Annons:
Etikettnyheter
Läst 1199 ggr
Staffan
9/30/15, 4:20 PM

Ryssland genomför flyganfall i Syrien

Ryssland har idag genomfört sitt första flyganfall i Syrien. Detta efter att man fått klartecken från det ryska parlamentets överhuset. En timme i förväg informerades USA om det förestående anfallet. Motiveringen är att om terrorister tillåts vinna mark i Syrien kommer de förr eller senare till Ryssland. Det vill Putin förhindra, och därför sluter han nu upp tillsammans med Bashar al-Assad i kampen mot framför allt Islamiska staten.

Vad tycker du; är det bra att Ryssland ger sig in i det här kriget?
Hade du hellre sett en annan utveckling och isf vilken?

// Staffan

Annons:
[Jimmy.L]
9/30/15, 4:40 PM
#1

En FN-insats hade varit betydligt bättre.

Staffan
9/30/15, 4:51 PM
#2

Det kan jag hålla med om. 

Men får jag fråga vad du tycker nu när inte FN lyckas enas om det; tycker du att det är bra eller dåligt att Ryssland nu själva ger sig in i kriget och stöttar al Assad?

[Jimmy.L]
9/30/15, 5:10 PM
#3

Fel tycker jag, rysarna har samma inställning som Assad alltså man struntar i Genèvekonventionerna.

Staffan
9/30/15, 5:13 PM
#4

Tack för ett rakt svar.

Personligen är jag mer kluven - om al Assad störtas vet man ju inte vad som händer med landet efter det. Är inte risken stor att IS tar över helt då?

// Staffan

[Jimmy.L]
9/30/15, 5:20 PM
#5

Assad har ju begått en massa mord på civila och krigsbrott så han bör ställas inför domstol för sina brott. Är just därför man behöver en FN-styrka i landet som bekämpar IS. Givetvis tror jag inte IS kommer helt försvinna utan finnas kvar i mindre områden och utföra olika attentat.

KimE
9/30/15, 11:36 PM
#6

Nu verkar det som att det primära målet för flyganfallet var FSA och inte så mycket IS. Det gör det ännu svårare för USA koallitionen att samarbteta med Rysslands koallition.

Annons:
Niklas
10/1/15, 7:36 AM
#7

#6: Vad är FSA?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jimmy.L]
10/1/15, 7:43 AM
#8

#7 Fria Syriska Armén, dom strider mot Assad.

Niklas
10/1/15, 9:15 AM
#9

Ah, tack!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KimE
10/1/15, 9:30 AM
#10

Ryska parlamentet röstade enhälligt för att inleda flygattackerna i syrien. Inte några stora tecken på demokrati.

Saudiarabien hotar med att trappa upp stödet med vapen till de sunnirebeller i syrien de stöder för att motverka den ryska upptrappningen.

Upp till toppen
Annons: