Övergavs av sin familj – och blev utfryst av byn
Den danska hjälparbetaren Anja Ringgren Lovén träffar den två år gamla pojken i Nigeria. Pojken, som de namnger Hope, har övergivits av sina föräldrar och anklagas för att vara ”häxbarn”. – Tusentals barn anklagas för att vara häxor och vi har båda sett tortyr av barn, döda barn och rädda barn, skriver Anja på sin Facebooksida.
http://www.metro.se/nyheter/overgavs-av-sin-familj-och-blev-utfryst-av-hela-byn/EVHpbr!AI0cK6T51eao/

Underbara Anja…❤️mitt hjärta gråter för dessa barn…💔
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Vad gör vi åt människors okunnighet och rädsla? Underbart att se hur den lille pojken blir vårdad och mår bättre.Önskar att fler barn får samma hjälp och trygghet - och att okunniga föräldrar vågar släppa sin rädsla.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Utbildning är nog svaret på din fråga. Om man utbildar folket så att nyter och gammal folktro skingras, minskar tron på häxor och annat. Med utbildningen minskar även tron på religion och då kan sånt här kanske försvinna?
Men även fattigdomen måste ju bekämpas eftersom religion blir de fattigas sista hopp för ett bättre liv och i religionens utkanter flockas tron på onda väsen.
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Först måste Boko Haram krossas innan man kan utbilda människor.

#3 Nu finns faktiskt häxor, även om de inte är det som varken kristendomen eller Hollywood tror.
(En bisak i sammanhanget, men ändock. Folk som torterar barn är såklart lika vidriga oavsett vad de tror de har för sjuka "skäl" till det. Tro på vad man vill får man gärna, så länge det inte går ut över någon annan.)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Fast är vi som samhälle verkligen bättre själva? Hur många är det inte som tycker att det är okej att små barn drunknar i medelhavet med motiveringen "De är inte riktiga flyktingar". Vi kallar dom förvisso inte för häxor, utan för muslimer.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Det är inte vad tråden handlar om, jag vill inte ha en massa snack om SD i denna tråd nu handlar det om Nigeria.

#7 Nu var det du som förde SD på tal, inte jag. Jag tog upp att vi fryser ut barn till döden också och det handlar definitivt tråden om. Eller är det skillnad på barn och barn? Eller är det beroende på gärningsman?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#8 Sen när ligger Nigeria i Medelhavet ja jag vet hur trådar spårar ur när flyktingar till EU diskuteras, jag ber dig respektera min vilja att diskutera det som händer i Nigeria kan du göra det? Starta en egen tråd om du vill ta upp Medelhavet!
Hur fick vi bort vidskepligheten här?
Givetvis har det med utbildning att göra men också med trygghet i vardagen.
Å andra sidan tycks vidskepligheten komma tillbaka även här typ hästviskare, medium, kristalltanter mm?
Jag har för mig att det finns eldsjälarp på olika håll som driver hem för barn som stöts ut av det här skälet eller andra. Tex att de har aids.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

#9 Vart har jag påstått att Nigeria ligger där?
Jag diskuterar när vi skickar barn i döden pga en tro, oavsett land. Men man kanske bara får förfasa sig när det är någon annan folkgrupp som gör det enligt dig?
Du ber mig respektera din tråd, vilket jag gör eftersom jag höll mig till ämnet, vad sägs om att du respekterar mig och mina argument? Och vad sägs om att inte tillskriva mig saker som jag inte skrivit, det har du gjort flera gånger redan på bara två inlägg.
#10 Ja utbildning är viktig landet har mycket att jobba på för att förbättra för människor som är fattiga och saknar utbildning.
Fantastiskt att vår kära herr Löfven med sin regering…. ursäkta mitt ordval är så kåt på att klippa bidragen… som vanligtvis går till u-länder. För de har ju det så bra i u-länderna eller hur kära herr Löfven, vår svenska pajas?

Men snälla vildavittra kan du ge dig?
Du måste inte gå in och tjafsa sönder trådar, respektera vad Jimmy skriver och försök se saker ur hans synvinkel istället för att bara mala på, jisses.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#13 Problemet är att man har problem med korruption och krig i norra delen av landet.
Man får mycket stort bistånd från EU.
#15 allvarligt var nånstans I Afrika finns inte problemet mer korruption utan ens bemödat mig med att läsa din lank då jag alltid har "cash" I fickan när jag reser I den värlrdsdelen. Så enligt mig faller vår kära sittandes regering därom
'
#16 Det går inte skylla på vår sittande regering för kriget i norra Nigeria eller att människor i Nigeria är fattiga.

#14 Men snälla Vanja, kan du själv försöka att för en gångs skull inte gå på person och dessutom för en gångs skull läsa det som skrivs? Det var Jimmy som hoppade på mig och tjafsade, jag höll mig till ämnet.
Men förmodligen tog mitt argument skruv, med tanke på hur starkt ni två reagerade. Gjorde det ont?
#18 Har bett dig lämna tråden om du inte ska diskutera vad som händer i Nigeria det är bara det jag vill diskutera är det så svårt att för stå?
Nigeria handlar tråden om inget annat!
# 17 varnånstans har jag skyllt dess krig på vår sittande regering? Pinsamheten jag finner I sittande regering är dess besök I Afrika och dess andra sida där de drar ner på Sveriges biståndspolitik. Men om du har nån kännedom som jag inte har som pekar på att Sveriges bistånds politiks stora del går till någon annan världsdel än Afrika så upplys mig gärna tack

#19 Jag svarar bara på era påhopp. Noterade du dessutom att Daisy-Moa-Elsa inte höll sig on topic när hon började diskutera den svenske statsministern? Hur kommer det sig att du inte påpekade det? Bor han kanske i Nigeria (Rosenbad ligger alltså inte i Nigeria om du inte visste det). Jag var åtminstone on topic och väntar fortfarande på dina tankar om mitt argument.
Så vad tycker du Jimmie, hur kommer det sig att drunknade barn i Europa är okej, när detta inte är det enligt er? Och om utbildning ska hjälpa, hur kommer det sig att det inte hjälp här? Eller är det kanske bara obildade som tycker att dessa barn kan få dö?
#20 Man måste göra mer än bara sända ner pengar, det handlar om att utbilda barn och vuxna, se över fattigdom och få slut på terrorn från Boko Haram det görs med hjälparbetare. Kriget är svårare då Nigeria måste be om hjälp.
# 22 skämtar du med mig? Vart gick din senaste semesterresa? Mina senaste sen år har gått till afrika… nyligen landat den 16 januari 2016 i Sverige igen.
Boko Haram styr inte hela afrika ( in shalah tack och lov) , dock lider större delar än dem där Boko Haram befinne inner sig I svår misär Men visst vill du bara få lander I kamp emot Boko Haram att de får hjälp är det ditt val.
#23 Boko Haram strider i Nigeria och Mali och har dödar massor med människor och drivit över en miljon på flykt enbart i norra Nigeria. Senaste större attentatet var nu i februari i Nigeria med över hundra döda. kidnappningar och barnsoldater är något dom sysslar med.
Dom har svurit IS trohet och får vapen levererade via Libyen.
Vad har min senaste semesterresa med Afrika att göra?
Men visst vill du bara få lander I kamp emot Boko Haram att de får hjälp är det ditt val.
Förstår inte hur du menar här?
#24 fortfarande styr inte Boko Haram hela afrika, som du själv sager Nigeria och Mali, är inte afrika mer än dessa två lander?
Var nånstans I mitt tidigare inlägg namner jag Boko Haram? Du gör det I ditt inlägg " 22. Sverige biståndspolitk är bredare än så
Citat 24 Men visst vill du bara få lander I kamp emot Boko Haram att de får hjälp är det ditt val."
Jag betackar mig mig för att du tillskriver mig något om Boko Haram.
Vi kan väl kompromissa och utbilda dom att det är förenat med livsfara att försöka ta sig över medelhavet med flytande vrak eller hemmagjorda flottar. Speciellt om man inte hittar, kan sköta en båt, inte kan simma eller har flytväst?
Janne Nilsson

#26 Du tror på allvar att de inte redan vet det? Dessutom är det ju vi som dömer dom till döden som i så fall behöver utbildning, inte offren. För är det den där lille nigerianske pojken som ska utbildas? Det är i så fall samma resonemang som du just använde.

Det spårade ur snabbt. Folktro i gammal eller ny form är farlig. I religionens namn vare det kristen eller muslimsk eller annan gudadyrkan kan i grunden se god ut. Men oftast ganska snabbt i fanatiska människors famn spårar det snabbt ur precis som I kristendomen och islam eller i deras gemensamma grund .Judendomen. ALL organiserad religion är av ondo.
Det var någon här som satt och mumlade om paganism eller wicca, Om dessa pseudoreligioner får växa sig tillräckligt starka kommer ni nog snart offra albinos och stena små barn precis som i Afrika.
Du är ingen häxa och ommer aldrig bli, för magi finns inte det är påhittat av människan Precis som Jahve/Allah.
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Det var lite sarkasm från min sida. Med antydan att även dom som flyr har ett visst ansvar för vad dom tar sig till. Eller menar du att dom inte har det?
På samma vis kan man säga att dom som lockar med medborgarskap och fantastiska förmåner har ett ansvar som får dom att riskera sina liv.
Hur tycker du vi skall agera för att hindra att fler dör på medelhavet?
Sen förstår jag inte hur du sammankopplar förslaget om utbildning med den utstötte nigerianske pojken som vart utpekad som häxa? Du tycks ofta komma in på detta ämne oavsett vad tråden handlar om? Och jag måste ge Jimmy L rätt i sin kritik av ditt agerande.
Den lille nigerianske pojken hade lika gärna kunnat vara på andra sidan, dvs vara den som fryste ut.
Janne Nilsson

#29 "Hur tycker du vi skall agera för att hindra att fler dör på medelhavet?"
Enkelt, ändra reglerna så det inte är flygbolagen osv som ska betala återresan om personen de transporterat till Europa får avslag på sin asylansökan. Då kan de flyga osv istället för att betala mer för en gisten båtresa.
"Sen förstår jag inte hur du sammankopplar förslaget om utbildning med den utstötte nigerianske pojken som vart utpekad som häxa? Du tycks ofta komma in på detta ämne oavsett vad tråden handlar om? Och jag måste ge Jimmy L rätt i sin kritik av ditt agerande."
Och så går du själv off topic. Håll dig till ämnet. Jag drar helt uppenbara paralleller, månne vill ni inte se dom, det kan jag inte göra något åt. Och jag håller mig alltid till ämnet, sluta påstå något annat.
#25 Nu handlar tråden om om Nigeria och inte hela Afrika. Nigeria har problem med terrorgruppen Boko Haram, fattigdom, och korruption.
#21 VildaVittra jag vill nu att du lämnar denna tråd droppen när du kallar mig jimmie och fortsätter med massa ot och tjafs. Starta din egen tråd istället!

#32 Men snälla du, ibland stavar man nick fel, var det verkligen så fruktansvärt? Det är varken första eller sista gången jag gjort det, jag vet exempelvis inte på rak arm om en av sajtägarna stavar sitt namn med c eller k.
Men vad sägs om att svara på mina frågor som jag ställde där jag tog upp den nigerianske pojken istället för att du går off topic hela tiden?
#33 Nu har du fortsatt förstöra min tråd med massa OT trots jag sagt till dig. Förstår du inte svenska? Jag lämnar denna nu så kan du fortsätta med massa OT!

#34 Jag har hållit mig on topic hela tiden, men det har inte du gjort, utan du har tjafsat om SD, felstavningar osv. Sluta att påstå en massa felaktigheter.
Så du vill alltså inte svara på mina on topic-frågor, tystnad är även det ett svar.

Tagga ner, var inte så rabbiat hela jäkla tiden!
Multi vad?
Bara det att tro att sådana här frågor är enkla tycker jag visar på ett sätt att se på det hela utifrån en agenda snarare än verkliga förhållanden och realpolitik.
Hur skall det hjälpa? Såvitt jag vet finns inga direktflyg från Afghanistan, Somalia, Syrien eller någon av de andra oroshärdarna folk med asylskäl flyr ifrån? Kan du nämna några?
Sen är det väl inte problemet med återresa helt och hållet pådyvlat på flygbolagen? Även dessa är av säkerhetsskäl intresserade av att deras passagerare har identitetshandlingar. Och var det inte så att regeln uppkom pga så många sade sig sakna identitetshandlingar när de sökte asyl trots att de måste ha haft det för att komma ombord på flygplanet och att flygplanet kom från ett säkert land?
Och varför skall vi betala återresan för de som inte har asylskäl?
Jag skulle fortfarande vilja veta huruvida du tycker att de flyende själva har något ansvar för var de gör när de riskerar sina egna, sina familjers och andras liv?
Dina paralleller som du uppenbart kan se ter sig något vaga för mig och säkert för andra? Samma sak med vad du anser höra till ämnet? Och nu kanske det inte är din definition för det som gäller utan den allmänt rådande?
Janne Nilsson

#37 Det är så enkelt, tror du inte mig, så kanske du tror på Hans Rosling?
"Och varför skall vi betala återresan för de som inte har asylskäl?"
För att vuxna och barn inte ska drunkna. Och de som lyckas ta sig över måste vi ändå betala återresa till.
"Dina paralleller som du uppenbart kan se ter sig något vaga för mig och säkert för andra?"
Be mig då förklara istället för att göra påhopp.

Oj, är det samma person som sa att det är bättre att hjälpa på plats/närregionerna ? Pengarna räcker till att hjälpa fler
Multi vad?
Har de själva något ansvar för de risker de utsätter sig själva, sin familj och andra för?
Jag tror nog på Hans Rosling, i alla fall i det här läget. Däremot tror jag inte på din tolkning av vad han säger. Och slutsatserna därav. Och han säger inte att vi borde avskaffa vare sig visum eller krav på identitetshandlingar typ pass.
Om det är problemet att inget visa finns. Så är det väl bättre att avskaffa visumtvånget istället för kravet på identitetshandlingar?
Förklaring av paralleller kanske hade varit bra redan i inlägg #30?
Kan du specificera var och på vilket sätt jag gör ett påhopp på dig?
Janne Nilsson

Hur i helvete kan man behandla små barn på detta sätt??? Oavsett vilket land de kommer ifrån så har inte barnet bett att få bli född! Det är de "vuxnas" ansvar att ta hand om dem. Fy f-n säger jag bara!!!