Annons:
Etikettnyheter
Läst 2374 ggr
tlover
2015-10-25 15:36

Invandrare betalar mer än vad de får tillbaka

En studie gjord av OECD gjord på ekonomin av invandring i flera I-länder visar att invandrare betalar mer pengar till staten i tex skatter än vad de får ut i tex bidrag.

Hur mycket det är varierar, svenska staten är inte den som får mest men inte heller den stat som får minst (hej landet lagom).

l'm back

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-25 17:06
#1

Det låter ju jättebra 👍

Frågan är vad som inte lyckats så bra i Landskrona?http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/10/25/jakt-pa-nya-invanare-gar-langsamt/

[Bermudas]
2015-10-25 19:46
#2

Om man läser artikeln länkad i#1 och slår samman det med att staten behöver låna77 MILJARDER för "flyktingkrisen" så kan hända optimismen svalnar en aning. http://www.di.se/artiklar/2015/10/22/finansministern-behover-dra-in-ytterligare-77-miljarder/?allakommentarer=

[Hayabusa]
2015-10-25 19:47
#3

#2 Det är ju kanonbra 👍

[Bermudas]
2015-10-25 19:49
#4

Javisst är det kanon. Man ska vara optimist! Ur artikeln: Den kraftiga ökningen av antalet asylsökande gör att regeringen behöver vaska fram hela 77 miljarder kronor. "Det är en unik situation", säger Migrationsverkets Anders Danielsson. Den unikt stora flyktingströmmen till Sverige försätter regeringen och finansminister Magdalena Andersson i en mycket svår sits. Kostnadsökningen för migrationen skjuter nu i höjden på ett sätt som saknar motstycke och vida överstiger alla tidigare prognoser. Och det är pengar som finansminister Magdalena Andersson kommer behöva plocka fram.

[Hayabusa]
2015-10-25 19:54
#5

#4 Ja, men absolut. Om man lånar pengar kan man använda dem för att betala människor som i sin tur konsumerar dem. På så sätt skapar man jobb, tillväxt och välfärd 👍

Hmm…det känns som att det var någon liten detalj som jag glömde, men jag tror att det är så det går till.

[Bermudas]
2015-10-25 19:57
#6

Skit i den detaljen tuta och kör!

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-25 19:59
#7

#6 Äh, det har du rätt i - Nu vänder det!

[Bermudas]
2015-10-25 20:05
#8

#7 Hahaha kan bara skratta numera…det är så totalt galet. Blind leder blind mot stupet i en vansinnes-kavalkad

[Bermudas]
2015-10-25 20:16
#9

Ur DN #0 "Även i Sverige bidrar invandrarna mer till stat och kommun än de får tillbaka. Enligt OECD blir det ett plus för samhället på någon tusenlapp per år." OCH ändå säger man att man måste LÅNA 77 miljarder! Och ändå går kommuner på knäna….dom borde blomstra Malmö borde vara rik som ett troll! Har inte Malmö läst DN?

[Bermudas]
2015-10-25 20:36
#10

Så hör skrev man förra året om malmö….49 MILJONER back! Skenande utgifter var hemlöshet och försörjningsstöd . (De utgifterna kan ju knappast minska med 2000 migranter in i sverige per dag) "Samtidigt som nästa års budget tar form visar prognosen för 2014 att Malmö stad går med 49 miljoner back i år. Årets minusresultat ska politikerna debattera på fullmäktigesammanträdet torsdag denna vecka. – Det är bekymmersamt, säger folkpartisten Ewa Bertz. Hon är kritisk till hur majoriteten hanterat de skenande kostnaderna för hemlöshet och försörjningsstöd. – Man skulle tydligare ha gjort insatser för hemlöshet och försörjningsstöd säger Ewa Bertz." http://www.sydsvenskan.se/malmo/238-miljoner-fattas-i-malmos-ekonomi-2015/

tlover
2015-10-25 21:03
#11

#2 Fast om det stämmer så kommer ju staten få in mer än de 77 miljarder de lägger ut. En investering kan man se det som

l'm back

[Bermudas]
2015-10-25 21:06
#12

Man kan alltid hoppas.

[Hayabusa]
2015-10-26 07:32
#13

"Det leder till ett splittrat samhälle". Om svårigheten att etablera sig i ett land som Sverige:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=6283833

Annons:
vallhund
2015-10-26 22:58
Klass
2015-10-26 23:12
#15

#14

En mycket bra fråga.

Fast jag kan inte låta bli att undra vad som egentligen menas med "PK-eliten" i den artikeln.

vallhund
2015-10-26 23:58
#16

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Hayabusa]
2015-10-27 08:46
#17

Om man använder termen "investering" om invandring så bör man, logiskt sett, även kunna prata om "avkastning".

tlover
2015-10-27 17:56
#18

#17 Själv behöver jag inte sätta nummer på folk, alla är lika mycket värda (även om såklart min närmaste familj är mer emotionellt värd för mig så svar som att "men om ditt barn och ett annat barn höll på att dö och du bara kunde rädda en" undanbedes). Det var mest för de som måste sätta nummer och prislappar på folk hela tiden.

l'm back

[Hayabusa]
2015-10-27 20:21
#19

#18 Varför tror du att jag skulle svara: "men om ditt barn och ett annat barn höll på att dö och du bara kunde rädda en" ? Det känns som att du har en förutbestämd bild av mig? Rent av förutfattad? Tråkigt i så fall.

Det kan jag säga, att den typen av resonemang (som ovan) ogillar jag. Tycker att det är usel argumentation. Jag gillar fakta och objektiv syn på saker & ting. Fakta kan upplevas som kall & okänslig, speciellt när den inte visar det som önskas av betraktaren. Men - fakta är fakta. 

Vad det gäller användandet av ordet "investering" om flyktingar så är det inget jag förordar. Det är snarare andra som tar till uttrycket som en typ av slagträ vid argumentationer.

Åsikter om invandring är känsligt - det har det varit så länge jag kan minnas,

tlover
2015-10-27 21:47
#20

#19 Det var inte just dig jag menade utan alla, bara för att det var ett svar till dig betyder ju inte det att andra inte kan svara på det eller hur.

Vad du tycker om vad jag skriver bryr jag mig inte om. Jag säger vad jag tycker (alla är lika värda) jag ville bara förklara ordvalet.

l'm back

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-27 22:55
#21

#20 Ursäkta, men jag tycker att det var en tämligen lam förklaring. Men strunt i det. 

Visst är alla lika värda, men jag inbillar mig att ämnet som du tar upp (#0) var ett annat? 

Man kan vända & vrida på allt och alla, men - pengar & kostnader betyder en hel del i vårt samhälle. Visst skulle det vara trevligt om inte precis allt hade en prislapp, det hade jag också tyckt. Men som det är, för närvarande åtminstone, är det den typ av samhälle som vi skapat och som vi lever i. Självklart kan även den som inte förmår att bidra med en enda krona vara en värdefull & sympatisk människa. Inte tu tal om annat. Men - i slutänden är det "någon" som måste ta notan och då räcker tyvärr inte trevlighet särskilt långt. Livets hårda fakta.

tlover
2015-10-28 07:26
#22

#21 Citerar mig själv i #18 "Det var mest för de som måste sätta nummer och prislappar på folk hela tiden."

Jag själv anser att alla är lika mycket värda men det är inte alla som gör det. Men många klagar på att invandrare drar pengar men (antagligen dom som inte anser att alla är lika mycket värda eftersom dom måste sätta prislappar på allt), nu har man däremot kommit fram till med hjälp utan forskning att invandrare ger mer i skattepengar än vad dom drar och därför startade jag tråden.

"Man kan vända & vrida på allt och alla, men - pengar & kostnader betyder en hel del i vårt samhälle."

Borde inte då alla vara glada med tanke på att vi i längden kommer att få pengar till staten även om det kanske kostar lite nu.

l'm back

[Hayabusa]
2015-10-28 07:57
#23

#22"…nu har man däremot kommit fram till med hjälp utan forskning att invandrare ger mer i skattepengar än vad dom drar…"

Kanske, kanske inte. Invandring kan vara bra för ett land, men den kan också vara mindre bra. Allt beroende på ett antal faktorer. 

Efter att ha hört Tino Sanandajis föredrag om invandring, så anser jag att han har rätt. Den forskning som han gjort i ämnet är väl underbyggd. 

"Borde inte då alla vara glada med tanke på att vi i längden kommer att få pengar till staten även om det kanske kostar lite nu."

Frågan är vilken tidsrymd "i längden" är? 20 år? 50 år? Om 100 år kanske man blickar tillbaka till vår tid och analyserar vad som hände och "hur gick det se´n"? Ska man väga in "investering" och "avkastning" i den frågan, så kan man titta på kommuner som Malmö och Landskrona. Siffrorna talar för sig själv.

tlover
2015-10-28 08:59
#24

#23 Eller så kan man kolla på mindre kommuner som Sorsele och liknande som endast överlever tack vare invandring.

l'm back

[Hayabusa]
2015-10-28 09:10
#25

#24 Dagens Malmö är en spegling av morgondagens Sverige. Malmö överlever endast tack vare de bidrag de får. 

Som tidigare redan sagt - Tino Sanandaji beskriver situationen, i hela landet, väldigt väl.

tlover
2015-10-28 09:19
#26

#25 Jag vet att det är svårt att förstå för vissa men Sverige består inte bara av storstäder så det påståendet kan omöjligen funka.

l'm back

[Hayabusa]
2015-10-28 09:31
#27

#26 Fakta är fakta, så jo - mitt påstående finns det belägg för.

Annons:
tlover
2015-10-28 09:34
#28

#27 Senast jag kollade så kan inte fakta kolla in i framtiden

l'm back

[Hayabusa]
2015-10-28 09:46
#29

#28 Nej, det har du rätt i - vi vet inget om framtiden, även om ditt påstående "Borde inte då alla vara glada med tanke på att vi i längden kommer att få pengar till staten även om det kanske kostar lite nu" bygger på just det. Ett löst antagande, med andra ord.

Däremot kan man ju förhålla sig till den verklighet vi har och dra vissa slutsatser om framtiden. Tinos forskning är väldigt väl underbyggd och personligen ser jag inga tecken i skyn som pekar på ett trendbrott. Men jag ska inte vara negativ utan säger lycka till i Sorsele.

PS Sorsele Kommuns årsredovisning är offentlig.

Staffan
2015-10-28 11:48
#30

Den här debatten borde alla som är intresserade av svaret titta på. Arrangörer för debatten är EFN som ägs av Handelsbanken.

[Bermudas]
2015-10-28 12:00
#31

Har lyssnat. Den som inte orkar lyssna på hela tjugo minuterna kan bara ta slutet på cirka 18:45 eller nåt sånt. Otroligt!

KimE
2015-10-28 12:08
#32

Vi får betala dubbelt så mycket för flyktingmottagandet som för försvarsmakten och då har vi redan lagt ner civilförsvaret som var uppbyggt för att klara liknande händelser.

[Hayabusa]
2015-10-28 12:26
#33

Som sagt - Tino beskriver situationen väldigt väl.

[[eskils_]]
2015-10-28 13:03
#34

#30 Intressant debatt! 👍

Om jag hörde rätt så säger Tino Sanandaji (nationalekonom på Handelshögskolan) i början av debatten att flyktingmottagandet på fyra år kommer att kosta Sverige mer än 270 miljarder kr, vilket är dubbelt så mycket som kostnaderna för bistånd, polis och försvar - tillsammans! Detta enligt Migrationsverkets bedömning.

Även Jon Åsberg (chefredaktör på Affärsvärlden) är kritisk till regeringen, som han säger (ca 4-6 minuter in) agerar med skrämmande passivitet, och en otrolig senfärdighet. Från ca 22.45 säger han att det handlar om ett val, att antingen bevara välfärdsstaten eller montera ned den och ersätta den med en nattväktarstat. Åtgärder brådskar, annars kan uppvaknandet bli brutalt.

Den tredje deltagaren, Annika Creutzer (privatekonom) säger i stort sett att hon inte är orolig, för hon var med under krisen på 90-talet och det gick ju bra… Man får vänta och se. Man kan ju låna pengar om det behövs.

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-28 13:32
#35

#32 Precis - det får kostnaden för försvaret att framstå som billigt. Men det har vi väl aldrig hört någon påstå? Eller att det skulle vara en investering?

Upp till toppen
Annons: