Nya regler för asyl!
Regeringen skickar ut en ny lag på förslag som ska gälla i 3 år. Denna innefattar följande:
Tillfälliga uppehållstillstånd för alla (undantaget kvotflyktingar)
Begränsad anhöriginvandring
Skärpt försörjningskrav
Ömmande skäl tas bort
http://www.svtplay.se/video/6278571/rapport/rapport-11-02-19-30
Är det någon som tycker att regeringen är rasistiskt?
Själv konstaterar jag bara att äntligen så har de skådat vad allmänheten redan gjort.

#0 På frågan om någon tycker att regeringen är rasistisk så verkar Vänsterpartiet i Malmö ligga nära den uppfattningen. I ett brev till partistyrelsen skriver de: "Vi kan inte göra upp med en regering som har samma retorik och logik som rasisterna." Svårt att komma närmare en rasistanklagelse än så utan att göra det i direkta ordalag…

#3 Vänsterpartiet är ju inte riktiga nånstans ändå…hahaha
#4 Ja, vänsterpartiet i Malmö kanske borde kanske ha tänkt på ordspråket "bättre vara tyst och bli betraktad som en idiot än att öppna munnen och bevisa det"?
Jag skulle vilja påstå att order rasism eller rasist har urvattnats i den grad att det kan betyda vad som helst?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#6 Ja, numera ser väl de flesta sansade bedömare det som ett utslag av bristande argumentationsförmåga att slänga ur sig det ordet i tid och otid…
Majoriteten av Syrier och Irakier är dessutom av samma ras som majoriteten av Svenskar.
# 8 Vad har det med saken att göra?
#8 Fast ordet "ras" bör inte användas på människor, eller hur?
Artikel i Dagens Industri om regeringens förslag. Inte så många positiva kommentarer.
# 11 Ser bara att man redovisat vad som händer?
#12 Under artikeln finns 154 kommentarer från olika personer.
# 13 Jaså kommentarerna - de läser jag aldrig 😃

#8 Vad menar du med det? Alla är vi ändå homosapiens sapiens. Skillnaden åtgörs ju inte efter etnicitet utan utifrån skyddsbehov grundat på varifrån man flytt.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

#10 "Fast ordet "ras" bör inte användas på människor, eller hur?"
Det ansåg i alla fall biologen Pelle Palm i en artikel på Vetenskap och Folkbildnings hemsida.
"**Raser inte pseudovetenskap
**
Nu förhåller det sig emellertid så, att arten Homo sapiens, som omfattar alla nu levande människor, faktiskt är uppdelad i geografiska raser – eller åtminstone var, innan dagens kommunikationssystem och människors därav betingade rörlighet börjat bryta upp det gamla mönstret."
Det lustiga med detta är att det är kamera0710 som både länkade till den här kontroversiella artikeln, och samtidigt uttalade sitt stöd för innehållet. Lite oväntat kan man ju tycka.
Citat av kamera0710:
"Jag kanske inte håller med honom i allt, men visst har han en poäng i att man inte behöver vara rasist för att man anser att mänskligheten kan delas in i raser."
An ounce of prevention is worth a pound of cure
#16 Märklig kommentar från signatur kamera0710. Typ: "Jag är inte rasist men visst består mänskligheten av olika raser".

En rasist är väl en person som värderar människor olika utifrån deras etniska ursprung eller hur?
Om en person sedan inser det självklara, det att människor har olika etniskt ursprung, gör det den personen till rasist? Knappast!!

#18 så tänker jag i alla fall. Och utifrån det skulle kanske centern klassas som det mest rasistiska partiet eftersom de t o m har uttalat konkreta förslag på att avsiktligt göra skillnad på folk och folk i det sammanhanget..?
# 19 Fast inte om de är adopterade av svenska föräldrar 😃

#20 Vilket är hur stor procent då utav alla "invandrare" vi har? Knappast relevant i sammanhanget i af va? 😃
# 21 Skojade 😃

#22 förstod det! 😉😃

#24 det förutsätter att dem inte är etniska svenskar.
Om någon är rasist måste man väl utgå från raser eller åtminståne skilja på mängden neandertalar dna eller andra arter av utdöda människoarter. Flera vågor av förhistoriska migrationer från mellanöstern har nått nord och mellaneuropa.

25
Ungefär hälften av dem som kommer till Sverige varje år (innan sommaren 15) var väl återvändande etniska svenskar.
Och jag väntar fortfarande på svar, vilka förslag C har som riktar sig mot specifika etniska grupper, dvs rasistiska förslag.
Eller kör du med den vanliga sortens tirader, som senare inte kan försvaras med bevis?