Mer Malmö
Med tanke på att 11 971 hushåll beviljades försörjningsstöd i Malmö mellan januari och april i år är det ett angeläget ämne, även om Malmö Stad och det rödgröna styret gärna slår sig för bröstet med att det är en minskning på 2,5 procent jämfört med samma period 2015. För stadens balansräkning kvittar det att antalet bidragsberoende minskar när den totala bidragssumman ökar.
Dock är det bra att minskningen gällande antal personer även gäller barnfamiljer. Barn ska inte behöva växa upp i fattigdom.
http://bloggar.expressen.se/kvp-ledarbloggen/2016/09/01/mer-malmo-at-malmoborna/
Positiv Malmöskildring på BBC:s hemsida idag. Tacka Trump för det?
http://www.bbc.com/capital/story/20170306-all-eyes-on-malmo-but-not-because-of-trump
#1 Inte omöjligt :) Om man vänder på det - hade artikeln skrivits om det inte varit för Trumps uttalande?
Visst finns det positiva saker att berätta om Malmö - vilket också framkommit i media. Personligen anser jag att stadens ekonomi är det största problemet, men det hänger samtidigt starkt samman med arbetslöshet etc.
För den individ (boende i annat land än Sverige) med hög utbildning som funderar på att studera/jobba i Malmö finns det stora möjligheter. Behärskar man dessutom engelska så är språkbarriären inte så stor. För andra är möjligheterna inte lika stora, om man säger så.
Malmö är en segregerad stad.
#2 Ja, jag har lite samma funderingar - Trumps prat om Sverige och Malmö kanske får en annan effekt än han riktigt avsett? "All publicitet är god publicitet", som det väl brukar uttryckas ibland.
Sedan är det märkligt hur det generaliseras i media om städer och länder - få bildade människor åker väl till New York och förväntar sig att staden skall vara ett Bronx? Men när vissa åker till Malmö så tycks man befara att landa i Rosengård, reser man till Göteborg så tycks man förvänta sig ett enda stort Biskopsgården o.s.v. Som du säger: det är segregerade städer- här som där.
#3 Det går inte att beskriva ett land eller en stad med en artikel eller två. Det finns så oerhört många synvinklar och ämnet är synnerligen komplext. Bara hur olika individer upplever samma händelse på vitt skilda sätt gör ämnet svårt. Som du skriver - lär inte finnas några "Sverigeturister" som väljer att besöka Rosengård, Biskopsgården och Fittja under sin vistelse. Det är inte särskilt svårt att lotsa runt en turist i Malmö där enbart de "fina" sidorna visas fram. Intrycket & upplevelsen blir så klart därefter. Om jag samtidigt flikar in att Sverige är ett väldigt rikt land som aldrig haft det bättre & tryggare - vem kan säga emot? Jag har inte ljugit och när den turistande individen åter är hemma kommer berättelsen om Malmö att vara 100% positiv.
DR skriver om oro bland de 23.000 danskar som finns i Malmö, och har hittat några som är inne på att flytta tillbaka över Sundet eller söka sig någon annanstans i Skåne. Ännu en bild av den mångfacetterade staden.