Annons:
Etikettnyheter
Läst 1152 ggr
[Carpinus]
2016-01-16, 08:28

"Polisen: 30-tal ligor slår till mot åldringar"

_"Åldringsbrotten fortsätter öka. Det finns oändligt med tillvägagångssätt som de kriminella använder sig av för att lura de gamla på deras pengar och värdesaker.
Just nu håller polisen koll på ett trettiotal ligor som härjar runtom i Sverige.
– Det är lukrativt. Det är ett lätt sätt att komma över pengar för det handlar bara om pengar, säger Håkan Carlsson chef för polisens Cirkagrupp."---

"Det är ofta ligor som ligger bakom brotten och det är ett problem i hela Europa. En del ligor rör sig bara inom Sverige, andra drar runt mellan länderna. Det leder till att många kan bli internationellt efterlysta.
– Vi följer ett trettiotal ligor. Det är så att de ligor som kommer till Sverige, de kommer hit och så begår de brott och så lämnar de landet. Sedan kanske det dröjer några år innan de kommer tillbaka, säger Håkan Carlsson som berättar att om de har deras identitet och de kan gripas för att senare dömas för brotten så kan man ta med samtliga brott.
– Det blir rätt så kännbara straff när man kan samordna ärenden.
I och med att dessa brott ökar är det viktigt att man är uppmärksam."---_

GT

Artikeln innehåller en del tips om hur man kan gardera sig mot dessa kriminella.

Vill du ha exempel på rapporter som strömmar in om brott mot äldre så finns det sådana i denna tråd.

Annons:
kamera0710
2016-01-18, 12:27

Visst är det åt helvete! Min mor besökte min mormor för några år sedan och hemtjänsten kom på besök. Min mor råkade vara i badrummet och kvinnan från hemtjänsten blev rädd och trodde att det var en inbrottstjuv på besök! (Det hade rapporterats en hel del om detta vid tidpunkten.) Men det hela slutade med skratt den gången!

Upp till toppen
Annons: