Grattis politiker!
Nu har våra riksdagsledamöter höjt sin lön igen. Den här gången med 1 400 kronor i månaden till 63 800 kronor. Det är dom säkert väl värda.
// Staffan

#1 jag tror dock knappast att ditt gamla jobb var lika krävande som en politikerpost. Du har aldrig haft hand om ett helt land, men det har politikerna. Det hatas mycket på höga löner, men tänk efter lite. Det krävs jättehårt arbete att jobba som politiker, kanske inte fysiskt visserligen, men den mentala pressen är mycket hård. Hela ens person och liv är till allmän beskådning vad man än gör. Man offrar i princip hela sitt privatliv + att det krävs mycket utbildning etc för att nå en hög post. Vem skulle vilja stå ut med något sånt om man fått samma lön på ett vanligt kontorsjobb typ? Som min pappa sa till mig (nu är han visserligen inte politiker, men han ÄR höginkomsttagare och har kritiserats hårt för detta i medier.) Han har utbildat sig i princip hela sitt liv , jobbat många långa och hårda dagar och har dessutom smutskastats mycket hårt i diverse medier. Dessutom missade han mycket av min barndom då han var borta innan jag vaknade och kom hem efter att jag gått och lagt mig. Och det sista var det som var mest svårt för honom (som för vilken förälder som helst) Men varför gjorde han detta? För att kunna försörja sin familj. Och för att ge oss friheten att inte alltid behöva titta i plånboken exakt varje gång vi skulle ut nånstans eller köpa sig nån liten grej. Hade hans uppoffrngar varit värda det utan lönen? Nej. Helt klart inte. Och jag betvivlar att politikers liv ser jätteannorlunda ut än det liv min pappa levt, även om arbetsuppgifterna varit annorlunda. Så ja, det är de absolut väl värda. Du sa det sarkastiskt #0 , men det gör inte jag. För jag hatar inte folk som har pengar, även fast jag personligen inte har speciellt mycket själv. (Är arbetsslös student.) I lilla landet lagom är det en väldigt impopulär åsikt att vissas insatser för samhället är mer värda i pengar än andras , men faktum kvarstår att det är så. Och politiker gör oerhört mycket för våra land. Utan dem hade vi alla levt i anarki. Hur hade det fungerat tror ni?

Mycket pengar för att sitta på röven med en kopp kaffe och slita ut byxorna ge den lönehöjningen till de som behöver det som pentionärer, sjuka, studerande etc

Du har helt rätt i att #0 var sarkastisk men däremot har du helt fel i att jag skulle hata folk med pengar.
// Staffan
Men vad ska lönen ligga på? Är du överläkare så tjänar du mera. Men kanske skulle vilja ge dig in i politiken.

Jag tror att folk reagerar på att politiker överlag höjer sina löner och sedan säger att det inte finns pengar till äldreomsorg och deras personal .
Prestationslön skulle dom ha, och gör dom en tabbe kan dom kliva av me skandalöst höga premier och pensioner, ingen låg A-kassa där inte. Nä fy F-n.
# 6 Det är inte politikerna som sätter sina löner i riksdagen utan det är Riksdagens arvodesnämnd som sätter dessa.
Självskulle jag kunna tänka mig en ersättning för förlorad arbetsförtjänst utöver ett rimligt arvode skulle kunna vara helt OK.

#0 haha . Nu var du rolig! Men visst skall vi väl unna dem som ordnar livet till det bästa för oss alla lite grädde på moset?
Påminner mig om en visa av Povel Ramel. Men det var länge sen. Handlade om att sortera bräder. Bästa brädan "lade jag för mig."
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Just den. "En del var prima virke, dem lade jag för mig." 😂
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

#0 Jag skulle aldrig ta ett av deras jobb för den lönen. Dels för att jag är helt olämplig och helst inte jobbar med saker jag är olämplig till . :)
Sen skall vi väl kanske vara tydliga, du menar (tror jag) riksdagspolitikerna, dvs en absolut minoritet av alla politiker i landet. De flesta tjänar inte de här summorna, det skall man vara medveten om.
Om det är för mycket eller för lite de tjänar i riksdagen? Svårt att säga. Jag har för dålig koll på dem och känner bara till ett fåtal av dem och följer inte heller hur de gör sitt arbete (flertalet). Som med de flesta arbetsplatser jag jobbat på: Många av dem är säkert värda sin lön medan andra säkert inte är det. Lönesättning brukar vara svårt och om alla rakt av har samma lön dessutom så lär det vara så att några gör mer och några gör mindre och därmed är mer värda eller mindre värda lönen.
mvh Martin