Annons:
Etikettprovocerande
Läst 2113 ggr
[Jimmy.L]
8/29/17, 3:57 PM

Politiker rasar mot konstverk

En krökt flaggstång på Sergels Torg har fått Kristdemokraternas Erik Slottner att se rött. När Mattias Norströms konstverk "Du gamla, du fria" i dag invigs sågar han det vid fotknölarna.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/politiker-rasar-mot-svenska-flaggan-i-nytt-konstverk-osmakligt/repqhC!z6g7I5Xq5VI0ss93LtBqIA/

Annons:
Carmarino
8/29/17, 4:14 PM
#1

#0 Håller faktiskt med honom. För en gammal "skojt" som jag, så är det ingen vacker syn med en slokande flaggstång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
8/29/17, 6:32 PM
#2

Vidrigt "konstverk" 😡

Spöket
8/29/17, 8:13 PM
#3

Har någon sett min haka, har tappat den . När man trodde att inget förvånade en längre …. Var kommer detta självförakt ifrån? Hur kan detta vara ok i sådana här tider? Detta gör mig ledsen och uppgiven, hur kan man tolka detta "konstverk" annat än att Sverige har tappat all stolthet, tom flaggstången böjer sig. Usch och tvi för dem som ok:at detta"konstverk"

Multi vad?

[Carpinus]1
8/29/17, 9:05 PM
#4

SvD:s konstkritiker skriver

"Att bända flaggstången med en svensk flagga är alltför lättköpt.

Häng dit en turkisk flagga istället, som protest mot en regim i totalitär djupdykning, och se vad som händer."

[Hayabusa]
8/29/17, 9:50 PM
#5

#4 Ja, du…då blir det liv i luckan.

[Hayabusa]
8/29/17, 9:52 PM
#6

30.08.2016

"– Vi hann knappt resa konstverket förrän reaktionerna haglade in. Det kändes roligt, eftersom konsten ska beröra och väcka känslor.

Vad säger du till de som tycker att du skändat den svenska flaggan?

– Det tycker jag känns lite gammelmodigt. Har man en romantiserad bild av den svenska flaggan och hur den får användas kan jag förstå om man blir arg. Men det är just de som blir förbannade som kanske måste förändra sig lite om vi ska få ett bättre samhällsklimat."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6506762

Annons:
[Jimmy.L]
8/29/17, 9:57 PM
#8

Jag gissar att någon eller några kommer riva ner den.

Janne Nilsson
8/29/17, 11:06 PM
#9

#4

Håller med, krävs det inget kreativitet och nytänkande nu för tiden. Som en ny Dan Wolgers?
Får mig att tänka på den här gamla favoriten.
-I may not know much about art, but I know what I like!
https://www.youtube.com/watch?v=l9Aj7W3g1qo

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

kamera0710
8/30/17, 6:02 AM
#10

#5 Det är väl redan liv i luckan vad jag kan se? Och reaktioner av typen "visst ska konsten vara fri, men…"? 

Sedan är väl inte jag heller särskilt förtjust i verket. Men om konsten ska vara fri ska väl detta inte bara gälla rondellhundar?

[Carpinus]1
8/30/17, 6:23 AM
#11

Som ett led i hyllandet av yttrandefriheten och som  bevis för att konsten är fri och får vara provocerande vore ju en lämplig efterföljd till flagginstallationen att ställa ut någon av Lars Vilks rondellhundar på Sergels torg och se vilka reaktioner det skulle ge bland kulturskribenter och allmänhet.

kamera0710
8/30/17, 6:26 AM
#12

#11 Ja, vi vet ju att många inte gillar rondellhunden (det är väl "bara" en teckning han gjort, inte flera), liksom många (jag själv inkluderad) inte är särskilt tilltalad av detta. Men den konstnärliga friheten ska väl gälla i båda fallen?

[Carpinus]1
8/30/17, 6:32 AM
#13

#12 Ursprungligen var det tre teckningar.

