Polisen parkerar vårdslöst.
Polisen följer inte trafikreglerna när de skall fika?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p8AOE/polisen-tog-en-morgonfika--mottes-av-en-arg-lapp-pa-bilen
Jag kan förstå att de behöver ha nära till bilen. Men om nu en minut kan betyda liv eller död så kanske man inte skall lämna bilen över huvud taget för att fika?
En får helt enkelt sitta kvar medans den andre handlar och tar med sig till bilen. Alternativt att man fikar omlott, och skulle det vara så att den bilen som täcker upp för sina kollegor som fikar eller intar mat får larm så förflyttas statusen för den som fikar/äter till att de måste vara beredda på att rycka in. I artikeln står dessutom att det var flera bilar som fikade samtidigt vilket heller inte kan vara optimalt att alla är lediga samtidigt och dessutom på ett och samma ställe? Tanken är väl att man skall spridda ut bilarna över området för att just förkorta reaktionstiden.
Tycker ni det är berättigat eller handlar det om helt enkelt lathet och utnyttjande av tjänsteställning? Har även noterat att diverse hantverkare och privata entreprenörer numera tycker att de kan parkera var de vill för att de utför jobb i fastigheten intill, väktare som kör in på gågator för värdetransporter, sopbilar som kör mot enkelriktat osv.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Hade ett par grannar i ett hyreshus som kom och sade till mig att de behöver min parkering och hade pratat med hyresvärden om detta. Jag tyckte inte att detta var någon stor sak och tog en annan parkering. Motiveringen var att mannen måste ha nära till bilen, jag tänkte att han var läkare eller något annat där varje sekund kan gälla liv eller död. Sedan fick jag veta att han jobbar på vägverket…

Såg för övrigt en traktor som grusade i dag, den körde mot rött i en korsning.