Annons:
Etikettnyheter
Läst 416 ggr
[Carpinus]1
8/24/17, 4:03 PM

Ungdomar ratar praktiska jobb

Byggbranschen ropar efter folk, men man har svårt att få ungdomar att söka utbildningarna.  "När det gäller ungdomar i dag så känns det som att många är bekväma och vill ha ett skönare jobb"- nej, det är ingen fördomsfull gamling som påstår det, utan en elev, inne på sitt tredje år på utbildningen.

En yrkeslärare spär på med:  " Det kan vara en annan sorts elev i dag som vi ser. De är mindre intresserade av att jobba med kroppen mot vad man var tidigare. Det finns mycket annat att livnära sig på, som till exempel att spela poker på nätet. Det finns andra störningsmoment i dag, Instagram, Facebook och allt sådant, och det är jätteallvarligt att välja att leva sitt liv på nätet i stället för att skaffa sig en utbildning."

En analyschef på Arbetsförmedlingen skyller däremot däremot det svala intresset för praktiskt arbete på föräldrastyrning: "Föräldrar är inga ambassadörer för de praktiska utbildningarna. Det gäller industrin, omsorgen och bygg- och anläggning. Det är många yrkesprogram som skulle behöva fler elever för att vi och hela samhället skulle kunna tillgodose det arbetskraftsbehov som finns", förklarar han.

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/far-jobb-direkt-i-en-valbetald-bransch-men-ungdomarna-sviker

Annons:
kamera0710
8/25/17, 7:48 AM
#1

Vet någon om det är värre nu än tidigare? För det har väl gått utför med ungdomen i alla tider!? Eller åtminstone några tusen år…

[Hayabusa]
8/25/17, 7:59 AM
#2

#1 Värre kanske det inte är, men annorlunda. Det är min övertygelse. En skillnad som jag tycker mig se är just det som TS beskriver. Det är inte tillräckligt coolt att vara snickare eller elektriker, helt enkelt. Hellre då en hipp "YouTuber" med en uppsjö följare, se på PewDiePie. 

Det finns många seriösa & framåtsträvande ungdomar som inte bangar för att ta i lite, men också en stor grupp som vill ha ett "quickfix to fame & fortune".

[Carpinus]1
8/25/17, 8:53 AM
#3

#1 Javisst, misstänkliggör du syftet när byggbranschen efterlyser arbetskraft med att komma med den gamla klyschan om att de vuxna i alla tider har ojat sig över ungdomens förfall. 

Nu har det blivit så att byggföretagen plockar in utländsk arbetskraft, vilket facken protesterar mot. (Sedan sympatiserar jag med facken att det inte skall vara någon lönedumpning.) Vad värre är - man plockar in papperslösa utan utbildning, givetvis gör vissa arbetsgivare det av ren snikenhet, medan andra faktiskt kan få lägga ner för att man saknar arbetskraft och därför tar vad man kan få.

kamera0710
8/25/17, 12:24 PM
#4

#3 Jag bara funderade på om det blivit värre eller inte. Det har ju med jämna mellanrum varit svårt för företag att rekrytera folk med rätt kompetens. Sedan vet jag ju att många väljer att utbilda sig till yrken där det är svårt att få jobb.

[Carpinus]1
8/25/17, 12:35 PM
#5

#4 Lite svårt att analysera "några tusen år" tillbaka, men som brukspôjk vet jag att föräldrarna var stolta när de fixat jobb åt sina barn på fabriken där de själva jobbade. Det innebar trygghet, både för föräldrar och barn. Säkert många studiebegåvningar som slukades av industrin, men det var ju andra tider och arbetsgivaren fick duglig och oftast motiverad personal. Det var mest förmans- och ingenjörsbarnen som gick studievägen. Nu studerar "alla", på gott och ont -även de som kanske inte har så stora förutsättningar för det.

[Hayabusa]
8/25/17, 1:39 PM
#6

#5 Det ligger en hel del i det du tar upp i #0. Många ungdomar idag har en alternativ inställning & attityd till arbetslivet.

Annons:
[Carpinus]1
8/25/17, 1:46 PM
#7

#6 Ja, synpunkterna kommer ju från personer som upplever utvecklingen på nära håll.

[Hayabusa]
8/25/17, 1:57 PM
#8

#7 Ja, med tre döttrar (17, 25 & 27) har även jag en viss insyn. Har dock inget att invända på mina döttrars vilja att ta "enkla jobb". Tvärtom.

Upp till toppen
Annons: