Annons:
Läst 143 ggr
FataMorgana
2021-07-26, 12:31

Uncle Ben

Tycker det är synd att den svarta typen, på Uncle Ben´s förpackningar snart ska försvinna. För mig har Uncle Ben alltid varit Uncle Ben, en svart typ som ser så glad och trevlig ut, som en riktigt farbror, som en familjemedlem nästan, med ögon som utstrålar värme och godhet. Jag kommer iallafall att sakna bilden av honom på de där förpackningarna. Det är nästan som om vi skulle bo i ett samhälle där man inte längre får vara svart, där människor med mörka hudfärger ska plockas bort, göras osynliga. Vad är det för fel med mångfald?

Annons:
Condor
2021-07-26, 13:15

#0:

Jag har heller inte förstått varför bilden anses vara rasistisk. Det är ju ingen teckning där dom har ritat en mörkhyad med extremt tjocka läppar och sånt, utan en riktig bild på en riktig människa som hette Frank Brown och som jobbade som serverare på en resturang.

Därför googlade jag för att lösa gåtan. Bilden och beteckningen "uncle" kopplas tydligen till en romanfigur som heter "Uncle Tom", som var en slav. Jag tycker inte att de mörkhyade behöver att skämmas för slaveriet, utan snarare de vita i USA som höll mörkhyade som slavar. I USA diskrimineras fortfarande mörkhyade och många poliser behandlar dom inte på samma sätt som vita. De blir än idag offer för polisvåld, som om de vore "second class människor" och den situationen förbättras inte om man plockar bort mörkhyade från risförpackningar eller andra livsmedel. Jag kommer också att sakna farbrorn med den snälla blicken.

Niklas
2021-07-28, 08:29

Det blir intressant att se vad de använder i stället. För mig är mannen på bilden själva varumärket.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Condor
2021-07-28, 10:44

#2:

Den kommer att heta "Bens Original". Jag tycker också att mannen på bilden är själva varumärket. Han ser ut som en som man kan prata om alla sina bekymmer med och som ger visa råd. Vet inte hur man kan tolka det där som rasistiskt.

FataMorgana
2021-07-28, 13:38

Ja den kommer bara att heta Bens Original, utan bild.

[Urskog]
2021-08-21, 16:34

Har tänkt samma tanke för han är varumärket man är uppvuxen med och ser så där genomgo och snäll ut så varför trassla till något som är bra. Här håller jag med TS, varför plocka bort svarta som om dom inte får vara med vad sänder det för signaler ställer jag mig frågan ?

Bens Original, lamt töntigt och helt intetsägande något jag aldrig kommer att kalla det för mig är det och förblir Uncle Bens 😎

https://www.google.se/search?sxsrf=ALeKk02AItSudue4xbcolLUh2a-Jwnmj2A:1629555980572&source=univ&tbm=isch&q=ben%27s+original&sa=X&ved=2ahUKEwjs8POKqcLyAhV4SfEDHQQSBIwQiR56BAgqEAI&biw=1536&bih=754

Upp till toppen
Annons: