Annons:
Etikettnyheter
Läst 1553 ggr
[Carpinus]
2015-11-09 19:55

"Fick böta 800 kronor för kastad ölburk"

"Öldrickaren kastade den tomma burken mot papperskorgen - men missade. Nu döms en boråsare i 30-årsåldern till 800 kronor i böter för att ha skräpat ned.

Det var på juldagen i fjol som mannen uppmanades av polis i centrala Borås att tömma ur sin öl och lägga burken i en papperskorg. "---

"-Brottet begås i samma stund som någon avsiktligt slänger skräp på marken, men det är ovanligt att någon döms för det i domstol, säger kammaråklagare Niina Andersson, till tidningen (BT)."---

TT

På tiden, tycker åtminstone jag…

Annons:
Sommarek
2015-11-10 09:59
#1

Hur är det "avsiktligt" om man tänker slänga skräpet men missar? Det har minsann gått vogoner i den svenska polisen…  🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]
2015-11-10 10:11
#2

Nu var ju missen (?) den åtalades version, och det är förstås upp till var och en vilken utsago man föredrar att tro på.

Sommarek
2015-11-10 10:19
#3

Nej, det står inte någonstans att han missade med flit. Att han sägs ha skvätt öl på polisen hör liksom inte till den delen av problemet, om man ska vara krass.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]
2015-11-10 10:23
#4

Det står att "brottet begås i samma stund som någon avsiktligt slänger skräp på marken". "Avsiktligt" och "med flit" är i mina öron samma sak. Det var den åtalade som sa att ha missade korgen, uppenbarligen har rätten inte fäst tilltro till det.

Sommarek
2015-11-10 10:29
#5

Som tur är betyder inte det rätten tycker att det är sant, även om det borde vara så i en perfekt värld. Uttalandet om avsikt kommer dessutom från en person som inte var på plats vid tillfället.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]
2015-11-10 10:35
#6

Rätten dömde till 800 kronor i böter, och det tycker jag som sagt är bra, medan du inte tycker det. Och där står vi.

Annons:
Sommarek
2015-11-10 10:38
#7

Jupp. Jag tycker att rätten borde ha riktiga problem att syssla med, som att döma puckot som följer efter, mordhotar och terroriserar en vän och hennes tio år gamla dotter; du tycker att fokus borde vara på folk som lägger burkar på marken. That's life.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]
2015-11-10 10:45
#8

Var har jag sagt det du påstår? Jag har bara uppmärksammat att rätten har dömt efter de lagar som är stiftade, och att det i detta fall var så ovanligt att det uppmärksammades i media.

Jag har inte på något sätt påstått att det skall läggas fokus på folk som "lägger burkar på marken", och att någon förföljer din vän har jag av naturliga skäl aldrig hört talas om. Någon måtta på pådyvlandet av påhittade åsikter får det väl ändå vara…

Sommarek
2015-11-10 11:12
#9

Jag tror det kallas kausalitet. Att det förekommer grövre brott kan ju knappast vara en överraskning för någon.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Angelic]
2015-11-12 05:54
#10

Kan ju vara så att den åtalade missade papperskorgen och sen struntade i att plocka upp den. I vilket fall är det inte trevligt med all skit som ligger slängt överallt.

Upp till toppen
Annons: