Annons:
Etikettnyheter
Läst 1609 ggr
Fillifjonkan60
2016-03-02, 21:38

"Elva barn fick tbc på dagis"

Hur kan någon med långt framskriden tbc få jobba på dagis? "Joakim Allenmarks treåriga dotter är ett av de smittade barnen på förskolan Regnbågen i Bromma i nordvästra Stockholm. -Läkarna har konstaterat en förändring i ena lungan, säger han. Sjukdomen innebär en långvarig och jobbig medicinering. Joakim Allenmark är sammanbiten och arg när han lämnar gårdagens informationsmöte på förskolan. -Vår dotter har tbc. Nu väntar vi bara på besked om hur allvarligt det är, säger han. Läkarna tror att smittan kom till förskolan i våras, tillsammans med en av de anställda. Hon lider av långt framskriden tbc men svarar positivt på behandlingen." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10652048.ab

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Annons:
Martin
2016-03-02, 22:17

Det är visserligen en bra fråga, men frågan är: Får man det idag? Har det hänt något inom området? Hur ser TBC-smitta ut på dagis idag?

Artikeln är 11 år gammal och därmed tycker jag det är relevant med fakta om hur det ser ut idag för att det skall bli en intressant diskussion.

Nu tror jag inte att reglerna ändrat sig så mycket, men den typen av händelser skulle ju faktiskt kunna vara sådant som gör att saker ändras.

mvh Martin

Fillifjonkan60
2016-03-02, 22:48

Ja, jag missade att den var från 2005. Men då undrar jag ju precis som du, hur ser det ut idag? Det hörs ju väldigt lite om det.

Martin
2016-03-03, 06:47

Statistiken #3 säger en del men säger inget om frågan, hur man kan få jobba på dagis med långt framskriden TBC eller om man fortfarande får det.

Dock säger den att smittan bland barn under 10 år i Sverige minskar, och också att det är liten risk att smittas i Sverige. Däremot en stor ökning av personer som hade den när de kom hit som asylsökande.

Den säger också att av de svenskar som smittas är gruppen äldre än 80% och som haft smittan latent sedan många år när TBC var vanligare i Sverige men där den nu brutit ut i majoritet.

En intressant undersökning. Tack.

mvh Martin

Vilsen M.S
2016-03-03, 09:09

Haha, först när jag läste artikeln igår trodde jag absolut att händelsen på förskolan var i nutid. Jag missade konstigt nog o läsa de tre raderna som beskrev att artikeln var publicerad 2005. Det blir ju så när man slarvläser!😕

Jag hoppas att dom får ordning på spridningen så fort som möjligt för om denna smitta kommer ut i stora delar av samhället blir det inte så bra. Det vore hemskt om det kommer ut i förskolorna igen.😕

Fillifjonkan60
2016-03-03, 10:02

#5 Ja det var ju så jag tolkade det hela också, missade totalt att kolla datumet. 😊

Annons:
[helga21]
2016-03-03, 10:33

# 6 Förstår att  du inte såg senaste avsnittet av Vetenskapens värld. Här har du inslaget. Det finns bredvid artikeln så du kan klicka på.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rekordmanga-fall-av-multiresistent-tbc-i-varlden

[helga21]
2016-03-03, 10:36
Upp till toppen
Annons: