#1 VildaVittra
Jag håller med om att det inte är rätt sak att göra. Ifall regeringen menar allvar med att dom vill minska antalet människor som söker sig till Sverige så är det vettigaste sättet att försämra villkoren och minska bidragen för de som kommer till landet.
// Staffan

#2 Det bästa vore ju att få dom andra länderna i Europa att ta sin andel av flyktingar dom också. Och att ge asylsökande en möjlighet att försörja sig själva, de ska alltså tjäna på att bidra till samhället. Som bönder har ju det tufft ekonomiskt nu, staten skulle ju kunna gå in och erbjuda dom personal i form av asylsökande, men att staten står för lönen. Vi gör ju redan så för att få ut funktionshindrade på arbetsmarknaden.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#3 VildaVittra
> Det bästa vore ju att få dom andra länderna i Europa > att ta sin andel av flyktingar dom också
Det tycker regeringen också men "dom andra länderna i Europa" vill ju av olika anledningar inte ta emot flyktingar i större utsträckning än dom gör. Det har ju bevisats under hösten. Att tvinga dom verkar svårt.
> Och att ge asylsökande en möjlighet att försörja sig > själva, de ska alltså tjäna på att bidra till samhället. > Som bönder har ju det tufft ekonomiskt nu, staten skulle > ju kunna gå in och erbjuda dom personal i form av asylsökande, > men att staten står för lönen.
Det skulle säkert vara bra av många anledningar men om staten ska betala deras lön så måste staten ha mer pengar. Var ska resurserna tas ifrån tycker du?
Det är klart att man kan höja skatterna ytterligare men jag tror faktiskt tyvärr att skatteintäkterna och skattemoralen kommer minska av en sådan åtgärd. Laffer-kurvan existerar även fast många inte vill tro det.
// Staffan

#4 "Det skulle säkert vara bra av många anledningar men om staten ska betala deras lön så måste staten ha mer pengar. Var ska resurserna tas ifrån tycker du? "
Genom att man genom arbete ökar produktionen. Och det är inte billigt med stängda gränser heller eller med poliser som letar insmugglade människor. Så det är en fråga om omfördelning av pengar, men med mitt förslag kommer det generera en ekonomisk vinst i det långa loppet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#5 VildaVittra
> med mitt förslag kommer det generera en > ekonomisk vinst i det långa loppet
Det står dig självklart fritt att tro det. I dagsläget verkar dock många tvivla på att det verkligen blir så som du gissar.
// Staffan

Bönder har det ju tufft för att dom inte får tillräckligt betalt för sina varor inte för att dom saknar arbetskraft. Men det går ju hand i hand….skulle en bonde få bra betalt för sin mjölk så kan han ju kanske utöka och då anställa hjälp nu får han dåligt betalt då är han tvungen att minska eller helt lägga ner.
Se bara till en vanlig hästbonde..förr en hel sak för hela släkten när hö skulle slås & hängas upp för tork. Nu sköter en man det där…dagens bonde slår av ett fält med hö på bara en timme där dom förr fick lägga flera dagar med sin lie.
Ska man lösa böndernas situation så är det inte arbetskraft som behövs utan intäkter för sina produkter och det är väl mjölken som mest är på tapeten där bönderna knappt får något betalt för sin mjölk.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#7 Långt ifrån alla bönder är mjölkbönder (det är ju faktiskt mindre än 5000 st sådana i vårt land numera) och det finns bara 24 timmar per dygn. Ett extra par händer hjälper hur mycket som helst.
#0 Jag väljer att hålla mig till TS och anser att affischen är kul! 👍
Att den sedan genererar en gravallvarlig och ogenerös debatt med högsta tonläge från start trots att det bara fanns en bild utan text i TS är väl ett tecken i tiden.
Trots allt finns det ju andra möjligheter att diskutera följderna av en (hypotetisk) stängning av bron.
Men man kan ju ta det som ett erkännande till den som gjorde den fyndiga affischen - om den var tänkt att provocera så nådde den uppenbarligen sitt mål…
#9 Många lantbrukare i min hembygd tar redan idag hjälp av utländsk arbetskraft. Utan att gå in på detaljer så tror jag att det mer rör sig om "social dumping" än tillväxt.

#11 Som de måste betala för ja, men nu var ju inte det mitt förslag.
#12 Självklart måste de betala. Allting har ett pris och alla får sin räkning, det är bara en fråga om tid.
Ditt förslag förstod jag mycket väl, men jag är tveksam om det går att genomföra. Åtminstone finns det säkert en hel del frågetecken. Sedan har, om jag inte missminner mig, svenskt jordbruk redan idag statliga subventioner/stöd.
Misstänker att det är billigare för lantbrukarna att göra som de gör idag. För övrigt har vi en liknande situation inom transportbranschen.
#10 Sant - den är fyndig. Sedan är det ju fullkomligt sjukt om landet Sverige behöver stänga bron. Men va´fan…vi har ju Sundsbussarna 😉
#14 Mina favoritkryssningsfartyg! 😃
(Javisst, det vore förfärligt om bron stängdes. Fast det är inte affischens fel…)

Vildavittra: du får inte missa att lantbruken har avancerat lite sedan Raskens tid.
Då hette arbetsmaskinerna Häst & oxe idag heter dom Valtra & John deere.
Att stänga bron….jo men vad ska man göra egentligen för sverige kan ju inte ta hand om allt & alla. Det kan ju teoretiskt sätt anlända ett par miljoner med människor så frågan består ju var ska vi göra av dom…..är det humant att slänga dom under en gran i en svensk så kallad vinter?
Står ju tomma hus i Detroit så dom får tak över huvudet bara som ett exempel att det sedan inte kan erbjudas några jobb i detroit är ju en annan sak men vi har inga jobb i sverige heller & allra minst för människor som inte kan ett ord svenska vilket krävs i dom allra flesta fall. Det blir alltså socialfall av dom flesta som kommer hit & integreringen fungerar ju inte alls.
Läste om någon utländsk kvinna från syrien som både skaffat arbete & bostad någonstans uppåt i landet…östersund kanske det var men henne skulle vi tydligen utvisa……sverige i ett nötskal men tydligen ska vi utvisa dom som anpassat sig till landet dom kommit till & lyckats skaffa jobb och bostad. Fast det är ju klart det är en vänsterregering & dom gillar inte arbetande folk för med arbete så kanske personen röstar på ett annat parti & det är nog inte bra….det bästa för nuvarande regering är tydligen att sätta människor i berondeställning sedan räcker det med att säga "rösta på oss så får ni mer pengar & bättre välfärd" och i hopp om detta så kan man fortsätta köra sverige i diket & hoppas på att ingen kommer på bluffen.
"Stängning" kommer att vara en överdrift tänk mer stickprovskontroller.
Om en asylsökande har skaffat jobb innan de blir avvisade har de rätt att byta till att söka arbetstillstånd i stället.

#16 "Vildavittra: du får inte missa att lantbruken har avancerat lite sedan Raskens tid.
Då hette arbetsmaskinerna Häst & oxe idag heter dom Valtra & John deere. "
Hmm, ja vad vet jag om lantbruk, det är ju inte som att jag är småhållare själv och jag vet inte att små åkerlappar inte används längre för det tar för lång tid eftersom John Deere inte kan köras på dom, och om man hade arbetskraft så skulle man ju inte kunna bruka dom som på "Raskens tid".😎 Jag vet ju heller inte att många ängsmarker inte slås längre för att de är för steniga eller branta för Valtra, sådana skulle ju absolut inte kunna slås av några drängar med lie, för sånt gör vi ju inte av idag själva. *host, host och gömmer lien*

#18 Du känner många lantbrukare som går med lie år 2015?
Kan säga att det är glest med sådana i västra götaland i alla fall…..inga direkt storbönder som kutar ut med lien möjligtvis någon med en slänt som är för riskabel för att ta med åkgräsklipparen.
Dom bönder jag pratar om gör runt 1000 stycken 500kilos balar med ensilage & det gör man inte med lie…..du får anställa varenda flykting på en gård för att ordna detta för hand när det egentligen krävs en man…det är fakta. Så varför avlöna en massa personer när man enkelt gör det där fortare & hö som ska balas kan slås ena dagen för att balas nästa….jag lovar att dina gubbar med lie inte har kommit halvvägs då traktorn nästa dag börjar bala ensilaget.
Starta ett lantbruk & betala löner för människor som kan göra allt för hand så får du se om du får någon lönsamhet i det hela om du nu är så övertygad men att få staten & skattebetalarna att finansiera sådant trams är ju bara löjligt.
Men är det en brist på mat eller höga matpriser?
Om man nu måste producera mer måste det även finnas en efterfrågan och köpare.
Jag är inte så säker på att det finns?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#20 Det tror jag inte att det gör. I så fall skulle man (dvs Sverige) behöva minska sin import av livsmedel drastiskt, men det misstänker jag blir svårt.