Annons:
Etikettövrigt
Läst 2037 ggr
Staffan
2016-09-26, 13:47

"Jag är läraren som har gett upp"

"Jag har under 30 år arbetat som gymnasielärare på olika tekniska program men i somras gav jag upp. Nu vill jag förklara varför, skriver Per Kedland."

» Debattartikel på SvD.se

// Staffan

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-26, 13:56

Mannen deltog i P4 idag (P4 Extra 26/9). Intressant att höra, men tyvärr föga förvånande.

TjockaBerta
2016-09-26, 14:31

Det går inte att läsa artikeln om mat redan läst fem denna månad.

>>>Malum domesticum<<<

Agafia
2016-09-26, 14:44

#2 artikeln om skolan går visst att läsa , förstår inte vad du menar .

TjockaBerta
2016-09-26, 15:28

Det var bara information till Staffan. Man kanske inte tänker på det när man länkar.

>>>Malum domesticum<<<

kamera0710
2016-09-26, 15:38

Som sagt, eleverna är väl numera kunder i första hand!? Vill de kunna ägna sig åt mobilen med mera på lektionerna borde de väl få göra det, enligt principen "kunden har alltid rätt"? De kunder som inte gillar detta har väl bara att välja en annan skola på den fria skolmarknaden? För valfriheten är väl det som väger tyngst?

Staffan
2016-09-26, 15:40

#2 TjockaBerta

Är du säker? Brukar inte just debattartiklarna alltid vara tillgänglia oavsett hur mycket du har läst?

// Staffan

Annons:
kamera0710
2016-09-26, 15:43

#6 Nej, även debattartiklarna omfattas av ransoneringsprincipen som SvD har. Ett tips är att nyttja flera webbläsare om man har möjlighet.

TjockaBerta
2016-09-26, 15:44

Helt säker. Jag har nästan helt slutat att klicka på svd länkar för de går ändå aldrig att läsa för mig. 

Just denna artikel har jag försökt läsa på bl a Twitter då den intresserar mig så jag blev glad när jag såg den här. Men tyvärr. Jag får vänta till oktober :)

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2016-09-26, 15:45

Bra tips! Tack :)

>>>Malum domesticum<<<

Inkanyezi
2016-09-26, 19:12

Om man har Firefox kan man ta bort det där meddelandet om att man inte får läsa, genom att högerklicka på det och välja att "inspektera element". I elementets rad som är markerad kan man åter högerklicka och välja "ta bort nod", och då försvinner den. Man kan behöva göra den regndansen ett par gånger för att kunna läsa hela artikeln. En del såna sidor är väldigt envisa, så att man kan behöva hitta flera noder att ta bort.

I webbläsaren finns alltså verktyg för att eliminera hela eller delar av skript man inte vill köra, genom att inspektera dem och välja bort rader i skriptet.

Agafia
2016-09-26, 23:24

Om debattartikeln kan jag säga " det ligger något i det du säger " frågan är väl hur vi som föräldrar kan hjälpa våra barn att se vad de behöver på väg in i vuxenvärlden ?

[[eskils_]]
2016-09-26, 23:38

Bra artikel! Här är ett citat för dem som har svårt att få fram artikeln i sin dator/mobil:

"När eleverna börjar i gymnasiet är de flesta vana vid att gå in och ut genom klassrummet under lektionstid utan att fråga läraren, prata i telefon, störa och tjafsa med läraren och andra, surfa på telefonen, ta rast efter 35 minuter, med mera. Att göra läxor är man inte van vid. En annan sak är förkunskaperna.

Om man leker bort halva lektionstiden, vilket är normalt i många klassrum i Sverige, är det inte så konstigt att det påverkar inlärningen. När jag började för 30 år sedan var det mycket ovanligt att eleverna inte kunde de fyra räknesätten, nu kan inte majoriteten av eleverna addition, subtraktion, division och multiplikation. Samma sak med enkla ekvationer och procenträkning. Ett par byxor kostar 500:-, byxorna ökar i pris med 10 procent, vad är det nya priset?

Även läsförståelsen har blivit mycket sämre, många elever har svårt att läsa en instruktion. Hur är det tänkt att en tekniker ska kunna gå vidare ut i arbetslivet med svårigheter att läsa en manual? Hur är det överhuvudtaget möjligt att majoriteten av eleverna i en normal klass på gymnasiet inte klarar av den enklaste matematiken och har svårt att läsa?"

(min understrykning)

Tror vi har mycket att lära av t ex den finska skolpolitiken. Där ställs krav och där uppnås goda resultat.

kamera0710
2016-09-27, 15:21

Kan det vara dags att inskränka det fria skolvalet med tanke på de avarter vi ser? Är det exempelvis rimligt att kommunala skolan är tvungen att ta emot eleverna om en friskola går i konkurs strax innan terminsstarten?

Vad anser ni andra?

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-27, 15:43

Det bör vara statens uppgift att ombesörja utbildning och således hänvisa/beordra respektive medborgare till specifik skola/utbildning.

LeeKnow
2016-09-27, 16:33

Lärarna får väl lära sig att sluta dalta med eleverna och säga till på skarpen.

[Hayabusa]
2016-09-27, 18:35

Vill även tillägga, till min kommentar #14, att även sådant som boende & arbetsplats bör stipuleras av staten. Förstatligande av industri & företag är givet.

kamera0710
2016-09-28, 06:18

#15 Såg en skämtteckning för några år sedan med en elev som säger till en lärare: "Om du inte passar dig tar jag min skolpeng och sticker!"

För några år gjordes en enkät till 2000 lärare, där var femte sade att de pressats av rektor/arbetsgivare att sätta högre betyg än kunskaperna motiverar.

Dilemmat med skolvalet i ett nötskal.

kamera0710
2016-09-28, 06:58

#14 Eller om det ska vara helt upp till föräldrarna? Den som tror och tycker att bibelns skapelseberättelse är att föredra framför Darwins lära kanske borde ha rätt att sätta sina barn i en skola där undervisningen sker enligt deras önskemål? 🤢

Eller, för att återknyta till första inlägget, den som vill kunna leka med mobilen på lektionstid kanske ska få göra det eftersom kunden alltid har rätt? Den som ogillar det kanske får byta skola på den fria marknaden, det kanske inte staten har med att göra?

[Hayabusa]
2016-09-28, 08:07

#14 Oh nej, idealet är att staten bestämmer. Först då blir det ordning & reda. De som staten anser inte passa in eller "störa ordningen" kan ju lämpligen avvisas till "uppfostringsläger".  Individuella val är en styggelse.

kamera0710
2016-09-28, 08:19

#19 Borde vi ha rätt att avstå helt från att gå i skolan om  du fick råda?

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-28, 08:25

#20 Staten ska råda.

När jag gick i grundskolan, på 60- & 70-talet, så hade vi i min klass 2-3 elever som var tämligen stökiga. Det fanns tillfälle då de saboterade lektionerna helt vilket givetvis gick ut över alla oss andra. Ja, för läraren också så klart. Tänk så skönt, för oss andra, om staten hade kunnat gripa in och lyfta ut dessa elever ur klassen och placera dem i lämpligt förvar.

Upp till toppen
Annons: