"Avskaffa CSN-bidraget!"
Liberala Ungdomsförbundet vill avskaffa bidragsdelen i studiestödet. Inget som tilltalar mig. Läste på komvux för 15 år sedan, en termin motsvarade bidraget a-kassan och nog borde studier vara bättre än att göra ingenting?
Efter komvux kunde jag vid 35 års ålder plugga vidare på universitet, där jag gick ut våren 2007. Examensarbetet var dock klart först påföljande år. Sedan hösten 2008 har jag inte varit arbetslös en dag. Det borde tilltala borgerliga principryttare som snackar om arbetslinjen som ett mantra.
http://www.unt.se/asikt/debatt/avskaffa-csn-bidraget-4435350.aspx

Högerpacket är kapitalister som gör mig illamående…
Först avskaffar man rätten till A-kassa för studenter och så vill dem införa det här.. Jag pluggade mellan HT 2010- VT 2016 men var tvungen att avbryta mina studier sista terminen pga. depression och drog istället på mig flera timanställningar och nu när mina arbetsgivare har lågsäsong drar dem in på mina pass och jag får inte ihop min ekonomi utan måste söka mig till familjen för att A-kassan inte vill ersätta mig. Så ser realiteten ut för flera och det är inte rättvist.. Skulle man dessutom avskaffa bidraget och utöka lånet skulle tvärtom inte spara på pengar eftersom att fler skulle ha problem med att betala tillbaka lånet och fler skulle välja att inte studera då vi är många som kombinerat studierna med jobb för att slippa ta fullt lån. Man går miste om en investering i det här och skapar allt skarpare klasskillnader.

Notera gärna att det är Liberalernas Ungdomsförbund i Uppsala som uttrycker de här åsikterna. Det är alltså inte Liberalerna som vill avskaffa CSN-bidraget.
Ungdomsförbunden har ofta helt andra idéer än moderpartierna. Vi har tidigare kunnat läsa om Sara Bovallius i Moderata Ungdomsförbundet som vill avskaffa den svenska flaggan. Jag är ganska övertygad om att den här typen av "hoppsan-jag-tänkte-inte-efter"-åsikter finns i flertalet ungdomsförbund och är antagligen ingenting vi egentligen behöver oroa oss för ska få någon effekt i riksdagen.
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺

#2 Högerpacket…ja då ska vi se vilka parti som är vinnare på att det finns en massa arbetslösa & sjuka som dom kan låtsas VÄRNA om & sedan strunta i ändå.
Hade man tagit & gett alla fattiga & sjuka och arbetslösa en miljon så hade väl några partiers argument för att man ska rösta på dom försvunnit ut i tomma intet.
Jag är ju själv student (kursare med skribenten) och det är absolut ett radikalt förslag men vad är problemet? Det handlar inte om att studenter ska få mindre pengar att röra sig med, utan att bidraget ska ersättas av ett utökat lån, som det är tänkt att du ska betala med dina egna pengar efter avslutad studietid. Det handlar inte om att minska det s.k. socialbidraget eller pension, så att arbetslösa och sjuka skulle dra nitlott av detta förslag får ni gärna utveckla #4 mfl.

#5 Det innebär ju isåfall att du får en ännu större skuld och svenskar har redan en oroande hög belåningsgrad så det här är ju inte särskilt smart. Det gör också att många väljare att inte studera vilket inte heller är bra.
Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan
##6 Då kanske problemet ligger i att det lönar sig för dåligt att utbilda sig i Sverige.

#7 det är ju utbildnings inflation i Sverige så det skulle inte förvåna mig.
l'm back

Det underliga är ju, att om man väljer rätt utbildning så kommer jobben.
Det existerar ju en grav brist på vissa yrken.
Varför inte då ordna så att bidrag endast utgår till utbildning i bristyrken.
För vad har samhället för nytta av att finansiera en utbildning under flera år som sedan inte leder till produktivt arbete?
Det kanske både höger-packet o vänster-packet skulle ta sig en funderare på….

#9 "För vad har samhället för nytta av att finansiera en utbildning under flera år som sedan inte leder till produktivt arbete?"
Det där låter lite kunskapsföraktande i mina öron, även om jag inte tror att du är det. Men vilka utbildningar som leder till framtidens jobb kan väl till stor del ses som ett lotteri. Betänk att en internationell succé som penicillinet upptäcktes av en slump, orsakad av glömska!
Sedan är det ju helt klart så att många väljer att utbilda sig inom områden där det redan är dålig arbetsmarknad. Min drömutbildning hade varit biolog, men jag avstod och satsade på utbildning till miljöinspektör. Där har det länge varit brist på arbetskraft, även om det inte är så stor brist på arbetskraft nu. (Inte minst har många biologer kompletterat med juridik och arbetar som miljöinspektörer.)

#3 Det står ju klart och tydligt att det är ungdomsförbundet som kommer med förslaget. Hur som helst är det tankar som återkommer från högerhåll med jämna mellanrum. Moderata ungdomsförbundet ville för ett antal år sedan avskaffa CSN och ansåg att den som vill plugga kan ta banklån.

Utbildning är en investering, så enkelt är det. Jag tycker inte att all utbildning skall vara gratis men jag har gladeligen (nåja) tagit två studielån för att finansiera mina två utbildningar. Det första lånet är avbetalat sedan något år och jag har en massa år kvar på det andra. Inte mycket att säga om. Hade jag tagit motsvarande summor som banklån så hade jag dels fått svårt att leva under utbildningarna för de hade förmodligen velat ha amorteringar direkt och inte efter utbildning som CSN-lånet är. och jag hade föromdligen varit på ungefär samma ställe som idag, det första hade nog varit avbetalat och det andra hade inte varit det.
Jag vet inte om jag missförstod det, men att man inte kan gå på A-kassa för att man är arbetslös samtidigt som man pluggar (om man pluggar 100%, men det kanske inte är det som avses) är för mig helt rimligt och inget konstigt alls.
Sen är en del jobb inte speciellt välbetalda även om man har pluggat vidare medan andra är det. Som jag ser det så kan det ändå vara så att det lönar sig att plugga vidare. För vad är alternativet? Om man inte pluggar, kan man få motsvarande jobb och lön då? Ja, i vissa fall. Men inte i de flesta. Det är min uppfattning i alla fall.
mvh Martin

#12 I början av 2000-talet kunde man, om man varit inskriven som arbetssökande, få en begränsad tid med studiestöd som i stort sett motsvarade A-kassan. Tycker att det var ett utmärkt system för att få fler att åtminstone prova studier igen.

Jag har ingen uppfattning om vad A-kassan är i förhållande till studiestöd men allt som gynnar att man kommer in i något produktivt (utbildning, jobb osv) är bättre än arbetslöshet i min värld, så det borde varit ett bra system låter det som.
Jag uppfattade ett inlägg ovan som att man inte längre kunde får A-kassa samtidigt som man pluggade, men det var kanske jag som missuppfattade.
mvh Martin

#9 Fast vad som är bristyrke kan ju snabbt ändras.
Exempelvis så gick min mamma en utbildning inom ett bristyrke för några år sen, delvis för att hon hade blivit lovad jobb på orten eftersom det skulle komma upp flera lediga platser lagom till att hon skulle gå ut utbildningen (folk som pensioneras) och delvis för att hon har ett tungt lågavlönat jobb som hon inte kan jobba med fram till pension (undersköterska). Lagom till att hon hade gått ut utbildningen så bestämdes det däremot att det skulle dras ner på personal istället för att nyanställa så nu står min mamma med stort CSN lån och är tillbaka på sitt tunga lågavlönade jobb.
Så vem ska ta fram spåkulan och bestämma vad som anses vara ett "bristyrke" eller inte? Hoppas inte det är arbetsförmedlingen för det är dom som lovade min mamma jobb eftersom det var sån brist med Medarbetare på arbetsförmedlingen
l'm back

Den nackdelen får staten väl ta.
När ngn söker studiebidrag för ett bristyrke så ska han/hon få rimmlig tid på sig att slutföra. Med bidrag. Skulle den aktuella utbildningen inte längre leda till ett bristyrke så skulle helt enkelt inga nya bidrag ges för den utbildningen nästkommande år.
Ingen kan spå i framtiden med säkerhet.
Men det ideala vore i mina ögon att staten ställer upp en lista för bristyrken 2017.
De som under 2017 blir antagna får sina bidrag löpande till examen under förutsättning att man klara av de årliga tentamina som skulle krävas för att fortsätta till nästa år.
2018 kommer en ny lista som staten ger bidrag till under samma villkor och så vidare…
#12 Jag vet inte vem du svarade på men jag menade inte alls att man ska ha rätt till A-kassa medan man studerar och fortfarande tar ut CSN-lån & bidrag.
I mitt fall blev jag sjuk under vårterminen och kunde inte slutföra mina studier för tillfället, utan ska plocka upp där jag slutade längre fram och det var tydligen vad A-kassan kallar för studieuppehåll och därför inte något som kan ersättas. Kommer i både november och december behöva sälja av prylar och ringa föräldrarna och be om hjälp för att klara mig då jag har haft så lite pass hos mina timanställningar där jag jobbat även efter att jag lagt studierna åt sidan. Studierna har dessutom inte hindrat mig från arbete så hade även kunnat arbeta och studera vid samma gång men inte heller det verkar spela roll. Ville endast ha ersättning för två månader nu när jag egentligen bara är arbetssökande och jobbar ströpass i veckan..

#17 Var inte menat som ett svar utan mer som att jag refererade, men det var nog till det du skrev. Förstod dock inte vad du menade och det du menar är en helt annan sak.
Jag har haft diskussioner med vänner som pluggar 100% och som jobbar kvällar/helger/nätter och när en av dem blev arbetslös så ville han stämpla men det gick ju inte eftersom att han hade heltidssysselsättning i form av studier, och det var väl det jag vände mig emot; Man kan inte både ha en heltidssysselsättning och anse se att man skall få "bidrag" för att man är arbetslös. Det är väl 15 år sedan nu så vet inte alls hur reglerna runt det heller ser ut idag.
mvh Martin

Jag minns inte och sitter vid mobilen så jag kan inte kolla men hade dom tänkt att även de som går på gymnasiet och komvux skulle bli utan bidrag? Isåfall skulle de som går ut gymnasiet antagligen minska dramatiskt då inte alla föräldrar har råd att skicka barnen sina på gymnasiet utan bidrag
l'm back

Vilket ypperligt tillfälle att då erbjuda bidrag före de praktiska utbildningarna som leder till jobb då..

#19 Huvud iden är att du om du sabbar din gymnasieutbildning ska få stå ditt kast och inte få chansen att läsa upp dina betyg eller utbilda dig om du skulle få tillbaka studielusten senare om du sabbade dina betyg på gymnasiet? Ifall du inte har pengarna att bekosta den själv vill säga.
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

#20 Fast nu är det ju inte alls säkert att dom leder till jobb. Min man tex gick omvårdnads och trots att han är det dom säger att dom söker hela tiden (man med vårdutbildning) så har han aldrig fått mer än timvick för dom utan utbildning går före de få gånger nån anställs för dom är billigare.
Dessutom så skulle Sverige stanna upp om alla gick omvårdnads och byggnads (som två exempel)
#21 Fast även då man går gymnasiet går man ju på studiebidrag. Sen så kan man "sabba" sin utbildning pga tex sjukdom el funktionshinder (som jag) och många andra giltiga orsaker. Eller behöva längre utbildning pga byte av lonje (vilket kan vara viktigt för att man ska klara att gå ut om man märker att man gjort fel val).
l'm back

Nu har jag haft möjlighet att läsa artikeln igen och ingenstans står det någonting om att csn bidrag skulle ges till Gymnasiestuderande. Nej fy, visst jag tyckte inte om gymnasiet (eller jag älskade delar men ogillade delar) men alla kan inte bli politiker (ett av få jobb man kan komma långt utan fullgod gymnasieutbildning) så nej det tror jag inte alls är bra förslag.
l'm back

#22 finns ingenting i världen som är säkert. Men många går ju på utbildningarna för att de inte får jobb. Då är det bättre att de går på en utbildning som ökar deras jobbchanser

#2 Så vad ska vi göra när landet är fullt av byggare och uskor men inte en IT tekniker i sikte?
l'm back

#25 Långt innan dess uppstår andra bristyrken. Skrev ju i ett tidigare inlägg att man inför varje nytt läsår ska utvärdera (baserat på löpande information)vilka utbildningar ska ge bidrag så att de som väljer utbildning ser var de får bidrag och var de inte får det. På det viset kan samhället styra bidragspengarna där de gör störst nytta för samhället.

#26 Fast många gymnasieutbildningar går inte direkt vidare till jobb utan kräver vidareutbildning efter det och dessa grundutbildningar kan även användas för att gå till utbildningar som inte hör till bristyrken.
Det är gymnasiet och komvux jag pratar om
l'm back

#27 som jag också skrev tidigare, så skulle studiebidrag som beviljats ligga kvar tills utbildning var färdig, under förutsättningarna att man klarade de årliga proven.
För komvux och gymnasiet skulle naturligtvis samma regler gälla.
Samhällets resurser skulle då användas för att styra in folk på utbildningar det finns behov för.
Då samhället i stort idag förutsätter gymnasiekompetens så antar jag att man därvidlag skulle se positivt på bidrag till just detta. Men kanske då på linjer som samhället anser befogade. Att med mycket dåliga eller inga förkunskaper söka sig till teoretiska linjer nja, det tror jag inte…

#28 Så alltså så skulle Ekonomiprogrammet, Estetiska programmet, Humanistiska programmet, Naturvetenskapliga programmet, Samhällsvetenskapliga programmet och Teknikprogrammet förlora sina CSN enligt dig? Dom leder ju inte till jobb utan är studieförberedande.
Ja, jag antar att det inte behövs de som jobbar med it i dagens samhälle 🤔
Edit: alternativt att det blir en klassfråga om man kan bli tex it tekniker
l'm back

Har samhället behov av dessa linjer som förberedande så skulle naturligtvis de omfattas av stödet.
Natur o teknik lär nog utan större svårigheter kunna uppvisa ett behov. det estetiska programmet lär å andra sidan få det svårare. Men som jag tidigare skrev(för andra gången) så skulle samhället löpande fastställa var behov föreligger och lägga sina resurser där.
Du försöker förtvivlat göra det till en klassfråga, när det helt enkelt handlar om att samhället ska få bäst valuta för pengarna man satsar.
Har du sedan egna pengar eller tar egna lån, ja då får du studera vad du vill och hur länge du vill, det ska samhället inte lägga sig i.

#30 "Har du sedan egna pengar eller tar egna lån, ja då får du studera vad du vill och hur länge du vill, det ska samhället inte lägga sig i."
Men har du inte egna pengar och inte råd att ta lån, då får du bita i det sura äpplet och förbli underklass i resten av livet.
Estet har visst en funktion, för även om du inte tror det så behövs konst och det går att vidareutbilda sig till ett yrke genom estet, både ett yrke som har med estet att göra och dom som inte har det.
l'm back

Underklass? nej varför det? Då väljer du helt enkelt den "betalda" utbildning som samhället erbjuder.
Konst behövs, och ska betalas av dem som konsumerar den.
Samhället kan och ska naturligtvis även konsumera konst.
Är det brist på konstnärer ja då kan ju samhället besluta att finansiera den utbildningen med. Men eftersom resurserna är ändliga så kanske annan utbildning har större samhällsnytta.
Estet ligger väl rätt nära design så visst finns där ett behov. Och det blir då till samhället att avgöra om det behovet är värt att fylla via skattefinansierad utbildning eller ej.
Men visst, det kan naturligtvis kännas surt för den som vill ha en viss utbildning och sedan finner att den blir för kostsam….Men det gäller ju det mesta här i livet. En får rätta mun etter matsäcken.
Jag tror det är väldigt viktigt att man utbildar sig inom något som man verkligen är intresserad av och har ett driv inom. Hur skulle alla universitet klara av att utbilda alla inom ett specifikt yrke bara för att prognosen är god några få år? skulle de ta en 10 gånger fler de åren jämfört med vad de gör varje år nu? Ska unga utbilda sig inom något bara för att prognosen just då är god och sedan stå med en examen de kanske inte passar för, ha massa skulder och kanske svårt att få jobb ändå?
Jag skulle aldrig plugga vidare om jag ändå inte fick jobba med något jag var intresserad av, jag skulle inte kunna motivera mig att ägna så många år åt något jag inte var intresserad av. Då skulle jag jobba istället på en gång. Samhället mår ju mycket bättre ju färre som studerar?

#32 Du förutsätter att alla kan jobba och studera inom allt alltså.
Estetare blir mycket mer än bara konstnärer, min lillasyter blev tex grafisk designer och min kusin jobbar med att göra dekoren till teatrar. Min storasyster blev Sjuksköterska istället "trots" att hon var estetare. Estet kan ju leda till annat än bara konstnär.
svar på det sista hittar du bäst hos #33 som förklarade det bra
l'm back

# 33 + 34
Jag har aldrig hävdat alla passar till allt. Vad jag säger är att samhället ska se till sina intressen när man delar ut bidrag,
Har exempelvis inte universiteten eller kurserna plats så får man väl göra som idag. Man höjer ribban för att få plats och till sist så lottar man väl ut platserna. Det skulle ju då fungera som idag.
Men annars är det väl rätt självklart egentligen, Samhället gynnar de verksamheter som gynnar samhället.
Skulle det gynna samhället om 100 pers väljer estetiska linjer för att sedan skaffa sig en annan utbildning och arbeta exempelvis som sjuksköterska
eller
om samhället direkt stöder utbildningen till sjuksköterska?
Jag tror det senare alternativet är
1 Billigare för samhället.
2 Bättre för studenten eftersom han/hon tidigare kommer ut i arbete och därigenom får en bättre pension när den dagen kommer.
Är det sedan så, så kan ju individen själv finansiera sitt konstintresse och själv bygga vidare på det. När han/hon har jobb o bra inkomst

#35 Estet är studieförberedande man kan inte gå sjuksköterska utbildning i gymnasiet men man kan gå ett studieförberedande program (tex estet) och sedan gå sjuksköterska
l'm back

#36 viket då ger ca 2500 poäng.
Samhället anser att det idag är en väg att gå till högskolan och då skulle det då rendera bidrag. Men om alltför många väljer det alternativet så kanske samhället anser att det är bättre att stödja andra inriktningar istället, för att få ner antalet. Exempelvis genom att maximera antalet bidragsmottagare per år.
Principen ska vara den, så som jag ser det, att samhället ska behovsanpassa sina bidrag till studier.Inte till studenternas behov utan till samhällets behov.

#37 Så funktionshindrade studenter (exempelvis) ska få lida för att "samhällets behov" ska gå först?
l'm back

#38 dessa får sina bidrag ur en annan kassa som regleras på andra villkor. Blanda inte ihop päron och bananer i din argumentering.
Och skulle en funktionshundras söka sig till en utbildning på lika villkor så ska han ju naturligtvis behandlas utifrån lika villkor.
Det ändrar inte principen.
Samhället har ett ansvar för alla och fördelar därför stöd till funktionshindrade. Naturligtvis inte efter vad som skulle behövas utan vad det finns resurser till.
#37 jag förstår fortfarande inte varför man ska behöva blanda in bidrag i det hela. Det regleras ju redan idag, med platser. Endast de med bäst betyg kommer in och antalet anpassas efter hur arbetsmarknaden ser ut? Det som sker när man drar in bidraget är att färre känner att de har råd att studera och de som gör det är säkerligen främst de som har stöd hemifrån (det är redan så till en stor del idag). Det finns en stark koppling mellan utbildningsnivå på föräldrar och vilken väg barnen väljer att gå, kan du inte så hur ännu större krav på egen ekonomi leder till ännu större segregation och polarisering i samhället?
Förövrigt har man bara rätt till bidrag i 6 år. För att vara säker på att få jobb pluggar de flesta jag känner i minst 4- 5 år. Utrymme för oseriösa studier som ändå inte leder till jobb finns liksom inte. Studenterna har inte råd att offra sina bidrag på studier som ändå inte ger dem jobb. Människor är inte så dumma som du verkar tro.

#39 Jag blandar inte ihop päron och bananer, ungdomar med funktionshinder får som det är nu CSN bidrag eller hur? Faktum är att de kan studera på lägre takt och ändå ha fullt CSN.
För vissa med funktionshinder så skulle det "räcka" med att gå en linje som de gillar (exempelvis Estet) och faktiskt då gå ut gymnasiet istället för att gå exempelvis byggnads och inte klara av och måste gå om, och om, och om klasser.
"Samhället har ett ansvar för alla och fördelar därför stöd till funktionshindrade. Naturligtvis inte efter vad som skulle behövas utan vad det finns resurser till."
Så om pengarna tar slut så ska funktionshindrade inte längre ha rättigheter enligt LSS och liknande utan får klara sig själva även om de skulle behöva tex personlig assistent?
Du är medveten att det kan leda till att folk dör om de inte får det dom har rätt till.
l'm back

#41 "det dom har rätt till" avgörs väl av det regelverk samhället fastställer.
Det skulle alltså inte innebära ngr större svårigheter att för den som klassas in som behövande, att medge dem exempelvis längre studieperioder.
Att sedan gå en linje man "gillar" är ju inte riktigt samma sak som om den skulle ge ett arbete.
Då skulle utbildningen mer fungera som terapiarbete…..
Och oavsett om du gillar det eller ej. Det är de resurser samhället har till förfogande som samhället på lång sikt kan förbruka.
Se bara vad som händer inom gebitet personlig assistans…
Det är många som skulle behöva mer än de får tilldelat idag.
Men nu slirar vi in på ett nytt intressant ämne.

#41 Jag är en sån där funktionshindrad som gick "byggnads" och klarade det på första försöket men på grund av personer som dig fick jag aldrig chansen när jag sen skulle hitta lärlingsplats. Och personer som dig betvivlar fortfarande mina kunskaper, det spelar ingen roll hur många gånger jag bevisar att jag kan arbeta fullt ut och är lika bra som dig. Du kommer alltid tycka att jag ska sitta i en källare och sortera skruv och inte stjäla jobben ifrån Normala personer som du
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

#43 Wow vilka fördomar. Jag är själv en funktionshindrad som aldrig skulle ha klarat av byggnads, däremot så har jag eget företag just nu, antagligen för att jag gick estet och inte överansträngde mig för mycket tidigare. Jag behövde en mjukstart helt enkelt.
Jag skrev "för vissa med funktionshinder" inte "för alla med funktionshinder" många med till och med samma funktionshinder som jag skulle aldrig ha klarat av att gå i min klass tex och kanske passar bättre med tex byggnads, men för vissa (tex jag) är det inte så.
l'm back

Självklart finns klass i vårt samhälle. Det är inte bra, men det finns. Däremot vet jag inte riktigt vem som gör det till en klassfråga. Jag är inte övertygad om att det bara är "de rika och de som har råd med fina utbildningar".
Jag själv är en sådan som tycker att lokalvårdare t.ex. är oerhört viktiga. Hälsar alltid på dem, medan en del andra ser dem som något katten har släpat in. Det är inget jag själv skulle vilja jobba med, men för den sakens skull ser jag inte ner på dem.
Jag skulle aldrig för mitt liv vilja jobba som estet heller (har dessutom inga som helst anlag för det). Men, jag uppskattar det de gör - för de kan göra saker för mig som jag inte kan själv. Jag klarar mig inte utan dem.
Jag är själv en sån där "som jobbar med IT". Eller nej, just det. Jag trodde det var rätt för mig och utbildade mig under några år, med lån. Jag jobbade sedan med IT färre år än jag hade utbildat mig innan konjunkturen vände och"bubblan" sprack. När jag började min utbildning var det väl inte direkt uttalad brist på IT-folk och systemutvecklare, men mjukvarusidan mot internet och affärssystem (som jag riktade mig mot) stod inför en "explosion och skulle behöva mycket folk".
I takt med att branschen ändrades så försvann mycket av de personliga mötena med kunder och annat och det blev mer och mer att jag fick jobben via mail. Jag kände att det blev nästan bara teknik och att all kontakt med andra (och jag vill jobba med människor) försvann.
Så det blev att sluta med jobbet, gå ner 10.000 i lön och börja köra ut godis och läsk samt lite kaffe till högskolor medan jag kunde ägna mer tid till sådant som betydde något för mig samt att komma in på en annan utbildning, ta ett nytt lån och utbilda mig. Jag har aldrig ångrat mig en sekund. Det händer, att jag korta stunder den 25:e varje månad när lönen kommer tänker att "undrar om jag gjorde rätt som bytte bana" eftersom att jag efter 11 år i nya yrket ligger på ungefär samma lön som jag hade efter 2 år i det förra.
Nu är sån tur var inte pengar allt, och jag betalar gladeligen mitt studielån (det första är avbetalt).
Jag betalar även skatt, och är glad för det. Det gör att vi har ett stort skyddsnät i samhället som de flesta av oss har nytta av någon gång.
Men, det finns inget som system som är helt rättvist för alla. "Allt åt alla" funkar inte.
mvh Martin

#32 Om du måste välja bort en utbildning pga ekonomiska skäl så är det ju en klassfråga. Grannen har råd men inte du.
Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan
#45 Så är det. "Allt åt alla" funkar inte, det är sant. Själv har jag lätt för språk och det har öppnat många dörrar. Orättvist? Ja, för de som inte har samma talang & intresse, men that´s life.

#46 Om man måste välja bort en utbildning pga att man har sämre betyg (kanske sämre utbildad / inte möjlighet att ta till extra läxhjälp osv) - också en klassfråga?
Alla har ju i grunden rätt till CSN-bidrag och lån. Så alla kan gå den typen av utbildningar. Alla har däremot inte råd att betala för sin utbildning om man t.ex. vill utbilda sig privat. Jag har svårt att se det som en klassfråga. De som inte har råd att göra det har kanske t.ex. köpt hus, bil, fritidshus osv, samt unnar sig dyra semestrar medan den som har råd att köpa en privat utbildning inte har något av ovanstående (för att den inte har råd men har valt utbildning). Klassfråga? Nja, inte i min värld.
Det kan såklart vara en klassfråga med pengar. Men som jag ser det i Sverige idag så är det sällan en ekonomisk klassfråga om man kan gå en utbildning eller inte. Däremot kan jag se problem i utanförskapsområden osv där barn kanske inte har möjlighet att få det stöd jag anser att de har rätt till, och därför riskerar att hamna efter i skolgång/utbildning. Det skulle jag snarare än pengarna i så fall se som en klassfråga, och jag tror (utan att på något sätt egentligen, utgår från hur jag upplever att det är där jag bor) att det är betydligt vanligare grund till klasskillnader.
mvh Martin

#48 I den här tråden diskuteras förslaget att ta bort CSN bidraget så det handlar ju helt klart om pengar. I Scenariot som uppmålas skulle då ingen ha rätt till CSN bidrag eller enligt vissa förslag här i tråden skulle vissa ha rätt och vissa inte
l'm back

Mitt förslag var, istället för att avskaffa bidraget, använda de resurserna för att styra in folk i de utbildningar som samhället vid det tillfället anser sig behöva.
knappast en klassfråga.

#50 Det var inte ett svar till dig men, det är en klassfråga om man förlorar pengar för att kunna gå gymnasiet. De flesta vågar jag säga väljer "fel" under gymnasiet och vidareutbildar sig senare till något annat eller bara jobbar inom något annat. När man går i nian kan man inte ana hur livet kommer att vara sen om 3, 5, 10, 20 år. Visst det kan man inte när man är äldre heller men med lite mer livserfarenhet kan man göra lite bättre chansningar.
Om man nu ska göra någon variant av #0 tror jag det är viktigare att ha kvar bidraget för gymnasium och komvux snarare än till utbildningar som samhället anses behöva.
(även om jag inte tycker idén är bra alls med att avskaffa CSN bidrag men skulle de som går gymnasium och komvux få ha kvar det skulle jag inte "gå ut på gatorna" iallafall)
l'm back

#51 Eftersom gymnasiet är så brett vad det gäller förberedande utbildningar så antar jag att det är ytterst få av de godkända utbildningarna som inte skulle kunna ge bidrag.
Däremot vad det gäller bidrag till högre studier o komvux så vore det inte annat än fair att samhället får ett ord med i laget, det är ju samhället som håller i pengarna.

#52 så om man var sjuk under gymnasietiden så är det rätt åt en att man inte får gymnasieutbildning?
Samhället förlorar på att folk inte går gymnasiet. I ganska höga pengar, som jag skrev tidigare, alla kan inte bli politiker
l'm back

Om du inte klarat av din gymnasieutbildning så skuule du ha 2 3 alternativ
1 strunta i utbildning och förmodligen gå arbetslös
2 finsnsiera den utbildning du är intresserad av själv
3 välja bland de statligt delfinansierade utbildningar som samhället då erbjuder.
Alltså är det upp till dig, enligt mitt förslag, vad du väljer.
Det är ungefär som när man åker tåg. hoppar man av vid en station för att handla godis, och inte hinner tillbaka tills tåget gått uppstår komplikationer. Men det är ytterst sällan någon blir kvar på stationen….

#54 Så vad ska staten göra av all förlorad inkomst för de som väljer alt 1 för att dom inte kan få bidrag?
Du förstår väl att det är en förlustaffär för staten. Inte bara i förlorad löneskatt utan även i moms.
Det är ju inte så att staten enbart ger CSN bidrag av sin egen "godhet" utan dom tjänar ju även pengar på det, om än genom omvägar
l'm back

#55 om samhället bekostar en utbildning som inte ger jobb så är det ju lika illa.
Enligt mitt förslag får du välja. Väljer du alt 1 för att du inte vill ta den utbildning som erbjuds, ja då ska du banne mig inte gnälla när det röda kuvertet kommer heller…
Som vuxen har du ansvar oavsett du får vad du vill eller ej.
Staten skulle enligt mitt förslag genom moroten få folk att välja det samhället anser att man vill. Piskan, dvs inga bidra för de alternativ samhället inte vill stödja..
Alltså skulle samhället tillhanda hålla studiemedel till alla som anpassar sig till de villkor som gäller = ingen klassfråga..

#56 fast har man inte gått gymnasiet så har man betydligt lägre chans att få jobb = staten förlorar
l'm back

# 57
Ja, och vad ändrar det?
Den som sumpat gymnasiet vill gå på komvux för att få gymnasiebehörighet. Samhället ger bidrag till 90% av befintliga kurser. Då är det ju bara att välja en av dem och inte sitta hemma och sura över att världen är orättvis.

#58 Så du tror att man "sumpar" gymnasiet för att man vill det? Hört talats om sjukdom? Funktionshinder? Olyckor? etc
l'm back