Annons:
Etikettnyheter
Läst 1358 ggr
Staffan
2015-09-29 17:46

Riskakor

Livsmedelsverket ger nu rådet att inte låta barn under sex år äta riskakor. Anledningen är höga uppmätta arsenikhalter i produkterna. Handeln ser dock ingen anledning att dra in eller sätta varningar på sina produkter.

Hur farligt tror du att det är med de uppmätta nivåerna av arsenik? Det är ju inte så länge sedan flera andra barnmatsprodukter också visade sig innehålla olika tungmetaller. 

Det är inte enkelt alla gånger att göra rätt som förälder idag. Man försöker att bara välja sådant som ska vara bra och sen visar det sig ha varit dåligt… :(

Annons:
Emo
2015-09-30 16:06
#1

Hur stora eller små är de uppmätta nivåerna? I vilken form förkommer det?
Innan jag vet det vet jag inte om det är något att oroa sig för.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Staffan
2015-09-30 16:10
Emo
2015-09-30 16:31
#3

Tyvärr innehöll den länken ingen nyttig information för att kunna svara på din fråga. Än oroar jag mig inte.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Staffan
2015-09-30 16:40
#4

#3 Emo

Eh, nähä? Vad med behöver du? Sidan innehöll ju massor av fakta. Även under själva artikeln.

// Staffan

Emo
2015-09-30 17:24
#5

Några utdrag ur artiklarna:

"Nästa år kommer EU att införa gränsvärden för arsenik i livsmedel och samtliga riskakor i undersökningen hamnar under dessa. Livsmedelsverket tycker att de kommande gränserna är för högt satta. "

"Från nästa årsskifte gäller nya gränsvärden oorganisk arsenik, som är den giftigaste formen av arsenik, i risprodukter."

Hur ska man kunna bedöma utsagorna?

Var hittade du fakta, som gör att man kan svara på din fråga?

För mig ser det ut som den vanliga taktiken från tidningarna att skrämma upp folk.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Staffan
2015-09-30 17:33
#6

>Var hittade du fakta, som gör att man kan svara på din fråga?

Det enda man kan göra är en bedömning utifrån den information som finns att tillgå. Det måste med andra ord bli en gissning. Om det var enkelt att räkna ut hur farligt det var hade jag inte ställt frågan alls.

"Hur farligt tror du att det är med de uppmätta nivåerna av arsenik? "

// Staffan

Annons:
Emo
2015-09-30 17:43
#7

Den frågan svarade jag på i #3 Än oroar jag mig inte - och efter att läst igenom alla artiklar du länkade till, så är jag inte alls orolig. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Blue_Lugia]
2015-09-30 18:18
#8

Det finns nog gifter i det mesta vi äter och dricker tyvärr….

[Ruffsetuss]
2015-09-30 21:45
#9

Arsenik lagras i kroppen , ja visst är det så att det finns gift i mångt o mycket . Men barn äter vad föräldrarna ger dom , knappast ett eget val . I min värld ger man inte sina barn NÅGOT som man misstänker kan skada dom . Då får man byta ut Riskakorna till tex. Skorpor eller något annat .

Emo
2015-10-01 07:36
#10

#9 Varifrån har du uppgiften att arsenik lagras i kroppen? Jag undrar eftersom jag  vet att arsenik även används i läkemedel. Jag hittar inget om det i min litteratur och vill gärna veta var jag ska leta. När jag svarade på frågan menade jag att jag inte oroar mig för egen del.

Jag har läst Arbetsmiljölära, kemiska hälsorisker på universitet, men det är några år sedan, så jag har inte den litteraturen lätt åtkomlig och jag hittade inte det på nätet  (att det skulle lagras).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niklas
2015-10-01 07:43
#11

"Arseniken lagras i kroppen och kan på sikt ge upphov till skador på lever, njurar och hjärta. Giftet kan också ge upphov till att människor utvecklar olika former av cancer." http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pmimportocharkiv/pressmeddelandenarkiv2010/generbakomarsenikilivsmedelidentifierade.5.623a85b912ae1ce44988000457.html


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emo
2015-10-01 08:16
#12

#11 Tack!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Ruffsetuss]
2015-10-01 09:39
#13

#11 Tack , #10 genom min utbildning och över 20 år inom Akutsjukvård

Annons:
Leramani
2015-10-01 11:06
#14

Detta är ju inte direkta nyheter, att ris generellt faktiskt är en växt som suger i sig arsenik och beroende på var den odlas,  kan ge upplagring av arsenik i kroppen.  Redan när mina barn var små på 80-talet visste jag om det.  Men sådant faller i glömska och företagen som gör "mat" vill inte att vi ska komma ihåg det.

Vi bojkottade till exempel Nestlé på den tiden, nu har Nestlé växt till en gigantisk hydra,  som äger de mest svenska av matföretag.  Att laga sin mat från råvaror och helt skippa att köpa något som är färdiggjort i fabrik är att göra sig själv en stor tjänst. I synnerhet mat man serverar till barn,  de är känsligare och kan behöva en giftfri kost de första åren.

De Lapsus Resurgam

Sommarek
2015-10-01 14:11
#15

Man undrar hur asiater håller sig så friska som de gör - kanske arsenik konserverar?  😉

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[loveisall]
2015-10-01 15:25
#16

Man får väl dricka lite aktivt kol efter varje måltid så man inte blir sjuk, för nästan allt innehåller ju gifter och skit nuförtiden.

Leramani
2015-10-01 19:56
#17

I asien är de medvetna om riskerna och sköljer riset omsorgsfullt i flera omgångar vatten,  sedan kokar de upp det,  byter vatten och kokar upp igen och låter stå tills det är klart.  Kanske det är därför de tål det.

De Lapsus Resurgam

[loveisall]
2015-10-02 09:06
#18

#17 Det ska jag också börja göra. 🙂

Wony
2015-10-02 09:36
#19

Själv sköljer jag det mesta riset noga i flera omgångar och sedan får det stå och dra i vanligt kallt vatten ett par timmar och kokar det sedan. Är inte speciellt orolig, dessutom äter vi väl ris max 2-3 gånger i veckan, så då känner jag mig ändå mindre "hotad" av det. Däremot är det inte bra att det finns gifter i så mycket mat, särskilt inte basvaror som ju ris utgör för väldigt många människor.

tlover
2015-10-02 09:37
#20

#17 Fast de flesta sköljer väl riset här också, eller?

Men som glutenintollerant så äter jag mycket ris så jag ska börja med "dubbeluppkok" också.

l'm back

Annons:
Wony
2015-10-02 09:38
#21

#20 De flesta jag känner sköljer aldrig riset.

tlover
2015-10-02 09:40
#22

#21 Oj, hmm kanske spelar det in att jag lärt mig att tillaga ris av några från Liberia (dom äter också mycket ris).

Jag skippar bara sköljandet om jag är extra lat den dagen. Vanligtvis knådar jag riset också för att få det extra rent,

l'm back

Wony
2015-10-02 09:42
#23

#22 Jag tror det spelar stor roll hur man lärt sig koka ris. Jag växte upp i en familj som aldrig sköljde, men sedan jag börjat köpa ris på säckar så stod det i "manualen" att det skulle sköljas noga tills vattnet var helt klart. Sedan dess gör jag så med allt ris utom boil-in-bag för det känns för krångligt.

[Blue_Lugia]
2015-10-02 16:50
#24

Har aldrig fått lära mig att ris ska sköljas innan det kokas…..

Spöket
2015-10-06 06:19
#25

Det är väl inte så enkelt som att det går att skölja av arseniken, det farliga finns väl inne i riskornet? Sen att det kanske finns damm av diverse annat är en annan femma. Jag har bara köpt "svenskt " ris från tex Coop och det har jag aldrig sköljt.

Multi vad?

Wony
2015-10-06 14:00
#26

#25 Ja, arseniken tror jag inte sköljs bort, däremot dammet. Det är mest det jag oroar mig över. Arseniken kan jag förvänta mig finns i riset, vad som finns i dammet känns som betydligt svårare att kunna förutsäga. Där kan finnas allt möjligt otrevligt.

Upp till toppen
Annons: