"Islam ska inte förknippas med våld"
Han är ett herrans under, den här påven.
Nu har han, med anledning av det bestialiska mordet på en katolsk präst, uttalat sig som så att det är girighet och orättvisor som är roten till terrorism.
"– Jag tycker inte att det är rätt att identifiera islam med våld. Det är inte rätt och det är inte sant."
"– Jag tycker inte om att prata om islamistiskt våld för varje dag när jag läser tidningen i Italien så ser jag våld. Någon som dödar sin flickvän, sin svärmor. Och dessa är döpta katoliker, fortsatte påve Franciskus."
Våldet finns överallt.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/paven-islam-ska-inte-forknippas-med-vald
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
"Efter attacker som den i kyrkan i Normandie har påven sagt att världen är i krig, men han menar att det inte har med religion att göra.
Talade om terrorismens grunder
Det finns många orsaker till terrorismen, menar påven, och lyfte framför allt fram girighet.
– Jag vet att detta är farligt att säga men terrorism växer fram när det inte finns något annat val, samt när pengar är Gud och när pengar - inte människor - sätts i centrum för världens ekonomi.
”Unga utan ideal”
Dessutom är sociala orättvisor en grund till att unga människor ansluter sig till IS, menar påve Franciskus.
– Jag frågar mig hur många unga människor som vi europeer har lämnat utan ideal och utan arbete. De börjar med droger och alkohol eller går med i IS."
(Länken ovan)
Oj vilken mesig vilseförd ankdamms-PK-svensk som hela världen kommer att skratta åt.
(Ironi. Han är från Argentina och har upplevt ett antal juntor på nära håll, arbetat i fattigdistrikt och dessutom gjort sig populär där, arbetat ekumeniskt, är inte "vänster".)
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.