Sverige i FN:s säkerhetsråd
Sverige har valts in i FN:s säkerhetsråd för en period på två år, vilket ses som en stor framgång från svenskt håll. ("En bragd" och "Det kommer att betyda jättemycket", säger utrikesministern till DN.)
Tror du att det svenska medlemskapet i säkerhetsrådet att innebära något konkret för tillståndet i världen?
Det blev dubbla alternativknappar av någon anledning. Tryck på det nedre alternativet på ditt val för enhetlighetens skull.

Svenska politiker har en tendens att överdriva sin betydelse när de förekommer i internationella sammanhang.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Jag minns från förra seklet hur svenska S-politiker åtog sig ett slags medling i mellanöstern. Glömt detaljer och namn, men det går ju att googla fram dem. På den tiden resta jag mycket i världen och hade kontakt med asiatiska politiker, bla Indiens PM, Indira Gandhi. De såg med ett visst löje på svenskarnas uppfattning om sin egen betydelse i sammanhanget och menade, att dessa saknade verklig kunskap om förhållandena österut.
Tride.
Det här stärker ju knappast aktierna.
"Biståndspengar gick till FN-röstvärvning".
http://artikel.di.se/artiklar/2016/4/4/bistandspengar-gick-till-fn-rostvarvning/
Bara det faktum att man måste "värva" röster och inte väljs för man kan tillföra något eller åtminstone räknas som neutral gör att det blir mera som en hederstiteln.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

I min värld smakar detta korruption, och det smakar illa. Värva röster på behövandes bekostnad! 🤮
Tride.

Sverige hade en viss betydelse en gång, sågs som neutralt. Men nu är ju Sverige en de av EU och har minskat i betydelse. Det är de permanenta medlemmarnas i Säkerhetsrådet som bestämmer. Sverige har inte mycket att säga till om.