Slöjkrav = tolerans?
När blir vi tvungna att underkasta oss förtrycket, som kallas tolerans?
citat: "– Tolerans och respekt för sedvänjor i de länder vi servar är en del av våra bolagsvärderingar, säger en talesperson."
Läs själv här:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/flygvardinnor-gor-uppror-mot-huvudduk
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Om Air France är ett Franskt flygbolag så gäller franska lagar där inte det land där de befinner sig. Samma sak med fartyg.

Slöjan är ju ett religiöst påbud som ska följas av alla muslimska kvinnor. Är man inte troende och praktiserande kvinna finns inga sådan krav i Koranen vad jag känner till? Att Air France vill ställa sig in hos Iranska Prästerskapet och tvinga sina värdinnor ligger på samma nivå som när Ikea redigerade bort alla honor ur sina kataloger i Saudiarabien. Dvs Onödigt fjäskande
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Räknas inte franska statliga flygplan (och fartyg) som franskt territorium, även när de befinner sig på utländska flygplatser (i utländska hamnar)?
# 3 Precis vad jag sa i inlägg # 1.

#4:👍

Dom inför ett tvång och kallar det för tolerans?!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Slöja? Aldrig i livet.
Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere
Jag kan förstå att man anstränger sig till att leva upp till kunders önskemål. Men i det här fallet så finns det en konflikt mellan religion, kultur och sedvänja. Svårt att säga. Om andra resenärer skulle säga att de inte vill ha det, vilken grupp är då störst?
Vad skulle man säga om resenärerna vill ha flygvärdinnor i raffset?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Det är som sagts tidigare här muslimska kvinnor som ska bära slöja för att kunna åtskiljas från andra kvinnor. Dessutom så visste jag inte att långbyxor ingick i muslimsk klädsel. 😃
Eller missförstod jag det här? Är det så att Air France personal skall bära slöja till uniformen när de på fritiden mellan flighter vistas i Iran och väljer att ha uniformen på? Om så är fallet, så är det väl bara att strunta i uniformen på fritiden? Att ett företag lägger sig i hur anställda beter sig i deras uniform tycker jag är helt okej.
Inte för jag har något till övers för religiösa påbud och att företaget ifråga antagligen mister en kund i mig. Men jag har förståelse för företagarens rätt att leda arbetet och hur han väljer att profilera företaget.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
# 10 Svårt att avgöra vad de avser men så länge de är ombord så är de på Franskt territorium.

#10 Kan hålla med där , Jag vet ock inte om det är tvång på att kvinnor måste habära slöja offentligt i Iran? Eller om det är ett påvud och sedvänja?
I så fall kan de ju inte ta av sig uniformen och slöjan på fritiden.
#8 "Vad skulle man säga om resenärerna vill ha flygvärdinnor i raffset?"
Taget! 😉
#" 13 I så fall vill jag ha flygstewardarna i badbyxor 😃
#14 Absolut! Fast då någon typ George Clooney eller Brad Pitt.. 😉Helst inte Kalle M (sorry, inget personligt).
# 15 Nej de är alldeles för unga 😃
#16 Haha, du får en lista att välja mellan innan start 🙂 En blandning mellan gammalt & nytt, så det finns något för alla.
# 17 Låter fint 😂

Hade inte Playboy ett flygbolag ett kort slag? Måste ha varit trevligt att resa med? Fast det gick väl inte på 70-talet?
#19 På 70-talet gick allt 👍

Fast kvinnorörelsen växte sig väldigt stark då. Så de kanske protesterade för mycket? jag har ingen aning?
#21 Det fanns betydligt större svängrum på 70-talet. Skillnaden mellan 70-talet och nu är enorm. Pratar vi könsroller, jämställdhet, sexism, feminism etc så har vi en mycket större närvaro & medvetenhet idag. Går inte att jämföra.

Jag var bara litet barn då så jag minns inte. Men man ser ju lite på gamla filmer och dokumentärer
#23 Filmer & dokumentärer i all ära, men tro mig - det var en helt annan tid. Saker som föreföll helt självklara på 70-talet hade varit omöjliga idag. Som exempel - i min lilla hemstad fanns två biografer varav den ena visade porrfilm regelbundet. Nej, det var ingen "Porrbiograf" utan en helt vanlig biograf som även visade "vanlig" film. Fanns det protester? Möjligen, men på det stora hela var det bara "business as usual". Fullkomligt otänkbart idag.
I går läste jag i kvällstidningarna om en 5-åring, som ville cykla till en lekkamrat. Skulle det föreställa en nyhet? I så fall för att vårt samhälle har blivit så otryggt att vi måste se till barnen i många många år.
När jag var 5 år tog jag en jämngammal lekkamrat med mig och traskade en mil till mormor för att hon alltid brukade bjuda på karameller.
När vår son var 5 år packade han grejor på cykeln när han cyklade iväg till kompisar någon kilometer bort.
Varken på 40-talet eller på 70-talet väckte det någon större uppmärksamhet.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#25 Haha, nä…eller tänk på hur man åkte på semester förr. Som 17-åring åkte jag och en kompis till Magaluf i 2 veckor. Ingen hörde ifrån oss förrän vi var hemma igen :) Eller tågluffa i 3-4 veckor där det i bästa fall kom ett vykort eller två under resans gång. Sannerligen har tiderna ändrats.

#25: Det var väl snarast tidpunkten det handlade om, 5-åringen gav sig iväg på natten på sin cykeltur.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag kan hålla med om att samhället har blivit mesigare senaste 40 åren. Saker jag gjorde som barn helt naturligt hade förmodligen lett tilla att mina föräldrar hade blivit anmälda för vanvård idag? Bara för att hag/vi klarade oss själva mer.

Ja mycket har ändrats sedan mina ton-år.
Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere