Det går åt pipsvängen, Alfons Åberg!
Ständigt denne Alfons Åberg!
År 2010 var Alfons upphovsperson Gunilla Bergström gäst hos Lotta Bromé och sa då: -Om Alfons fans på riktigt i dag och var 38 år skulle han vara ett eget knäppt litet bolag, kavat och självständig."
Jag är inte så säker på det, så här fem år senare. Risken är uppenbar att han kom att utsättas för näthat och få sitta i diverse TV-soffor och förklara sig. Hans bolag skulle bojkottas, och han skulle tvingas till förhandlingar med Folkhälsan, KO och BO.
För några år sedan fick han skit för att hans far var piprökare, och nu ligger han pyrt till för att han visat sig ha ett samvete i form av ett odjur under sängen. Den förskola som visade en tecknad film med detta innehåll får förklara sig för Skolinspektionen, så Alfons får väl bereda sig på att sitta med vid den katedern och pudelskämmas.
Aftonbladet rapporterar: "Filmen, som är från 1980, handlar bland annat om att Alfons tror att det finns ett odjur under sängen.
Efter att Skolinspektionen begärt en utredning från Malmö stad kommer nu beskedet: Inga filmer alls ska visas på förskolan den närmaste tiden. Dessutom ska föräldrarna dagligen få information på förskolans tavla om vilka aktiviteter som är planerade."
Och nu drar Apoteket tillbaka Alfonstandborsten. Fast där skyller man på tillverkningsfel, men det är nog illuminatis tecken på att Alfons bör hålla munnen stängd…
Vet du vad Alfons - om jag var du skulle jag ringa till BRIS! Frågan är förstås om de skulle lyssna på en fyrtiotreåring?
#1 Ja, frågan är vad vi skall med en folkhälsominister till, med en så ansvarstagande befolkning?

Usch o borsta tänderna med en opassande tandborste! Det kan ju hoppa ut hur många fula ord som helst ur lilla rosenmunnen, för att inte tala om hur traumatiserande själva borsten måste vara. 😉😈
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Folk är så sjukt överbeskyddande nuför tiden … rent löjligt när man hör vad vissa föräldrar hittar på
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Alfons…ständigt denne Alfons!
#6 Ja- Aja baja, Alfons Åberg!
Nej, nu skall sluta raljera. Istället vill jag citera två debattörer som uttrycker ungefär vad jag tycker:
..".i Malmö finns det ett barn som jag tycker mycket synd om just nu. Dels för att barnet är rädd, skärrat och vad det verkar psykiskt ärrad … av en Alfons Åberg-film.
Jag tycker synd om barnet för att han/hon upplevde filmen "Alfons Åberg och odjuret" som han/hon gjorde och för att hans/hennes föräldrar inte kunde hantera situationen på annat vis än att anmäla kommunen till skolinspektionen för tilltaget att visa Alfons Åberg-filmen, så nu har kommunen beslutat att inga filmer alls ska få visas den närmsta tiden.
Detta för att man visat en film som på enklast möjligast vis förklarar konsekvensen av att vara elak mot någon, att handskas med sitt samvete, och göra rätt för sig. Ett lysande tillfälle till lärdom som barnet i Malmö och dennes föräldrar gick miste om.
Jag tycker synd om barnet, för att om en film som "Alfons Åberg och odjuret" ställer till så fasansfulla problem, går barnet och hans/hennes föräldrar en extremt jobbig uppväxt till mötes."---
Johan Rönn, debattinlägg på Nyheter24
"Alfons, Wahldén och Ellis är en hjälplös liten diskussion, i en värld där de flesta barn har sett långt värre saker än föräldrarna har en aning om (eller själva har sett). Det finns en stor, stor värld ute på nätet där nyfikna barn lätt kan få tillgång till nästan vad som helst."---
Lotta Olsson i DN

Om ett barn upplever rädsla för en film eller liknande, tycker jag det är en god idé att krama om barnet, ge trygghet ur sig själv och prata om saken.
Tride.

Själv blev jag jätterädd för Drutten och Gena (enligt min mor) men det är inget som jag själv kommer ihåg…så jag antar att jag kom över det rätt snabbt 🙂(ca 0:16 in i klippet kan man se hur farliga de ser ut 😃)
Tänk alla småbarn som blir rädda när jultomten dyker upp ..bojkotta tomten?
Multi vad?

Jag har varit rädd både för jultomten och häxan i Snövit.
Tride.

#9 När jag var i förskoleåldern hade jag en plansch på väggen med dem och jag tyckte "gen" eller vilken den nu var som är krokodilen? vVar läskig. . Men då anmäldes inget.
Man lärde sig och som ni säger man hade föräldrar som förklarade

Är uppväxt på 70-talet (född -68) och flera av mina generationskamrater ojar sig väldeliga över Vilse i pannkakan och att Staffan Westerberg förstörde deras barndom.

"Tårtan" är väl det barnprogram som jag minns som mest traumatiserande. Även sången "Tigerjakten" av Mora träsk ger mig rysningar än idag. Dagens barn lever ju i rena himlariket i jämförelse 😃
Gräver jag riktigt djupt i mitt undermedvetna hittar jag en gammal tecknad version av Jack och Bönstjälken som jag såg på matiné som minderårig tillsammans med min mor, och den filmen tyckte jag var lite otäck. Hittade den nu på youtube, och jag förstår nu varför den skrämde . Alla Malmöbor varnas härmed för att kolla…😉

Brødrene Dal og professor Drøvels hemmelighet. 😮
Multi vad?

#12 Den är klat psykotisk och jag klarar inte av hans konstnärskap.
#13 Den tyckte jag var ganska rolig, men hade och så en slänga av "underlig"

Jag minns faktiskt att när jag var barn gillade vi att skrämma upp varandra med att berätta spökhistorier. I synnerhet på kvällarna om vi sov över hos nån kamrat. Sen sov vi djupt och rofyllt.
Tride.

#15 Jag jobbade i Storumans kommun och där blev en kvinna uppringd av en norrman. Hon blev väldigt full i skratt för hon tyckte att det lät som en av de medverkande i denna serie, och det var verkligen han! (För ett tiotal år sedan.)
"30.000 exemplar av böckerna ”God natt, Alfons Åberg” och ”Sunnanäng” på arabiska skänks till barn på asylboenden runt om i landet. Det är författaren Gunilla Bergström, Annika Lindgren och illustratören Marit Törnqvist som står bakom projektet."---
Skall man räkna med att anmälningar är att vänta om att Sverige försöker att indoktrinera barnen med Alfonsnormer?