Tuberkulos
En fråga som nog får betraktas som kontroversiell är huruvida människor som söker uppehållstillstånd i Sverige ska behöva genomgå en tbc-undersökning eller inte.
Debattören Jenny Sonnesson har skrivit en artikel om ämnet på Dagenssamhälle.se. Ingressen lyder:
”Tbc-fallen ökar generellt. I medierapporteringen hörs allt fler fall om smittotillfällen bland kommunalanställda, på skolor och hvb-hem bland annat. Enligt Folkhälsomyndigheten beror ökningen helt och hållet på invandring. Sverige borde införa regler enligt norsk modell.”
Personligen tycker jag det är självklart att alla borde testas för detta. Det borde ju vara en fördel för samtliga inblandade.
Hur motiverar man att inte göra det? Är det ett övergrepp?
// Staffan
Varför är det ett problem? De får en undersökning och rätt behandling.
Det kan ju anses kränkande, förminskande eller att myndigheter pekar ut en viss grupp. Ett övergrepp, helt enkelt.

Varför skulle det vara kränkande? Om det gäller samtliga asylsökande så pekas knappast någon speciell grupp ut. Ska du resa till USA så krävs att du lämnar dina fingeravtryck vid inresa. Det gäller alla. Om de som reser till ett land vet reglerna innan så kan de ju själv bestämma om de ställer upp på reglerna eller ej.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Även "svenskar" kan ha tuberkulos, inte bara människor från andra kulturer. Att peka ut en viss grupp blir detsamma som rasism/främlingsfientlighet. I så fall måste samtliga i en befolkning testas, oavsett etnicitet.

Men det här gäller dem som söker uppehållstillstånd. Det är väl inte mer kränkande att genomgå en hälsokontroll än att behöva dra ditt livs historia och uppge en massa uppgifter om dig själv, för ett uppehållstillstånd? Som jag skrev innan, om man vet vilka regler som gäller så kan det knappast anses vara kränkande.
Vad gäller de svenskar som har tuberkulos numera så står det så här på Wikipedia:
I Sverige var BCG-vaccination tidigare allmänt rekommenderad, men sedan 1975 rekommenderas endast riskgrupper att vaccinera sig. De allra flesta som insjuknar i TBC i Sverige idag (2013) har bakgrund i länder där TBC fortfarande är vanligt. De svenskar utan sådan bakgrund som insjuknar är företrädesvis äldre, över 60 år, och har sannolikt smittats i barndomen. Under 2015 anmäldes 835 nya fall av tuberkulos i Sverige, vilket innebär en ökning med 22% jämfört med 2014. Av de 835 fallen blev 97 smittade i Sverige. Risken att en frisk person med svensk bakgrund ska smittas i Sverige är liten, så liten att det inte är motiverat att vaccinera sådana personer. De som fortfarande rekommenderas att vaccinera sig är barn och vuxna med bakgrund i länder där tuberkulos fortfarande är vanligt förekommande. 2013 var cirka en fjärdedel av barnen födda 2010 vaccinerade innan två års ålder.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Säger att det är ren feghet att inte testa alla som kommer som asylsökande. Och jag ger mig tusan på att vi har snart stora problem med TBC om inte detta skärps. Och särskilt resistent TBC där inte behandlingar biter. Det är säkert något så löjligt som att kränka folk eller att man inte har tid att göra tester eller det kostar för mycket. Jag ser ingen fördel med detta fjollandet. Jag har vaccin emot TBC men det är inte säkert att det håller alla gånger. Och dom som är vaccinerade sedan dom var barn och det ingick i vaccinationsprogrammet har inte ett skydd som skyddar fullt. Detta kanske låter radikalt men: stoppa folk i karantän när dom kommer. Då kan man fånga upp TBC snabbare. Istället för att sätta folk på förläggningnar så att alla smittar alla tillslut. Var på en föreläsning gällande TBC och det tar ca 40 minuter att man via att umgås med en person så kan man bli smittad. Så tänk då att man stoppar in en hel hög med folk och dom umgås 24/7. Ja då blir det snabbt fler smittade. Och sen om någon har TBC och ska bli behandlade så måste dom ju ligga i karantän på sjukhuset som dom vårdas på. Så det är som inte som en vanlig förkylning och dylikt. Så jag känner att något måste göras och det är snart. Innan vi har det som det var förr i Sverige.
Memento mori
Medarbetare för Julen
Uppvuxen som jag är på ett sanatorium så vet jag att under 1960-talets arbetskraftsinvandring fanns det fullt av folk från forna Jugoslavien på sanatoriet. Ingen kände sig utpekad pga av detta. De fick behandling och blev bra. Nu får folk som arbetar med dessa som är tbc-smittade inte veta att de är det och blir själva smittade.
Det var inte kränkande när vi stod i långa köer för att skärmbildsundersökas på 40-talet Det var inte kränkande när vi årligen testades i skolan, för att säkerställa att vi var skyddade mot TBC. Vi hade det bra som växte upp i ett land där folkhälsan var viktig.
Läs kommentarerna till artikeln Staffan hänvisar till. Där står kloka ord.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

När jag började arbeta inom vården var det rutin för alla anställda att genomgå en skärmbildsundersökning .

Naturligtvis borde en undersökning o test ingå när man söker asyl.
De som då stämplas som positiva sätts på behandling på särskilda platser så att inte smittan sprids och kommer inte därifrån innan behandlingen är klar, oavsett beslut.
Oavsett om familjer splittras eller ej.
Ja, ni har rätt - en undersökning & test är rimligt. För allas bästa.
När jag började 1971 så var det endast vi som arbetade med tbc-patienter som blev undersökta med röntgen och fick ett ppd satt och avläst. Det gjorde att för varje fall som upptäcktes på lasarettet kom det i regel 1-2 personal med som blivit smittade.