Alexander Bard - Kränkthet är inget argument
Riks och Alexander diskuterar ämnet.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#1: Nja kan till viss del hålla med om man ser till utveckling och nytänkande men det är väl inte universitetens största uppgift.
Det är väl att utbilda på grundnivå?
Sen utan att vara för insatt låter det som ett eko av Egon Musk

Otroligt korkat, okunnigt…. Det är Bard som blir kränkt av fakta och det är därför han inte tycker att vi behöver universitet och högskolor. Han vill inte att de ska kunna sprida kunskap och fakta och bilda människor eftersom en bildad person är inte lika lätt att påverka och forma. En bildad person kan tänka själv och det är inte det han och hans gelikar vill.
Precis samma metod som vilken sektledare som helst använder sig av. Isolera, stäng ute människor från omvärlden och hjärntvätta dem med det som du väljer att kalla för "fakta". När Bard pratar om fakta och argument pratar han om det som högerextrema som Fria tider m.fl. ljuger ihop.
Så otroligt okunniga både frågor och svar i den videon. Universitetens uppgift är bl.a. att bidra med och sprida kunskap och forskning. Så det är ingen slump att i Bards och SD:s drömländer Ungern och Polen eller i uttalade diktaturer, att de vill strypa medel till universitet och kontrollera dem och medier.
Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor, Bokcirkel och Multikulturellt

#3: Tror inte man ska dra förhastade slutsatser - Bard älskar att provocera.
När det gäller den tekniska utvecklingen är det inte alltid universitet och högskolor som ligger i framkant.
Det finns ofta med fog en enorm tröghet och konservatism inom universitetsvärlden som inte alltid råder ute i industrin.

#4: Han pratar nog inte bara om den tekniska utvecklingen. De nämner genus- och mångfaldsstudier också.
Han älskar att provocera, ja, men det är väl ändå lite mer än så? Han visar kunskapsförakt (samtidigt som han slänger med begreppet fakta) och enorm okunnighet. Det i kombination med hans främlingsfientlighet och att han har så många plattformar där han får synas och agera, är rätt så farligt.

#5: Det gäller att bemöta honom med fakta om det nu är det han triggar på.
Känner igen argumentationsstilen fakta ska var hans fakta för att det ska funka. 😁

#6: Får man studiemedel oxå?
Himla bra skola om man ska bli schaman.😃

#7: Jag tror tyvärr att det är ganska lönlöst att bemöta (alls) sådana som Bard. Fakta och kunskap biter inte på dem. Många (som Arpi och Bali) gör sig också dummare än vad de är, eftersom de vet exakt vad folk går igång på och eftersom de vet hur massor kan manipuleras.
#6 Så måste det vara. 😊 Samma skola som många andra gått i, eller självstudier kanske? Man kan tydligen gräva på diverse sidor och artiklar i en vecka och sedan kalla det för "research" och se sig själv lika kompetent som Tegnell. 😁 Finns många varianter nu. 😊

#9: Jag tror att information inte kommer att vara lika öppen om några som den är nu.
Det är en sak att läsa en vetenskaplig studie på ett forum men kvaliteten på studien glöms bort så det blir som sanning det som står där oavsett hur galet det är.
Inte ens ”riktig” vetenskap fungerar så.
Det är tråkigt men begränsningar i flödet kommer - oxå vad man får säga - men vi får väl se hur det utvecklar sig - om jag har rätt.
- Redigerat 2021-01-24, 15:17 av Pyttelite

#9 Ja, Anna Dahlbergs "en veckas research" kanske är en blivande klassiker…

#11: Ser ut som en bra kandidat. 👍

#0: Vad är Riks?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Tror ni sånt som exempelvis Googles satsning på utbildning för dem som vill göra karriär men inte vill eller har möjlighet att plugga på universitet kommer att påverka traditionella utbildningsinstitutioner?

#16: Det finns ju på fler ställen där företagen har en intern utbildning som i längden blir värdefullare än en generell utbildningslinje.
I Sverige har det ju skapas specifika utbildningslinjer för svenska företag även om det inte står företagsloggor på dessa utbildningar.
Om universitetsvärlden är för konservativ måste företagen agera.

#15: Riks är en konservativ nyhetsförmedlare, finns på riks.se
#17: Det är det jag menar. Googles kan vem som helst gå. De ligger ute på nätet. Sen finns hela Apples iTunes U som innehåller massor av högskolekurser som vem som helst kan ta del av gratis. Och hela youtube. Vad blir fördelen med universitet för gemene man?

#19: Att du får ett papper möjligen - men det finns ju webbkurser som ger hållbara certifikat också.

#20: Sen finns det en annan hake och det är ekonomi.
Du får säkert inte studiemedel för att göra Googles kurser.
I Sverige är reglerna för högre utbildning mycket generösa.
#21: Det är helt sant. Och det tycker jag talar för exempelvis Google. Du behöver inte betala för att gå kurserna, du pluggar bara en bråkdel av tiden och du kan plugga vid sidan av ett jobb eftersom det inte finns några obligatoriska föreläsningar. Att göra på ett halvår det som annars tar fyra eller fem år, gör mycket för ekonomin. Google själva värderar att ha gått deras kurser lika högt som att ha läst motsvarande på universitet. Dessutom är det många som aldrig skulle ha kommit in på universitet som mycket väl kan ta sig igenom utbildningar på andra sätt.

#22: Tror inte att jag sett dessa kurser - hur får jag tag i dem?
När jag lyssnat på inslaget så tolkar jag Bards utsago om Universitet & Högskolor på ett annat sätt än en del andra i tråden. Är mer inne på Niklas (se #16) linje att vi i framtiden kommer att få se förändring inom t ex utbildning. Faktum är att vi fått en försmak av det under pandemin. Den digitala omdaningen är ännu i sin linda, gissar jag. Like it or not.

#24: Jag lyssnade om först halvan och där hänvisar han till bla till genusvetenskap som ett led i kränktheten och sedan går han över till hur förträffligt det är med den digitala världen.
Jag tror oxå att en del av genusvetenskapen kommer att mögla bort men det finns en och annan sanning i den oxå även om det ibland blir väldigt vinklat.
Tyvärr spelar det inte någon roll om man är digital eller teknikfientlig.
Men fördomar kommer alltid att leva kvar oavsett miljö.
Får fortsätta och lyssna sen.
- Redigerat 2021-01-26, 18:35 av Pyttelite
#25 "Förträfflig" vet jag inte om jag hör Bard säga men det går inte att bortse ifrån digitaliserings påverkan av samhället.
"Vi behöver inte reklam, vi behöver inte marknadsföring" eftersom det styrs på ett annorlunda sätt idag (och i framtiden) - där anser jag Bard har en poäng, som exempel. Vilket då inte ska förväxlas med att det är Bards målsättning utan helt enkelt en beskrivning av hur det ser ut numera.
Att diskussioner & debatter allt för ofta styrs av känslor än fakta - det kan nog folk såväl till vänster som höger hålla med om.
#23: Du kan googla efter google certificate training eller öppna länken nedan.
» Professional Certificate Training Programs - Grow with Google

#27: Tack för länken!
Har du själv genomfört ngn kurs?
#28: Det har jag inte gjort. Min kunskapshunger är nog inte tillräckligt fokuserad för det, men jag ser stora möjligheter för många när kunskapen om dem ökar.
Det är intressant för Googles vinning i det hela är större utbud av kvalificerade personer att välja sin personal från. Därför gör de det ”gratis”. Samtidigt är det ett steg på vägen mot att ta levebrödet för utbildningsinstitutioner som lever på att sälja utbildning. Tänk särskilt på USA där en högskoleutbildning kan kosta miljoner.

#29: Tycker att det är bra med valbarhet.
Absolut. Men det ska mycket till om man väljer en utbildning för miljoner om det finns ungefär likvärdiga alternativ mycket billigare eller på kortare tid.