Annons:
Etikettövrigt
Läst 1435 ggr
Staffan
2015-12-07, 12:03

Bevisat: Män bättre än kvinnor

”I experimentet fick 18 män och 18 kvinnor memorera en virtuell labyrint. Därefter lade de sig i en MR-skanner, utrustade med 3D-glasögon och en styrspak, uppgiften var att leta sig fram till vissa platser.”

”Män är bättre på att navigera efter väderstrecken och har en bättre känsla för riktning. Män kan därmed ta genvägar och snabbt komma direkt till målet. Kvinnor är mer beroende av landmärken. En kvinna orienterar sig vanligtvis efter saker hon har sett på vägen.”

» Artikel på GP.se

» Den genomförda studien

I studien kom männen fram till målet 50 procent snabbare än kvinnorna.

Viktig studie. Därmed var det bevisat… ;)

// Staffan

Annons:
Emo
2015-12-07, 13:14

Du är rolig. 😃

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mirinda
2015-12-10, 08:24

Är det någon som har en förklaring till fenomenet att kvinnor och män, generellt sett, gör olika när de läser en karta? 

Om vi föreställer oss en man och en kvinna som passagerare i en bil. Båda har en likadan bilatlas som de ska använda för att hjälpa föraren att köra rätt väg. Mannen håller kartan framför sig på samma vis som om han hade läst en tidning. Kvinnan vrider kartan så att vägens riktning på kartan överensstämmer med vägen de kör på. Någon gång för länge sedan läste jag om detta. Men om det gavs en förklaring då, så har jag glömt den.🤔

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Halvdansken
2015-12-10, 09:29

Män anses i allmänhet ha en bättre rumsuppfattning, och det är kanske därför de kan vrida på kartan inne i huvudet, sas.

Kvinnorna har kanske lättare att läsa vägnamn upp-o-ner, som man ju blir tvungen till om man vrider kartan.

Oavsett vad är det ju bara två olika sätt att komma fram till samma ställe.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tride
2015-12-10, 10:17

Jag läser kartor utan att vrida på dem. Är jag en man då? ;) :D

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Mirinda
2015-12-10, 12:54

#3 Tack för ditt förslag till förklaring!

#4 Jag skrev "generellt sett". Alltså vad de flesta gör, inte alla.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ulla
2015-12-10, 12:58

Javisst.😃

I skolans orientering fick man väl lära sig att vända kartan efter naturen? Kanske tjejerna är lydigare.😇

Jag har förresten upptäckt att det faktiskt går att tänka "bakvänt" om man verkligen försöker.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[[eskils_]]
2015-12-21, 13:36

Intressant studie, men ganska få deltagare. 😉

nypisnina
2015-12-21, 14:27

#7 Tänkte samma sak!

Linnea
2016-01-08, 21:36

Ja jag skulle inte kalla det vetenskapligt på dessa grunder. Och det innebär ju inte att män överlag är bättre än kvinnor. Bara på just det här.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Magi-cat
2016-01-09, 07:57

Och jag säger att det är en myt.

http://www.ted.com/talks/ben_ambridge_10_myths_about_psychology_debunked

Jag läste om ett av dessa tester som "visade" att män har bättre spatial förmåga än kvinnor. När man gjorde om testet och förändrade förutsättningarna blev det ingen skillnad.
Så det beror mycket på hur man lägger upp testet. (Jag ska försöka hitta länken.)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Janne Nilsson
2016-01-09, 10:04

Din länk bekräftar att det finns en skillnad även om föredragshållaren anser den vara liten och försumbar?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Magi-cat
2016-01-09, 10:07

#10 Just det, liten och försumbar.

Som sagt, kan det bero på hur man lägger upp testet.

Magi-cat
2016-01-09, 14:01

Den här typen av skillnader, om de ens finns, brukar försvinna med träning (eftersom hjärnan är plastisk och formbar) eller ett annat upplägg på testet.

Annons:
Devya
2016-01-09, 14:02

Varför försöker vissa få fram vilket kön är bättre? Varför kan man inte bara acceptera att alla är lika värda oberoende?

Jag förstår verkligen inte meningen med en sådan här undersökning.

starhawk
2016-01-09, 14:19

Testet visar bara en aspekt av olikheter mellan män och kvinnor, den visar inta att det ena könet skulle vara bättre än det andra. Män är bättre på vissa saker kvinnor är bättre på andra, så i slutändan jämnar det nog ut sig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Devya
2016-01-09, 14:32

#15 Med tanke på alla skriverier om hur dåligt kvinnor behandlas så är det inte särskilt trevligt att läsa om sådana här undersökningar. Det jag mest reagerar på är väl själv rubriken på inlägget. Inlägg med en rubrik som denna känns därmed lite obehaglig, oberoende om det var på skoj eller ej.

Sen igen kanske jag överreagerar för jag har nyligen läst väldigt många oroande artiklar om hur kvinnor behandlas värre än djur… =/

tarantass
2016-01-09, 17:17

Om en färsk hjärnscanstudie för att upptäcka strukturella skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor. Rubriken sammanfattar det bra:

https://www.newscientist.com/article/dn28582-scans-prove-theres-no-such-thing-as-a-male-or-female-brain/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: