Annons:
Etikettprovocerande
Läst 2279 ggr
Staffan
2015-10-21 12:10

Har det inte gått överstyr nu?

På en tomt i Helsingborg har ett antal "eu-migranter" bosatt sig sedan i somras. Miljöförvaltningen beslutade i samband med det att ålägga markägaren att städa upp och att se till att migranterna hade tillgång till toaletter. För att se till att åläggandet följdes kopplades det till ett vite.

Victoria Karlstedt är miljöinspektör:

– Eftersom människor vistas där blir det snabbt mycket skräp. Jag har meddelat markägaren att de måste ordna med toaletter och sopkärl som ska tömmas och att de ska städa upp. Eftersom inget hänt sedan jag var i kontakt med dem för en månad sedan får det bli så att vi dömer ut vitet, säger miljöinspektör Victoria Karlstedt.

Är inte det ett dilemma, det är ju inte markägaren som skräpar ner?

– Jo men det är enda sättet att komma till rätta med problemet och för att skydda allmänheten från olägenheter. Det kan ju dröja jättelång tid innan kronofogden genomför en avhysning, eller att markägaren kan få bort de här personerna på något annat sätt.

Men hallå, bosättningen är ju olaglig och markägaren har ansökt om avhysning hos Kronofogden! Har vi helt tappat fattningen? Ska man alltså tvinga ägaren till marken att städa och se till så att dom som bosatt olagligt där får toaletter?

Finns det en enda svensk som kan försvara detta så förklara gärna för mig hur du tänker. Jag är ärligt intresserad av att veta.

» Artikeln i HD.se

// Staffan

Annons:
[Carpinus]
2015-10-21 12:16
#1

#0 Dagens Sverige borde vara drömlandet för all världens satiriker…

[Hayabusa]
2015-10-21 12:45
#2

Helt galet. 

"Då beslutade miljöförvaltningen om att förelägga markägaren att bland annat städa upp och se till att personerna som bosatt sig där hade tillgång till toaletter."

Markägaren ska alltså se till att det finns toaletter för de personer som, olovligt, bor där? Fullständigt bortom rim & reson.

Tride
2015-10-21 13:08
#3

Helt befängt!🤔Om markägaren nu inte hyr ut marken till betalande hyresgäster eller det handlar om gäststugor etc. 🤔

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[tk1971]
2015-10-21 13:19
#4

Vad ska ske med sopor, avföring etc under tiden som beslut tas om vad som ska ske med dem som bosatt sig där? Ska vi vänta tills råttor infinner sig och sjukdomar sprids pga dåliga sanitära förhållanden? Vill NI kanske vara med och betala för detta genom att kommunen ifråga betalar? Folk är där NU. Beslut om de sanitära förhållandena måste tas NU. Och det är inte gratis, någon måste betala.

[Hayabusa]
2015-10-21 13:32
#5

Med andra ord: Det är tillåtet att campa "vilt" och smutsa ner i naturen precis hur man vill? Om det ändå sker, så det markägarens ansvar?

En olovlig bosättning kan väl knappast vara något annat än olovlig?

[Ruffsetuss]
2015-10-21 15:10
#6

Allemansrätten ? …….

Annons:
72mm
2015-10-21 15:35
#7

Det hela är givetvis helt åt skogen, och visar mer än önskvärt väl hur djupt rötan i det svenska samhället gått. Vi respekterar vare sig folks åsikter eller ägande. 

Både yttrandefriheten och äganderätten på väg att åsidosättas som ledande principer för vårt samhälle.    

#6 Vad har allemansrätten med det hela att göra?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

johan
2015-10-21 18:58
#8

#4: Poängen är kanske att även om man är EU-migrant, har ont om pengar och på många sätt har det svårt, så kan man se till att inte skita ner (bokstavligt i det här fallet) marken man olovligt ockuperar.

Det borde ju rimligen ligga i deras eget intresse att den plats de bosätter sig på går att bo på?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Ruffsetuss]
2015-10-21 19:29
#9

#7 Enligt Allemansrätten får man tälta en natt på annans mark , dock inte skräpa ner .

[tk1971]
2015-10-21 19:36
#10

#8: hur gör de det? De har också fungerade tarmsystem och njurar! Och kommunen har monopol på både avfallshantering och latrin- och avloppsystem. Ingen annan än kommunen får hantera det. Så ditt resonemang faller direkt.

[Hayabusa]
2015-10-21 19:38
#11

#9 Nja…i detta fall handlar om det något helt annat. Vill påstå att de bryter mot allemansrätten på flera punkter.

[Ruffsetuss]
2015-10-21 19:43
#12

Ja då borde väl inte Markägaren vara skyldig att ordna toaletter osv. Det ligger väl i så fall på Kommunen och då måste de väl kompensera Markägaren ?

[tk1971]
2015-10-21 19:47
#13

Allemansrätten går inte att tillämpa i detta fall. Den är en sedvana och ingen egentlig lag. Den har utformats för att värna allmänhetens rätt att komma ut i naturen och idka friluftsliv, men då har man också skyldigheter som man ska rätta sig efter.

Annons:
[tk1971]
2015-10-21 19:49
#14

#12: nej. Kommunen är inte skyldig att ordna med toaletter som inte är på kommunens mark. Däremot hanterar de bortforslingen av avfallet.

Stallmima
2015-10-21 20:38
#15

Det finns ju ingen rim och reson i detta. Här ockuperas det hej vilt och ägaren skall betala hela kalaset   😮   kan lagen bli till för de laglydiga och inte de laglösa som gör vad de vill tack!

_Fisken
2015-10-22 06:31
#16

Jag är också häpen men jag är ganska säker på att lagarna skrivs om - frågan är hur fort det går. Många har blivit tagna på sängen av denna invasion. Nu handlar det mkt om att politiker agerar snabbt. Markägaren som det skrivs om är det nog rökt för. Att han blev dömd till vite är ett sätt att visa på galenskaperna. Jag tror inte han kommer att få nån kompensation för "galna lagar". Hade jag varit markägare idag hade jag kört ut grispiss/dynga på mina marker för att slippa montera dass på åkern.

DesK
2015-10-22 07:59
#17

Det har verkligen gått för långt! Sådant här måste stoppas och markägaren måste få upprättelse. Då är jag ändå för att vi i Sverige har råd och möjlighet att hjälpa utsatta människor, men lite bättre ordning får det allt vara.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Bermudas]
2015-10-22 13:40
#18

Vill man att folk ska bli vansinniga? Markägaren har ingen rätt att fösa bort och freda sin mark, men får heller någon hjälp mot intrånget som är olagligt. Men betala det FÅR han . Och gör ha inte det ska han böta. Ska man skratta eller gråta? Det liknar psykologisk krigföring mot rättstänkande människor.

[Hayabusa]
2015-10-22 13:43
#19

#18 Man skulle kunna tro att det är ett avsnitt ur "Monty Python".

[Bermudas]
2015-10-22 13:56
#20

Svensk byråkrati i all sin "vänlighet" kan kanske illustreras med detta klipp. (I början i kön) https://m.youtube.com/watch?v=u88kf1J6Kv4

Annons:
72mm
2015-10-22 17:03
#21

#18 Det otäcka är att om inte samhället kan garantera folkets rättigheter med hjälp av polisens våldsmonopol kan man inte heller moraliskt försvara att enskilda medborgare inte har rätt att försvara sig själva & sin egendom.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

KimE
2015-10-22 17:38
#22

Man måste polis anmäla nedskräpning på ens mark annars så är markägaren ansvarig.

[Bermudas]
2015-10-22 17:50
#23

#21 Ja och det är det samhälle vi med störta sannolikhet kommer få. Frågan man kanske måste ställa sig är om man nästan gör det medvetet? Hur kan man om och om igen kränka befolkningen på detta sätt? Man måste väl förstå att till slut brister sömmarna.

[Hayabusa]
2015-10-22 17:54
#24

#22 Ja, för lite personligt ansvar att INTE skräpa ner är väl för mycket begärt.

KimE
2015-10-22 18:34
#25

Det är markägarens personliga ansvar att inte skräpa ner,ha läckande bilvrak eller ha olagliga soptippar.

Upp till toppen
Annons: