Annons:
Etikettnyheter
Läst 955 ggr
Staffan
2015-09-29 17:52

Polis slog sin fru – får behålla jobbet

En polis i Västra Götaland slog sin dåvarande fru när barnen var hemma. Om misshandeln hade bedömts vara av normalgraden hade polismannen förlorat jobbet MEN eftersom att händelsen föregåtts av att frun varit otrogen så anser tingsrätten att händelsen föregåtts av en provokation. Därmed bedöms misshandeln vara av ringa slag.

Vad tycker du om tingsrättens dom?
Anser du att otroheten bör bedömas som en provokation?

Annons:
[Blue_Lugia]
2015-09-30 18:22
#1

Våld är ALDRIG ok, oavsett vad om ligger bakom det! Föregås inte annan misshandel av provokation också? Tycker inte det borde vara någon skillnad, kan man inte kontrollera sin aggression utan slår istället ska man få ett straff man förtjänar.

[Ruffsetuss]
2015-09-30 21:39
#2

Sorgligt lever vi på medeltiden ? Frun är otrogen då är det ok att misshandla henne !?! Nolltolerans !!!! Även för Poliser !!

Martin
2015-10-01 02:25
#3

Har inte läst domen.

Spontant är det märkligt, vilken brott brukar inte avgöras av vad som föregått däremot kan straffet lindras beroende på vad som hänt innan. Dvs en misshandel av normalgraden blir inte ringa av en provokation men straffet kan bli lindrigare om man provocerats. Normalt alltså.

Har inte läst domen så kan såklart inte uttala mig om fallet. Mer än att det verkar märkligt.

I annat fall har högre instans (hovrätten, som bara nämner det i domen och kanske inte prövat enbart sakfrågan) bedömt att bilder med sexuell anspelning från en annan person inte utgjort en provokation i ett våldsbrott i nära relation, om än att bilderna varit utmanande.

Om våldet varit så att det borde vara normalgraden (om det var vad åklagaren yrkade på) så skulle det överraska mig mycket om inte ärendet överklagas.

mvh Martin

Martin
2015-10-01 02:27
#4

Och ang om otroheten är att anse som provokation. Ja, det tycker jag nog men inte som grund för strafflindring. Det är skillnad för mig.

Sen finns det ju vad som kallas "att inte kunna besinna sig", och är det vad man hävdat så måste våldet ha kommit i direkt anslutning till att han fått reda på det samt så tycker jag ändå inte i detta fallet att det är en sådan situation. Det normala bör inte vara att använda våld även om man provoceras av sin partner.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: