konventioner? 

Vad tror du?

// Staffan

Annons:
[Carpinus]
2015-11-25 14:59
#1

Nej, jag tror inte SD blir överflödiga. Däremot tror jag att sjuklövern kommer att mobilisera mot SD för att försöka förta möjligheten för dem att få visa att man skulle ha lyssna på dem tidigare.

Inför SD:s partidagar i Lund kommer vi säkert att få se en hel del "avslöjanden", det började redan idag i Expressen. Expo och Researchgruppen lär ha bråda dagar…

Spöket
2015-11-25 17:20
#2

Jag kommer att fortsatt rösta på SD, jag är mkt besviken på mitt "ursprungsparti" socialdemokraterna. De har svikit arbetarklassen, ja inte bara dem, med sitt agerande.

Multi vad?

penke
2015-11-25 20:33
#3

dom kallar det..ansvar
(mp)De har försatt Sverige i ett läge där vi riskerar gå till val 2018 i vilket det enbart går att välja på ett flertal nyanser av SD-politik; en fortsatt budgivning i hur man mest effektivt håller folk borta från svensk gräns
 citat Tove L  svd

då tänker jag mer på mat-debatten, och vad är *Äkta Vara* ..

Sedan tror jag inte ens SD tycker invandrare är ..belastningn,
 utan det är invandrings-politiken som är problemet

   penke

KimE
2015-11-25 20:55
#4

Om invandringsfrågor blir den stora valfrågan vilket den riskerar att bli så har sd den mest trovärdiga politiken.  Ska det bli val 2018 måste regeringen hålla till dess först.

72mm
2015-11-26 01:21
#5

Beror lite på hur SD sköter sina kort. Det sägs att SDs väljare är väldigt trogna, har man väl gått över så ska det mycket till för man ska ändra sig igen. Det kan bero på den höga tröskeln som funnits för just SD. Visst finns det många som bara röstat på SD som ett missnöjesparti, men jag tror att de allra flesta som idag säger att de ska rösta SD är mer pålästa och informerade än genomsnittet. De torde då också vara mindre lättrörliga. Det tror jag inte nödvändigtvis behöver vara fallet för de väljare partiet behöver för att växa ytterligare. Vill man säkra en plats över 20% måste man visa att man äger mer än en fråga. Min gissning är att SD kommer börja prata mer om sina övriga frågor så fort (om) åtstramningarna i asylpolitiken ger ordentlig effekt. Detta dock samtidigt som de fortsatt kommer påtala att nuvarande åtgärder inte räcker. Om de kommer kunna hålla sig från diverse "vi var inte naiva" och "vad var det vi sa?" - kampanjer låter jag vara osagt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Farwuq
2015-11-26 06:45
#6

Nä, jag tror inte SD är nere för räkning.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Sarah
2015-11-26 06:58
#7

#2 på vilket skulle sd vara ngt som helst positivt för arbetarklassen? Det är ju ett parti långt ut på högerkanten. Arbetarklassen gynnas inte av deras politik. Allt är liksom inte invandringen fel… Det är alliansen som under 8 år monterat ner stora delar av välfärden, det har inte med den nuvarande regeringen att göra. Det finns en bild som snurrar runt på nätet. En bankdirektör, en arbetare och en invandrare sitter runt ett bord där det ligger 20 kr. Direktören tar 19 kr och säger sen till arbetaren, skynda dig annars tar invandraren din krona.

KimE
2015-11-26 07:07
#8

SD har en ganska splittrad politik på höger-vänsterskalan.

[Carpinus]
2015-11-26 09:38
#9

#1 V.s.b:

Expressen/Aftonbladet onsdag: "Mattias Karlsson skrev åt avpixlat"
Expressen torsdag: "Här bluffar SD-toppen om sitt lönelyft"
Expressen fredag - wait and see…

[peter54]
2015-11-26 14:16
#10

#0 Jag tror tvärtom att SD kommer att få egen majoritet i nästa riksdagsval. Det faktum att flera andra partier närmar sig SDs politik tror jag kommer att få fler väljare att rösta på SD för att många kommer att tänka att "SD hade rätt".

Jag röstar inte på SD och det kommer jag heller inte att göra eftersom jag tycker att partiet ytterst är ett "enfrågeparti" som oavsett vad man diskuterar, hamnar i utläggningar om "vi och dem". Det är också svårt att tvätta bort partiets ursprung och jag tror egentligen inte att deras ansträngningar är annat än "spel för gallerierna" för att lugna folk, åsikterna sitter i väggarna ändå.

Jag tycker att Sverige och Sveriges politiker är de absolut mesigaste i hela världen, därför har jag röstat blankt de senaste två riksdagsvalen.

kamera0710
2015-11-26 15:25
#11

#10 Har vi möjligen de politiker vi förtjänar?

[peter54]
2015-11-26 15:41
#12

#11 Så kan det vara, jag kanske är mer dansk eller finsk 😉

Farwuq
2015-11-26 16:05
#13

Det är snarare så att de usla beslutsfattare som vi har, skapar en opinion mot dem själva. Därför tror jag SD har vind i seglen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
white lady
2015-11-26 17:15
#14

SD kommer ta samma dörr ut som ny demokrati gjorde.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

aktagrottman
2015-11-26 21:05
#15

Alla partier brukar i debatt mot Sd hamna i ett läge när de deklarerar att sd politik bara handlar om vi och dem och hur fel det är. Men alla andra partier kommer samtidigt alltid in på ett plan i debatten att Sd det är dom där andra som inte gör och tänker rätt. Och att vi andra vi är enade och skall blockera bort dom där andra.
Ibland är Vi och Dom helt förkastligt i andra fall är det helt ok och helt relevant. Enligt våra politiker.

Men även skolans mobbare anser sig ha rätt ätt utföra sina bravader.
Sd må vara ett parti som vill minska volymerna till Sverige men åandra sidan börjar vi och dom åsikterna smälta ihop mera och mera innom svensk politik.
Nu kanske Politiken kan börja handla om hu vi kan få ett bättre klimat, bättre ekonomi, flera jobb, bättre vård, bättre skola, bättre transport och ett friare liv.

Troligtvis är det även så att när vi fått koll på denna bit kan även vi och dom smälta ihop på ett nationellt plan med för då har vi system som kan hantera detta.

Vi och dom är inte så olika. Vi snackar skit om dom, dom snackar skit om oss. Och bakom ryggen på varandra snor vi varandras ideer när den andra inte ser på.

[peter54]
2015-11-26 22:03
#16

Att anse att Sverige bara kan ta emot ett begränsat antal flyktingar är inte per automatik likställt med att sympatisera med SD som parti eller deras politik. Istället är det praktiska grunder som får åtminstone mig att tycka så. 

Svensk integrationspolitik har varit skrämmande dålig i 40 års tid och hur ska man då förmå att integrera ytterligare 80 000 människor. Sverige har drygt 30 000 hemlösa. Om det inte finns någonstans för dem att bo, hur ska man då kunna erbjuda ytterligare 80 000 bostad. Det är praktiska frågor snarare än politisk ställningstaganden oavsett om man röstar på, S, M, SD eller något annat parti..

Att dessutom resonera som vänsterpartiet nu gör, ger mig en helt ny definition av innebörden av orden naiv och aningslös, eftersom det skulle kunna innebära att vi plötsligt har en IS-bas här hemma.

[Carpinus]
2015-11-27 07:48
#17

#9 Uppenbarligen är det Mattias Karlsson Exp(o)ressen siktat in sig på - för tredje dagen i följd finns han i rubrikerna, nu är det "SD-toppens attack på Mattias Karlsson".
Dessutom tror K-G Bergström att "flyktingkrisen kan bli en mardröm för SD". Eftersom det redan är det för hela landet så bör det kanske vara det även för dem….

[Carpinus]
2015-11-27 09:07
#18

#17 Apropå Bergströms förmodan "Flyktingkrisen kan bli en mardröm för SD. När de andra partierna skärper flyktingpolitiken kan de tappa väljare" så kan man samtidigt läsa på SVT Nyheter:

_"Det finns en utbredd oro bland väljarna när det gäller hur Sverige ska klara av att hantera flyktingkrisen, och en majoritet tror inte ens att vi kommer att klara av att hantera de flyktingar som hittills har kommit till Sverige. Detta visar en opinionsundersökning som Novus har genomfört på uppdrag av SVT Nyheter."---
_

Tror inte SD behöver oroa sig över att deras nyckelfråga spelat ut sin roll ännu…

Farwuq
2015-11-27 11:08
#19

Frågan blir nog mer aktuell för varje dag som går utan att något drastiskt görs.
Det är den sittande maktgrupperingen, som kommer ha svåra problem; övriga med vi i spetsen likaså.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Neutralis
2015-11-27 20:07
#20

Finns inget närmande mot SD:s politik… Hade SD fått bestämma hade det inte kommit några flyktingar alls, men vi(87/%) har tagit emot så många vi kunnat och nu måste vi börja begränsa, inget konstigt alls. Vi kommer fixa detta trots alla pessimistiska gaphalsar som spyr galla dag in och dag ut. 

SD kommer dö ut så småningom som alla andra rasistiska partier, inget konstigt alls. Men säkert kommer det ta lite tid innan 13% får sig en historielektion eller inser att det inte var grönare på andra sidan.

Annons:
72mm
2015-11-27 20:28
#21

"Hade SD fått bestämma hade det inte kommit några flyktingar alls"

Ska du kritisera ett partis politik måste du åtminstone ha ordning på fakta. 

"Vi kommer fixa detta trots alla pessimistiska gaphalsar som spyr galla dag in och dag ut."

"Vi"? Vilka är vi? Är det de 87 procenten som satt oss i den här situationen till att börja med? Det kommer bara finnas två sätt att "fixa" det, antingen fortsätter man att driva politik som SD har förespråkat i över tio år eller så lämnar man över ansvaret till originalet, och låter dem reda ut skiten. För att jag tror inte 87% vill ta konsekvenserna av den hjärndöda politik som förts. Det är konsekvenserna och verkligheten som nu kommit ikapp. Och det har bara börjat, tro mig.   

"SD kommer dö ut så småningom som alla andra rasistiska partier, inget konstigt alls. Men säkert kommer det ta lite tid innan 13% får sig en historielektion eller inser att det inte var grönare på andra sidan."

Men va bra! Då har du ju inget att oroa dig för.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-11-27 22:39
#22

Ska du kritisera ett partis politik måste du åtminstone ha ordning på fakta. 

Jasså, att de inte ville stänga gränsen och att de inte vill förhindra multikultur för att behålla vår "essens"?

"Vi"? Vilka är vi? Är det de 87 procenten som satt oss i den här situationen…

Satt oss i en medmänsklig situation menar du?… Ja , det är ju alldeles fruktansvärt att vi(87%) med alla medel försökt så gott vi kunnat att hjälpa till i en flyktingkris. SD förespråkar linjen som inte innefattar invandring… Så givetvis gapar ni om att det är "deras linje"  som närmas politiskt. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå galenskapen i det resonemanget.

Men va bra! Då har du ju inget att oroa dig för. 

Jodå, galenskap tycks smitta av sig och propaganda nås fram till vissa grupper i samhället. Så lite orolig är jag för den närmsta tiden. Men jag är inte en gapig pessimist… Så visst övervinner vi det med, som vi alltid gör, förr eller senare.

Vet du varför inget riksdagsparti vill samarbeta med SD?

Skickar med ett inspirerande tal från en kär skådespelare i filmen "The Great Dictator":

72mm
2015-11-27 23:31
#23

"Jasså, att de inte ville stänga gränsen och att de inte vill förhindra multikultur för att behålla vår "essens"?"

Absolut. Multikultur i en stat är destruktiv skit och inget man bör sträva efter. Svensk "essens" har varit överlägsen all det multikulturella elände som du verkar förespråka. Jag väljer fungerande svensk kultur över splittrande multikultur alla dagar i veckan.      

"SD förespråkar linjen som inte innefattar invandring…"

Du fortsätter ljuga för dig själv. SD förespråkar stängda gränser nu, och det pga den politik som har förts och som gjort det absolut nödvändigt. Hade Sverige haft SD's politik hade vi haft en hanterbar invandring, vi hade kunna hjälp flera och vi hade fortfarande haft ett Sverige som fungerat även i framtiden. Nu har vi inget av det. Hoppas du och dina 87% är nöjda med det.  

Men du kommer få se. De som du röstade på har ju redan vidtagit desperata åtgärder, men det kommer inte att räcka. Skadan är redan gjord och de närmsta åren kommer det bli uppenbart för de allt fler vem som stod för verkligheten och vem som for med lögner.   

"Vet du varför inget riksdagsparti vill samarbeta med SD?"

Det är inte det att de inte vill. Det är det att de för länge sedan valde fel väg, brände sina skepp och nu kan de inte hitta tillbaka.  Istället är de tvungna att implementera SD's politik och på något vis förklara för folk varför det som var "fascisitskt" för en månad sedan är att "ta ansvar" nu. Jag tror inte det kommer bli  lättsålt.  

"Skickar med ett inspirerande tal från en kär skådespelare i filmen "The Great Diktator"

Håller med om att talet är inspirerande, men du tycker inte nazi-referenser i en debatt om SD är lite 2004?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-11-28 01:21
#24

Absolut. Multikultur i en stat är destruktiv skit och inget man bör sträva efter. Svensk "essens" har varit överlägsen all det multikulturella elände som du verkar förespråka. Jag väljer fungerande svensk kultur över splittrande multikultur alla dagar i veckan.  

Ja, då förstår jag vilken typ av människa du är.    

Du fortsätter ljuga för dig själv. SD förespråkar stängda gränser nu, och det pga den politik som har förts och som gjort det absolut nödvändigt. Hade Sverige haft SD's politik hade vi haft en hanterbar invandring, vi hade kunna hjälp flera och vi hade fortfarande haft ett Sverige som fungerat även i framtiden. Nu har vi inget av det. Hoppas du och dina 87% är nöjda med det.  

Nej, SD har förespråkat stängda gränser redan vid flyktingskrisens början… Alltså ingen medmänsklighet alls. Sverige fungerar just nu trots den höga belastningen med flyktingar… Fortfarande bra. Och ja, vi (87%) är mycket nöjda över den lilla lilla uppoffring vi gjort. Vi svenskar kommer fortfarande leva vidare med en god välfärd trots det.

Men du kommer få se. De som du röstade på har ju redan vidtagit desperata åtgärder, men det kommer inte att räcka. Skadan är redan gjord och de närmsta åren kommer det bli uppenbart för de allt fler vem som stod för verkligheten och vem som for med lögner.   

Det du kallar "desperata åtgärder"… Kallar jag medmänskligt beteende, och det finns ingen "skada som är gjord"… Det finns bara en åtgärd som vi utan minsta tvivel kommer att lösa. Men är man pessimist så går det att hitta på vad som helst som kommer att gå åt skogen, det är bara fantasin  som sätter begränsningarna.

Det är inte det att de inte vill. Det är det att de för länge sedan valde fel väg, brände sina skepp och nu kan de inte hitta tillbaka.  Istället är de tvungna att implementera SD's politik och på något vis förklara för folk varför det som var "fascisitskt" för en månad sedan är att "ta ansvar" nu. Jag tror inte det kommer bli  lättsålt.  

Jaha, det är för att de valde fel väg… Du tror inte att det är för att de alla uppfattar SD som ett rasistiskt parti med sitt ursprung från nazismen, och med alla dess pellejönsar som har bekräftat tesen gång efter gång?

Håller med om att talet är inspirerande, men du tycker inte nazi-referenser i en debatt om SD är lite 2004?   

Nej, SD-propagandan är i högsta grad 2015. De lever trots allt på människors missnöje(läs okunskap). Folk rycks lätt med likt propagandan som Hitler utnyttjade på 30-talet. Det gick inget bra då och kommer gå lika dåligt nu.

Fillifjonkan60
2015-11-28 09:52
#25

#2 Känner exakt likadant. Röstade också på S förut, men 2014 vart det SD och så kommer det att bli 2018 också.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


72mm
2015-11-28 13:40
#26

"Ja, då förstår jag vilken typ av människa du är."

"De lever trots allt på människors missnöje(läs okunskap)."

"Nej, SD har förespråkat stängda gränser redan vid flyktingskrisens början… Alltså ingen medmänsklighet alls."

Så du delar in människor enligt olika "typer", avfärdar andras åsikter som okunskap och definierar medmänsklighet som antalet invandrare som lyckas sätta foten på Sveriges gräns och säga "asyl"? 

Trevligt. 

"Och ja, vi (87%) är mycket nöjda över den lilla lilla uppoffring vi gjort. Vi svenskar kommer fortfarande leva vidare med en god välfärd trots det."

Av de som stannar kvar så kommer vissa svenskar t.om. leva mycket bra.  

Men i ditt framtida Sverige får man se till att tillhöra de som har, eftersom det kommer vara slut med den lyxvälfärd vi så länge har förknippat med Sverige. 

Ökad segregation, ökat våld, ökade löneklyftor, minskad vilja att betala skatt, minskad nationell sammanhållning, minskad välfärd. Privatiserat välstånd. Än sämre kommunal skola. Allt svårare att göra klassresor. Ökad diskriminering och misstänksamhet mot andra etniciteter. Explosionsartad ökning av religiös radikalisering. Allt fler och större utanförskaps-områden och allt större osäkerhet i storstäderna.  

Tror du kommande generationer kommer tacka "de 87%" som röstade för den utvecklingen, som så sent som 2014 fortfarande inte hade förstått vart Sverige var på väg?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-11-28 14:55
#27

Så du delar in människor enligt olika "typer", avfärdar andras åsikter som okunskap och definierar medmänsklighet som antalet invandrare som lyckas sätta foten på Sveriges gräns och säga "asyl"? 

Rasistiska åsikter är i de flesta fall okunskap ja(eller ren illvilja). Medmänsklighet innebär att hjälpa människor  oavsett ursprung ja. Din sorts "typ" är dem som kläcker ur sig saker som nedanstående, vilket tyder på okunskap:

"Multikultur i en stat är destruktiv skit och inget man bör sträva efter. Svensk "essens" har varit överlägsen all det multikulturella elände som du verkar förespråka."

Men i ditt framtida Sverige får man se till att tillhöra de som har, eftersom det kommer vara slut med den lyxvälfärd vi så länge har förknippat med Sverige. 

Varför skulle allt ta slut för att vi hjälper några stackars flyktingar?

Ökad segregation, ökat våld, ökade löneklyftor…

Just vad jag skrev innan… Pessimistiska gaphalsar som dessutom saknar kunskap, kan det bli värre? Du är som dem som hela tiden förutspår att nu blir det lågkonjuktur och bostadsbubblan spricker… Ni använder tydligen samma kristallkula.

Tror du kommande generationer kommer tacka "de 87%" som röstade för den utvecklingen, som så sent som 2014 fortfarande inte hade förstått vart Sverige var på väg?  

Kommande generationer kommer inte vara 87%, utan förmodligen närmre 100%. De kommer kanske tacka dem som tog avstånd från rasismen och som tog avstånd från SD… -Tack för att ni inte ville normalisera SD, och tack för att ni inte köpte propagandan, som ni har lärt er på historielektionen, att det kan leda till otäcka scenarion.

Annons:
[Hayabusa]
2015-11-28 14:58
#28

Nej.

[Hayabusa]
2015-11-28 15:02
#29

#27

"Just vad jag skrev innan… Pessimistiska gaphalsar som dessutom saknar kunskap, kan det bli värre? Du är som dem som hela tiden förutspår att nu blir det lågkonjuktur och bostadsbubblan spricker… Ni använder tydligen samma kristallkula."

Om framtiden vet vi inget, men personligen tycker jag att det finns fog för att påstå att dagens Malmö & Landskrona är en spegel av framtidens Sverige.

72mm
2015-11-28 16:00
#30

"Medmänsklighet innebär att hjälpa människor  oavsett ursprung ja"

Precis. Och det är omoraliskt att medvetet välja en prioritering som inte hjälper så många som möjligt med de resurser som vi beslutar att använda. Att hjälpa är dock inte detsamma som att bevilja PUT. Sådan politik är irrationell och populistisk.

"Varför skulle allt ta slut för att vi hjälper några stackars flyktingar?"

Är det vad du tror att Sverige gör? 

Inget kommer ta slut, men det Sverige som vi har haft och det vi skulle kunna få är numer långt utom räckhåll. Framtidens Sverige är extremt mycket mer splittrat än vad vi ser idag. Gränsen för vilken nivå av välfärd fattiga kommer ha tillgång till kommer sjunka drastiskt. Rika kommer däremot att fortsatt kunna åtnjuta ett högt välstånd.  Det här är för de flesta inga konstigheter, och många delar min analys av resultatet av förd politik. 

"Just vad jag skrev innan… Pessimistiska gaphalsar som dessutom saknar kunskap, kan det bli värre? Du är som dem som hela tiden förutspår att nu blir det lågkonjuktur och bostadsbubblan spricker… Ni använder tydligen samma kristallkula."

Men snälla vän, trodde du de där uppräkningen var en förutsägelse? Det var effekter som man redan idag kan observera. Ofta som en direkt följd av multikulturalismen. Förutsägelsen består i att trenden kommer att bestå, och förstärkas helt oberoende av vilka åtgärder som regeringen tvingas vidta de kommande åren.  

"Kommande generationer kommer inte vara 87%, utan förmodligen närmre 100%"

Dummheter. SD kommer aldrig få mer än 40% 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-11-28 16:19
#31

Här kan du få en liten glimt av SD och dess pellejönsar sammanfattat i en  dokumentär. Denna fakta som tas upp ligger som grund till varför inget annat riksdagsparti vill samarbeta med SD:

Oskar
2015-11-28 16:22
#32

Tycker mig se att en närmast religiös tendens bland SD-väljarna…menar då när det gäller deras vilja att byta parti. För många religiösa är det svårt att bryta med religionen därför att den präglar ens liv så mycket…och att då bryta med religionen innebär ju också att man erkänner för sig själv och omgivningen att man tidigare levt enligt felaktiga principer.

Lite liknande tror jag det är med SD. De som röstar på SD är nog generellt mycket kritiska till övriga partiet och kanske även på hur samhället styrs i stort. Det är nog lite vi i SD mot resten av Sverige. Att då helt plötsligt bryta med SD och gå över till något av de andra partierna tror jag många inom SD skulle anse som ett stort svek, som att gå över till fiendesidan.

Oskar

72mm
2015-11-28 16:48
#33

#32 "Tycker mig se att en närmast religiös tendens bland SD-väljarna…menar då när det gäller deras vilja att byta parti."

Du får ju tänka på att den stora majoriteten i SD är relativt nytillkomna, dvs det är precis bytt parti som de har gjort. Att byta till SD är ingen liten sak, speciellt inte om man ska vara öppen med det.  

"För många religiösa är det svårt att bryta med religionen därför att den präglar ens liv så mycket…och att då bryta med religionen innebär ju också att man erkänner för sig själv och omgivningen att man tidigare levt enligt felaktiga principer."

Det här tror jag kan vara anledningen till varför SD inte har högre opinionssiffror än vad de faktiskt har. Jag ser snarare den vänstervridna postmarxistiska multikulturella åsiktskorridoren som den verkliga religionen i Sverige idag. 

"Lite liknande tror jag det är med SD. De som röstar på SD är nog generellt mycket kritiska till övriga partiet och kanske även på hur samhället styrs i stort. Det är nog lite vi i SD mot resten av Sverige. Att då helt plötsligt bryta med SD och gå över till något av de andra partierna tror jag många inom SD skulle anse som ett stort svek, som att gå över till fiendesidan."

Däremot har du ju rätt i det här. SD's väljare är väldigt orörliga och kritiska till övriga partier.  Så om du menar religiösa i mening att de är djupt övertygade så får man nog ge dig rätt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-28 22:39
#34

# 2 som en icke anhägare av SD är jag intresserad av ditt inlägg… dvs din resa från ditt ursprungsparti till SD. För, för mig är det en "stor" resa. Du får jättegärna utveckla hur ser dem att de svikit arbetarklassen.

Annons:
Oskar
2015-11-29 13:29
#35

Apropå SD…jag har alltid undrat hur SD-väljarna kan bortse från partiets förflutna. Menar då de som röstar på SD och som inte är rasister…vilket jag ju hoppas är majoriteten.

Är det så att många av deras väljare inte känner till partiets historia? Eller är det så att man känner till partiets historia men tycker det är okej/trovärdigt att ett parti kan byta inriktning på så pass kort tid?

SD bildades ju genom en sammanslagning av diverse småpartier , eller sammanslagning är kanske fel ord…var snarare ett antal personer från andra partier som bildade ett nytt parti. Och det är inga trevliga partier de kom från…Sverigepartiet…Bevara Sverige Svenskt…mfl…och ofta har dessa partier i sin tur bildats genom sammanslagningar eller omdöpningar av andra småpartier med högst tveksamma ideologier…

Oskar

72mm
2015-11-29 14:33
#36

#35 Kan bara tala för mig själv. Vad spelar det förflutna för roll? Jag ser enbart till vad för parti SD är idag, hur de agerar och vad för politik de vill föra. 

SD idag är till 99% Jimmie och till 1% sin historia. Dessutom har jag inte ens läst på om vad Sverigepartiet eller BSS var för organisationer eftersom jag inte bryr mig. Det är fullständigt irrelevant idag. Allt jag vet är vad media skriver om dem. Men skulle jag lita på media skulle jag själv behöva kalla mig både rasist, främlingsfientlig och fascist, så jag tar ärligt talat inte det på allvar alls.    

SD väljare har i större grad än övriga insett vad som händer i Sverige och vill göra något åt det. Jag har fullt förtroende för partiledningen att de håller eventuella extremistiska strömningar stångna. 

Tvärt om. Faktum är att den mest oroande kritiken mot toppen är att de håller i tyglarna för hårt, att de utövar toppstyre och gör avkall på interndemokratin i sin iver att hålla partiet helt fläckfritt. Att sänka ett helt ungdomsförbund är t.ex. ganska extremt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-11-29 15:39
#37

Samma Jimmie Åkesson som totalt missade att han gick med i ett nazistiskt parti… Det var bara han som inte visste om det. 😴

Oskar
2015-11-29 16:48
#38

#36 Ok, ja tänk så olika man kan se på saken. För mig är det helt otänkbart att rösta på ett parti som för bara 20-30 år sedan hade starka kopplingar till rent rasistiska partier. Det har ju inte ens gått en generation! Så vitt jag vet finns det fortfarande kvar politiker i SD som var med för 20-30 år sedan.

Och om många resonerar som du, att ett partis nutidshistoria inte har någon betydelse, så tycker i alla fall jag att det är mycket skrämmande!

Oskar

kamera0710
2015-11-30 06:48
#39

#35 Kan hålla med om att SD ibland ser den heliga "svenskheten" som en religion. Fundamentalisterna i KD och SD påminner på många sätt om varandra.

Oskar
2015-11-30 17:25
#40

#39 Ja och därför fasade jag lite extra när SD räckte ut handen till bland annat KD. För mig är SD och KD de partier jag har mest svårt för.

[Hayabusa]
2015-12-01 10:00
#41

Ser inte ut som att SD´s dagar är räknade. Inte än, åtminstone:

http://www.hd.se/nyheter/2015/12/01/sd-kraftigt-framat-i-scbs-valjarbarometer/

Annons:
Emo
2015-12-01 10:23
#42

#41 Det ska bli intressant att se hur de andra partierna (och vissa här) ska försöka förklara (bort) detta. Skrattar

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

72mm
2015-12-01 10:41
#43

#41 Ja, SCBs siffror bådar gott. Någon som har läst om de har ändrat viktningen eller metoden?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2015-12-01 10:50
#44

#43 Hörde lite på radion om hur mätningen görs. Anses tydligen som mest korrekt, men det låter jag vara osagt.

72mm
2015-12-01 11:19
#45

Fast vilken metod som teoretiskt är mest korrekt är väl helt irrelevant om empirisk data visar på annat? Vid val kan man jämföra med faktiskt utfall. 

Jag menar, om ett visst institut konsekvent skulle ge bättre siffror än alla andra genom att spå i spillning från enögda ekorrar skulle de inte visa på något annat än att övriga instituts metoder inte är bättre än rena gissningar. Visar ekorrarna historiskt bättre siffror kan man lika gärna lita till deras metod. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2015-12-01 11:49
#46

#45 Ärligt talat lyssnade jag bara med "ett öra". Vilket institut som är mest trovärdigt är en bra fråga - nog många faktorer som spelar in.

72mm
2015-12-01 12:12
#47

#46 Alla institut viktar sina siffror för att kompensera mot kända felkällor. Hur nära de kommer beror till stor del i hur de gör den här viktningen. Som jag förstått det så är den olika för olika partier vilket innebär att olika institut kan vara olika bra på att förutspå olika partiers valresultat. 

Olika OUs prognoser jämfört med faktiskt valresultat

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Farwuq
2015-12-01 12:37
#48

Med den röd/rosa röran vi har nu så tror jag att SD kan vädra morgonluft.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Bermudas]
2015-12-01 12:43
#49

#47 oj vad blåa nyanserna var under SD. mysko. :-) Och vad röda rutorna var under mp…mysko igen:-)

penke
2015-12-01 21:11
#50

intressant bild i #47

det är också intressant med scb, som sägs o verkar vara en rekordelig källa
 Jag har inte lyssnat på alla partisekreterare o likn. som leende  harklar bort siffror,och de med svetten rinnande: det är VAL som gäller..!!

det går ju också läsa in, en del, hur det rapporteras
om sd ökat 7%(enheter) eller drygt 50%
och om S&M tappat ca 3 % eller var tionde väljare !!

Oavsett, kommer alla partier se detta som en framgång för sig 😃
(vi har nått ut och är på rätt väg)

   penke

Farwuq
2015-12-02 14:58
#51

👍

Det måste städas i kanslihuset.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kalli
2015-12-02 16:17
#52

#23: "Absolut. Multikultur i en stat är destruktiv skit och inget man bör sträva efter. Svensk "essens" har varit överlägsen all det multikulturella elände som du verkar förespråka. Jag väljer fungerande svensk kultur över splittrande multikultur alla dagar i veckan."   

Vad är då den svenska "essensen" och vad innebär den svenska kulturen i praktiken? Vad är det som ingår och hur gör vi med de som inte passar in? Är uppriktigt nyfiken för mig är det nämligen bara tomma ord.

72mm
2015-12-02 16:52
#53

#52 Ja du… är du född i landet? Är du svensk? Isf borde du väl själv kunna svara på vad svensk kultur är? Det är alla de tusentals små egenheterna, oskrivna lagar, moral, värderingar och historia som delas av de som kallar sig svenskar. 

Har du inte en känsla för detta fast du kallar dig svensk så vill jag veta vad uttrycket nation och svensk betyder för dig. Kan du inte definiera detta så borde "svensk" vara helt menlöst för dig.

Är du inte svensk så finns det folk som kan beskriva det här för dig mycket bättre än jag någonsin kan. 

Ber att få citera Golonka på Flashback som för ett par år sedan fick ett bryt och hävde ur sig följande

"Svensk kultur är Strindberg, Heidenstam, Fröding, Böök. Det är Carl Larsson och Dardel. Det är Stenhammar och Wilhelm Petterson-Berger. Det är skogen om våren, regnet mot markisen om midsommar. Det är lukten av saltvatten på solbränd hud ute i havsbandet på västkusten. Det är ett pass på älgjakten, limpsmörgås med stekt ägg och kaffe i termosen. Det är Bellman och Taube och alla kring bordet sjunger med. Det är sill och potatis, kräftor och falukorv. Det är ett hederligt handslag, ett hållet ord. Det är att ta saker i tur och ordning, att göra rätt för sig. Det är att knulla en gudomligt vacker kvinna på en filt i ljungen och med fåglarnas sång som ackompanjemang. Det är att hjälpa sina grannar och hålla ihop i arbetslaget. Att komma i tid, att göra sitt. Det är att höja ett spetsigt glas, se sin kamrat djupt i ögonen, säga "skål", knycka bak huvudet med en snärt och skicka ner en iskall tapp av OP eller Skåne i halsen. Det är vinterbad och bastu. Det är den där hinnan av svagt grönt på träden just i lövsprickningen. Det är en sväng med ekan på sjön, sätta nät eller pilka torsk. Frösöblomster, Änglamark, Kostervals och Östermalm. Det är Högvakten och Slottet och "Stolta Stad!". Det är en sväng på snöskotern utanför Pajala och en plankstek på Mommas i Kiruna. 

Det är Pär Lagerqvist, Sven Stolpe, Elsa Beskow, Herbert Tingsten, Rune Moberg, Carl-Johan Vallgren och Selma Lagerlöf. Det är bandy på uterink och fotbollsmatch på Stadion. Det är Wasaskeppet, Riddarholmen och Gamla Stan där stormaktstidens grundstenar fortfarande syns. Det är en järnåldersgrav i Skåne och dalkarlarnas kyrkorodd. Det är Botaniska Trädgården och Feskekörka och käka gott i Göteborg. Valborgsmässoafton med bål och sång… Jag har säkert glömt tusentals fragment i den väv jag känner som svensk kultur och jag lever och andas den varje dag."

Tycker jag förmedlar känslan av svensk kultur på ett ganska träffande sätt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Kalli
2015-12-02 17:54
#54

#53: Jag är svensk, men för mig är det en nationalitet snarare än en beskrivning av min och andras personlighet.  Jag ser inte alla svenskar som stöpta i samma form och jag har haft mer eller mindre gemensamt med andra människor helt oberoende på deras ursprung.

Att dessa tusentals små egenheterna, oskrivna lagar, moral och värderingar skulle delas av alla du kallar svenska känner jag inte heller igen, tvärtom har jag upplevt att det varierar väldigt bland annat beroende på var i landet jag varit bosatt.  Antar att jag ser det som kön, att det finns större individuella skillnader än det finns fasta skillnader.

Av den beskrivning du så fint lånat är det enbart en mindre del som har någon som helst personlig betydelse för mig och en del av sakerna tycker jag rent ut sagt illa om. Men det som ändå framgår tydligast är väl att ingen hittills har haft något bra svar på vad som finns i denna svenska essens man säger sig värna om. Du gjorde dock inte ens ett försök.

72mm
2015-12-02 18:06
#55

#54 "Jag är svensk, men för mig är det en nationalitet"

Du har svenskt medborgarskap menar du? 

"Men det som ändå framgår tydligast är väl att ingen hittills har haft något bra svar på vad som finns i denna svenska essens man säger sig värna om. Du gjorde dock inte ens ett försök."

Finns ingen anledning för mig att försöka definiera något för dig som är självklarheter. Lika lite som jag debatterar likhetsfeminister eller islamister. Förstår du inte det här är det din förlust, jag kan bara beklaga. 

Om du vill fortsätta att förneka en kultur och ett folks rätt till sin särart så får du väl göra det. Då  förordar du i princip folkmord. Det får stå för dig. Men du kan ju fundera lite på om du skulle vara fri att göra samma sak med någon annat folk eller kultur, någon annanstans i världen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Kalli
2015-12-02 18:35
#56

#55: Jag har svensk medborgarskap. Om jag passar in på din definition av svensk låtar jag var osagt eftersom du ännu inte har kunnat förklara vad det innebär.

Resten av ditt inlägg är också bara ett uselt försök till härskarteknik. Du kan inte förklara det som enligt dig är självklart men istället för att stå för det försöker du lägga över ansvaret på mig. När det gäller din kultur, min kultur, det som vi som individer tycker är viktigt så förordar jag att frihet under ansvar. Vill du äta limpmackor, dricka kaffe, skjuta älg och bada i havet så står det dig fritt fram att göra så men jag är varken mer eller mindre svensk för att jag inte gör dig sällskap.

[Bermudas]
2015-12-02 18:43
#57

Samer, tibetaner, kurder, inuiter, armenier, zulu, judar, romer, etc finns dom…egentligen? Har de någon "essens"? Måste dom hålla på att trilskas om att dom finns som grupp, som kultur, som särart, varför kan dom inte bara sluta vara så förbaskat etnocentrisksa? Dom kanske är rasister? Tibetanerna borde sluta gnälla om att kineserna tränger ut dem. Dom borde lära sig att bli mer multikulturella.

72mm
2015-12-02 19:15
#58

#56 Jag är inte skyldig att försöka definiera någon svenskhet som du ska tryckas in i mot din vilja. Känner du ingenting inför svensk kultur och svenskhet är det ditt problem, inte mitt. Det står dig helt fritt att ställa dig utanför. 

Det blir dock mitt problem när du börjar förorda politik som splittrar Sverige. När du försvarar ideologier som syftar till att förneka mig min egna kultur och rötter. Då ser jag det som ett problem. Då börjar jag och var femte svensk med mig oroa sig lite över exakt vilket typ av framtidsvision som sådana som du har för Sverige. Det resulterar i SD-röster. 

Du måste förstå att Sverige är byggt på det jag vill bevara. Allt som du tar som fullständigt självklart, all välfärd och största delen av välståndet är baserat på just det här som du inte verkar förstå dig på. När du förstör det så kommer även välfärden, jämställdheten, solidariteten, skatteintäkterna, självständigheten, ordningen och framtidsutsikterna för dina barnbarn att försvinna med det. 

Är det vad du vill så är den inslagna vägen med splittringspolitik, multikulturalism, folkutbyte, segregation och förnekelse av svensk kultur helt rätt och kommer fortsatt att vara effektivt i att uppnå detta. 

Om du å andra sidan lever i villfarelsen att du på något sätt ska kunna både äta kakan och ha den kvar får du nog tänka om.    

#57 Exakt. prick på.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Kalli
2015-12-03 21:39
#59

#58: Självklart har du ingen skyldighet, men eftersom det ofta används som argument utan att jag någonsin träffat på någon som kan förklara vad det egentligen innebär så frågade jag. Men jag får väl erkänna att jag inte är särskilt förvånad över att du inte heller har något svar. Det verkar vara en lyckad SD taktik, fina ord utan något faktiskt innehåll.

Och om du har problem med att jag inte definierar mig själv utifrån min nationalitet så är det ditt problem, inte mitt. Jag förnekar inte dig varken din kultur eller dina rötter, det är nog din paranoida sida som talar för det finns ingen som hindrar dig. Själv har jag också rötter men väljer att utöver det växa och utvecklas, jag har ingen önskan att gå bakom i tiden så som den tiondel av de röstberättigade som valde att rösta främlingsfientligt.

Med det lämnar jag tråden för att kalla det du håller på med för en diskussion vore högst felaktigt. Du tillskriver du mig åsikter jag inte står för och uttrycker dig nedlåtande enbart för att vinna billiga poäng. Jag orkar inte argumentera mot halmdockor.

Neutralis
2015-12-05 09:24
#60

#31

[Carpinus]
2015-12-05 09:34
#61

"_Hos LO-medlemmar har stödet för SD på ett år ökat från 9,9 till 24 procent. För TCO har det gått från 4,7 till 10 och för Saco 2,6 till 2,0.
För LO innebär utvecklingen en betydande utmaning.
Hos manliga LO-medlemmar ligger stödet för SD på 31 procent och för S på 38. Hos privatanställda LO-medlemmar är SD och S nästan lika stora, 28 respektive 29 procent. Våren före förra valet låg stödet för S på 44 procent i denna grupp.

LO:s strategi mot SD ligger i ruiner och borde leda till en mer omfattande omprövning. Det var inte bra att i strid med många medlemmars uppfattning understödja S-MP-regeringens förnekelse av att nivån på migrationen var ohållbar. Och det var kontraproduktivt att delta i brunstämplingen av röster som varnade för att systemen höll på att kollapsa."---_

Dagens Industri 151203

 _"Sverigedemokraterna fortsätter att gå starkt fram bland LO-medlemmar, enligt SCB:s partisympatimätning.Det här är inte bra förstås, det följer den trend vi har sett, säger LO:s vice ordförande Tobias Baudin."---

"SD gynnas av debatten kring tiggeri, flyktingkrisen och terrorhoten, enligt Baudin."---

"Han påpekar dock att SD även går framåt i andra samhällsklasser."---_

Eskilstunakuriren 151203

Farwuq
2015-12-05 13:20
#62

Allt är nu klart som korvspad, SD vädrar morgonluft. Regeringen måste göra något kraftfullt för att vända trenden.

Vad ser vi? Stänga Öresundsbron? Skåne jäser för ett sådan kolonialt övergrepp och ropen skallar SD, SD!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-07 20:55
#63

_"I november lade regeringen om politiken för att kraftigt minska antalet asylsökande till Sverige.
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson säger nu att det inte finns någon väg tillbaka till den gamla generösa flyktingpolitiken.
– Personligen tror jag inte det, säger han."---

"Det höga stödet för SD bland arbetare har länge varit ett problem som gäckat LO:s ledning, som har ett nära samarbete med S. När LO i dag höll en presskonferens inför sin kongress gav ordförande Karl-Petter Thorwaldsson sin syn på utvecklingen. Han säger att siffrorna är svåranalyserade men pekar samtidigt ut en huvudförklaring - att den S-ledda regeringen sett till att det kommer färre asylsökande till Sverige.

– Jag tror inte att man ska hitta på utan i stället säga som man tror det är. En av sanningarna är säkert att många av de som i höstas angav att de stödde SD egentligen sympatiserar med S. De gjorde det som en protest mot att vi tog emot så väldigt många flyktingar under förra året. Det är kanske inte politiskt korrekt att säga, men det tror jag, säger han."---_

Aftonbladet

Lite märkligt att när LO-medlemmar sa att de stöttade SD för att det tagits in för många flyktingar i landet, då drev LO kampanjer mot dem och de var inte välkomna i förbundet.

Nu När S och LO kommit till samma ståndpunkt då välkomnas avfällingarna tillbaka. Nu får de gärna tycka att Sverige tar emot för många flyktingar, bara de sympatiserar med Socialdemokraterna. Dubbelmoral, någon? 

Farwuq
2016-06-08 11:34
#64

🥵

Dubbelmoral har varit honnörsordet för den svenska vänstern i alla tider.
Många har t.ex. hyllat Pol Pot, och sitter fortfarande i "orubbat bo".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
2016-06-08 11:49
#65

#64 Pol Pot hade även Reaganadministrationens stöd, när det passade deras intressen. Detta verkar inte de som snackar om USA-hat vilja kännas vid.

Terra Australis
2016-06-08 12:27
#66

#65 Så…

Vänstern försvarar sig med att peka på USA.
Tänk det har de hållit på med ett tag nu.
😃
Faktum är att i modern svensk politik är det nog sådana som Palme, Schyman och Sahlin som ihärdigast hyllat de mörka krafterna. Och inte har någon gjort avbön ännu.
Palme är som allom bekant död, men de övriga borde nog städa ut sin sk*t.
😟

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[Nomen Nescio]
2016-11-16 13:54
#67

#0 Vet inte om det här är facit så här ett år senare, men som det verkar så är det alternativ två av de som nämns i TS som blivit dithän utvecklingen gått. 

"Sverigedemokraterna ökar – för tredje månaden i rad. Och de växer på Moderaternas och Kristdemokraternas bekostnad, visar en ny mätning från Aftonbladet/Inizio. – De tappar mest till SD, trots att båda partierna har försökt att markera i frågor som rör migration och lag och ordning, säger Karin Nelsson, opinionschef på Inizio."---

"Om det vore val i dag skulle 21,5 procent av väljarna rösta på Jimmie Åkessons parti, en ökning med 1,5 procentenheter sedan oktober. Siffran ligger högt över valresultatet på 12,9 procent."---

Aftonbladet

Terra Australis
2017-05-22 12:18
#68

Jag hoppas att SD städar ut pk-folket till nästa val.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[Torahzen]
2017-05-22 16:20
#69

Jag hoppas att nästa val städar ut SD och pk-folk och vi får en regering som tänker på folkets bästa och agerar därefter.

Annons:
kamera0710
2017-05-22 16:31
#70

#69 Vad är i dina ögon folkets bästa?

[Torahzen]
2017-05-22 16:53
#71

Det finns massor med saker, bättre sjukvård tex.

[Carpinus]1
2017-11-20 18:47
[Carpinus]1
2017-11-24 09:40
#74

Lo verkar ha insett att deras rasismtugg om SD inte haft någon effekt bland medlemmarna, så nu byter man taktik.

http://www.gp.se/ledare/lo-byter-sd-taktik-1.4860119

[strutter]
2017-12-07 15:16
#75

Jag mår mer och mer psykiskt illa av allt daltande med de utlandsfödda och med alla skäggbarn. För deras skull går det bra att ändra på både regler och lagar. Vi svenskar får vackert anpassa oss! Det är inte klokt!
Det finns hur många exempel som helst på vansinnet som pågår (men jag orkar inte nämna ett enda, jag mår alldeles för dåligt för det), och jag blir livrädd när jag inser hur lite många begriper. Vårt enda hopp är SD. Om det inte går vägen vid valet, så att sunt förnuft åter får råda, vill jag nog inte vara med längre.
Det här blir mitt enda inlägg i saken. Jag kommer alltså inte att bemöta eventuella kommentarer.

kamera0710
2017-12-08 06:27
#76

#75 Om det inte går vägen vid valet kanske du får flytta till ett land som inte tar emot invandrare?😎

Annons:
Maria
2017-12-08 06:30
#77

#75 Jag mår psykiskt illa av att det finns folk som kallar andra för "skäggbarn" och inte ens vill bemöda sig att bemöta sina obehagliga uttryck.😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2017-12-08 10:39
#78

#77 Bedrövligt att inlägget fått 8 gillanden.

Pinsamt för M att det verkar vara svängdörrar mellan M o SD.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[strutter]
2017-12-08 13:09
#79

#78

Hmmm… jag undrar just varför? Och tänk, det är många fler än åtta nu… Varför????

_"Det här blir mitt enda inlägg i saken. Jag kommer alltså inte att bemöta eventuella kommentarer."
_Så skrev jag. Men ditt inlägg var alltför frestande för att ignorera!Det var så roligt.
Ha en jättetrevlig helg! Alla!

[Hayabusa]
2017-12-08 13:25
#80

#79 Beroende på att det finns en opinion?

Ha en go´helg 👍

[Göstage]
2018-06-11 10:21
Terra Australis
2018-07-21 17:05
#82

När jag tittade så hade #75 40 gillande, och de som ogillade #75 de har bara ett fåtal.
Vad säger det oss?

🤔

#75 uttrycker sig med mycket milda ordalag och säger det många vill ha sagt.
👍

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Farwuq
2018-07-22 09:39
#83

#82  #75 har 42 gillande nu.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
2018-07-22 09:43
#84

Usch jag börjar tappa hoppet om mänskligheten😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2018-07-22 22:02
#85

#84

Kan inte hitta det nu, men för några år sen så gjordes en undersökning gällande människor som mår dåligt och saknade framtidsutsikter. 63% av de hade tappat hoppet. Kan tänka mig den siffran är högre idag. 

En parentes bara.

[Göstage]
2018-08-01 22:49
#86

Så kom då Sverigedemokraternas svar på LO:s film från 2015, och då reser sig kulturelit, röda partigängare och husses statsvetare och skriker "det är ingen dokumentär, det är propaganda!"

Och ändå säger  Sverigedemokraternas kommunikationschef, Joakim Wallerstein i en intervju med Resumé att  "man kan se det mer som ett stort dokument, en bok, som folk får titta på och förhålla sig till. Bilda en egen uppfattning, helt enkelt. Det är en parad av citat, årtal och beslut som har fattats under historien och vi visar på vad som har hänt och vilka personer som har stått bakom besluten".

Med andra ord ger man, till skillnad från LO, tittaren förtroendet att själv bilda sig en uppfattning om filmens innehåll, och det står förstås alla fritt att forska vidare. Men alla kanske inte törs - det kan vara lugnare att be en sosse se filmen och dementera åt en…

https://www.youtube.com/watch?v=W56ZKUVECWs

[Hayabusa]
2018-08-02 09:08
#87

#86 Instämmer. Titta på filmen och gör en egen bedömning. Kolla fakta - stämmer de eller gör det de inte? Är det viktigt för mig hur ett parti agerade bakåt i tiden eller har jag helt enkelt "vänt blad"? 

Personligen tycker jag att det var en intressant film.

Upp till toppen
Annons: