Livsmedelbrist - varför inte göra så här?
Pga kriget i Ukraina börjar folk att hamstra saker som mjöl, matolja och konserver. Därför har de skapat en brist utan att kriget i Ukraina ännu skulle ha haft konsekvenser för försörjningen ännu.
Nu är det ju så att självodlade grönsaker och frukter är bättre än i affärerna och dom är helt färrska. Tyvärr har vi på vår balkong inte möjligheten att odla mer än tomater, som räcker över hela sommarn. Men när vi är ute och promenerar, går vi ibland förbi några åkrar som bonden inte odlar på eller han odlar utan att bry sig och låter skörden vissna. Vi undrar om han bara gör det för att få EU subventioner, men vi tycker att det är slöseri på resurser.
Därför undrar jag varför bonden inte hyr ut det för privat odling. Det skulle funka så här att man gör små avdelningar med stängsel, så ungefär 20-40 m² stora. Varje avdelning har en dörr och ett lås. Sen kan han ställa en vattenledning till förfogande, så att folk har möjligheten att vattna. Jag förstår att det inte är lönande för folk som bor i storstäder, att fara så långt, men för folk i byar vore det ett alternativ.
Bonden behöver sen inte bry sig mer, för folk sköter om deras egna odlingar och bonden inkasserar bara pengarna för hyran. Jag skulle i alla fall genast hyra en avdelning. Undrar varför inga bönder har upptäckt den här marknadsluckan?

Vi har faktiskt den typen av kommunala odlingslotter som du skriver om ovan.
Annars är det inte alla åkrar som är obrukbara bara för att det är tomt - växelbruk brukar innebär ngt år i träda.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Ofta när det ser ut som bonden inte bryr sig så är det gröngödslingsgröda man sått på marken det är ett sätt att gödsla upp marken och förbättra strukturen utan att använda konstgödning mm. + ofta har man växelbruk så fältet måste kunna odlas på med jämna mellanrum. Bonden har ofta även certifierade marker ex. är han KRAV-bonde måste all mark vara 100% ekologisk och allt ska dokumenteras så jag tror tyvärr inte din ide skulle funka praktiskt för vem ska dokumentera och kontrollera vilken blomjord plantorna drivits upp i, var man köpt fröerna, vad man gödslar med etc. etc.
Kanske lättare hyra mark av nån privat villaägare med för stor tomt eller ett fält som ägs av kommunen + trycka på kommunen om fler odlingslotter/kolonilotter för det är ju mera sånt du beskriver även om det är få som har stängsel och lås de flesta odlar på en plätt bara på marken och så finns det vattenposter med vatten + man betalar medlemsavgift + arrende. Själv betalar jag 350kr/år för 2 odlingslotter i stockholms län jag har varken stängsel eller lås det får man inte ha där jag odlar föreningen betalar 100kr/år till kommunen för markarrendet
"Kolonilott as a Service". :)
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#1 + 2:
Men om man inte odlar på flera år kan man väl inte säga att det är växelbruk.
Här där jag bor skulle inte vara möjligt att klara sig utan lås. Här snos allt som inte är fastkedjat. Till och med blommor på gravar.
Otroligt billigt, bara 350 kronor för ett år.