Javisst, flaggstången och rondellhundsbilderna provocerar båda, så det är bara att fortsätta med en uppföljning om det är provokation man eftersträvar.

Annons:
Carmarino
8/30/17, 6:42 AM
#14

#6 Tror inte det hade gått för sig i något annat land, så då har väl alla andra en "romantiserad bild" av sitt lands flagga. Förstår inte hur samhällsklimatet skulle bli bättre om alla accepterade hans flaggstång. Det är väl snarare så att den skapar större motsättningar. Dessutom hade han nog blivit rätt besviken om ingen hade brytt sig. 😉

#7 Låt honom stanna där. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/30/17, 6:57 AM
#15

Vad gäller ett lands flagga och vad man får göra med den har det ju varit infekterade diskussioner i decennier på andra sidan Atlanten.

"Donald Trump började även tisdagen med att twittra. Ett av dem handlade om bränning av den amerikanska flaggan, något som sker ibland vid protester i USA.

'Ingen borde få bränna den amerikanska flaggan - om de gör det så måste de bli konsekvenser - kanske förlorat medborgarskap eller år i fängelse.'

Det har gjorts försök i enskilda delstater att förbjuda bränning av den amerikanska flaggan. Men rätten till denna protestform har upprätthållits av den amerikanska Högsta domstolen.

Samma domstol slog för övrigt fast redan 1958 att amerikanska domstolar inte ska kunna beröva en amerikan sitt medborgarskap som bestraffning.

HD tog upp flaggbränning vid ett beslut 1989. Den gången blev röstsiffrorna fem mot fyra för att protesterna skulle vara tillåtna."

http://www.expressen.se/nyheter/trump-branna-flaggor-borde-ge-fangelse/

[Hayabusa]
8/30/17, 7:04 AM
#16

#10 Jag gissar att nivån på "liv i luckan" hade blivit aningen högre med t ex en turkisk flagga. En stukad flaggstång blir knappast mer tilltalande om den omges med rondellhundar, tycker du det? Eller varför inte göra som Carpinus föreslår i #11?

Även en hög med bajs kan ju vara en konstnärlig installation.

Janne Nilsson
8/30/17, 9:05 AM
#17

Provocerad blir jag sällan. Brukar gärna provocera själv i olika sammanhang. Det enda som provocerar mig är om man lägger skattepengar på dålig eller intetsägande konst. Föremålet i fråga platsar i mitt tycke i den kategorin.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

kamera0710
8/30/17, 11:40 AM
#18

#16 Jag är inte heller särskilt tilltalad av en stukad flaggstång, men vi ska väl fortfarande ha konstnärlig frihet? Och detta oavsett om det gäller konst med avföring, rondellhundar eller stukade flaggstänger?

kamera0710
8/30/17, 11:45 AM
#19

#17 Och vem ska avgöra vad som är dålig konst? Eller är det bättre att vi helt slutar finansiera konst med skattepengar?

[Jimmy.L]
8/30/17, 11:49 AM
#20

Men ska man göra så här med vår flagga? Visst konst ska ju ibland få utmana och provocera men när det kommer till flaggor får väl gränsen vara nådd?

Annons:
[Carpinus]1
8/30/17, 11:55 AM
#21

Installationen känns lika mycket som ingående i en politisk manifestation som ett konstverk. Därmed har det förstås beröringspunkter med det som t.ex. Lars Vilks och Elisabeth Ohlson Wallin sysslar med. Personligen lämnar det mig tämligen likgiltig, fast det känns ju intressant att Göteborgs kommun, Västra Götalandsregionen och postkodlotteriet hör till de välvilliga bidragsgivarna till ICIA, som står bakom "Lagens estetik".  Så sträck på er eller kanske böj på nacken Stockholmare, det är Göteborg som flaggar för er…😃

[VSK]
8/30/17, 12:02 PM
#22

Känd standardsignal för uppochnedvänd flagga är väl nödställd. Förvisso inom flottan om jag förstått saken rätt. Så hur man skall tolka det här "konstverket" vette tusan. Hur hade tongångarna gått om det var nåt annat lands flagga? Tänk om det är en dold signal till främmande makt? 

Flaggan för mig rör man inte, så är det bara.

Janne Nilsson
8/30/17, 12:18 PM
#23

#17

Antingen avgör jag det eller så får var och en göra det själv. Men när det gäller statsbeställda verk eller monument kanske man istället kan ta in anbud och förslag och de lokalt boende får rösta vilket som passar bäst. Wallenbergmonumentet tex är en katastrof som inte gör hans gärning rättvisa eller att besökare förstår vad det är.

#22

Jag tror inte "konstnären" hade den avsikten eller ens kände till den användningen och innebörden. Med den betydelsen i åtanke ter det sig mest som en Freudiansk felsägning.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[VSK]
8/30/17, 12:23 PM
#24

#23

Ja den felsägningen är väldigt poppis.

Carmarino
8/30/17, 1:16 PM
#25

Åtminstone när det gäller den amerikanska flaggan så betyder det "extrem fara för människoliv och egendom" att vända flaggan med stjärnorna nedåt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/30/17, 1:38 PM
#26

#18 Konstnärlig frihet ska inte förbjudas. Men inte heller betraktarens bedömning. Särskilt inte på verk som syns i det offentliga rummet. Själv blir jag inte provocerad av den stukade flaggstången utan ser den mest som trams. Estetiskt tilltalande? Nej.

[Carpinus]1
8/30/17, 11:18 PM
#27

Lars Vilks har anlitats som recensent av Expressen kultur, och han tycker att Kulturhuset satsat på säkra kort i form av det det nationella, i akt och mening att reta "Sverigevännerna".

"Man kan förstå att Kulturhuset vill ha uppmärksamhet, men risken är att man bara hamnar i det spekulativa", säger han vidare.

http://www.expressen.se/kultur/konst/ta-inte-flaggan-pa-for-stort-allvar/

Annons:
Carmarino
8/31/17, 6:48 AM
#28

Oj då! Håller Lars Vilks på att bli gammal och konservativ? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/31/17, 7:49 AM
#29

#38 Han om någon vet väl hur det är att leva med hot.

[Jimmy.L]
8/31/17, 8:21 AM
[Hayabusa]
8/31/17, 8:29 AM
#31

#30 Det kanske var en installation? 😉

Carmarino
8/31/17, 8:38 AM
#32

#29 Ja, men han säger ju också att allting är konst. Hoten mot honom ingår också i "konstverket".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/31/17, 8:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32 Ja, konst är sannerligen gränsöverskridande 🤓

Källa: Myndigheten för kulturanalys

[Carpinus]1
8/31/17, 9:22 AM
#34

#33 Göteborg drog en nitlott i utlokaliseringen av statliga myndigheter när de blev tilldelade den myndigheten. Är det inte illa nog med Världskulturmuseet?

https://www.svt.se/kultur/myndigheten-for-kulturanalys-till-goteborg

Annons:
[Hayabusa]
8/31/17, 9:33 AM
#35

#34 Undrar hur ett möte på den myndigheten ter sig? 🤓🤓🤓

[VSK]
8/31/17, 10:13 AM
#36

Han har alltså gjort det förr. Så med andra ord så handlar allt om provokation från hans sida då han visste folk skulle bli oxtokiga?

http://www.gp.se/nöje/de-hotas-hatas-och-får-sin-konst-vandaliserad-1.3967700

[Hayabusa]
8/31/17, 10:22 AM
#37

#36 Jag gissar att han inte hade tyckt att det var lika "roligt & intressant" om ingen hade brytt sig/blivit upprörd. Så klart finns det ett stort mått av effektsökeri med i bilden.

[VSK]
8/31/17, 10:29 AM
#38

#37

Självklart hade skändningen inte skett igen om ingen hade brytt sig förra gången. Men killen är inte riktigt frisk. Lyssnade på radiointervju igår och han mena på att de enda som blir provocerade av detta är de som inte ser all världens elände och som inte bryr sig. 

Han kan inte vara riktigt navlad.

[Hayabusa]
8/31/17, 10:38 AM
#39

#38 Tja, det är ju hans bedömning. Hur vet han vad betraktare ser? Jag gissar att det finns en uppsjö olika tolkningar, den ena inte den andra lik.

En kan ju vara: "Aj då…den där flaggstången ska du allt reklamera". 😉

[VSK]
8/31/17, 10:49 AM
#41

#39

P3 eller P4 var det jag lyssnade på. Finns säkert att lyssna på på SR´s sida om intresse finns. 

Rimligtvis så torde iaf 99% av alla vara riktigt oroade för vad Nordkorea håller på med, som ett av alla exempel. Helt otroligt att den återstående procenten människor skulle dissa Nordkorea men gå igång på skändningen av flaggan. Klart som korvspad att "konstnären" är ute efter provokation.

Annons:
[Carpinus]1
8/31/17, 1:56 PM
#42

Det har dykt upp plagiatanklagelser kring den slokande stången, och visst verkar det här verket från 2007 bra likt det som står på Sergels Torg?

Men den isländska konstnären tycks anse att det är en ren tillfällighet.

http://www.expressen.se/kultur/ar-den-slaknade-flaggstangen-ett-plagiat/

[VSK]
8/31/17, 2:08 PM
#43

#42

Men å andra sidan så är den isländske "konstnärens" mästerverk ett plagiat att mitt metspö. Skillnaden är väl att jag hade en firre på och inte en flagga 😃

Sarafiaklara
8/31/17, 4:28 PM
#45

#14 Att det här inte skulle kunna ske i andra länder än Sverige för att de i högre grad romantiserar sin flagga är fel. Här är exempelvis en artikel som tar upp flera exempel på provokativ konst där USA:s flagga använts: https://www.theguardian.com/artanddesign/2016/dec/02/artists-american-flag-jasper-johns-dread-scott Här är ett till exempel med USA:s flagga: http://richeart.com/blog/index.php/archives/12

Huygens
9/1/17, 3:23 PM
#46

När en politisk symbol uppställs, som inte får ifrågasättas, är det liktydigt med extremism, det är steget in i fanatism. Och fanatism är farligt, för fanatism tillåter inga andra tankar, fanatism förbjuder ifrågasättande av symbolen, förbjuder ifrågasättandet av flaggan.

En flagga som inte får ifrågasättas var en förutsättning för nazismens maktövertagande.

.

När du ska "ära flaggan" eller ge din hälsning till flaggan, är det inte så att samtidigt upphör ifrågasättandet av vad flaggan representerar. Det är samma typ av mental tankekontroll som finns bakom Pentagons uppmaning: "Support our troups!"

"Stöd våra trupper!"

Oavsett vad.

Oavsett vad trupper representerar. Oavsett vilka krigsbrott trupperna begår.
Support our troups!

.

USAs skolbarn gjorde en nazihälsning till flaggan varje morgon under 1900-talet. Skillnaden mot tyska barn, var att USA-barnen behövde inte säga "Heil Hitler!"

Men USAs skolelever gjorde nazihälsningen mot flaggan, om och om igen, ända in under andra världskriget, den sk Bellamyhälsningen (wiki) med utsträckt arm och utsträckt flat hand.

Mot flaggan.

En nazisthälsning.

Inget ifrågasättande. Hjärntvätt av barn. Precis som ordet "patriot". När den sk Patriot Act röstades igenom hade 90 % av Kongressledamöterna inte läst lagtexten, och ingen vågade ifrågasätta en lag som hette Patriot Act, för ledamöterna riskerade då att klassas som icke-patrioter, som anti-amerikaner.

Och förslavningslagen kunde röstas igenom.

Symbol som inte får ifrågasättas.

Bellamyhälsningen.

Ära flaggan.

[Jimmy.L]
9/1/17, 3:44 PM
#47

#46 Och kopplingen till konsten är? 😴

[Hayabusa]
9/1/17, 3:46 PM
#48

#47 Ödlor?

Annons:
[Jimmy.L]
9/1/17, 3:47 PM
#49

#48 Ja dom är lömska typer. 😃

[Hayabusa]
9/1/17, 3:49 PM
#50

#49 Huvva 😮

[Carpinus]1
9/6/17, 11:05 AM
#51

Gränsen mellan konst och vandalisering känns hårfin ibland…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/offentligt-konstverk-i-gavle-vandaliserat

[Hayabusa]
9/6/17, 11:12 AM
#52

#51  Performancekonst? 

Från Wikipedia:

"Det uppförda konstverket kan vara noga planerat eller spontant, med eller utan deltagande från publiken, och med konstnären närvarande eller frånvarande. Konstverket kan skapas på olika platser och i olika miljöer och under en kort eller lång tid. De kan röra olika situationer, som ofta berör fyra grundläggande element: tid, rum, konstnärens kropp och närvaro, eller relationen mellan konstnären och publiken, men det är indivuella handlingar på en viss plats och under en viss tid, vilka utgör konstverken.

Ett typiskt drag är ett gränsöverskridandet mellan olika konstinriktningar. Andra vanliga drag är en politisk aktion och en rituell kroppslighet.

Syftet är skiftande, men grundläggande är en vilja att nå längre än etablerade konstformer och sammanhang."

[Carpinus]1
9/6/17, 11:21 AM
#53

Konstverk eller hafsverk?

#52 😃

Annars verkar "installation" vara ett användbart och tänjbart begrepp i konstkretsar numera. I min ungdom var det elektriker som stod för installationerna…

[Hayabusa]
9/6/17, 11:47 AM
#54

#53 Åh, ett enastående verk som skänker eftertanke och diskurs. En kontext som leder dåtida budskap genom en samtid fylld av förfall. 🤓

kamera0710
9/6/17, 11:49 AM
#55

Visst kan gränsen mellan konst och vandalisering vara hårfin. Vet inte hur många som minns en ryss, vars konstverk var att han låg med koppel runt halsen och spelade hund. Sedan förstörde han en kollegas konstverk och menade att även detta var att se som konst…

Annons:
[VSK]
9/6/17, 12:27 PM
#56

Får mig osökt att tänka på en scen i filmen Sällskapsresan - Den ofrivillige golfaren. När "gatuterapeuterna" Stig-Helmer och hans polare är ute och samlar skräp och passerar nån konstnärsalteljé och ser nåt snordyrt konstverk i skyltfönstret och Stig-Helmer tittar på konstverket och sen ned på den hög med skräp han plockat ihop från gatorna 😃

Carmarino
9/6/17, 1:42 PM
#57

Var på en vernissage en gång där de bl.a. visade en hundlort innesluten i en plexiglasbox. Inget jag skulle ställa i bokhyllan precis. 🤮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
9/6/17, 1:49 PM
#58

#57 I Tyskland är det tydligen populärt med svenska älglortar i bokhyllan. Fast om det betraktas som konst vet jag inte. Snarare konstigt…

[Jimmy.L]
9/6/17, 2:05 PM
#59

Skit säljer.

[VSK]
9/6/17, 2:06 PM
#60

😃

Carmarino
9/6/17, 2:08 PM
#61

#58 Ja, men tyskarna är ju galna i allt som har med älgar att göra. Själv tycker jag bara det är skitkonstigt.😉Skrattar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
9/6/17, 2:35 PM
#62

#58/#61 Ni vet kanske att de hade problem med stulna trafikskyltar som varnar för älg till för några år sedan. Sedan har de ju börjat tillverka dem för försäljning som souvenirer, vet inte om det hjälpt.

"Varje år stjäls många vägskyltar i Sverige, men någon statistik över hur många skyltar som försvinner finns inte.

Bland utländska turister är särskilt älgskyltar populära att stjäla. En som stulit flera skyltar är Hans, som bor utanför Frankfurt am Main i Tyskland.

Hans har hängt upp sina skyltar i sin bar som han har i källaren. Där pryds väggarna av skyltar från främst Värmland och Stockholm.

– Där hänger skyltarna så jag kan se dem varje dag, säger Hans.

Men hur mycket alla stulna vägskyltar kostar Sverige varje år är det ingen som vet. Trafikverket för nämligen ingen statistik."

Själv har jag ganska ofta fått frågan "finns det älg där" när jag samtalat med tyska turister om något naturområde jag varit på väg att besöka.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=3777048

Annons:
[Carpinus]1
9/6/17, 2:36 PM
#63

I Hagfors visar de inga halvslaka flaggstänger minsann, där satsar man på mera handfast konst. Fast om det handlar om  performance eller installation, det överlåter jag till kulturnissarna att avgöra…

http://www.vf.se/hagfors/snuskkonstnarens-senaste-verk/

[Hayabusa]
9/6/17, 2:40 PM
#64

#61 Älgar är populära i Tyskland. Varför det är så, har jag aldrig förstått. Mina vänner & bekanta i Tyskland har jag "förbjudit" att skylta med älgsymboler. Absolut inga älgdekaler på bilen. Varför? "Vill du se ut som en fånig turist?". Nä, tänkte väl det… spießig

Carmarino
9/6/17, 2:47 PM
#65

#63 Tycker "han där bak" ser ut att ha tappat huvudet en smula. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
9/6/17, 2:49 PM
#66

Till och med på kultursidorna börjar man se uttryck av leda på provokativa konstkupper.

http://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/jag-har-trottnat-pa-konstvarldens-spratt/

Vilket förstås retar dem som känner sig trampade på tårna.

http://www.expressen.se/kultur/konst/karin-olsson-har-en-ytlig-konstsyn/

[VSK]
9/6/17, 2:56 PM
#67

När ett konstverk provocerar åt "rätt håll" är det tydligen bra konst, men när konstverk provocerar åt "fel håll" så är det dålig konst. Stackars konstnärer. Håller nog med Stig-Helmer Olsson trots allt 😎

[Carpinus]1
9/6/17, 3:20 PM
#68

Nytt (sant) ordspråk: "Allt är konst, sa  konstchefen, njöt av vattenläckan".

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nej-laga-inte-vattenlackan-pa-sodermalm-det-ar-konst/repqeo!lKbz8zVziEXtwhp2jpzoQ/

[VSK]
9/6/17, 3:21 PM
#69

😂

Annons:
Carmarino
9/6/17, 3:24 PM
#70

#68 Hmm, Swedenborgsgatan. Kan det månne vara herr Swedenborg själv som återkommit som ande och behöver lätta lite på trycket? 🤔😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
9/6/17, 3:25 PM
#71

😃

Jösses vilka skratt idag. Tror jag ökat på min livslängs med iaf minst 5 år 🤦‍♂️

[Jimmy.L]
9/6/17, 3:50 PM
#72

Risk att man ser konst i allt nu efter denna tråd. 🤪

[VSK]
9/6/17, 4:01 PM
#73

Det är ju alltid upp till betraktaren att avgöra om det är konst eller inte med en böjd flaggstång. Själv så har jag betydligt högre krav än så för att kalla sånt för konst. 

😎

[Carpinus]1
9/7/17, 12:29 PM
#74

Kanske finns den ultimata tolkningen i en krönika i Dagen; "Jag ser en flagga som böjer sig för Jesus, herrarnas herre och konungarnas konung." Amen…

Carmarino
9/7/17, 12:55 PM
#75

#74 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
9/7/17, 2:29 PM
#76

#74 Det borde tilltala den KD-politiker som citeras i #0

Annons:
Upp till toppen
Annons: