Aktuellt iFokus

Aktuellt

Etiketteromvärldbrottstatistik
Läst 25 ggr
Niklas
4

Jämför Sveriges kommuner med Faktakartan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att statistik ofta är väldig abstrakt. Siffror säger inte så mycket ensamma. De behöver ett sammanhang. Därför byggde jag Faktakartan. Tanken är att göra statistik mer begriplig genom att jämföra väldens länder. Om du väljer vilken statistik du vill se färgas alla länder blå, gröna, gula, orange eller röda beroende på hur högt landets värde är.

Efter ett tag saknade jag att se samma sak för Sveriges kommuner. Det ledde till Faktakartan Sverige:

https://faktakartan.se/sverige/

Där kan du exempelvis se hur kommunalskatten varierar mellan kommunerna, medellivslängden och rapporterade brott per 100.000 invånare.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Faktakartan Sverige visar statistik per kommun och gör abstrakt data lättare att förstå genom att ge den ett geografiskt sammanhang.
Carmarino
1

Intressant. Bor tydligen i en kommun som inte är så bra när det gäller det mesta. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker