Annons:
Etikettnyheter
Läst 2415 ggr
Fillifjonkan60
2015-12-14, 22:30

"Göteborgare döms till livstid för terrorbrott"

Ja mindre än livstid hade ju varit skandal.

"I dag kom avgörandet i det första svenska rättsfallet mot personer som misstänkts för att ha deltagit i Islamiska statens terror i Syrien.

Göteborgs tingsrätt dömde Hassan Al-Mandlawi, 32, och Al Amin Sultan, 30, till livstids fängelse för terrorbrott. Enligt domen är det fastställt att de har deltagit i morden på två tillfångatagna män i Syrien 2013."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21936468.ab

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Annons:
[Carpinus]
2015-12-14, 23:53

#0 Det är långt ifrån avgjort! Redan innan rättegången började pratades det om att det skulle sluta med överklagan oavsett utgången, och vi har redan hört från försvarsadvokaterna att man tänker överklaga.

Personligen är jag inte alls säker på att domen står fast i högre instans. Jag blir inte det minsta förvånad om det slutar med frikännanden och skadestånd. Dessvärre…

Fillifjonkan60
2015-12-15, 08:41

#1 Jo jag läste det också, men hoppas verkligen att det står fast.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Ford -57
2015-12-15, 11:54

#1 Ja d skulle ju inte förvåna, vi lver ju i kriminalliberala Sverige.

Pysslan
2015-12-15, 22:30

Jag hoppas verkligen att det inte blir något frikännande eller någon strafflindring i högre instans. Jag tror att det är jätteviktigt att man är tydlig med att allt deltagande i terrororganisationer bedöms som aktivt och kriminellt. Om du håller i kniven / vapnet eller om du "bara" står bredvid och "hejar på" ska inte ha någon betydelse.

De som åker iväg att kriga med IS, Al Qaida och likvärdiga organisationer gör sig skyldiga till kriminell handling och ska beläggas med högsta straffpåföljd!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Tride
2015-12-20, 10:46

#3#4 Kan bara hålla med. Rättssäkerhets i vårt land kräver detta, måste vara tveklös och knivskarp. Straffen i vårt land är dessutom ofta lindriga, jämfört med vad som sker i andra länder - både i Asien, arabvärlden och USA. Vi har dessutom någorlunda bekväma fängelser. 

Många brottslingar i andra länder drömmer om att få sitta i finkan här! Det fanns några kända fall - bla en kvinna, politisk ledare. Minns inte exakt vilket land. 

Sen handlar det ju om vad som står i lagen och hur denna tolkas. Jag tror att det kan vara  svårt att reda ut i det här aktuella fallet, eftersom brottet begåtts i ett annat land. Men planerats här!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Vovvi
2015-12-20, 13:24

Ett steg i rätt riktning.. blev väldigt förvånad när jag hörde det här. Då det är mesiga Sverige vi lever i som inte ger några straff.

Annons:
Upp till toppen
Annons: